Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bmw 535d nykiminen vm.06.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Pe-te
    replied
    Ihan vaan varmistukseksi...samantyyppiset "oireethan" liittyvät myös polttotapahtumaan, ootko varmistanut ettei siitä ole kyse. Ja itselläni ainakin kulutus nousi jos dpf alkoi tukkeutua. Kun sen sai poltettua tyhjemmäksi kulutuskin laski oitis.

    Originally posted by tinkemaster View Post
    Juu itsellä Torstaina liikkeestä ostetussa autossa täysin samat oireet, maffin irroitus ei vaikuttanu millään tavalla.
    Tosin ajotietokoneen mukaan en ole vielä alle 7 kulutukseen päässyt kyllä.
    lämmöt jne. kohdallaa.
    Täytynee huomenna soitella autoliikkeesee ja kertoa ilouutiset.

    Leave a comment:


  • tinkemaster
    replied

    Oireilee siis seuraavasti:
    - humppaa kierrosvälillä 1000-2000 rpm ei yli 2000 rpm
    - pahin humppaus 1500 rpm vähän molemmin puolin
    - kiihdyttäessä rauhallisesti vauhti kiihtyy melko nuhaisesti 2000 rpm asti, jolloin kyllä alkaa kiihtymään reippaasti. Tässä tulee sellainen tunne kuin moottori "tukehtuisi"
    - välillä esim. n. 100 km/h vauhdissa (kierrokset hieman alle 2000 rpm) saattaa kierrokset laskea hitaasti alaspäin muutaman satkun ja sitten pompata takaisin siihen missä olivatkin
    - reippaammin kiihdyttäessä 2000 rpm ylöspäin kierrokset nousevat verkkaisesti vaikka vauhti kiihtyykin. Kierrosten nousu lähes pysähtyy n. 2500 rpm paikkeilla vaikka vauhti edelleen kiihtyy.
    - turbiinin kierrokset näyttäisivät pysyvän INPAlla katsottuna sangen tasaisina (koneen rpm sitä vastoin heittelee) ja ne ovat pääsääntöisesti hiukka vajaa 200 rpm konetta alempana.
    - DS:llä reippaammin n. 100 km/h vauhdista kiihdytettäessä ainakin pari kertaa on kiihtynyt ensin sangen nuhaisesti (1500 rpm ->), sitten hyökännyt kunnes jossain 2500 rpm paikkeilla paiskannut hitosti pienemmän sisään ja sitten ilmeisesti perään heti oikein ison kun kierrokset ovat rynnänneet ensin ylös.

    Uuden MAF:n ajattelin vaihtaa kunhan se vain saapuu lähipäivinä.. nyt vielä originaali paikallaan. En ole vielä ehtinyt koettaa ajaa piuha irti.

    Ajelin tuossa INPAn kanssa juuri tovin ja pistin merkille että ainakaan se ei näyttänyt että turbiini lukkiutuisi vielä edes 120 km/h vauhdissa. En tosin kovin pitkää pätkää päässyt ajamaan. Paikalta lähtiessä näyttää kyllä olevan lukko kiinni.

    Kulutuslukemat ovat tietokoneen mukaan maltillisia jos tällä on merkitystä asiaan eli matka-ajossa mennään 5.x - 6.x välissä ja kaupungissa < 8.0.

    Osaiskos raati potkia oikeaan suuntaan tämän osalta? Liekö tässä nyt todennäköisemmin kyse tuon melko väsyneeksi olettamani MAF:n väärästä ohjauksesta vai liekö tämä enemmän viittaisi laatikon puolelle. Ja jos laatikon niin kumpaa tässä pitäisi epäillä solenoideja vai turbiinia?

    Lisäys 1:
    - Kylmällä koneella ja manuaalisesti vaihtamalla tätä ei esiintynyt, mutta heti kun lämmöt nousivat nykiminen alkoi
    - Äkkiseltään tuntuisi liittyvän siihen että turbiini yrittää lukittautua muttei lukitu
    - Lämmöt koneessa & laatikossa kunnossa

    Lisäys 2:
    - MAF:n piuhan irroittaminen paransi tilannetta oleellisesti mutta nyhtäminen ei loppunut. Nyt sitten lähinnä kysymys, solenoidit vai turbiini.
    Juu itsellä Torstaina liikkeestä ostetussa autossa täysin samat oireet, maffin irroitus ei vaikuttanu millään tavalla.
    Tosin ajotietokoneen mukaan en ole vielä alle 7 kulutukseen päässyt kyllä.
    lämmöt jne. kohdallaa.
    Täytynee huomenna soitella autoliikkeesee ja kertoa ilouutiset.

