Announcement

Collapse
No announcement yet.

EGR flow insufficient (vikakoodi P0401)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Miky
    Bimmer Rookie
    • Nov 2012
    • 53
    • Masku

    EGR flow insufficient (vikakoodi P0401)

    Moottorivalo syttyi ja näyttöön tuli teksti 'emissions increaced'. Luin vikakoodit ja P0401 oli aktiivisena, joka siis EGR flow insufficient. Kuittasin vian pois ja se pysyi poissa neljän päivän ajan, jonka jälkeen taas ilmestyi.

    Ajattelin, että EGR-venttiili lienee likainen, joten irroitin sen autosta ja pesin sen. Eikä venttiili edes ollut kovinkaan likainen.

    Herjoja pukkaa vieläkin, joten apuja kaivattaisiin, jos jollakulla ollut samoja ongelmia.

    Sen verran pystyy antaa diagnoosiapuja, että herja tulee aina tyhjäkäynnillä, eikä koskaan ns. täysvedoilla.

    Kuinka helposti tuon alipaineella toimivan pakoluistin pitäisi aueta?
    BMW E61 525xd -08 - 260hp/550Nm
  • exautisti
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2007
    • 1267
    • oulu

    #2
    Originally posted by Miky View Post
    Moottorivalo syttyi ja näyttöön tuli teksti 'emissions increaced'. Luin vikakoodit ja P0401 oli aktiivisena, joka siis EGR flow insufficient. Kuittasin vian pois ja se pysyi poissa neljän päivän ajan, jonka jälkeen taas ilmestyi.

    Ajattelin, että EGR-venttiili lienee likainen, joten irroitin sen autosta ja pesin sen. Eikä venttiili edes ollut kovinkaan likainen.

    Herjoja pukkaa vieläkin, joten apuja kaivattaisiin, jos jollakulla ollut samoja ongelmia.

    Sen verran pystyy antaa diagnoosiapuja, että herja tulee aina tyhjäkäynnillä, eikä koskaan ns. täysvedoilla.

    Kuinka helposti tuon alipaineella toimivan pakoluistin pitäisi aueta?
    Jos alipainepuoli ja ohjaukset on kunnossa,niin pese imusarja.
    -99 punane passatti

    https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

    Tuikun softat
    Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
    BMW Maahantuonti ammattitaidolla
    Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
    Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

    www.mcars.fi

    Kysy 041-5056506

    https://www.facebook.com/MCarsOulu/

    INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

    Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

    Comment

    • Miky
      Bimmer Rookie
      • Nov 2012
      • 53
      • Masku

      #3
      Originally posted by exautisti View Post
      Jos alipainepuoli ja ohjaukset on kunnossa,niin pese imusarja.
      Tuota alipainepuolta ajattelin huomenna tutkia. Letku menee vain ilkeästi imusarjan alle piiloon. Pitäisi kuitenkin käsikopelolla onnistua irroittaa letku.

      Olikos tuossa imusarjan pesussa jotain ihmeellistä?
      BMW E61 525xd -08 - 260hp/550Nm

      Comment

      • exautisti
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2007
        • 1267
        • oulu

        #4
        Originally posted by Miky View Post
        Tuota alipainepuolta ajattelin huomenna tutkia. Letku menee vain ilkeästi imusarjan alle piiloon. Pitäisi kuitenkin käsikopelolla onnistua irroittaa letku.

        Olikos tuossa imusarjan pesussa jotain ihmeellistä?
        Lujassahan se paska siellä tahtoo olla,kunnon myrkyillä liuottaa,painepesurilla ja ainakin kuumalla vedellä,jos ei sen kummempia vehkeitä ole.
        -99 punane passatti

        https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

        Tuikun softat
        Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
        BMW Maahantuonti ammattitaidolla
        Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
        Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

        www.mcars.fi

        Kysy 041-5056506

        https://www.facebook.com/MCarsOulu/

        INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

        Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

        Comment

        • MNi
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2008
          • 3143
          • Tampere

          #5
          Mites putsasit EGR-venttiilin? Siinä rungossa on pieni reikä josta ilma pääsee kalvolle, sinne ei saa tuupata jäykkiä puhdistusaineita.

          Kannattaa myös kokeilla ettei kalvo vuoda, eli alipaineletku irti EGR:ltä, Motonetin letkua metrin pätkä ja imetään venttiili auki. Jos venttiili pysyy 10-20s auki kun pitää kielellä letkua kiinni, niin ei vuoda.

          Alipaineletkuja (siinä on painemuunnin välissä) on paha tarkistaa imusarjan ollessa paikoillaan.

          Comment

          • Miky
            Bimmer Rookie
            • Nov 2012
            • 53
            • Masku

            #6
            Liotin Dieselissä jonkin aikaa jonka jälkeen poistin karstaa mekaanisesti. Lopuksi vähän putsi-putsi sprayta ja silleen. Kiitos vinkistä Mni, koetan tänään tutkia lisää.
            BMW E61 525xd -08 - 260hp/550Nm

            Comment

            • Rahu
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2002
              • 6464
              • Tuusula

              #7
              Tarkista tosiaan että alipaineet sekä egr venttiili kunnossa, venttiili kuitenkin aniharvoin itsekseen hajoaa.

              Jos nämä kunnossa niin sitten MAFfin kimppuun seuraavaksi. Imusarjan pesu vaikuttaa tähän yhtä paljon kuin kesärenkaiden vaihto, eli ei ole mitään tekemistä sen kanssa.
              BMW Service
              P.o4oo925441
              [email protected]
              Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
              Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

              Comment

              • exautisti
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2007
                • 1267
                • oulu

                #8
                Originally posted by Rahu View Post
                Tarkista tosiaan että alipaineet sekä egr venttiili kunnossa, venttiili kuitenkin aniharvoin itsekseen hajoaa.

