Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10 automaatti potkaisee kytkeytyessä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • KoPe
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2004
    • 251
    • Helsinki

    F10 automaatti potkaisee kytkeytyessä

    F10 N53 koneella, 113 tkm. Automaatti (8-pykäläinen ZF) on alkanut tekemään niin, että D-vaihteen kytkeytyminen (N->D, P->D, R->D) aiheuttaa perspotkun / nykäyksen n. 1 sek viiveellä.

    Ongelmalle on tyypillistä se, että sitä ei tunnu esiintyvän kylmänä, vaan esim. tunnin parin ajon jälkeen eikä aina silloinkaan. Mielestäni myös kytkeytyminen tapahtuu niin, että kun vaihtaa P -> D ja nostaa jarrun, niin auto lähtee vähän liikkeelle ja sitten n. 1 sekunnin päästä potkaisee, jonka jälkeen ikään kuin vasta sen jälleen vaihteisto olisi täydellisesti kytkeytynyt.

    Vaihteistosta ei ole vikakoodeja. Huollossa adaptaatioarvot nollattiin ja Laakkosen mielestä öljyä oli riittävästi. Vaihteisto oli ns. aika karkea ja terävä vaihdoiltaan nollauksen jälkeen, mutta pehmeni ns. normaalimmaksi ilmeisesti sopeutuessaan. Nyt n. 1000 km jälkeen vika uusiutui, kun olin ajanut n. 200 km. Muutoin vaihteisto toimii hyvin. Laakkosen ehdotus oli vaihtaa öljyt, jos vika uusii. Sitten kuulemma koko vaihteisto. Mekatroniikkaa "ei ole yleensä vaihdettu, kuin joihinkin takseihin".

    Sellainen huomio auton muusta kunnosta, että adaptaatioarvojen nollauksen jälkeen auto kävi myös kerran pari vähän huojuvasti käynnistämisen jälkeen, kun oli lähdetty liikkeelle ja pysähdytty melkein heti, esim. parkkihallissa.

    Autossa on ollut näille ilm. tyypillinen vähän nykivä pysähtyminen (jerky transmission), jos lukee esim. F10postia. Muutoin vaihteisto toimii.

    Lisäksi lämmönvaihdin näyttää vuotavan öljyä (http://www.realoem.com/bmw/showparts...53&hg=11&fg=30 osa 11), pitkän ajon jälkeen jopa höyryvästi.

    Autossa on ollut näille ilm. tyypillinen vähän nykivä pysähtyminen (jerky transmission), jos lukee esim. F10postia. Muutoin vaihteisto toimii.

    Ehdotuksia, ajatuksia, riskejä?
    KoPe
    --------
    Jag XF, ex: e30, e36 komposti, e46, e90, f10, e91
  • KoPe
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2004
    • 251
    • Helsinki

    #2
    Adaptaatioarvot plussalla

    Käytin siis autoa Laakkosella, joka ei pystynyt paikallistamaan vikaa. Adaptaatioarvot olivat kaikissa solenoideissa plussalla, mutta suht. tasaiset n. +45-+55.

    Pystyin itse paikallistamaan vian nimenomaan ykkösen kytkeytymiseen niin, että laitoin auton käyntiin, D:n päälle, pidin jarrulla paikalla ja vaihdon manuaalipuolella 1 -> 2 -> 1, välistä potku tuli ykköselle kytkeytyessä toisinaan.
    KoPe
    --------
    Jag XF, ex: e30, e36 komposti, e46, e90, f10, e91

    Comment

    • Havis
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 1835
      • Kotona/Poissa

      #3
      Originally posted by KoPe View Post
      Käytin siis autoa Laakkosella, joka ei pystynyt paikallistamaan vikaa. Adaptaatioarvot olivat kaikissa solenoideissa plussalla, mutta suht. tasaiset n. +45-+55.