    Leave a comment:


  • Pe-te
    replied
    No sen osalta, että ainakin MAF on takuulla heikossa hapessa koska piuha irti auto nylkyttää huomattavasti vähemmän ja lievemmin, mutta koska vielä en uutta maf:a ole saanut vaihdettua joten sen lopullinen vaikutus on vielä epäselvä.

    Koska tuo nyhtäminen liittyy juurikin siihen hetkeen kun turbiinin pitäisi lukittua ja muuten turbiini ei hirveästi tuntuisi luistelevan, oma epäilykseni on nuo solenoidit.

    Mullahan nuo noihin venttiileihin, jotka tuppaavat vuotamaan näissä, on jo tiivistykset tehty joten siltä osin vaihtoehdot ovat sitten turbiini tai solenoidit jos tämä laatikkoperäistä on.

    Itse kaipailen tässä lähinnä jotain apuja siihen kuinka mahdollisesti erottaa noiden kahden oireita toisistaan jotta poissulkeminen olisi helpompaa.

    Kunhan tuon uuden maf:n saan kiinni niin tiedän loppuuko ongelma siihen vai siirrytäänkö ihmettelemään laatikkoa.

    Originally posted by jusa90 View Post
    Onko ongelmaan tullut selvyyttä? Täälä samoja oireita -06 330xd autossa.

    Leave a comment:


  • jusa90
    replied
    Originally posted by Pe-te View Post
    Noniin, täällä nyt sitten myös ongelmapotilas..
    Onko ongelmaan tullut selvyyttä? Täälä samoja oireita -06 330xd autossa.

    Leave a comment:


  • Pe-te
    replied
    Noniin, täällä nyt sitten myös ongelmapotilas.. tämä tosin siis 530d (sigun auto). Mittarissa nyt n. 240 tkm, kone pietzoilla ja turbo siis sähköisesti ohjattu.

    Autoon on tehty mm.
    - uusi turbo n. 8kk sitten
    - laatikon venttiilien tiivistys Autogearilla n. vuosi sitten (uudet öljyt + öljypohja, ei ollut mitään epämääräistä öljyjen seassa)
    - DPF ja EGR disabloitu
    - läpät poistettu
    - AJ:n ohjelma juuri laitettu sisään
    - laatikon adaptaatiot nollattu

    Humppasi aiemminkin mutta loppui käytännössä kokonaan tuon tiivistysrempan jälkeen (vain satunnaisia kierrosten heilahduksia silloin tällöin). Nyt alkoi uudelleen vähän ennen ohjelmointia, pistin tämän vielä silloin paikoillaan olleen (ja tukeutuneen) DPF:n piikkiin.


    Oireilee siis seuraavasti:
    - humppaa kierrosvälillä 1000-2000 rpm ei yli 2000 rpm
    - pahin humppaus 1500 rpm vähän molemmin puolin
    - kiihdyttäessä rauhallisesti vauhti kiihtyy melko nuhaisesti 2000 rpm asti, jolloin kyllä alkaa kiihtymään reippaasti. Tässä tulee sellainen tunne kuin moottori "tukehtuisi"
    - välillä esim. n. 100 km/h vauhdissa (kierrokset hieman alle 2000 rpm) saattaa kierrokset laskea hitaasti alaspäin muutaman satkun ja sitten pompata takaisin siihen missä olivatkin
    - reippaammin kiihdyttäessä 2000 rpm ylöspäin kierrokset nousevat verkkaisesti vaikka vauhti kiihtyykin. Kierrosten nousu lähes pysähtyy n. 2500 rpm paikkeilla vaikka vauhti edelleen kiihtyy.
    - turbiinin kierrokset näyttäisivät pysyvän INPAlla katsottuna sangen tasaisina (koneen rpm sitä vastoin heittelee) ja ne ovat pääsääntöisesti hiukka vajaa 200 rpm konetta alempana.
    - DS:llä reippaammin n. 100 km/h vauhdista kiihdytettäessä ainakin pari kertaa on kiihtynyt ensin sangen nuhaisesti (1500 rpm ->), sitten hyökännyt kunnes jossain 2500 rpm paikkeilla paiskannut hitosti pienemmän sisään ja sitten ilmeisesti perään heti oikein ison kun kierrokset ovat rynnänneet ensin ylös.

