Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10 520dA vaihdelaatikkomurheita

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • abject
    BTCF Member
    • Jan 2010
    • 378
    • Vähäkyrö

    F10 520dA vaihdelaatikkomurheita

    Tervehdys,

    Eli kaverin '11 mallin 520dA kyseessä. 97tkm pyörähti tauluun eilen. Kuulemma tuskat alkoi aivan yllättäen, viikko sitten lauantai iltana ei ollut mitään ongelmaa mutta yön seisomisen jälkeen tekee laatikko kiusaa.

    Seuraavanlaista ongelmaa esiintyy "kylmänä."

    1. Pakilla ei jaksa ilman kaasua ryömiä, kaasua lisäämällä liikkuu mutta mielestäni kierroksia on liikaa vauhtiin nähden. Kaasua höllättäessä auto pysähtyy normaalia nopeammin - ihan kuin käsijarru olisi päällä. Lopussa pysähtyy siis ihan nytkähtämällä. Nirskahdusta tmv. ei jarruista kuulu.

    2. P:ltä -> D:lle vaihtaessa selvä nykäisy, voisi ehkä kuvata rytkähdykseksi. Sen verran nyppää, että kahvit saa varmasti lirautettua syliin jos on ahnehtinut kupin piripintaan.

    3. Vapaalla (N) ryömii eteenpäin aivan kuten D:llä.

    4. 3:lta -> 2:lle vaihto moottorijarruttaessa nykäisee myös selvästi, mutta miedommin kuin tuo P:ltä D:lle vaihto.



    Näistä kaikki, paitsi tuo toinen 'korjaantuu' viimeistään, kun öljynlämmöt ylittää ~90-95 astetta.

    BMWforumilla oli jollain kokemusta kohtuu samanlaisesta ongelmasta. Öljyn vajautta hälle oli tarjottu viaksi mutta lopuksi vaihdettu koko laatikko. Onko täällä kirjoitteleville tuttu ongelma? Eipä pikaisella tutkiskelulla eilen illalla löydetty laatikon öljyille mittatikkua - onko näissä sellaista vai askin kyljestäkö ne tulee tarkastaa?

    Viimeistään 30. päivä (koitetaan vielä löytää nopeammalla aikataululla) autolle on 4h huoltoaika ja ehdotin hänen pyytävän öljynvaihdon tuohon laatikkoon ja uusimmat ohjelmat. Katsotaan mitä löytyy ja korjaantuuko.
    F11 525dx M-Sport ’14
    w123 240D Lang MR '81
  • Ceeray
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2005
    • 1399
    • Kuopio

    #2
    Pitäs mennä goodwilliin jos ei takuuta. Laatikon pitää kestää enemmän ku 10tkm..
    Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

    Comment

    • abject
      BTCF Member
      • Jan 2010
      • 378
      • Vähäkyrö

      #3
      No niin. Alkaa pikku hiljaa tulla päätökseen.

      Merkkiliike suoritti maahantuojan ja valmistajan ehdottamia tarkistuksia ja totesi vaihdelaatikon olevan vaihtokunnossa.

      Lasku jakaantuu niin, että maahantuoja maksaa puolet vähemmän, kuin auton omistaja ja auton myynyt autoliike. Omistajalle 3k€ ja myyjäliikkeelle 3k€ laskut. Näin siksi kun kyseessä 2. omistaja autolla.

      Ehdotin mielipiteen kysymistä kuluttajaneuvojalta. Kaveri aikoi vielä myöhemmin kokeilla sosiaalisen median voimaa, ainakin julkisen palautteen aikoi väsätä.

      Minkälaisia ajatuksia kanssafoorumilaisissa kirvoittaa? Omasta mielestä tässä hommassa meni ainakin myyjäliikkeen ja maahantuojan laskut väärinpäin ja onhan tuo nyt käsittämättömän hintainen remontti 100tkm ajettuun autoon, mutteipä meikäläisellä tuollaisista juuri kokemusta ole.