      Pystyin itse paikallistamaan vian nimenomaan ykkösen kytkeytymiseen niin, että laitoin auton käyntiin, D:n päälle, pidin jarrulla paikalla ja vaihdon manuaalipuolella 1 -> 2 -> 1, välistä potku tuli ykköselle kytkeytyessä toisinaan.
      Onko autoosi ajettu uusimmat ohjelmistopäivitykset?
      "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

      E60 523iA -08

      Comment

      • repsa
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 1363
        • Lempäälä

        #4
        no, oireet kuulostaa samalta kuin vanhemmissakin on ollut, ja sillon ratkaisuna tuo vaihteiston vaihto tietysti korjaa kaiken.

        Omalla rahalla äänestävä ensiki päivittää vaihteiston firmiksen ja vaihtaa/vaihdattaa öljyt suotimen kanssa.

        Sitten jos ei auta, niin venttilipöydän vaihtoon tai vanhan korjaukseen korjaavassa liikkeessä. Varautuisin jälkimmäiseen vaihtoehtoon näin ennakoivasti.
        5c jetta 1.2TSI 140/220
        530e m-sport alpinweiss3 vakio
        a4 cabi 220/300
        vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

        Comment

        • KoPe
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2004
          • 251
          • Helsinki

          #5
          En ole varma firmiksestä, auto on ollut minulla vasta vuoden. Mahtaisiko tuossa olla jotain öljynpaineiden tai jonkun anturin kanssa tekemistä, kun ongelmaan ainakin vielä liittyy pitkä ajo ja kuuma kone, kun vielä se lämmönvaihdinkin vuotaa? Tänään pelasi taas ihan normaalisti, mutta ei se ehtinyt kovin lämpöseksi.
          KoPe
          --------
          Jag XF, ex: e30, e36 komposti, e46, e90, f10, e91

          Comment

          • mobility
            Bimmer Rookie
            • Sep 2009
            • 84
            • Oulu

            #6
            Mulla on täsmälleen, sanasta sanaan, samat oireet. Kaikki softat päivitetty ja viikko sitten uudet öljyt -> tänään vika uusiutui. Adaptaatioiden nollaus auttaa hetkeksi. Solenoidien arvoja ei ole mitattu. En tiedä mitä venttiilejä sinne pitäisi vaihtaa että saisi kuntoon. Kunhan nyt saisi korjattua ettei vaihtaa tarvitsisi.

            Mitä tuommonen venttiilipöytä maksaa? Voiko yksittäisiä venttiilejä vaihtaa kuten kuulemma mersuihin? Varmaan ne solenoiditkin pitää mitata, vaikkei kyllä mitään käsitystä miten ne vaikuttaa toimintaan viallisena.

            Kerro ihmeessä miten tutkinta etenee!
            Last edited by mobility; 30-03-2015, 20:50.

            Comment

            • KoPe
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2004
              • 251
              • Helsinki

              #7
              Millaisissa olosuhteissa autossasi potkiminen esiintyy?

              Omani on nyt tehnyt muulinpotkut ykkösvaihteella 3 eri päivänä 8000 km aikana täsmälleen samantyyppisessä tilanteessa, eli ajettu reilu 100 km ja kone käy kuumana, olisko pakopuolella poltto silloin käynnissä tai auto yrittää polttoa. Kun nollasin adaptaatiot, pakopuolella oli yksi virhekoodi polton epäonnistumisesta.

              Jäähdyttyään ja ns. normilämpötilassa toimii moitteetta, nytkin toiminut taas pitkän aikaa. Johtosarja, joku tiiviste falskaa?
              KoPe
              --------
              Jag XF, ex: e30, e36 komposti, e46, e90, f10, e91

              Comment

              • tjvirta
                Bimmer Rookie
                • Oct 2007
                • 93
                • Espoo

                #8
                omissa bemareissa (2kpl) E61 530da ja F11 520da on ollut molemmissa semmoinen ominaisuus, että vauhdin hidastuessa loivassa ylämäessä lähes kävelyvauhtiin ja siitä kaasua hieman varomattomasti annettaessa vaihtaa 2->1 ja kiskaisee 1 pykälän silmään aika rumasti. Tekee sen tosi harvoin, koska tämmöinen tilanne on aika harvinainen. Silloin kun tekee niin tuntuu ikävältä. Molemmilla menty jo samaan tapaan yli 100tkm ja mitään muita suurempia robleemia ei kuitenkaan vaihteistojen kanssa ollut.

