Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 pyöräkulmat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • snordman
    Newbiemmer
    • Aug 2013
    • 6
    • Espoo

    E60 pyöräkulmat

    Moi, löytyisikö foorumista tietoa oikeista pyöräkulmista tänne Suomen uraisille teille?
    Autoni on E60 535dA M -08, ajettu nyt 104tkm. BMW Suomen maahantuoma 07 vuoden lopussa.
    Auto kun muuten tuntuu täydelliseltä on tuo hienoinen uraherkkyys alkanut häiritsemään. Ohjauksen voisi myös kuvailla "kevyeksi" ja hieman tunnottomaksi keskialueella, etenkin kaistanvaihdossa tai muuten vaan tien epätaisuuksissa se haluaa hieman yllättää. Auto menee kyllä muuten suoraan kun sen asettaa menemään mutta ei varsinaisesti pyri itse menemään suoraan. Kävin pari kuukautta sitten pyöräkulmien mittauksessa missä todettiin etupään caster kulmat ja aurauskulmat olevan hieman ohjearvojen ulkopuolella. Takapyörien sivukallistumat ja aurauskulmat niin ikään hieman ohjearvojen ulkopuolella. Kaikki muut kulmat säädettiin oikein mutta raportista huomasin vasta jälkeenpäin että etupyörien caster kulmat olivat jääneet säätämättä kohilleen. Voisiko tässä olla syy edelleen hieman tunnottomaan ja levottomaan keskialuetuntumaan?
    Edellinen BMW:ni oli E39 -01 M5 jossa muistan kärsineeni hieman samanlaisesta oireilusta, se korjattiin säätämällä pyöräkulmat kuntoon ja siitä tuli hyvä. Muistan erään BMW huoltoliikkeen huoltoneuvojan maintsevan että 5-sarjan malleissa on taipumusta uraherkkyyteen ja että niitä säädetään jatkuvasti enemmän "Suomalaisille teille"?? Tarkoittaisikohan tuo nyt jotain sellaista että jotkut kulmat pistetään hieman ohjearvojen ulkopuolelle enemmän sietämään uraisia teitä?
    Ajattelin seuraavan määräaikaishuollon yhteydessä vielä tarkistuttaa/ säädättää kulmat uudestaan varmuuden vuoksi, jospa edellisellä kerralla olisi jäänyt puolitiehen...

    Ajan tällä hetkellä kesät 18" 245/40 - 275/35 ja talvet 18" 245/18 kokoisilla renkailla. Ajattelin että ensi kesäksi kasvattaisin vannekokoja mutta mielellään haluaisin saada korjattua tuota uraherkkyyttä ensin.

    Olisin kiitollinen kuulemaan onko samanlaisia kokemuksia tai ajatuksia siitä mitä pitäisi tehdä?
  • janke
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2010
    • 3665
    • seinäjoki

    #2
    Originally posted by snordman View Post
    Moi, löytyisikö foorumista tietoa oikeista pyöräkulmista tänne Suomen uraisille teille?
    Autoni on E60 535dA M -08, ajettu nyt 104tkm. BMW Suomen maahantuoma 07 vuoden lopussa.
    Auto kun muuten tuntuu täydelliseltä on tuo hienoinen uraherkkyys alkanut häiritsemään. Ohjauksen voisi myös kuvailla "kevyeksi" ja hieman tunnottomaksi keskialueella, etenkin kaistanvaihdossa tai muuten vaan tien epätaisuuksissa se haluaa hieman yllättää. Auto menee kyllä muuten suoraan kun sen asettaa menemään mutta ei varsinaisesti pyri itse menemään suoraan. Kävin pari kuukautta sitten pyöräkulmien mittauksessa missä todettiin etupään caster kulmat ja aurauskulmat olevan hieman ohjearvojen ulkopuolella. Takapyörien sivukallistumat ja aurauskulmat niin ikään hieman ohjearvojen ulkopuolella. Kaikki muut kulmat säädettiin oikein mutta raportista huomasin vasta jälkeenpäin että etupyörien caster kulmat olivat jääneet säätämättä kohilleen. Voisiko tässä olla syy edelleen hieman tunnottomaan ja levottomaan keskialuetuntumaan?
    Edellinen BMW:ni oli E39 -01 M5 jossa muistan kärsineeni hieman samanlaisesta oireilusta, se korjattiin säätämällä pyöräkulmat kuntoon ja siitä tuli hyvä. Muistan erään BMW huoltoliikkeen huoltoneuvojan maintsevan että 5-sarjan malleissa on taipumusta uraherkkyyteen ja että niitä säädetään jatkuvasti enemmän "Suomalaisille teille"?? Tarkoittaisikohan tuo nyt jotain sellaista että jotkut kulmat pistetään hieman ohjearvojen ulkopuolelle enemmän sietämään uraisia teitä?
    Ajattelin seuraavan määräaikaishuollon yhteydessä vielä tarkistuttaa/ säädättää kulmat uudestaan varmuuden vuoksi, jospa edellisellä kerralla olisi jäänyt puolitiehen...

