Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 Central electronics failure

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rattiandy
    Bimmer Rookie
    • Aug 2012
    • 71
    • Vihti

    E60 Central electronics failure

    Otsikon mukainen vikakoodi pamahti idriveen kesken ajon. Samalla kaikki mittariston valot sekosivat ja välkkyivät. Vika poistui aina hetkeksi ja yhtäkkiä (noin 2-3 minuutin välein) pamahti takaisin.

    Mistäs olisi syytä lähteä etsimään vikaa. Akku, laturi?

    Autolla ajetaan lähinnä lyhyttä pätkäajoa joten lataushan ei ole tietenkään mitään hirveän tehokasta. Talvella myös sammutteli aktiiviohjausta ja puhallinta itekseen ilmeisesti akun vähäisen virran takia.

    Auto on siis E60 530d -03.
    E70 LCI 30d -11

    ex. F32 435i -13
    ex. e60 M5 -05
    ex. e87 120d M-sport -05
    ex. e65 745i -02
    ex. e60 530d -04
    ex. e38 750iA -98
    ex. e60 530d -03
  • Nettipepe
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1341
    • Kajaani

    #2
    Vikakoodithan ne kannattaa lukea.

    Mutta jos epäilyä akusta niin katso "salavalikosta" jännitteet ennen ajoonlähtöä ja ajonaikana.
    siitähän se akun kunto ja latauksen toiminta jo selviää... voihan sitä akkua myös ladata akkulaturilla kokeeksi
    F30 320xia
    Ex E90 325da
    Ex E90 320da
    Ex E46 330D

    Comment

    • makefuel
      Bimmer Rookie
      • May 2004
      • 36
      • Iisalmi

      #3
      Originally posted by rattiandy View Post
      Otsikon mukainen vikakoodi pamahti idriveen kesken ajon. Samalla kaikki mittariston valot sekosivat ja välkkyivät. Vika poistui aina hetkeksi ja yhtäkkiä (noin 2-3 minuutin välein) pamahti takaisin.

      Mistäs olisi syytä lähteä etsimään vikaa. Akku, laturi?

      Autolla ajetaan lähinnä lyhyttä pätkäajoa joten lataushan ei ole tietenkään mitään hirveän tehokasta. Talvella myös sammutteli aktiiviohjausta ja puhallinta itekseen ilmeisesti akun vähäisen virran takia.

      Auto on siis E60 530d -03.
      Täällä ihan sama juttu täälläkin, tuulilasinpyyhkijät alkoi itsekseen toimimaan, ilmastointi pysähtyi sitten sammui idrive ja tuulilasinpyyhkijät jäi yläasentoon ja mittaristokin meni pimeäksi.
      Mistä tämä johtuu??
      Miten auto tuli kuntoon, pitikö vaihtaa esim. ibs-kaapelia, akkua, laturia...

      Comment

      • jaki
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2003
        • 2979
        • Uusimaa

        #4
        Originally posted by makefuel View Post
        Täällä ihan sama juttu täälläkin, tuulilasinpyyhkijät alkoi itsekseen toimimaan, ilmastointi pysähtyi sitten sammui idrive ja tuulilasinpyyhkijät jäi yläasentoon ja mittaristokin meni pimeäksi.
        Mistä tämä johtuu??
        Miten auto tuli kuntoon, pitikö vaihtaa esim. ibs-kaapelia, akkua, laturia...
        Veikkaan akkukaapelia. Siis sitä, joka tulee takaa moottoritilaan. Ainakin se liitoskohta takakontissa kannattaa tarkistaa heti. itsellä tosin oli vikaa siinä moottoritilan navassa.

        PS E60 on kyllä helkutin fiksu (?) auto. yhtenä päivänä pamahti nosturin kuva ruutuun, kun käynnistin auton. ilmoitti, että akun varaustilassa häikkää. Auto kuitenkin toimi moitteetta. no, tutkin DIS:llä. Ilmoitti, että autolla on ajettu liian lyhyitä ajosyklejä. Kertoi viimeisen viiden (muistaakseni) päivän kaikki ajot. yksikään ei ollut yli 100 km ja ihan lyhyitä 1 -3 km todella monta. Niin kuin oikeasti olikin. Hemskutti, ei sentään kertonut ajoreittejä...ne taitaa olla varattu vain NSA miehille
        BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

        Comment

        • Amex10
          Bimmer Rookie
          • May 2012
          • 62
          • Turku

          #5
          Tuliko tähän koskaan ratkaisua, että mistä johtui?