                Onko ongelmanne jotain samankaltaista?
                ________________________________________
                G31 520dA Business SportLine 2017

                Comment

                • mobility
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2009
                  • 84
                  • Oulu

                  #9
                  Ei samanlaista kuin tjvirralla.

                  KoPe: kyllä, yhteneväistä on sekin että kone on kuuma kun oire tapahtuu. Juuri viime viikolla kun sitten nousin autosta haisi vielä palaneelle, aivan samanlaiselle kuin polton jälkeen. Tuon lämmön olen huomannut ennenkin. Tämä on kyllä täsmälleen sama oire kuin sinulla. Meinasin itse ruveta kirjoittamaan topicia - tämä löydettyäni piti alkaa muistelemaan joko olen sellaisen tehnyt

                  Öljynvaihto ja softapäivitys siis omaani tehty ilman vaikutusta. Ehkä auto oli vähän parempi tuossa talven pakkasina mutta nyt on taas oireet tihentyneet. Tämän vian tutkinnassa skippaisin tuon kalliin öljynvaihdon ja hakisin syytä muualta.

                  Kunpa täällä joku osaisi heitellä mahdollisia vian lähteitä. Itse en osaa kuin testailla ja kertoa kokemuksia.
                  Last edited by mobility; 02-04-2015, 06:38.

                  Comment

                  • touring39
                    BTCF Member
                    • May 2005
                    • 3901
                    • Kaarina

                    #10
                    Olen huomannut kaikissa omissa penareissani, joissa on PDF, eiku DPF, että polton aikana vaihteisto toimii kulmikkaammin, eli kiertää normaalia ylemmäs ennen vaihtoa ja itse vaihtokin tapahtuu nykäisemällä.

                    Ero ei ole suuri, mutta kyllä sen huomaa. Eli ettei nyt tässäkin olisi kyse ihan normaalista käytöksestä?
                    Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                    Ex:
                    e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                    Comment

                    • mobility
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2009
                      • 84
                      • Oulu

                      #11
                      En kyllä mitenkään usko että olisi normaalia. Potkaisu on niin voimakas ja terävä. Vaihdettaessa D:lle laatikko ikäänkuin ei ota aluksi kiinni ollenkaan ja sitte sekunnin viivellä kytkeytyy kuin "seinään" ja matkustajatkin lähes pomppaavat ilmaan. Ja tämä tapahtuu myös vaikka jalka olisi tukevasti jarrulla.

                      Näin siis minulla, kuulostaako KoPe tutulta?
                      Last edited by mobility; 02-04-2015, 08:27.

                      Comment

                      • touring39
                        BTCF Member
                        • May 2005
                        • 3901
                        • Kaarina

                        #12
                        Originally posted by mobility View Post
                        En kyllä mitenkään usko että olisi normaalia. Potkaisu on niin voimakas ja terävä. Vaihdettaessa D:lle laatikko ikäänkuin ei ota aluksi kiinni ollenkaan ja sitte sekunnin viivellä kytkeytyy kuin "seinään" ja matkustajatkin lähes pomppaavat ilmaan. Ja tämä tapahtuu myös vaikka jalka olisi tukevasti jarrulla.

                        Näin siis minulla, kuulostaako KoPe tutulta?
                        Juu, no sitten. Ei tuo ole normaalia.

                        Aikoinaan, kun vaihdekeppi vaihtui perinteisestä ns. cobra stickkiin v. 2008, mulla sattui kaksi sen vuosimallin autoa, jossa tuollainen käytös oli tyyppivika, ja molemmista keppi vaihdettiin.