    Ajan tällä hetkellä kesät 18" 245/40 - 275/35 ja talvet 18" 245/18 kokoisilla renkailla. Ajattelin että ensi kesäksi kasvattaisin vannekokoja mutta mielellään haluaisin saada korjattua tuota uraherkkyyttä ensin.

    Olisin kiitollinen kuulemaan onko samanlaisia kokemuksia tai ajatuksia siitä mitä pitäisi tehdä?
    Saatko kopioitua tänne tuon viimeisimmän suuntaus raportin, sekä kerrotko vielä kesä sekä talvirenkaittesi merkit ja mallit, niin noista on hyvä lähteä etenemään.
    Bmw 316 E30 -88

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #3
      Renkaan merkki ja malli? Mittaustodistus?

      Comment

      • snordman
        Newbiemmer
        • Aug 2013
        • 6
        • Espoo

        #4
        Originally posted by Hemi View Post
        Renkaan merkki ja malli? Mittaustodistus?

        Kesärenkaat : Dunlop SP Sport "Run flat", n. 3-4mm jäljellä edessä, takana enemmän.
        Talvirenkaat : Hakkapelitta RSi kitkat

        Liitteenä raportti.
        Attached Files

        Comment

        • bemu2000
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 17797
          • Jämsä

          #5
          Vaihda uudet ei runflat renkaat, niin ongelma poistunee. Pohjoismaisilla talvirenkailla ohjattavuus menee just tollaseksi veteläksi ja lähes loppuun kuluneen eturenkaat aiheuttaa urista vetelyä.
          TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
          Vanteet edullisesti
          Nostureita ja rengaskoneita

          Comment

          • snordman
            Newbiemmer
            • Aug 2013
            • 6
            • Espoo

            #6
            Originally posted by bemu2000 View Post
            Vaihda uudet ei runflat renkaat, niin ongelma poistunee. Pohjoismaisilla talvirenkailla ohjattavuus menee just tollaseksi veteläksi ja lähes loppuun kuluneen eturenkaat aiheuttaa urista vetelyä.
            Ok, kiitos tiedosta. Näin täytyy tehdä.
            Onko sillä suurempaa merkitystä jos vaihtaa 19-20" vanteisiin? Renkaan leveydeksi ajattelin 235/35 tai 245/35 edessä ja takana se 275/30. Mitä suosittelisit?

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #7
              Originally posted by snordman View Post
              Kesärenkaat : Dunlop SP Sport "Run flat", n. 3-4mm jäljellä edessä, takana enemmän.
              Talvirenkaat : Hakkapelitta RSi kitkat

              Liitteenä raportti.
              Takana hieman liikaa pystykallistusta eli negatiivista camberia.
              Mikään ei kuitenkaan poista/pelasta tuon ko.Dunlopin jopa vaarallista uraherkkyyttä, joten ainoa toimiva korjauskeino on vaihtaa ko.renkaat pienemmän uraherkkyyden renkaisiin(vannekoolla ei juurikaan merkitystä alle 19" kokoluokissa).
              Siirtyessäsi siis 19" tai 20" kokoluokkaan, pitää renkaan valintaan panostaa, mikäli haluat autostasi kokonaan urille tuntemattoman(samalla takapään camberit saisivat olla symmetrisesti -1.30-1.35"-astetta).

              Comment

              • snordman
                Newbiemmer
                • Aug 2013
                • 6
                • Espoo

                #8
                Hyvää Uutta Vuotta !

                Käytin auton merkkihuollossa :
                >> alusta tarkastettu
                >> etu pitkittäistukivarsien puslissa on repeilyä
                >> taka-alatukivarsien etummaisen puslat on revenneet (ei saa erikseen)
                >> talvirenkaat kuluneet (245/40-18)

                Varasin ajan puslien vaihtoon tammikuussa, katsotaan tuleeko hyvä. Kustannusarvio on siinä 2300 euron paikkeilla, aika kallista...
                Täytyykin tarkistaa meneekö vielä voimassa olevan BPS takuun piiriin, menisiköhän...?



                Originally posted by Hemi View Post
                Takana hieman liikaa pystykallistusta eli negatiivista camberia.
                Mikään ei kuitenkaan poista/pelasta tuon ko.Dunlopin jopa vaarallista uraherkkyyttä, joten ainoa toimiva korjauskeino on vaihtaa ko.renkaat pienemmän uraherkkyyden renkaisiin(vannekoolla ei juurikaan merkitystä alle 19" kokoluokissa).
                Siirtyessäsi siis 19" tai 20" kokoluokkaan, pitää renkaan valintaan panostaa, mikäli haluat autostasi kokonaan urille tuntemattoman(samalla takapään camberit saisivat olla symmetrisesti -1.30-1.35"-astetta).

