Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uudet(?) F10 vanteet romuna

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BeamR
    BTCF Member
    • Jul 2007
    • 13363
    • Espoon takametsät

    #16
    ok.

    Onko nuo naarmut kovinkin syviä, eli onko mahdollisesti materiaalivahvuusongelmia noiden seurauksena, vai onko kyseessä ennemminkin kosmeettinen haitta? Kuinka paljon siellä on esim jarrusatulan ja vanteen välissä rakoa?

    Tuolla vanteen sisällähän pyörii kaikenlaista skeidaa varsinkin talvella, ja tuo 17" on käsittääkseni pienin koko joka tuohon edes mahtuu pyörimään (korjatkaa joku jos olen väärässä). Tarkoitan sitä, että siellä vanteen sisällä jos on talven mittaan kaikenlaista hiekka/suola/loskapaskaa, ja ottaen huomioon kuinka reippaasti tuollainen fillari pyörii, niin kovin kauaa ei tarvitse kivistä moskaa siellä pyöriä niin alkaa jo tulemaan jälkiä.

    Toki, jos noilla naarmuilla alkaa olemaan millitolkulla urasyvyyttä, niin silloin alkaisin miettimään ko. vanteen rasituskestävyyttä, mutta jos se on pinnallista jälkeä niin hinkkaisin vahalla puhtaaksi.

    täysin valistumaton arvaukseni on, että esim 18" vanteella tuollaisia jälkiä ei ainakaan niin helposti tulisi, kun pelivaroja/tilaa on enemmän.
    F46 Gran Tourer -20
    Boxster 2.5 -97

    Comment

    • jukpitka
      Bimmer Rookie
      • Nov 2014
      • 39
      • Nokia

      #17
      Originally posted by BeamR View Post
      ok.

      Onko nuo naarmut kovinkin syviä, eli onko mahdollisesti materiaalivahvuusongelmia noiden seurauksena, vai onko kyseessä ennemminkin kosmeettinen haitta? Kuinka paljon siellä on esim jarrusatulan ja vanteen välissä rakoa?

      Tuolla vanteen sisällähän pyörii kaikenlaista skeidaa varsinkin talvella, ja tuo 17" on käsittääkseni pienin koko joka tuohon edes mahtuu pyörimään (korjatkaa joku jos olen väärässä). Tarkoitan sitä, että siellä vanteen sisällä jos on talven mittaan kaikenlaista hiekka/suola/loskapaskaa, ja ottaen huomioon kuinka reippaasti tuollainen fillari pyörii, niin kovin kauaa ei tarvitse kivistä moskaa siellä pyöriä niin alkaa jo tulemaan jälkiä.

      Toki, jos noilla naarmuilla alkaa olemaan millitolkulla urasyvyyttä, niin silloin alkaisin miettimään ko. vanteen rasituskestävyyttä, mutta jos se on pinnallista jälkeä niin hinkkaisin vahalla puhtaaksi.

      täysin valistumaton arvaukseni on, että esim 18" vanteella tuollaisia jälkiä ei ainakaan niin helposti tulisi, kun pelivaroja/tilaa on enemmän.
      on syviä, ja matalampia uria. osa on kyllä niin syvää, että vahailulla ei olisi mitään vaikutusta. lisäksi on syviä "painaumia"

      Comment

      • BeamR
        BTCF Member
        • Jul 2007
        • 13363
        • Espoon takametsät

        #18
        tietämättä yhtään kuinka syvä mainitsemasi "syvempi" on, ja tietämättä yhtään kuinka paljon on tuollaisen vanteen seinämävahvuus, niin ainakin mun suurin huolenaiheeni ko. tilanteessa olisi vanteen rasituskestävyys. Yksittäinen "painauma" (mitä se sitten onkaan) ei vielä niin kovin mielenkiintoa mulla herättäisi, mutta jos ajatellaan että koko vanteen kehän mitalta menisi vaikkapa 1.5mm syvä ja 1mm leveä ura, ja jos vanteen kehän seinämävahvuus olisi vaikkapa 6mm, niin silloin sen heikoimman kohdan seinämävahvuus olisi 25% pienempi kuin ehjän vanteen.

        Kysymys joka tulisi itselle mieleen olisi, että miten yllä mainitulla tavalla vioittunut vanne kestää esim iskut kovemmissa nopeuksissa tai kuorman lisääntymisen ilman että vanne halkeaa kahtia.

        Legal disclaimer: en ole mikään rakenneinsinööri enkä osaa lujuuslaskennasta edes perusteita, mutta mitä syvempi ura, sitä suurempi huoli.