      Kirjoitellaan vielä tulevaisuudessa mihin tässä päädytään/tyydytään.
      F11 525dx M-Sport ’14
      w123 240D Lang MR '81

      Comment

      • BMW525Xda
        BTCF Member
        • Feb 2014
        • 8681
        • Xxxxxx

        #4
        Eli "artisti" maksaa viulut kokonaa.
        Väittäisin että valmistajalta tulee ilmaiseksi uusi laatikko ja 3000€ jää maahantuojan katteeksi.

        Omat käsitykset Bmw:n automaattilaatikoista alkaa olla melko skeptisiä kestävyyden suhteen. Samoin mitä enemmän lukee netistä jakolaatikoista, jakoketjuista, ahtimista jne alkaa pska maistua suupielessä.

        Ihanan halpaa, mutta elämä on.

        Comment

        • Spetke
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 3452
          • Janakkala

          #5
          Tosta tulee kokonaislaskua varmaankin jossakin 8ooo€ paikkeilla. Loota abaut 7300€ + öljyt, vaihtotyöt...
          Ihan "normaali" kulujen jako tuollainen on. Eipä sillä maahantuojalla ole intressejä lähteä enempää maksamaan kun auto ei ole enään ensimmäisellä omistajalla.
          ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

          Comment

          • abject
            BTCF Member
            • Jan 2010
            • 378
            • Vähäkyrö

            #6
            Niin siis tarkennetaan että tässä tuo autoa huoltava/korjaava merkkiliike on eri, kuin auton myynyt liike. Auton myyneellä liikkeellä ei muistaakseni oo merkin edustusta.
            F11 525dx M-Sport ’14
            w123 240D Lang MR '81

            Comment

            • BMW525Xda
              BTCF Member
              • Feb 2014
              • 8681
              • Xxxxxx

              #7
              Niin, eihän toisen testaamassa eukossakaan takuuta ole.....

              Kuinka omistajanvaihdos vaikuttaa tähän korvausasiaan tai ylipäätään siihen että vaihteisto kestää vain 100tkm, en oikein ymmärrä ?

              Voidaanko olettaa että ensimmäisellä omistajalla laatikko olisi kestänyt 800tkm ?
              Last edited by BMW525Xda; 20-08-2014, 17:59.

              Comment

              • Spetke
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 3452
                • Janakkala

                #8
                Originally posted by BMW525Xda View Post
                Niin, eihän toisen testaamassa eukossakaan takuuta ole.....

                Kuinka omistajanvaihdos vaikuttaa tähän korvausasiaan tai ylipäätään siihen että vaihteisto kestää vain 100tkm, en oikein ymmärrä ?

                Voidaanko olettaa että ensimmäisellä omistajalla laatikko olisi kestänyt 800tkm ?
                Ensimmäisellä omistajalla on eri oikeudet vaatia valmistajaa vastuuseen verrattuna siihen, että olet tuotten toinen tai kolmas jne omistaja.
                Näin se vaan menee. Vaihdelaatikon kestoon sillä ei varmasti olekkaan vaikutusta.
                Mikäli olet auton ensimmäinen omistaja (Eli olet tilannut auton tehtaalta ja se rekisteröidään suoraan sinulle. EI esittely auto) niin voit lain puitteissa vaatia vielä 800tkm kohdallakin valmistajaa tai sen edustajaa korvausvastuuseen kun laatikko porsii, tokkopa silti mitään korvauksia tulet saamaan, mutta asia silti käsitellään.
                Last edited by Spetke; 20-08-2014, 19:29.
                ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                Comment

                • BMW525Xda
                  BTCF Member
                  • Feb 2014
                  • 8681
                  • Xxxxxx

                  #9
                  Originally posted by Spetke View Post
                  Ensimmäisellä omistajalla on eri oikeudet vaatia valmistajaa vastuuseen verrattuna siihen, että olet tuotten toinen tai kolmas jne omistaja.
                  Näin se vaan menee. Vaihdelaatikon kestoon sillä ei varmasti olekkaan vaikutusta.
                  Mikäli olet auton ensimmäinen omistaja (Eli olet tilannut auton tehtaalta ja se rekisteröidään suoraan sinulle. EI esittely auto) niin voit lain puitteissa vaatia vielä 800tkm kohdallakin valmistajaa tai sen edustajaa korvausvastuuseen kun laatikko porsii, tokkopa silti mitään korvauksia tulet saamaan, mutta asia silti käsitellään.
                  Jotenkin epäilen, en tiedä miksi ?.

