E60/61 jarruputket

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tupihepi
    Bimmer Rookie
    • Feb 2005
    • 100
    • Vesilahti

    #1

    E60/61 jarruputket

    Laitetaanpa oma topicci kun ei sellaista täällä vielä ole. Pari viestiä haljenneeseen jarruputkeen liittyen on ollut.

    Viime lauantaina liikkeelle lähtiessä tärähti mittaristoon iso ja kirkas punainen merkki äänen kera. Tekstin mukaan jarruneste vähissä. Naapuriin nestettä lisään lämpimään talliin ja matkaan. N 30 km ajoa, asioiden hoito ja kotiin päin. Jälleen sama homma eli nesteet ei pysy sisässä. Sunnuntaina kuski puoleinen pohjan suojamuivi märkä. Purettiin suojamuovia pois ja alta paljastui, aika puhtaasta tilasta puhki ruostunut jarruputki.
    Kun autonne alla konttaatte, katsokaa jossain vaiheessa jarruputkien kuntokin. Epämukavaa jos pitkällä reissulla putki pettää. Varsinkin tuo apukuskin puolelle menevä 285cm pitkä putki oli mukava vaihtaa.
    Autollani ajettu 215tkm.
    F31 335d x-drive -15
  • 325E
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 1228
    • LAHTI

    #2
    Kerro tarkemmin vaihdosta..

    Kerro tarkemmin vaihdosta siellä menee kai kaksiputka vaihdoit vaan toisen?
    Laitoitko kuparinikkelistä va pelkästä kuparista, eikö molemmat olisi pitänyt uusia ja missä oli nuo liitoskohdat edessä ja takana?


    Originally posted by tupihepi View Post
    Laitetaanpa oma topicci kun ei sellaista täällä vielä ole. Pari viestiä haljenneeseen jarruputkeen liittyen on ollut.

    Viime lauantaina liikkeelle lähtiessä tärähti mittaristoon iso ja kirkas punainen merkki äänen kera. Tekstin mukaan jarruneste vähissä. Naapuriin nestettä lisään lämpimään talliin ja matkaan. N 30 km ajoa, asioiden hoito ja kotiin päin. Jälleen sama homma eli nesteet ei pysy sisässä. Sunnuntaina kuski puoleinen pohjan suojamuivi märkä. Purettiin suojamuovia pois ja alta paljastui, aika puhtaasta tilasta puhki ruostunut jarruputki.
    Kun autonne alla konttaatte, katsokaa jossain vaiheessa jarruputkien kuntokin. Epämukavaa jos pitkällä reissulla putki pettää. Varsinkin tuo apukuskin puolelle menevä 285cm pitkä putki oli mukava vaihtaa.
    Autollani ajettu 215tkm.

    Comment

    • tupihepi
      Bimmer Rookie
      • Feb 2005
      • 100
      • Vesilahti

      #3
      Originally posted by 325E View Post
      Kerro tarkemmin vaihdosta siellä menee kai kaksiputka vaihdoit vaan toisen?
      Laitoitko kuparinikkelistä va pelkästä kuparista, eikö molemmat olisi pitänyt uusia ja missä oli nuo liitoskohdat edessä ja takana?
      Vaihdoin vain oikean nyt mutta tilasin toisen jo valmiiksi niin seuraavassa huollossa vaihdetaan vasenkin. Pelkkää kuparia mielestäni meni.
      Liitoskohta vasemman takapenkin kohdalla, josta 285cm oikealle satulalle.
      F31 335d x-drive -15

      Comment

      • Janne S
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2005
        • 437
        • Keminmaa

        #4
        Alkoi omastakin vuotamaan taakse menevä jarruputki, en ole vielä tutkinut kumpi putki vuotaa, mutta kuskin penkin kohdilta tippasee tallin lattialle. Saako noita putkia tarvikeliikkeestä vai onko marmori ainoa osoite?
        ex.528iA-97, exe60 530ia -03 , e61 530xda-07 LCI ja ex e63 650-08 LCI, E39 520ia Touring, I3s 120Ah

        Comment

        • suppari
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2006
          • 4048
          • Turku

          #5
          Saa ne tarvikeliikkeestäkin, ja sieltä hakisinkin. Alkuperäiset on tuskalliset taivuttaa. Tulee siis suorina putkina.
          sigpic
          P:0409699000

          JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
          tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
          huollot/korjaukset!

