Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10 Nelipyöräohjaus tahmea.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sukram
    Bimmer Rookie
    • Dec 2005
    • 97

    F10 Nelipyöräohjaus tahmea.

    Bmw F10 dynamic drive ja nelioyöräohjaus.

    Ohjaus on etenkin hitaassa nopeudessa tahmea eli käytännössä ratti jää siihen asentoon mihin sen kääntää eikä täten keskitä. Yli satasessa ei niin huomattava ominaisuus mutta vähä levoton ja kulmikas ohjaustuntuma ehkä ensikertalaisen mieleen jäi.

    Autolla ajettu noin 40tkm alkuperäiset run flatit vaihdettu kunnollisiin renkaisiin ja tehty nelipyörä suuntaus. Muutaman kerran sytyttänyt ohjauksen vikavalon joka kuittaantuu rattia kääntelemällä ja muistaakseni vikavalo pysynyt nyt suuntauksen jälleen poissa. Mutta ohjaus samanlainen..

    Merkkiliikkeen tuomio. Asentaja koeajoi ja tutki, hammastanko vääntynyt! "Mekaanisesti jumissa". Etupää ylhäällä renkaiden kääntely käsivoimin raskasta. Hinta-arvio 3000e uusi hammastanko pumppuineen päivineen..

    Jossain ulkomaisilla sivuilla oli että näitä olis vaihdettu takuuseen?? Tämäkin yksilö tarkastettu moneen kertaan merkkikorjaamoilla ennen maahantuontia takuun takia eikä mitään ole havaittu viaksi ja kaikki dokumentit löytyy auton historiasta.

    Mutta voisiko vika olla kuitenkin jossain muualla?? Esim. Pumpussa tai laitteessa joka säätelee ohjauksen jäykkyyttä? Ohjelmistovika? Miten hammastanko voi vääntyä edes?? Pohjassa ei ole mitään merkkejä osumista ja kolarittomuuden varmistaa dokumentit.

    Tekstissä voi olla asiavirheitä koska ei ole oma-auto kyseessä. Mutta heittäkää kommenttia jos jollakin tullut samaa eteen! Noita autoja harvassa joten ei oo päässy koleileen edes miltä sen ohjauksen pitäis tuntua mutta myös asentaja sanoi että ei kuulu olla tollanen.
    Last edited by sukram; 08-08-2018, 11:05.
    Kaikki kuntoon?? Pura, putsaa, voitele, kokoa.:think
    -Fiat 128-Ford Taunus 2,0-Pontiac Firebird SE 5,0-BMW 740-Volvo 960-Nissan sunny 1,6 BMW 525 e34 Audi 100 2,6 V6 Ford Mondeo MK3 2,5 V6
  • Havis
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1836
    • Kotona/Poissa

    #2
    Originally posted by sukram View Post
    Merkkiliikkeen tuomio. Asentaja koeajoi ja tutki, hammastanko vääntynyt! "Mekaanisesti jumissa". Etupää ylhäällä renkaiden kääntely käsivoimin raskasta. Hinta-arvio 3000e uusi hammastanko pumppuineen päivineen..
    Itse käyttäisin varmuudeksi toisessa liikkeessä, kovin kuulostaa hihasta ravistetulta tuo diagnoosi.

    Hammastangot ei kyllä väänny ilman melkoista osumaa. En itse antais vielä noilla tiedoilla lupaa hammastangon uusimiselle. Tai jos 40000 km ajetusta menee hammastanko ilman osumia, kyllä pitää tehtaan/maahantuojan tulla vastaan melko reilulla osuudella, jos ei jopa 100% summalla.

    Oisko ongelmaa ennemminkin ohjaustehostimessa / sen pumpussa, eikös se tässä ole jo sähköinen? Tai joku ratin asento anturi tms viallinen?
    Last edited by Havis; 04-08-2014, 13:51.
    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

    E60 523iA -08

    Comment

    • poke
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 3102

      #3
      Originally posted by Havis View Post
      Oisko ongelmaa ennemminkin ohjaustehostimessa / sen pumpussa, eikös se tässä ole jo sähköinen? Tai joku ratin asento anturi tms viallinen?
      Kulkusuunta-anturi tulisi minullakin ensiksi mieleen tuosta.

