Announcement

Collapse
No announcement yet.

e61 etujousen vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ylitie
    Bimmer Rookie
    • Jan 2014
    • 62
    • Kangasala

    e61 etujousen vaihto

    Eli tarvis pelkkä etujousi vaihtaa. Vasemmalta puolelta itekseen mennyt poikki? Eikös nuo yleensä kannata vaihtaa molemmille puolille. Ohjeita löysin iskarin ja jousen vaihtoon, vai vaatiiko pelkkä jousi saman toimen piteen? Mites kun motonetti tarjoo jousta eteen hintaa 55e niin soveltuukos se tuommoseen msporttii? Ku eikös niissä ole erikoisempi alustasarja?

    Terv. Tietämätön

    Ps. Viisastelijat voi mennä vag foorumille.
    Attached Files
    Last edited by Ylitie; 26-01-2014, 21:44.
  • JKK
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2328
    • Uusimaa

    #2
    Originally posted by Ylitie View Post
    Eli tarvis pelkkä etujousi vaihtaa. Vasemmalta puolelta itekseen mennyt poikki? Eikös nuo yleensä kannata vaihtaa molemmille puolille. Ohjeita löysin iskarin ja jousen vaihtoon, vai vaatiiko pelkkä jousi saman toimen piteen? Mites kun motonetti tarjoo jousta eteen hintaa 55e niin soveltuukos se tuommoseen msporttii? Ku eikös niissä ole erikoisempi alustasarja?

    Terv. Tietämätön

    Ps. Viisastelijat voi mennä vag foorumille.
    Jos on M-sport, niin unohda samantien ne motonetin jouset. Alkuperäistä tilalle, ja tietysti molemmille puolille. M-jousia ei taida tarvikkeena saada. Tai sitten esim. Eibachin kitti alle, jolloin vaan joutunet vaihtamaan takajouset myös, jotta kokonaisuus olisi balanssissa. Taitaa halvemmalla saada kokonaisen Eibach-paketin vs. kaksi originaalia M-vieteriä?

    E6x:n etujousien vaihto on hieman työläs. Varsinkin yksin tehtynä, kuten itse tein omaan autooni. Tolppa kun ei tule ulos ennenkuin irroittaa tukivarsien sisäpäät. Ei missään nimeässä mikään parkkipaikkaprojekti, kuten jossain E36:ssa.
    BMW G30 545e M-Sport

    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

    Comment

    • Ylitie
      Bimmer Rookie
      • Jan 2014
      • 62
      • Kangasala

      #3
      Originally posted by JKK View Post
      Jos on M-sport, niin unohda samantien ne motonetin jouset. Alkuperäistä tilalle, ja tietysti molemmille puolille. M-jousia ei taida tarvikkeena saada. Tai sitten esim. Eibachin kitti alle, jolloin vaan joutunet vaihtamaan takajouset myös, jotta kokonaisuus olisi balanssissa. Taitaa halvemmalla saada kokonaisen Eibach-paketin vs. kaksi originaalia M-vieteriä?

      E6x:n etujousien vaihto on hieman työläs. Varsinkin yksin tehtynä, kuten itse tein omaan autooni. Tolppa kun ei tule ulos ennenkuin irroittaa tukivarsien sisäpäät. Ei missään nimeässä mikään parkkipaikkaprojekti, kuten jossain E36:ssa.
      Kiitoksia. Mistäköhä noita alusta paketteja sais halvalla heti huomenna?