                  Ehkä siksi että tässäkään ei puhuta omistajien määrän vaikutuksesta vaan tuotteen oletettavasta kestoiästä joka taitaa olla määräävä tekijä ?.
                  Last edited by BMW525Xda; 20-08-2014, 19:38.

                  Comment

                  • 205/65-15H
                    BTCF Member
                    • Mar 2008
                    • 1422

                    #10
                    Höh, Suomessa omistusmuutos ei vaikuta valmistajan/maahantuojan lakimääräiseen virhevastuuseen tai heidän myöntämään vapaaehtoiseen takuuseen. Jos olet erimieltä niin luen mielellään faktaperustelusi ja vaihdan vasta sen jälkeen käsitystäni.
                    e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                    e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                    Ioniq5 AWD -22
                    Leaf 40kwh -18

                    Comment

                    • BMW525Xda
                      BTCF Member
                      • Feb 2014
                      • 8681
                      • Xxxxxx

                      #11
                      Rupesin miettimään virhevastuun kannalta asiaa uudestaan, sehän perustuu siis "oletettavaan kestoikään"...internettiä kun plärää voisi kyllä Bmw:n automaatin kestoiäksi melkein myöntyä pistämään 80-120tkm ja paaliin ?

                      Comment

                      • N54
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2012
                        • 526
                        • Satakunta

                        #12
                        Originally posted by Spetke View Post
                        Ensimmäisellä omistajalla on eri oikeudet vaatia valmistajaa vastuuseen verrattuna siihen, että olet tuotten toinen tai kolmas jne omistaja.
                        Näin se vaan menee. Vaihdelaatikon kestoon sillä ei varmasti olekkaan vaikutusta.
                        Mikäli olet auton ensimmäinen omistaja (Eli olet tilannut auton tehtaalta ja se rekisteröidään suoraan sinulle. EI esittely auto) niin voit lain puitteissa vaatia vielä 800tkm kohdallakin valmistajaa tai sen edustajaa korvausvastuuseen kun laatikko porsii, tokkopa silti mitään korvauksia tulet saamaan, mutta asia silti käsitellään.
                        Spetke on tässä asiassa ihan oikeassa sanotte mitä sanotte. "Tehdastakuuseen" ei vaikuta omistajan vaihdos mutta vain ensimmäinen omistajalla on perusteet vaatia korvauksia maahantuojalta takuun päätyttyä. http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/...n-auton-virhe/ Täällä todetaan että "Maahantuoja tai muu aiempi myyntiporras on vastuussa auton virheistä, jos sen antama takuu on voimassa. " Toki toinenkin omistaja voi pyytää maahantuojalta vastaantuloa takuun päätyttyä ja maahantuoja voi osallistua kustannuksiin mutta tällöin on kyse puhtaasta goodwillistä eikä mistään lakiin perustuvasta vastuusta. Käytetyn auton kohdalla virhevastuu on siis myyjällä.

                        Olettu kestoikä on muistaakseni automaattilaatikon kohdalla 200 tkm. Eli jos 100 tkm ajetusta autosta laukeaa laatikko niin myyjän pitää korvata kuluista vain 50% jos vaihteisto vaihdetaan uuteen, koska asiakas "hyötyy" korjauksesta saamalla uuden vaihteiston.
                        Last edited by N54; 20-08-2014, 21:11. Reason: Täydennystä

                        Comment

                        • Thmas
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2008
                          • 531
                          • HEL

                          #13
                          Olettu kestoikä on muistaakseni automaattilaatikon kohdalla 200 tkm. Eli jos 100 tkm ajetusta autosta laukeaa laatikko niin myyjän pitää korvata kuluista vain 50% jos vaihteisto vaihdetaan uuteen, koska asiakas "hyötyy" korjauksesta saamalla uuden vaihteiston.
                          Juurikin noin se menee. Auton eri osille on määritelty kestoiät, jonka mukaan sitten katsotaan kuka korvaa ja minkä verran. Tosi moni sekoittaa virhevastuun takuuseen, ja kuvittelee että paljon ajetuissakin viat menevät automaattisesti kaikki myyjäliikkeen piikkiin.

