Moi, löytyisikö foorumista tietoa oikeista pyöräkulmista tänne Suomen uraisille teille?
Autoni on E60 535dA M -08, ajettu nyt 104tkm. BMW Suomen maahantuoma 07 vuoden lopussa.
Auto kun muuten tuntuu täydelliseltä on tuo hienoinen uraherkkyys alkanut häiritsemään. Ohjauksen voisi myös kuvailla "kevyeksi" ja hieman tunnottomaksi keskialueella, etenkin kaistanvaihdossa tai muuten vaan tien epätaisuuksissa se haluaa hieman yllättää. Auto menee kyllä muuten suoraan kun sen asettaa menemään mutta ei varsinaisesti pyri itse menemään suoraan. Kävin pari kuukautta sitten pyöräkulmien mittauksessa missä todettiin etupään caster kulmat ja aurauskulmat olevan hieman ohjearvojen ulkopuolella. Takapyörien sivukallistumat ja aurauskulmat niin ikään hieman ohjearvojen ulkopuolella. Kaikki muut kulmat säädettiin oikein mutta raportista huomasin vasta jälkeenpäin että etupyörien caster kulmat olivat jääneet säätämättä kohilleen. Voisiko tässä olla syy edelleen hieman tunnottomaan ja levottomaan keskialuetuntumaan?
Edellinen BMW:ni oli E39 -01 M5 jossa muistan kärsineeni hieman samanlaisesta oireilusta, se korjattiin säätämällä pyöräkulmat kuntoon ja siitä tuli hyvä. Muistan erään BMW huoltoliikkeen huoltoneuvojan maintsevan että 5-sarjan malleissa on taipumusta uraherkkyyteen ja että niitä säädetään jatkuvasti enemmän "Suomalaisille teille"?? Tarkoittaisikohan tuo nyt jotain sellaista että jotkut kulmat pistetään hieman ohjearvojen ulkopuolelle enemmän sietämään uraisia teitä?
Ajattelin seuraavan määräaikaishuollon yhteydessä vielä tarkistuttaa/ säädättää kulmat uudestaan varmuuden vuoksi, jospa edellisellä kerralla olisi jäänyt puolitiehen...
Ajan tällä hetkellä kesät 18" 245/40 - 275/35 ja talvet 18" 245/18 kokoisilla renkailla. Ajattelin että ensi kesäksi kasvattaisin vannekokoja mutta mielellään haluaisin saada korjattua tuota uraherkkyyttä ensin.
Olisin kiitollinen kuulemaan onko samanlaisia kokemuksia tai ajatuksia siitä mitä pitäisi tehdä?
Autoni on E60 535dA M -08, ajettu nyt 104tkm. BMW Suomen maahantuoma 07 vuoden lopussa.
Auto kun muuten tuntuu täydelliseltä on tuo hienoinen uraherkkyys alkanut häiritsemään. Ohjauksen voisi myös kuvailla "kevyeksi" ja hieman tunnottomaksi keskialueella, etenkin kaistanvaihdossa tai muuten vaan tien epätaisuuksissa se haluaa hieman yllättää. Auto menee kyllä muuten suoraan kun sen asettaa menemään mutta ei varsinaisesti pyri itse menemään suoraan. Kävin pari kuukautta sitten pyöräkulmien mittauksessa missä todettiin etupään caster kulmat ja aurauskulmat olevan hieman ohjearvojen ulkopuolella. Takapyörien sivukallistumat ja aurauskulmat niin ikään hieman ohjearvojen ulkopuolella. Kaikki muut kulmat säädettiin oikein mutta raportista huomasin vasta jälkeenpäin että etupyörien caster kulmat olivat jääneet säätämättä kohilleen. Voisiko tässä olla syy edelleen hieman tunnottomaan ja levottomaan keskialuetuntumaan?
Edellinen BMW:ni oli E39 -01 M5 jossa muistan kärsineeni hieman samanlaisesta oireilusta, se korjattiin säätämällä pyöräkulmat kuntoon ja siitä tuli hyvä. Muistan erään BMW huoltoliikkeen huoltoneuvojan maintsevan että 5-sarjan malleissa on taipumusta uraherkkyyteen ja että niitä säädetään jatkuvasti enemmän "Suomalaisille teille"?? Tarkoittaisikohan tuo nyt jotain sellaista että jotkut kulmat pistetään hieman ohjearvojen ulkopuolelle enemmän sietämään uraisia teitä?
Ajattelin seuraavan määräaikaishuollon yhteydessä vielä tarkistuttaa/ säädättää kulmat uudestaan varmuuden vuoksi, jospa edellisellä kerralla olisi jäänyt puolitiehen...
Ajan tällä hetkellä kesät 18" 245/40 - 275/35 ja talvet 18" 245/18 kokoisilla renkailla. Ajattelin että ensi kesäksi kasvattaisin vannekokoja mutta mielellään haluaisin saada korjattua tuota uraherkkyyttä ensin.
Olisin kiitollinen kuulemaan onko samanlaisia kokemuksia tai ajatuksia siitä mitä pitäisi tehdä?
Comment