    Uuden MAF:n ajattelin vaihtaa kunhan se vain saapuu lähipäivinä.. nyt vielä originaali paikallaan. En ole vielä ehtinyt koettaa ajaa piuha irti.

    Ajelin tuossa INPAn kanssa juuri tovin ja pistin merkille että ainakaan se ei näyttänyt että turbiini lukkiutuisi vielä edes 120 km/h vauhdissa. En tosin kovin pitkää pätkää päässyt ajamaan. Paikalta lähtiessä näyttää kyllä olevan lukko kiinni.

    Kulutuslukemat ovat tietokoneen mukaan maltillisia jos tällä on merkitystä asiaan eli matka-ajossa mennään 5.x - 6.x välissä ja kaupungissa < 8.0.

    Osaiskos raati potkia oikeaan suuntaan tämän osalta? Liekö tässä nyt todennäköisemmin kyse tuon melko väsyneeksi olettamani MAF:n väärästä ohjauksesta vai liekö tämä enemmän viittaisi laatikon puolelle. Ja jos laatikon niin kumpaa tässä pitäisi epäillä solenoideja vai turbiinia?

    Lisäys 1:
    - Kylmällä koneella ja manuaalisesti vaihtamalla tätä ei esiintynyt, mutta heti kun lämmöt nousivat nykiminen alkoi
    - Äkkiseltään tuntuisi liittyvän siihen että turbiini yrittää lukittautua muttei lukitu
    - Lämmöt koneessa & laatikossa kunnossa

    Lisäys 2:
    - MAF:n piuhan irroittaminen paransi tilannetta oleellisesti mutta nyhtäminen ei loppunut. Nyt sitten lähinnä kysymys, solenoidit vai turbiini.
    Last edited by Pe-te; 27-09-2014, 18:21. Reason: Lisätietoja

    Leave a comment:


  • AnttiMH
    replied
    Laatikko oireilua vai jotain muuta?

    Edit.
    Last edited by AnttiMH; 25-03-2014, 08:26. Reason: Moved.

    Leave a comment:


  • zzracing
    replied
    Nyt kilsoja remontin jälkeen ~300km askin käytös senku paranee ja mikä parasta ei minkäänlaista yritystäkään humpata.
    (Ennen humppausta tapahtui päivästä riippumatta 2 x sekunissa ja kierrokset hyppeli ~200rpm)
    Mun tapauksessa askin kuntoon saattaminen olisi ehkä vain tarvinnut nuo solenoidit, koska megatroniikan huollon jälkeen oireet pahenivat todella paljon.
    :think

    Suosittelen ehdottomasti solenoidi remppaa jos on oireita nylkkäykseen ja ei ole mitään vikakoodeja.
    Solenoidit on (tai oli ainakin minun tapauksessa) halvin konsti saada askin käytöstä parempaan suuntaan -> 450€ vrt mekatroniikkahuolto +800€ tai turbiini 750€

    Eli mun laitteen askiin tehty nyt öljyn vaihto huuhtelemalla + ö.pohja 290tkm kohdalla 1500,-€ ja nyt 299tkm uudet solenoidit 450,-€

    Noh nyt 2000e käytetty ja aski pelaa HYVIN.

    T, Teemu
    Last edited by zzracing; 23-03-2014, 18:29.

    Leave a comment:


  • zzracing
    replied
    No niin vihdoin ja viimein venttiilit saapuneet ja jopa eilen värkkäsin ne paikoilleenkin.
    No askin käytöshän muuttui aivan toisenlaiseksi ja positiiviseen suuntaa! ! !
    Toistaiseksi ei humppausta, alapäin vaihdot todella sieviä. Ylöspäin vaihtaa vielä terävästi mutta askiin ei tehty adaptaatioiden nollausta remontin yhteydessä eli varmasti tulee pehmenemään nuo vaihdot kunhan saa kilsoja alle.

    Eli koko remontissa paloi aikaa 3,5h maata vasten tehtynä, en uusinut mitään tiivisteitä enkä öljyjäkään kuin 1L kun ne oli vasta 9tkm sitten vaihdettu huuhtelemalla.
    Venttiilipöydän ja laatikon väliset tiivisteet olivat elastiset kun nekin oli vaihdettu tuolloin 9tkm sitten kun mekatroniikkaan oli tehty remppa.

    Mutta vihdoin tuntuisi olevan ainakin hyvin lähellä toimivaa kombinaatioita!