      Pyöräkulmien säädön yhteydessä on jäänyt asettamatta ns. "zeroposition" kulkusuunta-anturille ja säädetty kulmat. Tämä kannattaisi tarkistaa ihan ensimmäiseksi minun mielestä
      Kulkineet/projektit:

      640D F06
      530iA E39
      635 CSi E24
      518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
      1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

      Comment

      • sukram
        Bimmer Rookie
        • Dec 2005
        • 97

        #4
        Nii in. Ne on näitä leuhkan kaikentietävän merkkikorjaamon analyysejä..mitään antureita ei ruveta vaihteleen vaan koko tanko kerralla.. Ja kuinka raskas pyöriä onkaan käännellä jos tangossa on joku sähkömoottori lisänä? Luulis ny ammattimiehen tietävän.

        Asiasta on takuusee pitkät neuvottelut käynnissä, mutta turha tankoa on mennä repimään jos vika on mitätön ja ihan muualla.
        Kaikki kuntoon?? Pura, putsaa, voitele, kokoa.:think
        -Fiat 128-Ford Taunus 2,0-Pontiac Firebird SE 5,0-BMW 740-Volvo 960-Nissan sunny 1,6 BMW 525 e34 Audi 100 2,6 V6 Ford Mondeo MK3 2,5 V6

        Comment

        • Bullitt
          BTCF Member
          • Jul 2002
          • 2786
          • Turku

          #5
          Oireet ja diagnoosi sopii ihan hyvin yhteen. En pitäisi yhtään mahdottomana, että hammastanko on vääntynyt. On niitä vääntyneitä hammastankoja vaihdettu ennenkin, ei toisin F10/11-malleihin varmaan vielä kovin paljon. Omia aikojaan ne ei väänny, enkä usko, että kuuluu millään tavalla takuuseen.


          Comment

          • sukram
            Bimmer Rookie
            • Dec 2005
            • 97

            #6
            Raidetangot irroitettu ja kokeiltu hammastangon liikkuvuutta, keskikohdassa tuntui jumivan,myös rattiakselin niveltä tarkasteltu olisko siinä kieroutta. Mutta ei varmaan ja nyt tulossa koko hammastanko. Lopullista hintalappua odotelles..

            Nelipyöräsuuntaus olis muuten virallisten ohjeiden mukaan tehtävä painojen kanssa! Mutta kuinka moni tekee? Tietty korjaamoilta löytyy 3miestä 45e/h istumaan autoon kun yks säätää..
            Kaikki kuntoon?? Pura, putsaa, voitele, kokoa.:think
            -Fiat 128-Ford Taunus 2,0-Pontiac Firebird SE 5,0-BMW 740-Volvo 960-Nissan sunny 1,6 BMW 525 e34 Audi 100 2,6 V6 Ford Mondeo MK3 2,5 V6

            Comment

            • MKV
              Bimmer Rookie
              • Mar 2012
              • 116
              • Kainuu

              #7
              Originally posted by sukram View Post
              Nelipyöräsuuntaus olis muuten virallisten ohjeiden mukaan tehtävä painojen kanssa! Mutta kuinka moni tekee? Tietty korjaamoilta löytyy 3miestä 45e/h istumaan autoon kun yks säätää..
              Minäkin käytin tuota omaa F10:ä suuntauksessa useamman kerran ennen kuin saatiin kulmat lopulta kuntoon. Syy oli siinä, että ei saatu kohdalleen kun ei suunnattu painojen kanssa. Lopulta vasta tehtaalta saatujen ohjeiden mukaan viimeisellä kerralla suunnattiin painojen kanssa. Onneksi sain nuo aiemmat suuntaukset veloituksetta. Tämän tapauksen jälkeen ainakin Kajaanin Wetterillä on painosäkit suuntausta varten.

              Comment

              • VolvoTDi
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2006
                • 1576
                • Tampere - Pori

                #8
                Siis mitä, kai tuo nyt takuuseen menee kun ajettu vasta 40tkm! Merkki vaihtoon jos eivät maksa.
                Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                Check:
                www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                Tampere 044-5867096

                Comment

                • Havis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 1836
                  • Kotona/Poissa

                  #9
                  Originally posted by sukram View Post
                  Raidetangot irroitettu ja kokeiltu hammastangon liikkuvuutta, keskikohdassa tuntui jumivan,myös rattiakselin niveltä tarkasteltu olisko siinä kieroutta. Mutta ei varmaan ja nyt tulossa koko hammastanko. Lopullista hintalappua odotelles..