        Sitten siihen korvausvastuuseen: en tiedä yhtään että miten tuollaisen naarmuuntumisen korvausvastuun kanssa on, ja miten todistetaan erilaiset skenaariot vaurion synnystä (naarmuuntuminen normaalissa ajossa liian pienten toleranssien vuoksi, rengaskoneessa vaurioituminen, dealeri yrittänyt asentaa noita vanteita aikaisemmin johonkin väärään autoon tai jotain muuta). Ja mikäli materiaalivahvuus ei ole heikentynyt, niin lasketaanko kosmeettista haittaa tuollaisessa paikassa lainkaan minkään vastuun piiriin kun siellä kuitenkin kaikenlaista likaa liikkuu kaikissa autoissa.
        En tiedä, kunhan spekuloin.
        F46 Gran Tourer -20
        Boxster 2.5 -97

        Comment

        • Havis
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1835
          • Kotona/Poissa

          #19
          Originally posted by jukpitka View Post
          on syviä, ja matalampia uria. osa on kyllä niin syvää, että vahailulla ei olisi mitään vaikutusta. lisäksi on syviä "painaumia"
          On hyvä ja ostaa tuumaa suuremmat vanteet ni ei tartte harmitella enää. Ei kaikki saksassa suunniteltu välttämättä toimi suomen oloissa. Iso maa vaatii isot toleranssit vai kuis se meni...

          Samahan se on matalien etupuskurimuovien kanssa, päreinä lähes joka talvi jostakin kohtaa jos joutuu muualla kuin just auratulla tiellä ajamaan. Näiden kanssa vaan joutuu elämään
          "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

          E60 523iA -08

          Comment

          • inconel
            Bimmer Rookie
            • Jul 2012
            • 96
            • Sipoo

            #20
            Jos nyt oikein jukpitkan viestistä (#3 ketjussa) ymmärsin hän on ostanut uuden auton, uusilla kyseiseen malliin tehdyillä BMW alkuperäisvanteilla. Aika kovaa asiantuntemusta autoilusta vaatii kanssabemaristit auton ostajilta kun pitäisi älytä merkkiliikkeestä autoa ostaessa hommata auto suoraan isommilla lisävarustevanteilla, eikä tyytyä siihen mitä maahantuoja tarjoaa

            Comment

            • jukpitka
              Bimmer Rookie
              • Nov 2014
              • 39
              • Nokia

              #21
              Originally posted by inconel View Post
              Jos nyt oikein jukpitkan viestistä (#3 ketjussa) ymmärsin hän on ostanut uuden auton, uusilla kyseiseen malliin tehdyillä BMW alkuperäisvanteilla. Aika kovaa asiantuntemusta autoilusta vaatii kanssabemaristit auton ostajilta kun pitäisi älytä merkkiliikkeestä autoa ostaessa hommata auto suoraan isommilla lisävarustevanteilla, eikä tyytyä siihen mitä maahantuoja tarjoaa
              nojoo. ja jos rahaa olisi tosta vaan, niin äkkiähän meikäläinen nyt sitten ostelis 18' uudet vanteet kumeineen vanhojen tilalle. mutta yli 3000EUR uusien pyörien hinnalla olis muutakin käyttöä...

              Comment

              • Guest's Avatar

                #22
                Eikö tuo nyt oo ihan kuumuudesta (jarrulevyn) palanutta paskaa?

                Vai onko ihan oikea naarmu/ura?

                Comment

                • N54
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2012
                  • 526
                  • Satakunta

                  #23
                  Kyllä nuo naarmut on omien kokemuksien mukaan melko yleisiä autoissa joissa on pienemmät mahdolliset vanteet jotka jarrujen puolesta sopii, omassa ex. 535d:ssä oli ihan samanlaiset naarmut enkä mieltänyt niitä häiritseviksi. Tässä samasta aiheesta keskustelua f30:n kohdalla. http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f=59&t=6174

                  Comment

                  • tabasco
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2007
                    • 851
                    • fin

                    #24
                    Originally posted by jukpitka View Post
                    on syviä, ja matalampia uria. osa on kyllä niin syvää, että vahailulla ei olisi mitään vaikutusta. lisäksi on syviä "painaumia"
                    Pakko kommentoida tähän:
                    Jos kyseessä on tosiaan vain yhden talvikauden alla pyörineet vanteet, asian jatkopohdiskelua auttaisi, että pesisi nuo nyt ensin kunnolla (pinttynyt lika pois oikeilla aineilla) ja kuvaisi sitten uudestaan ja useammasta kuvakulmasta. Silloin pystyisi jo tekemään kuvien perusteella jonkinasteisia valistuneita arvauksia siitä, mikä on likaa ja mikä vauriota. Lienee helpohko toimitus, kun oletettavasti vanteet eivät ole auton alla tällä hetkellä.

                    Comment

                    • jukpitka
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2014
                      • 39
                      • Nokia

                      #25
                      Originally posted by isoR View Post
                      Eikö tuo nyt oo ihan kuumuudesta (jarrulevyn) palanutta paskaa?