      Comment

      • Mik@
        BTCF Member
        • Jul 2010
        • 1413
        • Nurmes

        #4
        Originally posted by JKK View Post
        E6x:n etujousien vaihto on hieman työläs. Varsinkin yksin tehtynä, kuten itse tein omaan autooni. Tolppa kun ei tule ulos ennenkuin irroittaa tukivarsien sisäpäät. Ei missään nimeässä mikään parkkipaikkaprojekti, kuten jossain E36:ssa.
        Kyllä ne takavedossa mahtuu tulemaan pois kun irroittaa pelkästään yläpään ja tietysti pultin navasta millä tolppa kiinni. Vakaajan koiranluun taisi joutua irroittamaan myös. Neliveto varmaan sitten eri juttu.
        Last edited by Mik@; 26-01-2014, 23:04.
        E61 520Da

        Comment

        • Ylitie
          Bimmer Rookie
          • Jan 2014
          • 62
          • Kangasala

          #5
          Niin eli selviän pelkällä jousien ostolla. Eli ei tarvi koko alustasarjaa vai onko nuo käypiä keskenään?

          Comment

          • Ylitie
            Bimmer Rookie
            • Jan 2014
            • 62
            • Kangasala

            #6
            Originally posted by Ylitie View Post
            Niin eli selviän pelkällä jousien ostolla. Eli ei tarvi koko alustasarjaa vai onko nuo käypiä keskenään?
            Auttakaas avutonta.

            Comment

            • Spetke
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 3450
              • Janakkala

              #7
              Originally posted by Ylitie View Post
              Auttakaas avutonta.
              Kyllähän noi E60/61 autotkin rupeaa olemaan jo niin paljon ajettuja, että kyllä kannattaa vakavasti harkita jo iskunvaimentajien vaihtoa samaan rytäkkään mikäli jousia pitää ruveta vaihteleen.
              Toki jos iskarit on jo hiljattain uusittu niin eihän niitä silloin tarvitse vaihtaa. Ja eipä noi iskareiden yläpäätkään nyt niin älyttömiä maksa niin ne kannattaa uusia samalla.
              Ja ilman muuta parina pitää tehdä iskarin vaihdot, jousien vaihdot sekä jarrukorjaukset.
              Jos autossa on MSport jouset ja iskarit niin ei missään tapauksessa pidä mennä mitään motonetti tarvike yleisjousia sinne laittamaan.
              Joko alkuperäiset tai sitten joku laadukas lievä madallus jousi sarja, esim H&R tms.
              Ja kyllä ne "tarvike" madallusjouset voi pelkästään eteen vaihtaa, taakse voi ihan hyvin jättää vakio osat. Olettaen, että puhutaan saman oloisesta madalluksesta kuin vakio MSport jousilla. Eli noin 25-40mm... Abaut.
              ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

              Comment

              • Ylitie
                Bimmer Rookie
                • Jan 2014
                • 62
                • Kangasala

                #8
                Originally posted by Spetke View Post
                Kyllähän noi E60/61 autotkin rupeaa olemaan jo niin paljon ajettuja, että kyllä kannattaa vakavasti harkita jo iskunvaimentajien vaihtoa samaan rytäkkään mikäli jousia pitää ruveta vaihteleen.
                Toki jos iskarit on jo hiljattain uusittu niin eihän niitä silloin tarvitse vaihtaa. Ja eipä noi iskareiden yläpäätkään nyt niin älyttömiä maksa niin ne kannattaa uusia samalla.
                Ja ilman muuta parina pitää tehdä iskarin vaihdot, jousien vaihdot sekä jarrukorjaukset.
                Jos autossa on MSport jouset ja iskarit niin ei missään tapauksessa pidä mennä mitään motonetti tarvike yleisjousia sinne laittamaan.
                Joko alkuperäiset tai sitten joku laadukas lievä madallus jousi sarja, esim H&R tms.
                Ja kyllä ne "tarvike" madallusjouset voi pelkästään eteen vaihtaa, taakse voi ihan hyvin jättää vakio osat. Olettaen, että puhutaan saman oloisesta madalluksesta kuin vakio MSport jousilla. Eli noin 25-40mm... Abaut.
                67-5565 tommonen osanumero motonetistä, eli lähinnä oli tarkotuksena laittaa motonetin paska jouset eteen väliaikasesti mikäli ne menevät,sopivat ja toimivat ja keväällä vaihtaa koko helvatan alusta..


                eli onnistuuko näin? vai joudunko tyhjentään tilini?

                tosin sanovat ettei sovi 530d;hen nuo. tiedä sitten.

