Announcement

Collapse
No announcement yet.

Turbo rikki, mitä muita osia vaihtoon? 530d -04

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kiisseli
    Newbiemmer
    • Apr 2013
    • 12
    • Uusimaa

    Turbo rikki, mitä muita osia vaihtoon? 530d -04

    Autona siis 530dA 2004 (NJ71 354 FBAT 5' E61 Touring 530d M57N ECE L A)
    Ajettu noin 210000

    Eli turbo porsinut, vihelsi hetken ja meno hyytyi aika vaivalloiseksi. Seuraavana päivänä käynnistys ja mukavasti puski valkoista savua.. Hajoamista edelsi täyskiihdytys nollasta motarivauhtiin, jonka jälkeen satunnaista köröttelyä. Polttokin taisi käydä motarilla ja sieltä poistuttaessa.

    Ahtoputket EGR:lle asti öljyssä, coolerissakin tavaraa siis kivasti.
    Ahtimesta pakopuolen siipi heiluu aika villisti, akseli varmaankin poikki tms..
    Pakosarja irroitettu ja päälisin puolin ok.
    Imusarjan läpät paikoillaan mutta olivat ehjät kun imusarjan purin tässä samalla. Ne poistan tietenkin ennen takaisinlaittoa.

    Paljon lukenut aiheesta, mutta muutama kysymys mietityttää.

    -Katalysaattori/DPF kylpenyt öljyssä, onko rikki? Jos tukossa voiko aiheuttaa turbon rikkoutumisen? Jossain oli ohjeita poistoon ja koodaukselle pois käytöstä, mutta pitääkö ottaa joku viriohjelma viidelläsadalla kun haluaisin vain romut pois käytöstä, enkä lisää tehoa.

    -Pakosarja tosiaan päältäpäin ehjä, mutta kannattanee vaihtaa joka tapauksessa? Olisi perin ikävää jos rikkoisi uuden turbon..

    -Turboksi kunnostettu 780€ vai uusi 1280€, onko eroa? Vaatiiko turbon vaihto koodauksia kummassakaan tapauksessa?

    -Onko jotain muuta mistä turbon porsiminen voisi johtua?

    -Mitään muuta mikä pitäisi samalla katsoa?

    Kiitos
  • MNi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2008
    • 3143
    • Tampere

    #2
    Turbon on kulutustavaraa, erityisesti nämä juuttuvasiipiset Garretit. Turbon vaihto ei vaadi koodausta tietääkseni.

    Tiedätkö varmasti että siellä on DPF, onko EU3 vai EU4 päästönormitettu? Onko EGR-venttiilin edessä kaasuläppä? Jos on, niin EU4 ja DPF, jos ei ole kaasuläppää niin ei DPF:ääkään ja EU3.

    Ahtoputkissa voi olla muutenkin öljyä, ei välttämättä kaikki ole tuon takia. Kampikammion tuuletusputki tulee imusarjaan ilmansuotimen ja turbon väliin, sieltä voi puskea pikkuisen öljysumua joka jää välijäähdyttimen pohjalle. Osansa saa myös EGR ja imusarja jotka on perinteisesti aika paskaisessa kunnossa.

    Pakosarja kannattaa ainakin tarkistaa peilin avulla onko siellä murtumia. Vanha M57 valurautainen pakosarja käy heittämällä paikoilleen. Kuparipintaiset mutterit ja kaikki kuumapuolen tiivisteet vaihtoon jos päädyt vaihtamaan. Turbon puoleinen tiiviste kuitenkin joka tapauksessa uusiksi. Jos haluat laittaa uuden peltipakosarjan niin kestää se nyt ainakin enemmän kuin tuo vanha.

    Kun turbo menee vaihtoon, niin turbon öljykierron meno- ja paluuputket ja banjopultit tietty uusiksi. Suosittelisin myös vaihtamaan turbon alipaineputket samalla ja alipainekellon myös (maksaa jotain ~22€). Alipainekello on muovia, ne nipat molemmissä päissä on aika heikko esitys.