                      Vai onko ihan oikea naarmu/ura?
                      syvää uraa ympäri koko vanteen. Kuvasta näkyy, kun klikkaa #1:ssä auki. Se musta tuplaoja on arvioni mukaan 1mm+

                      Comment

                      • jukpitka
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2014
                        • 39
                        • Nokia

                        #26
                        Originally posted by tabasco View Post
                        Pakko kommentoida tähän:
                        Jos kyseessä on tosiaan vain yhden talvikauden alla pyörineet vanteet, asian jatkopohdiskelua auttaisi, että pesisi nuo nyt ensin kunnolla (pinttynyt lika pois oikeilla aineilla) ja kuvaisi sitten uudestaan ja useammasta kuvakulmasta. Silloin pystyisi jo tekemään kuvien perusteella jonkinasteisia valistuneita arvauksia siitä, mikä on likaa ja mikä vauriota. Lienee helpohko toimitus, kun oletettavasti vanteet eivät ole auton alla tällä hetkellä.
                        Tehty jo ja viety BMW huoltoon kuvattaviksi. 7 viikkoa ihmettelivät ja totesivat: ei hyvitetä

                        Comment

                        • poke
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 3096

                          #27
                          Originally posted by N54 View Post
                          Kyllä nuo naarmut on omien kokemuksien mukaan melko yleisiä autoissa joissa on pienemmät mahdolliset vanteet jotka jarrujen puolesta sopii, omassa ex. 535d:ssä oli ihan samanlaiset naarmut enkä mieltänyt niitä häiritseviksi. Tässä samasta aiheesta keskustelua f30:n kohdalla. http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f=59&t=6174
                          Tätä minäkin omassani epäilen aiheuttajaksi. Isoimmat jarrut ja pienimmät mahdolliset vanteet. Väliä satulaan ei tosiaan jää kuin muutama milli. Talvivanteena mullakin orggis 17" on. Kesävanteet on 20", niissä ei ole randuja.
                          Kulkineet/projektit:

                          640D F06
                          530iA E39
                          635 CSi E24
                          518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                          1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                          Comment

                          • bemu2000
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 17799
                            • Jämsä

                            #28
                            Originally posted by jukpitka View Post
                            Tehty jo ja viety BMW huoltoon kuvattaviksi. 7 viikkoa ihmettelivät ja totesivat: ei hyvitetä

                            Kyllähän ne on aika varmasti tullut kivistä mitkä on mennyt jarrusatulan ja vanteen väliin. Oletko ajellut hiekkateitä? Saksassa kun ei ole hiekkateitä käytännössä missään, niin eivät ehkä ajattele sitä. Autot kasvaa ja jarrut samalla, mutta vanteet pidetään pienenä. Siinä näkyy seuraus. Tämän kokoluokan autossa pitäisi olla jo muutenkin vähintään 18" vanteet vakiona.
                            TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                            Vanteet edullisesti
                            Nostureita ja rengaskoneita

                            Comment

                            • jukpitka
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2014
                              • 39
                              • Nokia

                              #29
                              Originally posted by bemu2000 View Post
                              Kyllähän ne on aika varmasti tullut kivistä mitkä on mennyt jarrusatulan ja vanteen väliin. Oletko ajellut hiekkateitä? Saksassa kun ei ole hiekkateitä käytännössä missään, niin eivät ehkä ajattele sitä. Autot kasvaa ja jarrut samalla, mutta vanteet pidetään pienenä. Siinä näkyy seuraus. Tämän kokoluokan autossa pitäisi olla jo muutenkin vähintään 18" vanteet vakiona.
                              kiitos kaikille palautteesta. Olen ajellut tällä samoja teitä kuin edellisilläkin autoilla. Mul on ollut esim 5sarjalaisia 16' ja 17' vanteilla, eikä yhdessäkään autossani ole ollut vastaavaa

                              Comment

                              • BeamR
                                BTCF Member
                                • Jul 2007
                                • 13363
                                • Espoon takametsät

                                #30
                                nopealla googletuksella, niin F10:ssä on isommat jarrulevyt kuin mitä vitosissa on aikaisemmin ollut, esim:
                                2014 mallinen 530d F10: etulevy 348mm, takalevy 345mm
                                2008 mallinen 530d E60: etulevy 324mm, takalevy 320mm

                                2014 mallinen 520d F10: etulevy 330mm, takalevy 330mm
                                2008 mallinen 520d E60: etulevy 324mm, takalevy takalevy 320mm

                                Käytännössä kun puhutaan levyhalkaisijan merkittävästä kasvusta (varsinkin toi 530d on aika huima kasvu), niin sen satulan on pakko siirtyä ulospäin, jolloin 17" vanteella jää entistä vähemmän liikkumatilaa.

                                Veikkaan että näitä tullaan näkemään entistä enemmän.
                                F46 Gran Tourer -20
                                Boxster 2.5 -97

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