                        Mulla se esiintyi niin, että kun aamulla hiivin autoon tallissa, laitoin käymään ja vaihteen pakille, niin mitään ei ensiksi tapahtunut. Sitten vaihde meni kunnon nykäyksellä päälle. Jos tuossa välissä (eli vaihteen valinnan ja kytkeytymisen) erehtyi vielä painamaan kaasua, nykäisi niin pirusti, tietenkin, kun vaihde kytkeytyi.

                        Välillä ajossa saattoi veto katketa hetkeksi motarilla vakkari päällä, ja muuta hämyä oireilua. Kepin vaihto auttoi molemmilla kerroilla.

                        En ole kuullut, että myöhemmissä vuosimalleissa, saati F-sarjassa tuota vikaa olisi esiintynyt, mutta oireista päätellen laatikon ohjauksen häiriöstä on kyse.
                        Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                        Ex:
                        e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                        Comment

                        • BeamR
                          BTCF Member
                          • Jul 2007
                          • 13363
                          • Espoon takametsät

                          #13
                          Originally posted by KoPe View Post
                          Lisäksi lämmönvaihdin näyttää vuotavan öljyä (http://www.realoem.com/bmw/showparts...53&hg=11&fg=30 osa 11), pitkän ajon jälkeen jopa höyryvästi.
                          tuo on ihna tyypillistä, se tiiviste kovettuu ajan kanssa ja käytännössä voisin väittää että kaikista se joudutaan iän/kilometrien myötä vaihtamaan.
                          vaihtamiseen menee 15min, tiiviste maksaa jotain 15€, ja se kannattaa vaihtaa kyllä aika pian vuodon alkamisen jälkeen, siellä lämmönvaihtimessa kun kiertää sekä öljyä että jäähdytysnestettä. Veikkaan kovasti että se höyry jota näet on sitten jo jäähdytinnestettä.

                          jos sen antaa vaan vuotaa, niin jo pelkästään se öljy valuu laturin, hihnan sekä kiristinrullien päälle aiheuttaen kaikkea kivaa vikinästä hajoamiseen (kun kaikki maantiepöly ja oravaa pienemmät kivet tarttuu siihen öljyyn). Potentiaalina on myös, että PIENESSÄ määrin menee nesteitä sekaisin.

                          Sama pätee N52-mosaan, joita mulla on ollut kaksi ja molempiin on saanut vaihtaa tuon lämmönvaihtimen tiivisteen. Nykyiseen lisäksi vaihdoin sitten samantien hihnan, kiristimen ja ohjausrullan, jolloin loppui kitinät konehuoneesta.
                          F46 Gran Tourer -20
                          Boxster 2.5 -97

                          Comment

                          • Björkka
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2012
                            • 45
                            • Helsinki

                            #14
                            Originally posted by touring39 View Post
                            Olen huomannut kaikissa omissa penareissani, joissa on PDF, eiku DPF, että polton aikana vaihteisto toimii kulmikkaammin, eli kiertää normaalia ylemmäs ennen vaihtoa ja itse vaihtokin tapahtuu nykäisemällä.

                            Ero ei ole suuri, mutta kyllä sen huomaa. Eli ettei nyt tässäkin olisi kyse ihan normaalista käytöksestä?
                            KoPella on N53 eli bensavehje, jossa ei ole DPF:ää mutta löytyy kyllä NOX-katalysaattori, josta aika ajoin poltellaan typenoksidit pois. Sitä uskoisin hänen tarkoittavan poltolla.

                            mobility, onko sulla N57 diesel?
                            i4 M50 ja ameriikkalainen akkuporakone...

                            Comment

                            • mobility
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2009
                              • 84
                              • Oulu

                              #15
                              Mulla on f11 530da -10. Moottorin mallimerkintää en nyt muista.

                              Edit. Taitaapa se olla tuo n57. Eli nyt sitten kaikesta päätellen on bensa ja diesel-vehkeessä sama vika? Kirjoitetun perusteella oireet menee niin yks yhteen.
                              Last edited by mobility; 02-04-2015, 17:35.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