                Comment

                • GuGi_
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2012
                  • 700
                  • Vantaa city

                  #9
                  Originally posted by snordman View Post
                  Hyvää Uutta Vuotta !

                  Käytin auton merkkihuollossa :
                  >> alusta tarkastettu
                  >> etu pitkittäistukivarsien puslissa on repeilyä
                  >> taka-alatukivarsien etummaisen puslat on revenneet (ei saa erikseen)
                  >> talvirenkaat kuluneet (245/40-18)

                  Varasin ajan puslien vaihtoon tammikuussa, katsotaan tuleeko hyvä. Kustannusarvio on siinä 2300 euron paikkeilla, aika kallista...
                  Täytyykin tarkistaa meneekö vielä voimassa olevan BPS takuun piiriin, menisiköhän...?
                  Kuuluuhan tohon rahaan siis uudet laaturenkaat?
                  "Muut tekee mitä ne osaa, me tehään mitä halutaan"

                  F11 525d -11
                  E60 M5 -05
                  E12 530i -75
                  E32 730i - 91
                  Chevy Silverado 3500 -93
                  R33 Skyline GTS-T -93

                  Comment

                  • dumpi
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2010
                    • 46
                    • Salo

                    #10
                    Taka-alatukivarsiin saa uusia puslia, ei kylläkään merkkiliikkeestä.

                    Malli alkuperäinen:

                    Lemförder
                    34933 01, 1 kpl / puoli, ~10€/kpl.
                    34934 01, 1 kpl / puoli, ~10€/kpl.
                    Löytyy esim. Profiteile.de


                    Powerflexiltä löytyy myös uretaanipuslina.


                    Ei noiden takia tarvi tuhlata touhutonnia tukivarsiin.

                    Comment

                    • snordman
                      Newbiemmer
                      • Aug 2013
                      • 6
                      • Espoo

                      #11
                      Ok, kiitoksia tiedosta! Jos tilaan puslat itse, tekeeköhän merkkiliike kuitenkin työn?
                      Siinä yhteydessä olettaisin että esim. tarvitaan mm. pyörien suuntaus uudestaan.

                      Originally posted by dumpi View Post
                      Taka-alatukivarsiin saa uusia puslia, ei kylläkään merkkiliikkeestä.

                      Malli alkuperäinen:

                      Lemförder
                      34933 01, 1 kpl / puoli, ~10€/kpl.
                      34934 01, 1 kpl / puoli, ~10€/kpl.
                      Löytyy esim. Profiteile.de


                      Powerflexiltä löytyy myös uretaanipuslina.


                      Ei noiden takia tarvi tuhlata touhutonnia tukivarsiin.

                      Comment

                      • snordman
                        Newbiemmer
                        • Aug 2013
                        • 6
                        • Espoo

                        #12
                        No nyt on reaktiotangot ja puslat vaihdettu edessä ja takana päädyin vaihtamaan "narina" helan ja integral linkin, työt tehtiin ammattilaisilla. Alusta tuntuu nyt hyvältä mutta... Samalla pyysin tarkistamaan ettei ohjausnivelissä tai päissä ole välyksiä koska ohjaustuntuma on edelleen "kumimainen ja väljä". Merkkiliikkeessä sekä BMW specialistilla on todettu ettei ohjausvälyksiä ole. No, kyllä jossain on välystä koska ratti liikkuu n sentin verran ilman että pyörät kääntyy. Missä voisi olla väljyyttä, jossain ratin ja tehostimen välillä vai tehostimessa jotain vikaa tms? Sattumalta oli myös katsastus autolle tänään ja kysyin myös katsastusmiehen mielipidettä. Eihän siinä tietty mitään ollut huomautettavaa mutta kysyinpähän kuitenkin. Katsastusmiehen mukaan hän on joskus joutunut huomauttamaan e60 mallissa juuri tuosta välyksestä ja että oli kuullut että ohjauksen välityksessä ja sisemmissä vasemmanpuoleisessa raidetangon päässä olisi ollut jotain. Mitähän tuo tarkoittaa? Onko kellään ideoita tai neuvoja miten tästä eteenpäin?


                        Originally posted by dumpi View Post
                        Taka-alatukivarsiin saa uusia puslia, ei kylläkään merkkiliikkeestä.

                        Malli alkuperäinen:

                        Lemförder
                        34933 01, 1 kpl / puoli, ~10€/kpl.
                        34934 01, 1 kpl / puoli, ~10€/kpl.
                        Löytyy esim. Profiteile.de


                        Powerflexiltä löytyy myös uretaanipuslina.


                        Ei noiden takia tarvi tuhlata touhutonnia tukivarsiin.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