                Jos nämä kunnossa niin sitten MAFfin kimppuun seuraavaksi. Imusarjan pesu vaikuttaa tähän yhtä paljon kuin kesärenkaiden vaihto, eli ei ole mitään tekemistä sen kanssa.
                Höpö höpö.... Eikä olisi edes eka kerta
                -99 punane passatti

                https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

                Tuikun softat
                Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
                BMW Maahantuonti ammattitaidolla
                Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
                Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

                www.mcars.fi

                Kysy 041-5056506

                https://www.facebook.com/MCarsOulu/

                INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

                Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

                Comment

                • Rahu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2002
                  • 6464
                  • Tuusula

                  #9
                  Originally posted by exautisti View Post
                  Höpö höpö.... Eikä olisi edes eka kerta
                  Olisko perusteluja miten egr tietää onko imusarja likainen vaiko ei?
                  BMW Service
                  P.o4oo925441
                  [email protected]
                  Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                  Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                  Comment

                  • LeMansBlau
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2006
                    • 1060
                    • Insomniac

                    #10
                    Alipaineohjausletkun kunto?
                    ///MADE IN FINLAND

                    sigpic

                    TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
                    E30 SEDAN IX M-TECNIC II
                    F32 COUPE PERFORMANCE
                    F31 TOURING XDRIVE M-SPORT

                    Comment

                    • exautisti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2007
                      • 1267
                      • oulu

                      #11
                      Originally posted by Rahu View Post
                      Olisko perusteluja miten egr tietää onko imusarja likainen vaiko ei?
                      No ei ole sen kummempia perusteluja,mutta koodihan meinaa,että virtaus riittämätön ja juuri sen takia kyselin,että onko alipaine ja ohjaus puoli kunnossa ja jos on,ulkomailta löytyy ja oli itselläkin tapaus,jossa egr koodi ja vikavalo paloi. Moottorin vikavalo sammui vasta imusarjan pesun jälkeen(wetteri oli jo irroittamassa kantta) Tosin moottori oli 2.0d ja seurana oli herja liikasuuresta ja/tai liika pienestä ilmamäärästä.Mittarissa oli muistaakseni joku 150tkm

                      Mutta mikäli tuntuu ettei kannate pestä,niin vaihtakaa sitten vaikka ne renkaat
                      -99 punane passatti

                      https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

                      Tuikun softat
                      Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
                      BMW Maahantuonti ammattitaidolla
                      Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
                      Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

                      www.mcars.fi

                      Kysy 041-5056506

                      https://www.facebook.com/MCarsOulu/

                      INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

                      Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

                      Comment

                      • Biimer M-Sport
                        Newbiemmer
                        • Mar 2013
                        • 10
                        • Tampere

                        #12
                        Itsellä oli hieman vastaavia ongelmia ja tuskailin auton kanssa kuukauden päivät. Vikakoodi O401 exhaust recirculation flow insufficient detected. Käytin tänään Karalalla ja ei ole enää vikoja Suosittelen käymään siellä, jos siellä et saa autoasi kuntoon niin sitten ei pysty kyllä varmaan kukaan muukaan oikeita vinkkejä antamaan

                        Ennen tämänpäiväistä siellä käyntiäni vaihdoin kaikki alipaineletkut (kaksi letkua rikki, kolmas melko halkinainen),vaihdoin egr:n solenoidin, putsasin sen myös moneen kertaan. Mittailtiin alipaineita, kaikki oli ok. Putsasin imusarjan, tutkin ilmamassamittarin. Ei löytynyt mitään poikkeavaa mistään, mutta aina tuli vikakoodi ja muutaman päivän välein syttyi moottorin vikavalo ja ilmoitus increased emissions. Auto 530d jossa Harisen tekemä softa, joka osoittautui virheelliseksi. Tänään otettiin EGR pois käytöstä ja auto toimii kuin unelma. Neljäs auto, jonka olen siellä käyttänyt ja suosittelen vahvasti. Täytyy myös todeta, että ei paranisi viritellä autoja, jos ei sitä osaa kunnolla tehdä. (HARINEN)
                        E38 750IL
                        Ex:
                        E61 530d M-Sport Touring
                        E91 318D Touring
                        E46 328IA
                        E39 525DA Touring
                        E39 528IA Touring
                        E36 328IA
                        E36 320I Coupe

                        Comment

                        • Miky
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2012
                          • 53
                          • Masku

                          #13
                          En ole kiireiltäni ehtinyt asiaa tutkia sen enempää. Auto menee muutenkin huoltoon Ahokkaalle maanantaina, josko siellä selviäisi lisää.
                          BMW E61 525xd -08 - 260hp/550Nm

                          Comment

                          • yrd3
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2013
                            • 163
                            • Ylistaro

                            #14
                            increased emissions tuli kans itelle joskus aikaa sitten, oli mennyt alipaine letku poikki. onneksi oli varaa sen verran et sai vaan pienen leikkelyn jälkeen vaan torpata takasin kiinni.

                            Comment

                            • Miky
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2012
                              • 53
                              • Masku

                              #15
                              Tämä selvisi. Vika paikantui vuotavaan jarrutehostimeen, eli ilmeisesti alipaineet karkaa sieltä. Vähän harvinaisempi syy bemarihuollon mukaan. No, uutta vikaa pukkaa jo.. mutta siitä oma threadinsa.
                              BMW E61 525xd -08 - 260hp/550Nm

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