          Comment

          • Anzafin
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2006
            • 3749
            • Kajaani

            #6
            Oireet (rattiandy ja makefuel) voisivat viitata myös vialliseen laturin jännitteensäätimeen. Kun säädin ei toimi kunnolla, se saattaa päästää järjestelmään virtapiikkejä, joista sähkölaitteet sitten sekoavat. Osa saattaa kytkeä itsensä virtapiikin ajaksi pois päältä. Mikäli vikakoodeissa on mainintaa ylijännitteestä, niin syy on todennäköisesti juuri tämä.

            Jännitteensäädin on vaihdettavissa usein ilman laturin irroitusta.

            - Antti -

            Comment

            • makefuel
              Bimmer Rookie
              • May 2004
              • 36
              • Iisalmi

              #7
              Originally posted by makefuel View Post
              Täällä ihan sama juttu täälläkin, tuulilasinpyyhkijät alkoi itsekseen toimimaan, ilmastointi pysähtyi sitten sammui idrive ja tuulilasinpyyhkijät jäi yläasentoon ja mittaristokin meni pimeäksi.
              Mistä tämä johtuu??
              Miten auto tuli kuntoon, pitikö vaihtaa esim. ibs-kaapelia, akkua, laturia...
              Tämä tapaus tuli kuntoon akun, joka oli 10v.vanha, vaihdolla.
              Ilmoitusta ei sen jälkeen näkynyt.

              Comment

              • TuroMat
                Newbiemmer
                • Oct 2013
                • 12
                • HKI

                #8
                Itsellähän P0642 vikakoodia ilmoitti, ECM taikka sitten System Sensor Voltage "A" Is Low

                Onko tuo se jännitteensäätäjä siel laturissa?
                Ja ECM on käsittääkseni sitten jo eri boxi.

                Vikana kierrokset yskii, jarruttaa ja sitte kone sammuu vaikka auto D:llä
                Akku on vaihettu ja koodattu. Akun jännitekkin on navoista mitattuna hyvän 12.6 - 12.8 välillä aina.


                Ideoita?

                Comment

                • Anzafin
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2006
                  • 3749
                  • Kajaani

                  #9
                  Originally posted by TuroMat View Post
                  Itsellähän P0642 vikakoodia ilmoitti, ECM taikka sitten System Sensor Voltage "A" Is Low

                  Onko tuo se jännitteensäätäjä siel laturissa?
                  Ja ECM on käsittääkseni sitten jo eri boxi.

                  Vikana kierrokset yskii, jarruttaa ja sitte kone sammuu vaikka auto D:llä
                  Akku on vaihettu ja koodattu. Akun jännitekkin on navoista mitattuna hyvän 12.6 - 12.8 välillä aina.


                  Ideoita?
                  Jännitteensäädin on laturissa. Siinä ei itsessään sellaista älyä ole että sitä pystyisi lukemaan, mutta jännitteensäätimen tekosia voi lukea eri moduuleista.

                  Jos jännite on noin alhainen auton käydessäkin, niin ei taida laturi ladata. Vai tarkoititko että auton ollessa sammuksissa?

                  - Antti -

                  Comment

                  • Amex10
                    Bimmer Rookie
                    • May 2012
                    • 62
                    • Turku

                    #10
                    Minulla oli perusvika: vettä oli vararenkaan kotelon moduleissa.

                    Aivan ihmeellisiä vikoja teki ja laturinvaihtoa ehdottelivat merkkiliikkeessä.

                    Vararenkaan alta pitää ottaa kaikki styroksit pois ja vaikka avata modulien kansia, niin näkee, onko siellä vettä / ollut vettä.

