Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 Ilmajousen vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dabbler
    Bimmer Rookie
    • Aug 2010
    • 102
    • Lpr

    E61 Ilmajousen vaihto

    Joudunko asemoimaan perän korkeuden uudestaan jollain laitteistolla, jos vaihdan itse toisen ilmajousen ja kuinka veemäinen tuo on itse vaihtaa. Merkkiliike sanoi että korkeus pitää asemoida uudelleen, eikö riitä että tyhjentää molemmat "kassit" ennen uuden ensimmäistä täyttöä.
  • exautisti
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2007
    • 1267
    • oulu

    #2
    Anturit tuota korkeutta haistelee ja tarvittaessa nostaa tai laskee. Ei tarvi säätää pussin vaihdon vuoksi.
    -99 punane passatti

    https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

    Tuikun softat
    Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
    BMW Maahantuonti ammattitaidolla
    Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
    Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

    www.mcars.fi

    Kysy 041-5056506

    https://www.facebook.com/MCarsOulu/

    INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

    Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

    Comment

    • Pex
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2010
      • 353
      • Kuusamo

      #3
      Originally posted by exautisti View Post
      Anturit tuota korkeutta haistelee ja tarvittaessa nostaa tai laskee. Ei tarvi säätää pussin vaihdon vuoksi.
      juuri näin.
      Ei tarvi asemoida mitään. Viikonloppuna taasen kompura tuli purettua ja korjattua painepuolen putken vuoto. Samalla pyöräytettiin kompuran muoviseen letkuliittimeen uudet isommat jengat ja vaihdettiin liitin isompaan kun ei liitos enää pitänyt. Ja ilman softauksia perä asettui taas nätisti vaateriin

      Tuo pussin vaihto ei kovin kummonen homma, itse kuitenkaan en tuohon viime keväänä alkanut kun ei ole nosturipaikkaa käytettävissä. Pajalla molemmat puolet osaava kaveri vaihtoi reilusti alle tunnissa.
      Last edited by Pex; 01-07-2013, 20:32.
      Nykyään mennään Volkkarilla

      Ex. E61 520dA 2006

      Comment

      • Dabbler
        Bimmer Rookie
        • Aug 2010
        • 102
        • Lpr

        #4
        Kiitokset vastauksista, eli merkkiliike haluaa rahastaa sen ylimääräisen satkun johdon kiinni käyttämisestä, ilmeisesti tuolta verhoilun alta sitten löytyy yläkiinnitys ja alakiinityskö on tuon muovitulpan tai sennäköisen alla. Uusi ilmapussi tilattu ei ole vielä käsissä ja kulkinekin on tällähetkellä seisomassa toisessa osoitteessa, joten kyselen vähän ennakkoon, paikallistin kyllä saippuavedellä vuodon muutama päivä sitten.

        Comment

        • Pex
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2010
          • 353
          • Kuusamo

          #5
          Originally posted by Dabbler View Post
          ilmeisesti tuolta verhoilun alta sitten löytyy yläkiinnitys ja alakiinityskö on tuon muovitulpan tai sennäköisen alla.
          korjatkoon joku viisaampi jos olen väärässä. Mutta mielestäni osa ei ole kiinni millään kiinnikkeillä siellä välissä :think
          Aikoinaan tutkailin tuota ja käsittääkseni lähtee pois kun pyöräyttää eri asentoon ja pujottelee alakautta jostakin välistä sen sitten pois. Auto pitää olla pukin päällä siten ettei painoa makaa renkaan päällä.
          Nykyään mennään Volkkarilla

          Ex. E61 520dA 2006

          Comment

          • mek147
            Bimmer Rookie
            • Jan 2011
            • 42
            • Finland

            #6
            Yläpää kääntämällä kiinni. Helpottaa kummasti jos vanhan pussin puhkaisee niin että sen saa ihan tyhjäksi.

            Comment

            • melli
              Bimmer Rookie
              • May 2015
              • 147
              • Pori

              #7
              Tulipa tutustuttua tähänkin sitten eli perä makaa alhaalla ja oikean puolen pussi tyhjenee. Lähti pyörittämällä irti, jonkun youtube-videon mukaan piti takakontin verhoilu purkaa mutta onneksi noin ei ole.

