Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 jarrulevyt kierossa..taas.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • enins
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2009
    • 513
    • Rauma

    #16
    Originally posted by Janne S View Post
    Väärin, rengaspulteilla kiristetään levy napaa vasten, joten vanne paikallaan pyörittämällä selviää kierous. Jos otat renkaan pois, niin levyhän ei ole kuin yhdestä kohdasta pikkupultilla navassa kii ja näin testaamalla saadaan suoristakin levyistä diagnosoitua kieroja.
    Näinhän se menee. Takuuasioiden mahdolliseen nihkeyteen suhtaudun ymmärtäväisesti, sillä iso osa levyn kieroksimenemisistä johtuu erilaisista asennusvirheistä.
    Renkaan vapaan pyörimisen testaus kannattaa tehdä kahdella kaverilla, joista toinen painaa kovaa jarrua ja toinen pyöräyttää rengasta heti jarrusta hellitettäessä. Renkaan pitää lähteä HETI pyörimään vapaasti.
    Yleisenä ongelmana laahaamiseen on paitsi liukutappien takertelu, myös männän tahmea liikkuminen. Männän läheisyyteen sitten ainoastaan sinne kuuluvia aineita (jarrukumirasvaa ja jarrunestettä). Liukutappeihin hyvälaatuista, lämmönkestävää vaseliinia ja jarrulevyjen asennus vain puhtaille pinnoille.
    Autokalusto: 320d f30

    Comment

    • Hjördis
      Bimmer Rookie
      • Aug 2011
      • 174
      • Kirkkonummi

      #17
      Originally posted by enins View Post
      Liukutappeihin hyvälaatuista, lämmönkestävää vaseliinia
      BMW ohjeiden mukaan liukutapeille ei saisi laittaa mitään rasvaa tai muuta mönjää koska liukutapien kumit voivat pursua joka johtaa jarrujen laahamiseen.

      Comment

      • enins
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2009
        • 513
        • Rauma

        #18
        Originally posted by Hjördis View Post
        BMW ohjeiden mukaan liukutapeille ei saisi laittaa mitään rasvaa tai muuta mönjää koska liukutapien kumit voivat pursua joka johtaa jarrujen laahamiseen.
        Hmm, uutta tietoa minulle. Pidän tuota vähän outona, mutta jos BMW näin sanoo niin kai se on uskottava. Itse rasvaan ne kuitenkin tulevaisuudessakin.
        Mistä muuten löysit tällaisen tiedon? Äkkiseltään katsottuna TIS kieltää vain liukutappien pulttien rasvauksen, joka onkin ymmärrettävää (lienee ruuvilukitteella kiinni alunperinkin).
        Autokalusto: 320d f30

        Comment

        • Hjördis
          Bimmer Rookie
          • Aug 2011
          • 174
          • Kirkkonummi

          #19
          Originally posted by enins View Post
          Hmm, uutta tietoa minulle. Pidän tuota vähän outona, mutta jos BMW näin sanoo niin kai se on uskottava. Itse rasvaan ne kuitenkin tulevaisuudessakin.
          Mistä muuten löysit tällaisen tiedon? Äkkiseltään katsottuna TIS kieltää vain liukutappien pulttien rasvauksen, joka onkin ymmärrettävää (lienee ruuvilukitteella kiinni alunperinkin).
          Minullekin tuli viime kesänä yllätyksenä, olen aina ennen itsekin rasvannut tapit ilman ongelmia. TISin asennusohjeessa lukee kuitenkin 'Only clean guide screws; do not grease' ja omassa 535d guide screws ei voi viitata mihinkään muuhun kuin liukutappeihin (tappien pintaan, en uske että kukaan lähtisi rasvamaan tapin jengat). Nopean tutkimuksen jälkeen selvisi sitten syy, eli kumi ei tykkää.

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9157
            • Oulu

            #20
            TIS:n ohjeissa on tuo maininta, että niitä ei saisi rasvata varmaankin sen takia, että sinne ei mentäisi sotkemaan mitään hiilivetypohjaista vaseliinia, joka tosiaan vaurioittaa noita kumeja. Liukutappien putsaus karhunkielellä kiiltäväksi ja ohut sipaisu jarrukumirasvaa on toimivaksi todettu.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • Hjördis
              Bimmer Rookie
              • Aug 2011
              • 174
              • Kirkkonummi

              #21
              Originally posted by Clavurion View Post
              TIS:n ohjeissa on tuo maininta, että niitä ei saisi rasvata varmaankin sen takia, että sinne ei mentäisi sotkemaan mitään hiilivetypohjaista vaseliinia, joka tosiaan vaurioittaa noita kumeja. Liukutappien putsaus karhunkielellä kiiltäväksi ja ohut sipaisu jarrukumirasvaa on toimivaksi todettu.
              Toimivaksi menetelmäksi olen itsekin todennut. Väitän kuitenkin että TISissä olisi viittaus BMWn tuotteeseen jos tekstinpätkällä tarkoitettaisiin jotain muuta kuin että älä laita mitään. :think

              Comment

              • Ossssi
                Newbiemmer
                • Apr 2016
                • 7
                • Suomessa

                #22
                Jarrutus tärinä

                Pakko kommentoida vaikka vanha ketju jo onkin.
                Itsellä oli juuri samanlaisia ongelmia kevyesti jarruttaessa nopeassa vauhdissa täristi rattia ja kovaa jarruttaessa ei oikeastaan ollenkaan. Levyjä, paloja ja tuki varsia vaihtelin. Syyksi kuitenkin paljastui kiero vanne. Vanne oikaisuun ja tärinä hävisi. Sama vika oli toisessakin autossa ja taas syynä kiero aluvanne. Varsinkin painavissa autoissa isot halpis vanteet saattaa mennä jo yhdestä routamontusta kieroksi vaikka ei mitään silminnähtävää jälkeä vanteessa olisikaan. Näistä viisastuneena siirryin takaisin 17 kiekkoihin korkeammalla profiililla ja enää ei tärinöitä ole ollut moneen vuoteen.

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