                    Kuivatuksen jälkeen kaikki toimii, paitsi HKL E61, eli sähköisen takaluukun boksi oli vaurioitunut piloille.

                    Comment

                    • MNi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2008
                      • 3144
                      • Tampere

                      #11
                      MPM ei kuitenkaan mennyt piloille? Eikös se kuitenkin ole tyypillisin vikaantuva komponentti.

                      Pitäisikö E60 ja tuoreemmissa panostaa kosteushälyttimeen kontin pohjalle...

                      Comment

                      • Anzafin
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2006
                        • 3749
                        • Kajaani

                        #12
                        Originally posted by MNi View Post
                        MPM ei kuitenkaan mennyt piloille? Eikös se kuitenkin ole tyypillisin vikaantuva komponentti.

                        Pitäisikö E60 ja tuoreemmissa panostaa kosteushälyttimeen kontin pohjalle...
                        ...tai siirtää komponentit kuivempaan paikkaan...

                        Comment

                        • Amex10
                          Bimmer Rookie
                          • May 2012
                          • 62
                          • Turku

                          #13
                          Ainoa siipeensä saanut moduli oli tuo HKL, vaikka kaikki oli enemmän tai vähemmän vesikylvyssä.

                          Katselin itsekin netistä, tuollaisia 9v paristolla toimivia kosteusantureita, mutta päädyin sitten siihen, että tarkastan kotelon aika-ajoin.

                          Hauskinta tässä on se, että kun pikaisesti otin veden pois, kuivatin liittimet, niin HKL toimi. Kun avasin sen samaisen päivän iltana, oli se täynnä hapetustöhnää. Kun puhelsin kevyesti piirilevyn puhtaaksi, niin eipä toiminutkaan enää.

                          Autossani ei ole kattoluukkua, eikä mikään viittaa vuotoon. Sinällään aika rajua, jos tuo on pelkkää kondenssia. En oikein jaksa uskoa, että äänenvaimenninkaan lämmittäisi niin paljon tuota koppaa, että vedeenkeräntymistä tapahtuisi.

                          Toisaalta veneistä ja asuntovaunuista on tuttua, että kondensiota voi kertyä ihan mihin vain.

                          Vielä tiedoksi: Kun poistin vararankaan ja sen alla olevan styroksikannen, ei vettä näkynyt missään ja kaiiki moduulit olivat päällepäin ehjiä. Mutta kun nostin moduuliasetelman pois, niin kyllä siellä sellainen viisi desiä vettä oli. Meilkein kaikki moduulit oli märkiä sisältä, mutta HKL oli ainoa, joka ili saanut siipeensä.

                          A

                          Comment

                          • inde
                            Bimmer Rookie
                            • Dec 2010
                            • 122
                            • LAHTI

                            #14
                            Itellä pärähti pari viikkoa sitten kerran Central Electronics Failure sekä kaikki vikavalot paloi mittaristossa. Hävis samantien. Tänä aamuna sitten töihinlähtiessä (tietenkin) kilometrin välein sama homma. Viisarit hyppi eestaas hulluna ja välillä näytti nollaa vaikka auto oli liikkeessä. Kattelin INPA:lla koodit ja joka modulissa oli käyny jännitteet tosi alhaalla.

                            Linttasin uuden akun kiinni ja kerroin sen myös autolle INPA:lla. Koodien nollaus ja ei ainakaan 50km lenkin aikana mitään ongelmaa Vanha akku oli neljä vuotta palvellut...liekkö ollut vähän heikkona?

                            Comment

                            • Hakkapeliitta
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2014
                              • 552
                              • P-Sawo

                              #15
                              Höh. On se perkele kumma kun tuon akun tilaa IBS seuraa tarkkaan ja kellottaa tunnit, kuinka kauan akun varaus on milläkin prosentilla ollut esim. 60-80% 5540h, niin se ei kuitenkaan tajua vinkata että: "hei, nyt sulla kaveri on aika kaivaa lompakosta rahaa taas kun sun akku on ihan paska ja tämä kottero kyykkää viimeistään seuraavalla lomareissulla."

                              Mieluiten vielä noilla sanoilla.

                              annetaan BMW-osaa

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