    T, Teemu

    Leave a comment:


  • bmwbmw
    replied
    Originally posted by VolvoTDi View Post
    Ei se MAF ole rikki jos käytös on samaa kun liitin on auki, kuten itse juuri päättelit.
    Miksi sitten autossa on koko maffia olemassa jos käytös olisi takoitus olla samanlaista pistoke irti tai kiini? Esim oman auton laatikko käyttäytyy aivan erilailla pistoke irti. Mielestäni silti kokeilemisen arvoinen juttu esim. tutulta massamittaria kun katsoo "laikkaekin" listaa mitä autoon on jo tehty. Kuten aiemmin jo mainitsin että yksi auto tiedossa missä oireet samanlaisia vaikka maffin pistoke irti ja venttiilikoneisto/solenoidit huollettu/kaikki mahdollinen..
    Last edited by bmwbmw; 04-03-2014, 22:26.

    Leave a comment:


  • VolvoTDi
    replied
    Originally posted by laikkaeki View Post
    Kuulostaa loogiselta. Ihmettelen vain kun ei vakio MAF kartalla = MAF johto irtikään toimi yhtään paremmin joten ajattelin uusia ahtoputkien tiivisteet ja imusarjan tiivisteet, jos tämäkään ei auta uusin MAFin.

    Softapäivitys tekemättä mutta työlistalla on
    Ei se MAF ole rikki jos käytös on samaa kun liitin on auki, kuten itse juuri päättelit.

    Leave a comment:


  • laikkaeki
    replied
    Originally posted by bmwbmw View Post
    Tuo ylämäki alamäki homma selittyisi viallisella mafilla. TCM haluaa teoreettista moottorin vääntötietoa toimiakseen ja jos maf on rikki niin ei DDE voi toimittaa oikeata teoreettista vääntölukemaa laatikolle vaan kyseinen vääntölukema on perseellään väärästä ilmanmäärästä johtuen mitä DDE saa ja laatikko tämän johdosta käyttää vääriä pykäliä, vääriä paineta sekä vääriä turbiinin lukitus ajankohtia. Koskaan käyttännyt lootan softapäivityksessä?
    Kuulostaa loogiselta. Ihmettelen vain kun ei vakio MAF kartalla = MAF johto irtikään toimi yhtään paremmin joten ajattelin uusia ahtoputkien tiivisteet ja imusarjan tiivisteet, jos tämäkään ei auta uusin MAFin.

    Softapäivitys tekemättä mutta työlistalla on

    Leave a comment:


  • bmwbmw
    replied
    Originally posted by laikkaeki View Post
    En oo saanu humppaamaan alle 60 km/h nopeuksissa ku silloin ei kyllä lukitse turbiinia mielestäni yhtään, tällä nopeusalueella siis on ongelmana että nostaa helposti kierrokset 2000 ja vauhti alkaa hitaasti kiihtymään.

    Sitten kun ajelee yli 60 tai 70 km/h niin huomaa että lukitsee turbiinin ja tänä aamuna nimenomaan humppas noilla paikkeilla, ei siis silloin kun ajeli normi 80-90 km/h.

    Oon myös huomannut että jos tulee ensinnä alamäki ja sitten heti perään ylämäki ja ajelee 60-70 km/h niin kun lähden nousemaan ylämäkeen kierrokset nousevat ensinnä ja sitten sekunnin viiveellä täräyttää lukon päälle, ei kauheen hienostuneesti toimi ku kierrokset seilaa miten sattuu tollaisessa tilanteessa (alamäessä kierrokset ensinnä tippuu 1000 paikkeille, sitten ylämäen alussa kierrokset nousee 1800-2000 rpm kunnes lukitsee turbiinin ja kierrokset palaa ~1500 rpm alueelle)

    Kun ajaa vaikka 80 km/h niin vastaavaa ongelmaa ei esiinny vaan jaksaa pitää lukon päällä.

    Valitettavasti tosta koneen lämmön vaikutuksesta humppaamiseen en voi sanoa mitään muuta kuin että tuolloin kun humppas niin oli jo kone täysin lämmin.

    Vaihdelaatikkohan mulla käy hiukan viileenä (lämpee kuitenkin yli 35 asteiseksi) joten lämmönvaihdin täytyy vaihtaa.
    Tuo ylämäki alamäki homma selittyisi viallisella mafilla. TCM haluaa teoreettista moottorin vääntötietoa toimiakseen ja jos maf on rikki niin ei DDE voi toimittaa oikeata teoreettista vääntölukemaa laatikolle vaan kyseinen vääntölukema on perseellään väärästä ilmanmäärästä johtuen mitä DDE saa ja laatikko tämän johdosta käyttää vääriä pykäliä, vääriä paineta sekä vääriä turbiinin lukitus ajankohtia. Koskaan käyttännyt lootan softapäivityksessä?
    Last edited by bmwbmw; 01-03-2014, 08:31.

