Announcement

Collapse
No announcement yet.

F11 rengaskulmat pielessä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Janzki
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 4947
    • Lohja

    #16
    Eiköhän tuossa ole se mittauslaite nyt syystä tai toisesta tiltannut hiukan, ei tarvitse isokaan katkos olla mittapään ja laitteen välillä krusiaalilla hetkellä ja lähtöarvot menee ihan metsään. Nimim. nähty ja koettu jokusen kertaa.
    Vmäisintä tuossa on toki nyt, se jos säädettiin arvoja niin nyt ne ainakin on päin prinkkalaa.
    Sähköposti.
    IG: janzki_

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #17
      Originally posted by mobility View Post
      Terve,

      Kävin yrittämässä nelipyöräsuuntausta ja lopputulos herättää kyllä ihmetystä.

      Ensinnäkin, säätö tehtiin 17" vanteet alla mutta 19" ohjearvoilla, koska uusi 19" paketti saadaan alle alkuviikosta. Ajan säästön vuoksi tämä säätö tehtiin etukäteen ja oletus oli sekä minulla että korjaamolla, ettei tämä aiheuta ongelmia.

      Tulokset ovat vaan niin hämmentäviä, ettei tässä nyt enää tiedä mitä ajatella. Korjaamo epäili, josko kuitenkin vaikutti tuo vanteiden koko mittaukseen ja ystävällisesti tarjoutui samaan kauppaan tarkastamaan kulmat uudestaan kunhan saan uudet renkaat alle. Etupään Camberista oli kuitenkin puhe, ettei olisi säädettävissä vaan pitäisi vaihtaa tukivartta jos halutaan säätää? Kai nyt jokaista mitattavaa arvoa voi säätää?? Pelko on, että menevät uudet renkaat piloille näillä arvoilla.

      Ymmärtääkseni takapää tuli aika hyvin kohdalleen ja etupään aurauskin, mutta loput näyttää käsittämättömän huonolta. Tuo Camberi kai nyt eniten vaikuttaa renkaan kulumiseen jos ei ole kohdillaan? Voiko "väärän" kokoinen vanne mitenkään aiheuttaa mittausvirhettä??

      Auto: 530DA 10/2010 F11 vakio ohjauksella ja alustalla. Mittausarvot liitteenä. Mitä sanoo arvon raati?
      Täysin utopistiset arvot etupäästä (yli 2.00"-astetta positiivista???=näkyy kilometrin päähän jo silmällä kun rengas on taittunut auton alle).
      Eli nämä etupään arvot eivät ole tästä maailmasta lainkaan, eivätkä mitenkään voi pitää paikkaansa, joten en sinuna olisi huolissani lainkaan ko.tilanteesta vaan vaihtaisin mittauspaikkaa kunhan saat uudet kiekot alle.

      Eli mikäli toinen eturengas ei ole kuvan kaltaisessa asennossa, uusi mittaus uudessa paikassa kun saat pyörät alle:

      Last edited by Hemi; 29-08-2014, 13:01.

      Comment

      • mobility
        Bimmer Rookie
        • Sep 2009
        • 84
        • Oulu

        #18
        Originally posted by MajorDrake View Post
        Enkä se kuitenkin kannattaa käydä niillä 19" renkailla säädättämässä samaan hintaan uudestaan ja sen jälkeen vasta viedä muualle jos tuolla ei saada järkeviä arvoja...
        Joo, sen verran sain jäitä hattuun että näin toimin. Olen aikaisempia autoja säädättänyt samassa paikassa ja olen ollut tyytyväinen. Nyt vain täytyi sattua joku käpy tuossa, eiköhän se mene oikein uusinnassa.

        Tosiaan laskeskelin että 2 asteen camber kulma tarkoittaisi että vanteen ylä- ja alareuna olisivat jotain 1.7 cm eri linjassa toisistaan. Ja sitähän ne ei kyllä ole.

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #19
          Originally posted by mobility View Post
          Joo, sen verran sain jäitä hattuun että näin toimin. Olen aikaisempia autoja säädättänyt samassa paikassa ja olen ollut tyytyväinen. Nyt vain täytyi sattua joku käpy tuossa, eiköhän se mene oikein uusinnassa.

          Tosiaan laskeskelin että 2 asteen camber kulma tarkoittaisi että vanteen ylä- ja alareuna olisivat jotain 1.7 cm eri linjassa toisistaan. Ja sitähän ne ei kyllä ole.
          Vatupassillahan näet onko yleensäkkään edes positiivisen puolella vaan negatiivisella (tehdastoleranssihan tosin sallii jopa +0.10" positiivista)?

