Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 Sähköinen takaluukku

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Amex10
    Bimmer Rookie
    • May 2012
    • 62
    • Turku

    E61 Sähköinen takaluukku

    Tästä aiheesta on monta pitkää keskustelua täällä, loppupeleissä vastaukset siirtyy johtosarjaa, mikä voi tässäkin tapauksessa olla tiensä päässä.

    Sen enempää romaania kirjoittamatta, niin pääsin E39 farkulla 428tkm, kiitos tämän foorumin hyvien neuvojen. Nelipyöräsuuntaukset teeteettiin muilla, muut itse.

    Auto on E61 VIN loppu 71444, eli 535d -06, säköisellä takaluukulla. Auto on tässä vaiheessa ollut minulla yhden päivän.

    Takaluukku aukeaa joka kolmannella kerralla normaalisti ja sulkeutuu luukun painikkeesta. Joka toisella kerralla nousee avaimesta avattaessa vain 20cm ja pysäthtyy siihen. Kun painelee avaimen nappia, nousee luukku pykälä kerralla ylemmäksi. Kun luukku on saavuttanut yläkuolokohdan ja painat luukun omaa nappia sulkeaksesi luukun, niin yrittää vieläkin ylöspäin. Ei mene luukun napista kiinni. iDriven asetukset ei vaikuta toimintaan. Avain, jota käytän toimii muutoin normaalisti ja verho pelaa kiitettävästi leikissä mukana. Ei ole mitään valovikoja takana.

    Onko takaluukussa missä joku asentoanturi? Koska nöyrästi kyllä lähtee tottelemaan, nouseekin sen 20cm ja stoppi tulee sitten.

    Kun painelee kaukosäätimen nappulaa peräjälkeen, nousee luukku 20cm pykälittäin ylös saakka, mutta kun paina luukusta nappia alas, niin luukku yrittää yläasennossaan vielä ylös.

    350tkm käteni E39:in takalukkuun sotkiessani, arvostaisin tätä ominaisuutta paljon.

    Kaikki tieto otetaan vastaa, mutta jos menee sähköpuolelle ja johtosarjan vaihton, niin tiedustelisinkin, onko täällä tekijöitä? Ilmaiseksi ei tarvitse tehdä.

    Kiitoksia kaikille lukeneille, tämä on hieno foorumi.

    Ystävällsin terveisin,
    Antti Laurila
    0400444450
    Turku

    Voin tuoda auton mihin vaan, jos sähköpuolentöihin menee.
  • MajorDrake
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 7486
    • Jyväshyvä

    #2
    Kyllä se kaapelivialta vaikuttaa.
    Luukku ei tiedä että milloin se on auki...

    Arvatenkin auto on jotain 170-220 tkm ajettu?
    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

    Comment

    • buksin-1
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2003
      • 4592
      • Keski-Pohjanmaa

      #3
      Ainakin CIC:ssä on tuo luukun avauskulmasäätö, jos mitenkään liittyy tähän:think
      Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
      Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
      SISUSTAT modaukset

      Comment

      • Amex10
        Bimmer Rookie
        • May 2012
        • 62
        • Turku

        #4
        Juurikin näin. 166tkm taulussa. Verho ja muut perän jutut toimii hyvin. Jostakin syystä luukku ei aina tiedä missä asennossa on.

        Comment

        • Rahu
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2002
          • 6462
          • Tuusula

          #5
          Vasemman puoleisessa pumpussa on tunnistin mikä liittyy tuohon vikaan.
          BMW Service
          P.o4oo925441
          [email protected]
          Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
          Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

          Comment

          • Amex10
            Bimmer Rookie
            • May 2012
            • 62
            • Turku

            #6
            Sopisi hyvin tilanteeseen. Missä sellainen on?

            Comment

            • Spetke
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 3446
              • Janakkala

              #7
              Niin kuin Rahu jo kertoikin kuskinpuoleisessa pumpussa on asentotunnistin jota ei ymmärtääkseni saa erikseen hankittua (en ole ainakaan löytänyt mistään) vaan tulee hydraulisylinterin mukana. Kun tämä asentoanturi ei toimi niin luukku tekee juurikin kuvailemasi ongelmat.
              Virallinen korjaus on koko hydrauli sylinterin uusiminen joka on kallis osa noin 770€ ja sen hydrauliputket kulkee sinne takapoksiin niin kattoverhoilun joutuu tiputtamaan, että putket saa kuljetettua katon ja pilareiden välistä niin työ on myös kohtalaisen suuri. Että ei siinä touhutonnilla päästä
              Poppakonstina jos sattuu löytämään vaikka purkuosana kyseisen pumppupaketin voi sivuleikkureilla pätkästä asentotunnistimen johdot poikki ja irroittaa tunnistimen pumpun varresta ja juottaa kolme piuhaa kiini toisiinsa niin pääsee kyllä huomattavasti pienemmällä työmäärällä.
              WDS muistaakseni väittää, että asentotunnistimessa on liitin mutta se ei pidä paikkaansa. Johto on kiinteä ja katoaa pääjohtosarjojen sisään.
              Last edited by Spetke; 09-02-2014, 08:45.
              ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

              Comment

              • Amex10
                Bimmer Rookie
                • May 2012
                • 62
                • Turku

                #8
                Onko asentotunnistuo tuo musta pötkö tuossa pumpun kyljessä? En oikein löytänyt kuvaa, missä tarkalleen tuo pumppu oikein on.
                Attached Files

                Comment

                • Clavurion
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 9078
                  • Oulu

                  #9
                  CLICK
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • Amex10
                    Bimmer Rookie
                    • May 2012
                    • 62
                    • Turku

                    #10
                    Homma kunnossa.