    Ja, kun kerran joutuu purkamaan niin samalla suosittelisin välijäähdyttimen irroittamista ja sen putsaamista, välijäähyn ja moottorin jäähdytinkennon väliin mahtuu kaikki rastasta pienemmät objektit. Ahtoputkien tiivisteet vaihtoon (4 kpl, kaikki erilaisia), alkavat vuotaa vanhuuttaan kun siellä ei ole kunnollisia kiristimiä vaan nuo pikalukot.

    Turbon voi vaihtaa joko ala- tai yläkautta vaikkei yläpuolinen reitti olekaan oppikirjan mukaan. Tällöin pitää venttiilikansi korkata ja tiivisteet vaihtaa (hyllystä löytyy Drei Bond 1209 tuubi avattuna jos pari kk vanha kelpaa)

    Imusarjan pesu sisäpuolelta on sitten turha toimenpide, ei kannata. EGR-venttiili sen sijaan kannattaa putsata.

    Imusarjan läppien alipaineletku kannattaa alipainetukilta tulpata kokonaan (Cap 11667803829).
    Last edited by MNi; 24-04-2013, 00:27.

    Comment

    • HannuE60
      R.I.P.
      • Mar 2012
      • 809
      • Espoo

      #3
      Kuulostaa arvokkaalta remontilta..

      Tunnutte olevan hyvin perillä turbon anatomiasta

      Kiisselillä oli selkeät oireet, ja tehot hävisivät, mulla taas
      turbolta välijäähdyttimelle menevä kurttuputki n. 50 mm. paksu, pikaklemmareilla kiinni, vuotaa öljyä jonkin verran.
      siellä kai normaalisti ei pitäisi paljon öljyä olla.

      Auto muuten ei syö öljyä, eikä oireile mitenkään, toimii hyvin.
      Jotkut sanovat että on normaalia, jotkut että turbo menossa paskaksi..

      onko mullakin tulossa samanlainen remontti?
      Onko syytä huoleen?

      Laita sitten kiisseli jatkoa tänne kun selviää, mitä kaikkea piti tehdä.

      Sorry, tämä meni vähän offtopic,

      -Hannu-
      Last edited by HannuE60; 24-04-2013, 22:48.
      [SIGPIC]
      BMW 535d M-sport

      Comment

      • MajorDrake
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 7527
        • Jyväshyvä

        #4
        Originally posted by HannuE60 View Post
        Moi,

        Menee hiukan offtopic, mutta..

        Tunnutte olevan hyvin perillä turbon anatomiasta
        Kysyisyisin seuraavaa: autoni siis 535 da 07/08 eli facelift-malli.
        turbolta välijäähdyttimelle menevä kurttuputki n. 50 mm. paksu, pikaklemmareilla kiinni, vuotaa öljyä jonkin verran.
        siellä kai normaalisti ei pitäisi paljon öljyä olla.
        Auto muuten ei syö öljyä, eikä oireile mitenkään, toimii hyvin.
        Jotkut sanovat että on normaalia, jotkut että turbo menossa paskaksi..
        Onko syytä huoleen?

        -Hannu-

        Tyyppivika, korjattu tehtaalla muistaakseni 9/2007,
        vaihda sinne silikonitiiviste, uusi on erilainen kuin orkkis jos auto on tuota vanhempi... Samalla on mm. huohottimen putki/letku muuttunut, katso realoem:stä numerot...
        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

        Comment

        • HannuE60
          R.I.P.
          • Mar 2012
          • 809
          • Espoo

          #5
          Originally posted by MajorDrake View Post
          Tyyppivika, korjattu tehtaalla muistaakseni 9/2007,
          vaihda sinne silikonitiiviste, uusi on erilainen kuin orkkis jos auto on tuota vanhempi... Samalla on mm. huohottimen putki/letku muuttunut, katso realoem:stä numerot...
          Kiitos,
          [SIGPIC]
          BMW 535d M-sport

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