          Comment

          • mobility
            Bimmer Rookie
            • Sep 2009
            • 84
            • Oulu

            #20
            No niin uudet pyörät alla ja säädöt tehty toistamiseen. Nyt alkaa tuntumaan että auto haluaa kulkea samaa polkua kuskin kanssa. Välillä huomaa pientä vetelyä, mutta onhan nuo leveät renkaatkin (245/40 & 275/35). Kuitenkin selvästi rauhallisempi ajaa kuin vanhat 17".

            Ystävällistä palvelua. Edelleenkin sanomista camberissa ja casterissakin. Mittaukset tehtiin auto tyhjänä ja ilman painoja. Jostain luin että tuokin vaikuttaisi camberiin, en tiedä kuinka paljon eteen kuitenkaan.

            Tuli muuten samalla todistetuksi kuinka herkkiä nuo laitteet ovat. Pieni kosketus etusormella kuskin puolen eturenkaassa kiinni olevaan peiliin sai kaikki mittarit vihreälle - myös ongelmallisen camberin. Mieleeni heräsi heti kysymys mikähän tuon kyseisen laitteen toleranssi olla: vähänkään väsynyt peilin muovinen akselinsa ympäri pyörivä kiinnitysvarsi saa aikaan jo yllättäviä tuloksia.
            Attached Files

            Comment

            • pouri
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2007
              • 370
              • 06 area

              #21
              Tämäpä se ja tähän kun yhdistää huolimattoman koneen käyttäjän, niin saadaan arvottua varsin arvaamattomat tulokset.

              Originally posted by mobility View Post
              Tuli muuten samalla todistetuksi kuinka herkkiä nuo laitteet ovat. Pieni kosketus etusormella kuskin puolen eturenkaassa kiinni olevaan peiliin sai kaikki mittarit vihreälle - myös ongelmallisen camberin. Mieleeni heräsi heti kysymys mikähän tuon kyseisen laitteen toleranssi olla: vähänkään väsynyt peilin muovinen akselinsa ympäri pyörivä kiinnitysvarsi saa aikaan jo yllättäviä tuloksia.
              Diesel, fuel of satin man

              Comment

              • böntti
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2011
                • 2857
                • Tampere

                #22
                eipä mitään...
                Last edited by böntti; 03-09-2014, 22:00.
                -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                Comment

                • Heguli 31
                  BTCF Member
                  • Oct 2004
                  • 10037
                  • KVLA

                  #23
                  Jotain outoa tuossa vasemmassa etucamperissa on vieläkin.Myös takaa olisi camperit voinut säätää noille renkaille pystympään.

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #24
                    Originally posted by Heguli 31 View Post
                    Jotain outoa tuossa vasemmassa etucamperissa on vieläkin.Myös takaa olisi camperit voinut säätää noille renkaille pystympään.
                    Näin.
                    Eli pikkuisen on liikaa negatiivista vasemmalla edessä, eli etupää muuten olisi lähes täydellinen kunhan sen vasemman saisi "kammettua" oikaen puolen arvoon.
                    Tämäkin olisi ihan välttävä mikäli tilanne olisi puolien välillä päinvastoin, koska Suomen varsin kallistetuilla teillä oikealla puolella edessä saisi olla 0.05"-0.10" astetta enemmän negatiivista kuin vasemmalla.
                    Nyt siis ikävästi päinvastoin, eli todennäköisesti aavistuksen vetää kallistuksen suuntaan?
                    Takana on tuon vasemman etupyörän lisäksi vieläkin hieman liikaa negatiivista tälle vannekoolle, joten renkaat kuluu sisäreunoistaan jonkin verran nopeammin ja aavistuksen tuntee varmasti vielä urat, oli renkaan merkki/malli mikä tahansa.

                    Eli, vasemman etunurkan kun saisi -0.25" ja taakse symmetrisen -1.35" oltaisiin sellaisessa tilanteessa jossa ainakin voidaan odottaa maksimaalisen pientä uraherkkyyttä, pientä rengaskulumaa, parasta märän kelin pitoa ja yleensäkkin stabiilia ajokäytöstä kun vannekoko on 18"-20".

                    Comment

                    • mobility
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2009
                      • 84
                      • Oulu

                      #25
                      Kiitos! Vakuuttavaa. Nyt enemmän ajaneena ei oikeastaan kallistuksen suuntaan valuminen häiritse, mutta kyllähän tuo hieman uriin ottaa. Eli siis takarenkaita pystymmäkäsi pitäisi saada. Pystymmässähän ne itseasiassa olisivatkin nyt ilman kuormaa, jos olisi säädetty painojen kanssa. Eikös näin?