    Leave a comment:


  • JP-76
    replied
    Originally posted by Hjördis View Post
    Oho. Tämä yksilö taisi olla aikamoinen ääritapaus humppausongelmien puolesta. Oli varmaan miedosti ilmaistuna ärsyttävää ajossa. Yleensä kai humppaus rajoituu 1000-2000 kierrokseen tasakaasulla ja häviää heti kun kaasua hieman lisää tai vähentää.



    Jos kyseessä on auto 6hp26 laatikolla ja ihan tarkkoja ollaan niin momenttimuuntimen kytkin on luistanut jo tehtaalta lähtiessä. Näissähän ei ole jousia ottamassa pois terävimmät epätasaisuudet joten kytkin on suunniteltu hoitamaan jousien virkaa luistamalla huomamattomasti hieman tarvittaessa.
    Kyllä tuo käytös taisi olla ihan siitä kiinni että alkuperäisessä ohjelmoinnissa oli "unohtunut" jotain

    AJ:n softan jälkeenhän tuo toimii niin kuin varmaan 90 % näistä :think

    Leave a comment:


  • laikkaeki
    replied
    Originally posted by bmwbmw View Post
    Kerrotko vielä alkaako humppaus heti ajamaan lähtiessä kylmänä vai muutaman kilometrin jälkeen vai pelkästään lämpimänä? nopeudet kiinnostavat myös esiintyykö yleensä humppaus yli ~60km/h vai joka nopeuksilla ja vaihteilla? Olipas siinä kysymyksiä
    En oo saanu humppaamaan alle 60 km/h nopeuksissa ku silloin ei kyllä lukitse turbiinia mielestäni yhtään, tällä nopeusalueella siis on ongelmana että nostaa helposti kierrokset 2000 ja vauhti alkaa hitaasti kiihtymään.

    Sitten kun ajelee yli 60 tai 70 km/h niin huomaa että lukitsee turbiinin ja tänä aamuna nimenomaan humppas noilla paikkeilla, ei siis silloin kun ajeli normi 80-90 km/h.

    Oon myös huomannut että jos tulee ensinnä alamäki ja sitten heti perään ylämäki ja ajelee 60-70 km/h niin kun lähden nousemaan ylämäkeen kierrokset nousevat ensinnä ja sitten sekunnin viiveellä täräyttää lukon päälle, ei kauheen hienostuneesti toimi ku kierrokset seilaa miten sattuu tollaisessa tilanteessa (alamäessä kierrokset ensinnä tippuu 1000 paikkeille, sitten ylämäen alussa kierrokset nousee 1800-2000 rpm kunnes lukitsee turbiinin ja kierrokset palaa ~1500 rpm alueelle)

    Kun ajaa vaikka 80 km/h niin vastaavaa ongelmaa ei esiinny vaan jaksaa pitää lukon päällä.

    Valitettavasti tosta koneen lämmön vaikutuksesta humppaamiseen en voi sanoa mitään muuta kuin että tuolloin kun humppas niin oli jo kone täysin lämmin.

    Vaihdelaatikkohan mulla käy hiukan viileenä (lämpee kuitenkin yli 35 asteiseksi) joten lämmönvaihdin täytyy vaihtaa.

    Leave a comment:


  • bmwbmw
    replied
    Originally posted by laikkaeki View Post
    Nyt sitten tänä aamuna humppas, en tie vaikuttiko että oli -2 pakkasta. Eli solenoidit ei auttanut.

    Mun laatikkoa jo niin paljon ihmetelty että pakko vian johtua moottoripuolelta niinkuin bmwbmw suosittelikin ja jos tota mun korjauslistaa kattoo niin MAF tai imuvuoto alkaa olemaan aika todennäköinen vian aiheuttaja.

    Niin ja joku kyseli, auto on vakiosoftalla ja DPF paikalla (DIS:n mukaan ei lähellekään tukossa)
    Kerrotko vielä alkaako humppaus heti ajamaan lähtiessä kylmänä vai muutaman kilometrin jälkeen vai pelkästään lämpimänä? nopeudet kiinnostavat myös esiintyykö yleensä humppaus yli ~60km/h vai joka nopeuksilla ja vaihteilla? Olipas siinä kysymyksiä

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