-06 525i N52B25A jäähdyttimen vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MarkoV
    Newbiemmer
    • Jul 2012
    • 23
    • Lappeenranta

    -06 525i N52B25A jäähdyttimen vaihto

    Eli auto vuotaa jäähdyttimennestettä, nähtävissä selkeästi pohjamuovilla. Otin pohjamuovin pois sekä rintapeltejä, flektikoteloa yms. Selkeää vuotokohtaa ei löydy mistään eli ei vuotoja letkuissa, liittimissä tms. Vuoto on aika pientä mutta nestettä täytyy lisätä sen verran että korjattava vika on.
    Epäilykseni kohdistuu ihan jäähdyttimeen, koska jäähdyttimen ja ilmastoinnin kennon välissä on roskaa n.1/4 korkeudelta ja apukuskin puolella roskat ovat kuivat ja kuskin puolella kosteat ja vuoto tulee esille kuskin puolen pohjamuoveille. Roskaa on kapeassa välissä sen verran reiusti etten niitä tuossa tutkiessa saanut kunnolla pois joten syylärin alareunaa ei päässyt näkemään. Takapuolelta ei oikein päässyt varmistamaan vuotopaikkaa.

    Mutta ilmesesti syylärin vaihdossa ei ole mitään ihmeellistä, melkein riittävästi tuli jo pikaisesti kamaa purettua pois, eli flektikehyksen kun ottaa pois niin sitten letkut pikaliittimistä irti ja syyläri lähtee nostamalla?

    Miten nesteyden ilmaus, onko jotakin huomioitavaa? Ensin paisarin korkki auki käyttöä vai kuinka? Ja onko automaattilaatikon jäähdytyksen suhteen jotakin huomioitavaa? Sehän on ilmeisesti kuskin puolella se puolikkaan maitopurkin kokoinen mokkula jost lähtee pari letkua lootan suntaan? Sehän on ilmeisesti ihan lämmönvaihdin, eli onko siellä edes mahdollisuutta öljynvuotoon vain onko ainut vuotava syylärinneste?

    Muita vinkkejä työtön ja mahdolloisesti syylärin ostopaikkaan. Nyt halvin löytynyt maksaa n. 250e eli ei ihan älytön jos vuoto tuolla korjaantuu ja itse saa työn tehtyä.

    Marko
  • Hjördis
    Bimmer Rookie
    • Aug 2011
    • 174
    • Kirkkonummi

    #2
    Behrin alkuperäislaatua saa täältä 177€ hintaan, kotiin kannettuna 199€.

    Comment

    • E39touring
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2004
      • 203
      • Janakkala

      #3
      Jos et huuhtele koko järjestelmää, niin varmista että ei mene erilaiset jäähdytinnestelaadut sekaisin!!

      Comment

      • MarkoV
        Newbiemmer
        • Jul 2012
        • 23
        • Lappeenranta

        #4
        Hjuurdikselle kiitokset ostopaikkavinkistä ja eiköhän tuo tule huuhdeltua samalla. Mutta ajatus oli laittaa siniset aineet jatkossakin.

        Katsoin noita Timanttitakuun papreita ja takkupapereissa sanotaan, että kaikki mekaaniset viat on takuun piirissä eikä poissulkevaa mainintaa vuodoista kuten on joissakin muissa osakokonaisuuksissa. Eli ainakin yritän vääntää tuon sylärin takuun piiriin. Takuuvaktuuksen tuntien tosin, uskon että vaikeaksi menee....

        Marko

        Comment

        • MarkoV
          Newbiemmer
          • Jul 2012
          • 23
          • Lappeenranta

          #5
          Huolto vahvisti tiedon, syyläri rikki. Huomenna nähdään Takuuvakuutuksen kanta korvaukseeen.

          Marko

          Comment

          • MarkoV
            Newbiemmer
            • Jul 2012
            • 23
            • Lappeenranta

            #6
            No ei tietenkään mene Timanttitakuun piikkiin syylärinvaihto kun ei ole äkillinen vuoto!
            Eli itse vaihtamaan. Onkos tuossa laatikon öljyjen lämmönvaihtimen irroituksessa ja asennuksessa mitään ihmeellistä?
            Ja miten järjestelmä ilmaantuu, oliko siihen joku erikoiskikka?

            Marko

            Comment

            • Merlin
              Bimmer Rookie
              • Apr 2003
              • 144
              • Rmk

              #7
              Kaikki letkut pikakiinnikkeillä, eli nostetaan hahlosta ylös ja letku irti. Lämmönvaihdin irtoaa myös pikakiinnikkeillä. Flekti koteloineen irti kokonaan, kotelosta pitää irrottaa pari letkua kiinnikkeistään ennen pois nostamista. Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä tietenkin.

              Ilmaamiseen pystyy ilmeisesti käyttämään auton omaa sähköistä vesipumppua mutta mä en saanut kikkakolmosta toimimaan joten oman ilmasin ihan paisarinkorkki auki ja kabiinissa lämmöt täysillä.

              Tossapa vielä kuvasanalliset ohjeet ni pääsee alkuun

              Bimmerforums is the preferred online BMW Forum and community for BMW owners. At Bimmerforums, you will find technical how-to information maintenance specifics audio advice wheel and tire combinations and model specific details not found anywhere else. Our professionals are here to help make sure you find the answers you need to your questions and our community is here to help other brainstorm ideas for the future.
              Last edited by Merlin; 27-03-2013, 11:58.
              2006 525 iX

              Comment

              • MarkoV
                Newbiemmer
                • Jul 2012
                • 23
                • Lappeenranta

                #8
                Merlinille kiitokset ohjelinkistä. Olinkin purkanut autoa jo aika pitkälle kun etsin vikaa. Katsotaan pelaako minulla tuo automaatti-ilmaus. Youtubessakin on tuohon samat ohjeet tosin X3:lle tehtynä. Laitan päivitystä jos jotakin erityistä tulee vastaan, mutta aika perusjuttuhan tuo syylärinvaihto pitäisi olla. marko

                Comment

                Working...
                X