                  Nelipyöräsuuntaus olis muuten virallisten ohjeiden mukaan tehtävä painojen kanssa! Mutta kuinka moni tekee? Tietty korjaamoilta löytyy 3miestä 45e/h istumaan autoon kun yks säätää..
                  Onkohan näissä F1x hammastangoissa joku ihan suunnittelu-/valmistusvika-tyyppiä oleva ongelma. Kun tuo kuvaus selittäis erinomaisen hyvin omat ajokokemukset muutamasta F10:stä, sekä lehdistön kritiikin ohjauksen ominaisuuksista.

                  Mitä noita oon ajanut niin jotain outoa ohjauksessa on, ohjaus ikäänkuin tarttuis juuri keskikohdassa kiinni, ja kun sitte kääntää niiin ohjaus herkistyy. Voi toki johtua vaikkapa sähköisen ohjaustehostajan ominaisuuksistakin.

                  Ymmärtääkseni LCI on saanut muutoksia mm. ohjaukseen...
                  Last edited by Havis; 21-08-2014, 11:16.
                  "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                  E60 523iA -08

                  Comment

                  • sukram
                    Bimmer Rookie
                    • Dec 2005
                    • 97

                    #10
                    Hammastanko vaihdettu. Jos joku haluaa tietää osan hinnan niin 2690e
                    Uusi liikkuu jouhevasti verrattuna edelliseen vaikka kaksi sähkömoottoria sielä vastaan laittaa. Ja kotiasentajille sellainen huomio että tanko on täysin "tiedoton"(ainakin uusi) joten vaatii muutaman tunnin latauksen tietoa sisäänsä. Sitä en tiedä mitä tekis ilman ohjelmointia..lukossa?

                    Ja tosiaan koko auto päivitetty uusimmilla päivityksillä kaikilta osilta. Ja alustan nivelet "voideltu". Kulmat säädetty laitteella joka voi säätää ilman painoja,asetukset on siis sellaiset ilman painoja ja "painojen kanssa". Tulos.. Hmm.. asentaja ja korjaamopäällikkö ei 100% tyytyväisiä mutta kokonaisuudessaan parempi. Oma kokemus samankaltainen kuin eka. Risteyksissä kevyt ja ketterä ja keskialueen kumipallomaisuus poissa, rampin mutkaa ajaessa voi päästää ratista irti ja jos kulma oikea niin menee koko matkan kuin KITT. Satasessa selvä jäykistyminen (raskas? Tottumiskysymys!) alun totuttelu suoraan ajaessa keskialueella puolelta toiselle nykien,käytännös liikaa korjausliikkeitä.. Eli vois sanoa että tarkka ohjaus keskialueelta lähtien,ja totuttelun jälkeen ok. Kahen sadan vauhdeissahan tuo on varmaa ihan pro ja kyllä mutkia kantatessa alusta ja ohjattavuus on 1luokkaa oli asetus mikä vaan kolmesta. Ja 8portainen vaihteisto markkinoiden paras sillä miinuksella että vedättää aika pienillä kierroksilla kasilla,toki kulutuksen eduksi,ehkä. Ja sport asennolla ei taas vaihda kasille vaan kierrokset turhan korkeita ainakin meidän nopeuksilla. Kai se kasinki heittää ennen kahtasataa,ainakin manuaali puoli heittää suurempaa (esim.2-3) kun tarpeeksi kierroksia.

                    Ehkä sähköinenohjaus ei ole kuitenkaan kaikkien juttu tai ainakin siinä on vielä tekemistä, asentajakin sanoi että rallissa sähköisiäohjauksia vaihdetaan tavallisiin palautuksen takia,nesteen liikkeet ohjauksen palauttamisessa moottoria vasten ei vaan tunnu "hyvältä".

                    Toivottavasti tästä topicista on jollekkin hyötyä myös. Ehkä tämä ohjausasia on tehtaan tiedossa mutta vielä yritetään pitää homma salassa ja kaikessa hiljaisuudessa vaihdellaan muutamia "harvinaisia yksilöitä" uusiin ja toivotaan ettei niitä ala ihmiset sankoin joukoin valittamaan ja lopulta kaikki korvattava. Onhan näitä ollu.. Läppäviat ym.