                Comment

                • Spetke
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2005
                  • 3450
                  • Janakkala

                  #9
                  Uskoakseni fyysisesti kyseinen jousi sopii paikalleen, mutta sen ominaisuudet eivät ole oikeat. Dieselin keula on painavampi niin vaatii "raskaamman kuormauksen" kestävät jouset.
                  Eli kyllä noi sinne paikalleen sopii mutta ajo-ominaisuudet ei ole sellaiset kuin pitäisi olla. Lähinnä jos ajaudutaan ääritilanteeseen niin auton käytös saattaa olla arvaamaton.
                  BMW:een omat jouset valitaan mm mallisarjan ja madalluksen lisäksi varustetason--> akselipainojen mukaan niin siksi vaihtoehtoja on lukuisia, ja yleensä tarvikejouset on ns kaikkiin malleihin sopivat yleisvieterit...

                  Itse olen sitä mieltä, että laittaa kerralla keulan kuntoon, oikeilla osilla.
                  Ei tarvitsisi moneen kertaan purkaa ja kasata. Mutta mikäs siinä jos itse teet työt ja aikaa riittää moneen kertaan touhuta
                  ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                  Comment

                  • Ylitie
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2014
                    • 62
                    • Kangasala

                    #10
                    Originally posted by Spetke View Post
                    Uskoakseni fyysisesti kyseinen jousi sopii paikalleen, mutta sen ominaisuudet eivät ole oikeat. Dieselin keula on painavampi niin vaatii "raskaamman kuormauksen" kestävät jouset.
                    Eli kyllä noi sinne paikalleen sopii mutta ajo-ominaisuudet ei ole sellaiset kuin pitäisi olla. Lähinnä jos ajaudutaan ääritilanteeseen niin auton käytös saattaa olla arvaamaton.
                    BMW:een omat jouset valitaan mm mallisarjan ja madalluksen lisäksi varustetason--> akselipainojen mukaan niin siksi vaihtoehtoja on lukuisia, ja yleensä tarvikejouset on ns kaikkiin malleihin sopivat yleisvieterit...

                    Itse olen sitä mieltä, että laittaa kerralla keulan kuntoon, oikeilla osilla.
                    Ei tarvitsisi moneen kertaan purkaa ja kasata. Mutta mikäs siinä jos itse teet työt ja aikaa riittää moneen kertaan touhuta
                    Kyllä aikaa on mutta motivaatio alkaa loppuu koko Bmw;hen.. ja itse työn suoritan.

                    Comment

                    • Vanquish
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2004
                      • 1960
                      • Hki

                      #11
                      Originally posted by Spetke View Post
                      Uskoakseni fyysisesti kyseinen jousi sopii paikalleen, mutta sen ominaisuudet eivät ole oikeat. Dieselin keula on painavampi niin vaatii "raskaamman kuormauksen" kestävät jouset.
                      Eli kyllä noi sinne paikalleen sopii mutta ajo-ominaisuudet ei ole sellaiset kuin pitäisi olla. Lähinnä jos ajaudutaan ääritilanteeseen niin auton käytös saattaa olla arvaamaton.
                      BMW:een omat jouset valitaan mm mallisarjan ja madalluksen lisäksi varustetason--> akselipainojen mukaan niin siksi vaihtoehtoja on lukuisia, ja yleensä tarvikejouset on ns kaikkiin malleihin sopivat yleisvieterit...