                      On tää tämmöstä hifistelyä näillä isoilla rattailla jos meinaa hyvän saada. Ei todellakaan voi säätää samalla tarkkuudella/huolellisuudella kuin normirenkaita tai huono tulee. Mistä nyt tietää missä osaavat tehdä huolella ja on vielä hyvät laitteetkin? Pitääkö se vain viedä Wetterille, vai osaavatko sielläkään? Tuohan on nytkin ohjearvossa tuo taka-camberi, eli käyttäjän pitäisi tietää paremmin kuin koneen.
                      Last edited by mobility; 04-09-2014, 07:31.

                      Comment

                      • BMW_Harrastaja
                        BTCF Member
                        • Dec 2012
                        • 819
                        • Oulu area

                        #26
                        Parhaiten saa sopivat kulmat, kun sanoo itse mitä sinne laitetaan. Wetteri käyttää todennäköisesti ohjearvoja, eli ei kummene siellä.
                        BMW driver and owner since 2000.

                        Comment

                        • Havis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2004
                          • 1836
                          • Kotona/Poissa

                          #27
                          Originally posted by mobility View Post
                          Pystymmässähän ne itseasiassa olisivatkin nyt ilman kuormaa, jos olisi säädetty painojen kanssa. Eikös näin?
                          Ei välttämättä. Takavuosien takapyöräripustuksissa oli ominaisuus, jossa kuorma vaikutti suuresti pyöräkulmiin, etenkin camberiin. Modernit monivarsituennat käyttäytyvät eri tavalla, joten ei ole ollenkaan sanottu että camber käyttäytyisi kuormn muuttuessa kuvaamallasi tavalla.

                          Esim. jos joku on seurannut vaikkapa E39:iä kun se nostetaan ylös, takarenkaat ei suinkaan käänny VW kulpan tyyliin kallelleen, vaan renkaat pysyy pystyssä, mutta raideleveys muuttuu. Tukivarret siis siirtää renkaan ala- ja yläreunaa about samassa tahdissa joustoliikkeen aikana. On hyvin todennäköistä, että F1x:ssä on periytyneenä osittain samansuntaisia ominaisuuksia.
                          Last edited by Havis; 04-09-2014, 08:12.
                          "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                          E60 523iA -08

                          Comment

                          • böntti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2011
                            • 2857
                            • Tampere

                            #28
                            Eilen ku tunkkailin tuota autoa (F11) niin muistaakseni renkaat meni sisäänpäin ja camber kääntyi pystyyn/lievästi positiiviseksi. Tämä toki siis ääriasennossa pyörä ilmassa.
                            -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                            -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                            -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                            -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                            -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                            Comment

                            • Bmw Master
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 13155
                              • Kokomo

                              #29
                              Originally posted by Havis View Post

                              Esim. jos joku on seurannut vaikkapa E39:iä kun se nostetaan ylös, takarenkaat ei suinkaan käänny VW kulpan tyyliin kallelleen, vaan renkaat pysyy pystyssä, mutta raideleveys muuttuu. Tukivarret siis siirtää renkaan ala- ja yläreunaa about samassa tahdissa joustoliikkeen aikana. On hyvin todennäköistä, että F1x:ssä on periytyneenä osittain samansuntaisia ominaisuuksia.
                              Kyllä e39:ssä camber lisääntyy kun perä painuu.

                              Comment

                              • Heguli 31
                                BTCF Member
                                • Oct 2004
                                • 10037
                                • KVLA

                                #30
                                Originally posted by BMW_Harrastaja View Post
                                Parhaiten saa sopivat kulmat, kun sanoo itse mitä sinne laitetaan. Wetteri käyttää todennäköisesti ohjearvoja, eli ei kummene siellä.
                                Juurikin näin.Merkkiliikkeille vaan yleensä riittää,että ollaan tehdastoleransseilla.Eikä aina edes ihan symmetrisestikkään.Liekö siellä lupaa edes muuttaa arvoja toleranssien ulkopuolelle toiveiden mukaisesti?

                                Siksi itse käytän tarvittaessa autoani osaavammassa paikassa,jossa kulmat on aina säädetty juuri niihin arvoihin mitä olen esittänyt.(Paikallinen Euromaster).

                                Originally posted by Hemi View Post
                                Eli pikkuisen on liikaa negatiivista vasemmalla edessä, eli etupää muuten olisi lähes täydellinen kunhan sen vasemman saisi "kammettua" oikaen puolen arvoon.
                                Eikö tuo vasen etu-camper ole edelleen "plussan puolella"?En ainakaan näe (heikosti näkyvästä) lapusta miinus etumerkkiä.Sen takia vieläkin oudompaa.
                                Last edited by Heguli 31; 04-09-2014, 08:41.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