                    Aktiiviohjauksella oleva yksilö on vielä kiikarissa jos pääsis vielä vertaamaan lopputulosta...
                    Last edited by sukram; 18-09-2014, 07:56.
                    Kaikki kuntoon?? Pura, putsaa, voitele, kokoa.:think
                    -Fiat 128-Ford Taunus 2,0-Pontiac Firebird SE 5,0-BMW 740-Volvo 960-Nissan sunny 1,6 BMW 525 e34 Audi 100 2,6 V6 Ford Mondeo MK3 2,5 V6

                    Comment

                    • Havis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 1836
                      • Kotona/Poissa

                      #11
                      Originally posted by sukram View Post
                      Hammastanko vaihdettu. Jos joku haluaa tietää osan hinnan niin 2690e
                      Uusi liikkuu jouhevasti verrattuna edelliseen vaikka kaksi sähkömoottoria sielä vastaan laittaa. Ja kotiasentajille sellainen huomio että tanko on täysin "tiedoton"(ainakin uusi) joten vaatii muutaman tunnin latauksen tietoa sisäänsä. Sitä en tiedä mitä tekis ilman ohjelmointia..lukossa?

                      Ja tosiaan koko auto päivitetty uusimmilla päivityksillä kaikilta osilta. Ja alustan nivelet "voideltu". Tulos.. Hmm.. asentaja ja korjaamopäällikkö ei 100% tyytyväisiä mutta kokonaisuudessaan parempi. Oma kokemus samankaltainen kuin eka. Risteyksissä kevyt ja ketterä ja keskialueen kumipallomaisuus poissa, rampin mutkaa ajaessa voi päästää ratista irti ja jos kulma oikea niin menee koko matkan kuin KITT. Satasessa selvä jäykistyminen (raskas? Tottumiskysymys!) alun totuttelu suoraan ajaessa keskialueella puolelta toiselle nykien,käytännös liikaa korjausliikkeitä.. Eli vois sanoa että tarkka ohjaus keskialueelta lähtien,ja totuttelun jälkeen ok. Kahen sadan vauhdeissahan tuo on varmaa ihan pro ja kyllä mutkia kantatessa alusta ja ohjattavuus on 1luokkaa oli asetus mikä vaan kolmesta. Ja 8portainen vaihteisto markkinoiden paras sillä miinuksella että vedättää aika pienillä kierroksilla kasilla,toki kulutuksen eduksi,ehkä. Ja sport asennolla ei taas vaihda kasille vaan kierrokset turhan korkeita ainakin meidän nopeuksilla. Kai se kasinki heittää ennen kahtasataa,ainakin manuaali puoli heittää suurempaa (esim.2-3) kun tarpeeksi kierroksia.

                      Ehkä sähköinenohjaus ei ole kuitenkaan kaikkien juttu tai ainakin siinä on vielä tekemistä, asentajakin sanoi että rallissa sähköisiäohjauksia vaihdetaan tavallisiin palautuksen takia,nesteen liikkeet ohjauksen palauttamisessa moottoria vasten ei vaan tunnu "hyvältä".

                      Toivottavasti tästä topicista on jollekkin hyötyä myös. Ehkä tämä ohjausasia on tehtaan tiedossa mutta vielä yritetään pitää homma salassa ja kaikessa hiljaisuudessa vaihdellaan muutamia "harvinaisia yksilöitä" uusiin ja toivotaan ettei niitä ala ihmiset sankoin joukoin valittamaan ja lopulta kaikki korvattava. Onhan näitä ollu.. Läppäviat ym.

                      Aktiiviohjauksella oleva yksilö on vielä kiikarissa jos pääsis vielä vertaamaan lopputulosta...
                      Olisi enemmän kuin mielenkiintoista saada selville mikä siinä vanhassa osassa oikein mätti. Oliko valmistusvika jo tehtaalta lähtiessä, kuluiko ennen oikojaan vai onko osumajälkiä. Ettei vaan tehtaalla olisi edessään suurehko tangon vaihto kampanja jonkun alihankkijan huonon laadun takia.
                      "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                      E60 523iA -08

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