                    Asentoanturi on tosiaankin parin sentin boksi työsylinterin juuressa. Käytin sitä pientä laatikko auki. Ei siellä ollut kosteutta tms ja kaikki oli valettu muoviin. Joka tapauksessa anturi heräsi henkiin ja kaikki toimii nyt ok.

                    Eli vika korjattu, vaikka en tiedä mikä siihen vaikutti.

                    Uskoisin ettei poistunut ainiaaksi, mutta toistaiseksi näyttää hyvälle.

                    Tiukka paikka tulee, jos joutuu ostamaan uuden pumpun tuon anturin takia. On aika iso raha noin pienestä palikasta.

                    Kiitos kaikille vinkeistä.

                    Comment

                    • Jimbpjackson
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2007
                      • 51
                      • Helsinki

                      #11
                      kuulapää

                      Vasemman puolen pumppu ei näytä enää pysyvän kuulapäässä kiinni. Kokeilen uusia osan nro 5 jos sillä paranisi.



                      .. Onko hyviä ideoita jos se ei auta? Pumppu toimii muuten hyvin niin vähän iso homma olisi vaihtaa koko hydraulisydeemi

                      Comment

                      • pasips
                        Newbiemmer
                        • Apr 2015
                        • 6
                        • Ylöjärvi

                        #12
                        mikähän vikana kun takaluukku joko avatessa tai suljettaessa liikkuu vain 10-40 cm ja pysähtyy, riippumatta luukun asennosta? välillä luukku pysähdyksen jälkeen palaa takaisin n 5-10cm samoin kuin olisi törmännyt,eikä auta vaikka kädellä keventää, käsin liikkuu kyllä hyvin alhaalta ylös.
                        Rheincoldilla olen tarkastanut seuraavat:
                        -asentotunnistimen jännite muuttuu liikkeen mukana (n.0,6-4,7V onko oikein?)
                        -luukku auki/kiinni tieto ok
                        -lukossa/avattu ok
                        hydr. pumppu joskus vuotanut hieman, tahmeaa ei tuoretta öljyä pumpun alla. Öljyn pinta noin pohjan ja rastin puolivälissä, ei ääni muutu pumpussa,korise tai ime tyhjää.
                        Takaluukussa kaikki toimii ja lähtee liikkumaan kaikista kolmesta kytkimestä ja kaukosäätimestä. Olisiko kaapelivika tämäkin?
                        Millainen painekytkin yms on pumpussa joka pysäyttää liikkeen luukun törmätessä johonkin, voiko tarkastaa tai vaihtaa jos viallinen?
                        Muita tarkistuskohteita vielä, kaapelien lisäksi?
                        BMW 530d -05
                        KTM 300 exc -19
                        0400733016

                        Comment

                        • pasips
                          Newbiemmer
                          • Apr 2015
                          • 6
                          • Ylöjärvi

                          #13
                          lisää mietiskelyä..
                          Ahaa..rastin ylä- alareuna onkin mitta-alue, voisiko olla noin tarkka öljyn määrästä eli n 1,5-2 cm alle alarajan? jos kokeilis täyttöä ensin ,saikos sitä PELKKÄÄ öljyä (ei alkup huoltosarjaa) jostain? Jaa löytyyhän Aeroshell fluid 41 öljyä näköjään ainakin Englannista alle 8 puntaa litranpurkki, eikö mitään vinkkejä kellään jos öljyn lisäys ei auta?
                          Last edited by pasips; 04-04-2015, 17:53.
                          BMW 530d -05
                          KTM 300 exc -19
                          0400733016

                          Comment

                          • Pilatus
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2012
                            • 61
                            • Satakunta

                            #14
                            Hydraulipumpun kiinnike

                            Terve.

                            Olisiko jollain keinoa, miten saisi pumpun pysymään korin puoleisessa kuulapäässä? tahtoo irrota kokoajan. minkälainen kiinnitys systeemi itse pumpussa on? kyse on kuskin puoleisesta pumpusta.

                            Ei viitsisi uutta pumppuakaan ostaa, koska vanha toimii hyvin.

                            Comment

                            • GuGi_
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2012
                              • 700
                              • Vantaa city

                              #15
                              Originally posted by Pilatus View Post
                              Terve.

                              Olisiko jollain keinoa, miten saisi pumpun pysymään korin puoleisessa kuulapäässä? tahtoo irrota kokoajan. minkälainen kiinnitys systeemi itse pumpussa on? kyse on kuskin puoleisesta pumpusta.

                              Ei viitsisi uutta pumppuakaan ostaa, koska vanha toimii hyvin.
                              Sen korissa kiinni olevan "pallopultin" johon pumppu kiinnittyy voi vaihtaa. Siinä pumpun päässä on kolo jossa on semmonen metallirengas joka lukittu tuon pallopultin ympärille. Jos se lukitusrengas on kulunut tarpeeks niin ei se pultin vaihto enää auta. Siihen ei ole korjausta vielä löytyny muuta kuin pumpun vaihto. Itsellä samaa ongelmaa ja tarkotus olis kun vaan aikaa on niin keksiä konsti sen lukitusrenkaan uusimiseks.
                              "Muut tekee mitä ne osaa, me tehään mitä halutaan"

                              F11 525d -11
                              E60 M5 -05
                              E12 530i -75
                              E32 730i - 91
                              Chevy Silverado 3500 -93
                              R33 Skyline GTS-T -93

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