F10 N53 koneella, 113 tkm. Automaatti (8-pykäläinen ZF) on alkanut tekemään niin, että D-vaihteen kytkeytyminen (N->D, P->D, R->D) aiheuttaa perspotkun / nykäyksen n. 1 sek viiveellä.
Ongelmalle on tyypillistä se, että sitä ei tunnu esiintyvän kylmänä, vaan esim. tunnin parin ajon jälkeen eikä aina silloinkaan. Mielestäni myös kytkeytyminen tapahtuu niin, että kun vaihtaa P -> D ja nostaa jarrun, niin auto lähtee vähän liikkeelle ja sitten n. 1 sekunnin päästä potkaisee, jonka jälkeen ikään kuin vasta sen jälleen vaihteisto olisi täydellisesti kytkeytynyt.
Vaihteistosta ei ole vikakoodeja. Huollossa adaptaatioarvot nollattiin ja Laakkosen mielestä öljyä oli riittävästi. Vaihteisto oli ns. aika karkea ja terävä vaihdoiltaan nollauksen jälkeen, mutta pehmeni ns. normaalimmaksi ilmeisesti sopeutuessaan. Nyt n. 1000 km jälkeen vika uusiutui, kun olin ajanut n. 200 km. Muutoin vaihteisto toimii hyvin. Laakkosen ehdotus oli vaihtaa öljyt, jos vika uusii. Sitten kuulemma koko vaihteisto. Mekatroniikkaa "ei ole yleensä vaihdettu, kuin joihinkin takseihin".
Sellainen huomio auton muusta kunnosta, että adaptaatioarvojen nollauksen jälkeen auto kävi myös kerran pari vähän huojuvasti käynnistämisen jälkeen, kun oli lähdetty liikkeelle ja pysähdytty melkein heti, esim. parkkihallissa.
Autossa on ollut näille ilm. tyypillinen vähän nykivä pysähtyminen (jerky transmission), jos lukee esim. F10postia. Muutoin vaihteisto toimii.
Lisäksi lämmönvaihdin näyttää vuotavan öljyä (http://www.realoem.com/bmw/showparts...53&hg=11&fg=30 osa 11), pitkän ajon jälkeen jopa höyryvästi.
Autossa on ollut näille ilm. tyypillinen vähän nykivä pysähtyminen (jerky transmission), jos lukee esim. F10postia. Muutoin vaihteisto toimii.
Ehdotuksia, ajatuksia, riskejä?
Ongelmalle on tyypillistä se, että sitä ei tunnu esiintyvän kylmänä, vaan esim. tunnin parin ajon jälkeen eikä aina silloinkaan. Mielestäni myös kytkeytyminen tapahtuu niin, että kun vaihtaa P -> D ja nostaa jarrun, niin auto lähtee vähän liikkeelle ja sitten n. 1 sekunnin päästä potkaisee, jonka jälkeen ikään kuin vasta sen jälleen vaihteisto olisi täydellisesti kytkeytynyt.
Vaihteistosta ei ole vikakoodeja. Huollossa adaptaatioarvot nollattiin ja Laakkosen mielestä öljyä oli riittävästi. Vaihteisto oli ns. aika karkea ja terävä vaihdoiltaan nollauksen jälkeen, mutta pehmeni ns. normaalimmaksi ilmeisesti sopeutuessaan. Nyt n. 1000 km jälkeen vika uusiutui, kun olin ajanut n. 200 km. Muutoin vaihteisto toimii hyvin. Laakkosen ehdotus oli vaihtaa öljyt, jos vika uusii. Sitten kuulemma koko vaihteisto. Mekatroniikkaa "ei ole yleensä vaihdettu, kuin joihinkin takseihin".
Sellainen huomio auton muusta kunnosta, että adaptaatioarvojen nollauksen jälkeen auto kävi myös kerran pari vähän huojuvasti käynnistämisen jälkeen, kun oli lähdetty liikkeelle ja pysähdytty melkein heti, esim. parkkihallissa.
Autossa on ollut näille ilm. tyypillinen vähän nykivä pysähtyminen (jerky transmission), jos lukee esim. F10postia. Muutoin vaihteisto toimii.
Lisäksi lämmönvaihdin näyttää vuotavan öljyä (http://www.realoem.com/bmw/showparts...53&hg=11&fg=30 osa 11), pitkän ajon jälkeen jopa höyryvästi.
Autossa on ollut näille ilm. tyypillinen vähän nykivä pysähtyminen (jerky transmission), jos lukee esim. F10postia. Muutoin vaihteisto toimii.
Ehdotuksia, ajatuksia, riskejä?
Comment