                          Hieno homma tässä tilanteessa on kuitenkin se, että maahantuoja lähti vielä mukaan talkoisiin
                          Audi e-tron 55

                          Exiä:
                          1999 E46 316i, 2005 E46 316i, 2008 E87 120d, 2011 E90 320i, 2012 F30 320iA, 2013 F30 318dA, 2014 F32 435dA, 2014 F30 320d, 2015 F10 530dA, 2014 F32 435iA, 2013 730dA, 2015 520dA + muita merkkejä.

                          Comment

                          • 205/65-15H
                            BTCF Member
                            • Mar 2008
                            • 1422

                            #14
                            Tässähän sekä maahantuoja että myyjä ovat todenneet että ovat vastuussa viasta ja ovat jo osallistuneet kustannuksiin. Itse manuaalimiehenä ajattelen että vaihteiston täytyy kestää koko auton elinikä. Minulle korjattu vaihteisto ei toisi mitään lisäetua. Automaatin kanssa tilanne on nähtävästi eri ja tomaatin laskennallinen elinikä on 200-300tkm. Tällöin 1/3 vähennys täydestä korvauksesta 100tkm ajetusta voi olla oikeudenmukainen. Alla vielä lainaus korvauskäytännöstä:

                            "Korjauskustannukset
                            Jos takuu on voimassa, takuunantajan on korjattava auto ilman kuluttajalle aiheutuvia kuluja takuun mukaisesti.

                            Jos takuuaika on umpeutunut tai takuuta ei ole ollut, virheen korjauksesta ei saa yleensä aiheutua kuluttajalle kustannuksia.

                            Joskus auto saattaa tulla korjauksen ansiosta selkeästi parempaan kuntoon kuin vastaava auto olisi ja kuluttaja hyötyy korjauksista auton arvon noustessa. Jos kuluttaja haluaa ja kuluttajan kanssa on sovittu auton saattamisesta parempaan kuntoon, kuluttajan voidaan edellyttää osallistuvan korjauskustannuksiin.

                            Kuluttaja voi kieltäytyä maksamasta autonsa saattamisesta parempaan kuntoon, vaikka myyjä ilmoittaisi korjauksen koituvan hänelle kohtuuttomaksi. Virhe voidaan tällöin oikaista korjaamisen sijasta virhettä vastaavalla hinnanalennuksella. Tällaisissa tilanteissa on usein käytännöllisintä korjata auto käytetyllä mutta ehjällä varaosalla, jolla auto voidaan saattaa asianmukaiseen kuntoon."
                            e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                            e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                            Ioniq5 AWD -22
                            Leaf 40kwh -18

                            Comment

                            • Spetke
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2005
                              • 3452
                              • Janakkala

                              #15
                              Originally posted by BMW525Xda View Post
                              Jotenkin epäilen, en tiedä miksi ?.

                              Ehkä siksi että tässäkään ei puhuta omistajien määrän vaikutuksesta vaan tuotteen oletettavasta kestoiästä joka taitaa olla määräävä tekijä ?.
                              http://www.autoliitto.fi/edut-jaseny...en/autokauppa/


                              Epäilijät epäilköön niin paljon kun haluaa, minä en teille jaksa googlata mitään faktaa mistään kun ei vaan kiinnosta, on parempaakin tekemistä.
                              Uskokaa mitä haluatte mulle ihan sama.
                              Nimim: monta vuotta aikanaan istunu merkkiliikkeen tiskin takana tämmöisiä vastaavia asioita ratkoneena...
                              Last edited by Spetke; 21-08-2014, 07:16.
                              ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