          BMW E&F sarjaan.
          Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
          8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
          AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

          Comment

          • Janne S
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2005
            • 437
            • Keminmaa

            #6
            Hyvä tietää, pitää lähteä tutkimaan mikä vuotaa. Raportoidaan roplauksen valmistuttua.
            ex.528iA-97, exe60 530ia -03 , e61 530xda-07 LCI ja ex e63 650-08 LCI, E39 520ia Touring, I3s 120Ah

            Comment

            • Janne S
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2005
              • 437
              • Keminmaa

              #7
              Rapeata on, kummatkin putket kuskin penkin kohilta taaksepäin ruosteessa. liitoskohta tuossa kuskin penkin alla, siitä taaksepäin osat 5, 7, 11 ja 12 menee uusiksi. Vuotokohta oli tuossa pohjamuovin alla melkein heti liitoskohdan jälkeen missä on ysikymppinen kulma. http://bmwfans.info/parts-catalog/E6...pe_rear_s541a/
              ex.528iA-97, exe60 530ia -03 , e61 530xda-07 LCI ja ex e63 650-08 LCI, E39 520ia Touring, I3s 120Ah

              Comment

              • JaskaJokune
                Newbiemmer
                • Feb 2011
                • 14
                • Oulu

                #8
                Nostellaanpas tätä. Eli juuri kun piti reissuun lähteä, auto jo täyteen pakattuna, huomasin jotain tippasevan auton alta takapenkin kohdalta. Tarkempi tutkiskelu paljasti viaksi vuotavan jarruputken juurikin siitä kohden jossa pohjamuovi loppuu ja jarruputket tekevät tiukan kurvin.
                Yritin katsella Googlesta ja täältä, mutta en löytänyt varmuutta siitä miten nuo putket kulkevat tuosta eteenpäin. Eli korjausta ajatellen kiinnostaisi tietää tarkemmin että onko tuo millainen homma rueta vaihtamaan nuo putket ja tarviiko esim tankkia puottaa pois, onko liitoksia ennen jarruletkua yms.

                Auto siis 525d e61 2004 ja kyseessä takapään jarruputket jos ei tuosta tekstistä käynyt ilmi

                Comment

                • 325E
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 1228
                  • LAHTI

                  #9
                  Kannattaa tehdä ne...Kuparinikkelistä

                  Kun tekee uudet kannattaa tehdä ne "Kuparinikkelistä" ei pelkästä kuparista ja BMW Orginaali jarruputki on maalattua-rautaputkea joten kesto on paljon huonompi kuin ehdottamallani "Kuparinikkeli-putkella".




                  Originally posted by JaskaJokune View Post
                  Nostellaanpas tätä. Eli juuri kun piti reissuun lähteä, auto jo täyteen pakattuna, huomasin jotain tippasevan auton alta takapenkin kohdalta. Tarkempi tutkiskelu paljasti viaksi vuotavan jarruputken juurikin siitä kohden jossa pohjamuovi loppuu ja jarruputket tekevät tiukan kurvin.
                  Yritin katsella Googlesta ja täältä, mutta en löytänyt varmuutta siitä miten nuo putket kulkevat tuosta eteenpäin. Eli korjausta ajatellen kiinnostaisi tietää tarkemmin että onko tuo millainen homma rueta vaihtamaan nuo putket ja tarviiko esim tankkia puottaa pois, onko liitoksia ennen jarruletkua yms.

                  Auto siis 525d e61 2004 ja kyseessä takapään jarruputket jos ei tuosta tekstistä käynyt ilmi

                  Comment

                  • Janne S
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2005
                    • 437
                    • Keminmaa

                    #10
                    Itse revin vanhat putket irti ja vein paikalliseen fixus-myymälään missä tekivät suurinpiirtein saman mittaset putket uusilla liittimillä. Tiä sitten oliko mitä materiaalia, mutta kohtuu kivuttomasti tuota taivutteli. Kuskin puolelta pohjamuovi ja takarenkaan edestä kans pois, muuta en purkanu eestä pois. Kannattee ottaa muutama kuva ennekuin repii vanhat putket veke niin on helpompi muistella uudet samoille sijoille
                    ex.528iA-97, exe60 530ia -03 , e61 530xda-07 LCI ja ex e63 650-08 LCI, E39 520ia Touring, I3s 120Ah

                    Comment

                    • 325E
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 1228
                      • LAHTI

                      #11
                      Varmaan paremmat kuin orginaalit

                      Tekivät varmaan paremmat kun orginaalit on tosiaan rautaa ja pelkkä kupari on kirkkaan värisempi kuin kuparinikkeli.