                      Itse olen sitä mieltä, että laittaa kerralla keulan kuntoon, oikeilla osilla.
                      Ei tarvitsisi moneen kertaan purkaa ja kasata. Mutta mikäs siinä jos itse teet työt ja aikaa riittää moneen kertaan touhuta
                      Eikö marmorillakin myydä yhtämallia kaikkiin tai ainakin lähes? Tuskin ainakaan varustetason mukaan saa eri iskaria? Alunperin valmistuslinjalla onkin saattanut olla kymmeniä malleja, mutta varaosana saako näin?

                      Comment

                      • Spetke
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 3450
                        • Janakkala

                        #12
                        Originally posted by Vanquish View Post
                        Eikö marmorillakin myydä yhtämallia kaikkiin tai ainakin lähes? Tuskin ainakaan varustetason mukaan saa eri iskaria? Alunperin valmistuslinjalla onkin saattanut olla kymmeniä malleja, mutta varaosana saako näin?
                        Kyse oli jousista, ne valikoituu varustetason mukaan.
                        Iskareihin ei lisävarusteet vaikuta. Yleensä on saatavana vain tavallista iskaria ja M-Sport iskaria.
                        ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                        Comment

                        • 325E
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2006
                          • 1228
                          • LAHTI

                          #13
                          Löytyy 3 eri mallia orggiksena, Vakio, Sport, M-Sport

                          Ostin nyt syksyllä LCI vm-2008 530D E60:seen Orginal etujouset Lahdesta Delta Bavariasta , eli orggis jousia löytyy 1.Vakio 2.sport 3. M-Sport, itselläni oli tuo Sport malli ja kaikkien jousien hinta oli 120€/kpl em. mallista riippumatta.


                          Originally posted by Spetke View Post
                          Kyse oli jousista, ne valikoituu varustetason mukaan.
                          Iskareihin ei lisävarusteet vaikuta. Yleensä on saatavana vain tavallista iskaria ja M-Sport iskaria.

                          Comment

                          • JKK
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2006
                            • 2328
                            • Uusimaa

                            #14
                            Originally posted by Ylitie View Post
                            Kyllä aikaa on mutta motivaatio alkaa loppuu koko Bmw;hen.. ja itse työn suoritan.
                            Osta suosiolla Eibach ProKit -jousisarja. Ne saat varmaan edullisimmin suoraan maahantuojalta (jos et malta saksasta tilata). Hintaluokka on reilu 200 euroa koko kierrokselle.:


                            Iskareiksi ottaisin Bilsteinin B4:set tai Sachs:in originaalia vastaavat M-sport -jouset tai Advantaget. Jälkimmäiset on hieman mukavammat ja itselläni niistä hyviä kokemuksia. Toimii tosi hyvin noiden Eibachien kanssa. Bilstein B6 on hyvä, mutta ainakin itselläni menee alusta yli kymmenen asteen pakkasella järjettömän jäykäksi. Jotakin se saattaa häiritä - itseäni ei.

                            Oma suositukseni on Eibach+Sachs Advantage, jos koko alustan pistät uusiksi, etkä raaski sijoittaa omaisuuksia OEM-palikoihin. Ja tietysti ne iskarien yläpäät sitten lisäksi. Hinta-laatusuhde on tuossa kombinaatiossa hyvä. Sachseja saa tilattua jokaisesta varaosapuljusta päivän varoitusajalla.
                            Last edited by JKK; 27-01-2014, 22:16.
                            BMW G30 545e M-Sport

                            Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                            Comment

                            • MNi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2008
                              • 3144
                              • Tampere

                              #15
                              Originally posted by Vanquish View Post
                              Eikö marmorillakin myydä yhtämallia kaikkiin tai ainakin lähes? Tuskin ainakaan varustetason mukaan saa eri iskaria? Alunperin valmistuslinjalla onkin saattanut olla kymmeniä malleja, mutta varaosana saako näin?
                              Virallisessa WebETK:ssa on jousilaskuri: KLIK.

                              Montako eri varianttia löytyy onnistuu kokeilemalla naksuttelemalla eri varusteita päälle ja pois.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