              Nyt pitää vielä löytää kohtuuhintainen pussi (tai kaksi), jotka olisivat tulisivat mahdollisimman nopeasti kotiovelle toimitettuna.
              E61 530dA 2004 "velipojan (rip) vanha"

              Comment

              • jano85
                Bimmer Rookie
                • Oct 2008
                • 177
                • Kauhava

                #8
                Eipä onneksi ole vielä tarvinnut e61 vaihtaa pussia mutta E39 touringissa oli todella helppo juttu. Tunkilla perä ilmaan, rengas pois ja alapäästä muistaakseni 13mm avaimella mutteri auki jolla jousi kiinni. Peräluukusta verhoilu pois ja ilmaletku irti ja sokka vai olikohan kaksi sokkaa ja jousi pois ja uutta tilalle. Letkun kanssa kannattaa varoa ettei liitin hajoa. Ja jos jousi jo puhki niin painettakaan ei järuestelmässä ole. Kun uusi pussi paikoillaan niin virrat päälle niin pitäisi kompura pärähtää käyntiin. Ja eipä kans tähänkään tarvinnu tietokonetta sotkea
                F06 640d X-drive M-sport -16


                exät F11 520d / E93 335i / G30 520d / F30 320d / E60 M5 / F30 330d / E70 X5 35d / E90 335d/ E90 325i/ E61 530d/ E39 530d/ E39 528i/ E36 325iC/ E34 525i

                Comment

                • melli
                  Bimmer Rookie
                  • May 2015
                  • 147
                  • Pori

                  #9
                  No niin, pikatilaus Saksasta kesti näköjään viisi arkipäivää saapua ja eikös siinäkin ollut postipoika kymmentä minuuttia ennen kotiintuloa poikennut ja jättänyt lapun "ei tavoitettu".

                  Mutta pussi tuli vaihdettua, helppo homma kun pussi oli siis tyhjä: pyöräytys yläpäästä ja sitten alapää nostamalla irti, lopuksi 10 mm avaimella letku irti pussista.

                  Tuli huomattua taas kerran, että halpa ja hyvä tulee eri paketeissa, tämä pari oli joku nimetön kiinalainen ja asennusvaiheessa yksi neljästä alapään kiinnityskynnestä katkesi molemmista, mutta pysyy kuitenkin paikallaan. Pussin alapää ei sopinut suoraan kiinnikkeeseen vaan ura oli hiukan eri kohdassa, minkä takia ne kynnet meni poikki. Sain kierrettyä pussia ja vedettyä sen alas ja tuntuu pysyvän.

                  Kompura käynnistyi startissa ja kävi hyvin lyhyen ajan, peräkoukun päältä kun painelin jonkun kerran niin aina tuli vähän lisää painetta ja koeajon jälkeen oli minusta ihan hyvässä asennossa.
                  E61 530dA 2004 "velipojan (rip) vanha"

                  Comment

                  • hattiwatti
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2008
                    • 255
                    • Vantaa

                    #10
                    Originally posted by melli View Post

                    Mutta pussi tuli vaihdettua, helppo homma kun pussi oli siis tyhjä: pyöräytys yläpäästä ja sitten alapää nostamalla irti, lopuksi 10 mm avaimella letku irti pussista.

                    Tuli huomattua taas kerran, että halpa ja hyvä tulee eri paketeissa, tämä pari oli joku nimetön kiinalainen ja asennusvaiheessa yksi neljästä alapään kiinnityskynnestä katkesi molemmista, mutta pysyy kuitenkin paikallaan. Pussin alapää ei sopinut suoraan kiinnikkeeseen vaan ura oli hiukan eri kohdassa, minkä takia ne kynnet meni poikki. Sain kierrettyä pussia ja vedettyä sen alas ja tuntuu pysyvän.
                    Miten tuo pussi tarkalleen ottaen on alhaalta kiinni, kierteellä?

                    Comment

                    • melli
                      Bimmer Rookie
                      • May 2015
                      • 147
                      • Pori

                      #11
                      Kappas, meni vallan ohi tämä kysymys aikanaan, tuossa 9 min paikkeilla näkyy alapää eli muovinen tutti siellä johon pussi tarttuu: https://www.youtube.com/watch?v=42AcGIDLW24

                      Vasen puoli tuli jumpattua tänään kun sattui olemaan tuosta setistä vielä toinen pussi jäljellä. Tällä kertaa lisäksi piti suttailla tasonsäädön anturiin uuden johdot jo kertaalleen korjattujen lisäksi.

                      Onneksi marmorilta löytyi korjaussarja jossa liitin ja tarpeeksi pitkät johdot ja toisessa päässä pinnikin paikallaan. Otin varmuudeksi kaksi settiä (yht. 23 €), ei tarvittu ylimääräisiä joten toisellekin puolelle on siis valmiina.

                      Ilmeisesti meni oikein kun näyttää taas korkeus asialliselta.
                      E61 530dA 2004 "velipojan (rip) vanha"

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