                      Originally posted by Janne S View Post
                      Itse revin vanhat putket irti ja vein paikalliseen fixus-myymälään missä tekivät suurinpiirtein saman mittaset putket uusilla liittimillä. Tiä sitten oliko mitä materiaalia, mutta kohtuu kivuttomasti tuota taivutteli. Kuskin puolelta pohjamuovi ja takarenkaan edestä kans pois, muuta en purkanu eestä pois. Kannattee ottaa muutama kuva ennekuin repii vanhat putket veke niin on helpompi muistella uudet samoille sijoille

                      Comment

                      • JaskaJokune
                        Newbiemmer
                        • Feb 2011
                        • 14
                        • Oulu

                        #12
                        Kiitosta jo tässä vaiheessa

                        Kiitos näistä vastauksista. Antaa uskoa, että saa tehtyä itsekkin tuon homman.
                        Eli ilmeisesti ei tarvitse tankkia, apurunkoa tms tosiaan eestä purkaa, jotta nuo saisi vaihdettua?? Se on ollut tähän asti suurin kysymysmerkki mikä on huolettanut kyseisen remontin kanssa
                        Viikonlopun aikaan olisi tarkoitus alkaa hommaa katsomaan, joten saa nähdä kuinka käy

                        EDIT: Oliko jollain tietoa millä halkaisijalla tuo takapään jarruputki on? että voisi hommata tarpeeksi paksuu putkee valmiiksi. Niin ja myös liittimet kiinnostaa, ilmeisesti M10x1 tai M12x1 on oikeita kokoja?? A, TX, D ???
                        Last edited by JaskaJokune; 30-07-2015, 11:02.

                        Comment

                        • Heguli 31
                          BTCF Member
                          • Oct 2004
                          • 10123
                          • KVLA

                          #13
                          Originally posted by JaskaJokune View Post
                          Oliko jollain tietoa millä halkaisijalla tuo takapään jarruputki on? että voisi hommata tarpeeksi paksuu putkee valmiiksi. Niin ja myös liittimet kiinnostaa, ilmeisesti M10x1 tai M12x1 on oikeita kokoja?? A, TX, D ???
                          Jos menet johonkin hyvin varusteltuun (paikalliseen?) varaosaliikkeeseen,niin ne tekee siellä kyllä oikean pituiset putket.Oikean paksuisesta tavarasta ja sopivilla liitinpäillä ihan valmiiksi.

                          Comment

                          • jarek
                            Newbiemmer
                            • Jul 2015
                            • 1
                            • vantaa

                            #14
                            Mites ootte saanu e61 noi takimmaiset putket vaihdettua. Kun näyttäis menevän peräkelkan päällä? Joutuuko kelkkaa tiputtaa ja välistä vai miten?

                            Comment

                            • JaskaJokune
                              Newbiemmer
                              • Feb 2011
                              • 14
                              • Oulu

                              #15
                              päivitelläänpä tietoa

                              No niin. Eli nyt on kuskinpuoleisen takajarrun putki irroitettu ja juuri uusi haettu paikallisesta varaosaliikkeestä. Myyjän mittaamana antoi 230cm putken tilalle johon tehtiin pallopuristukset molempiin päihin ja auton alla olevaan liitokseen B-liitin M12 kun taas jarruletkuun yhdistyy A-liitin M10.
                              Toivotaan että mittasi tarpeeksi lähelle oikeaa mittaa

                              Putken reitityksestä sen verran, että molemmat takaputket kulkevat rinnakkain pohjalta eteenpäin kuskinpuolen helman takaa ja takapyöränkotelon pienemmän muovin takaa kunnes nousevat tankin vierustaa taka-akseliston päälle. Siellä haarautuvat kulkemaan omaa reittiä oikealle ja vasemmalle. Putket ovat kuitenkin näkyvillä ja vaikkakin muutama putkenkannatin on hieman hakalassa paikassa ei vaihdon pitäisi olla mahdottomuus vaikkei taka-akselistoa tai tankkia laskekkaan alas.
                              Toivottavasti joku saa tästä jotain irti.
                              Niin ja autohan on e61 525d 2004 ja vuotopaikaksi varmistui tiukkamutka jarruputkessa pohjamuovin loppuessa ja putken jatkaessa matkaa kohti helman taustaa.

                              Edit. Putkee oli omilla taivutteluilla n. 10cm liikaa, joten lopuksi piti kuitenkin ylimäärä leikata pois ja tehdä uusi liitos
                              Last edited by JaskaJokune; 02-08-2015, 14:34. Reason: päivitystä

                              Comment

                              Working...
                              X