Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaattivaihteet hukkuu kiihdytyksessä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • alluk
    Newbiemmer
    • Apr 2012
    • 5
    • Helsinki

    Automaattivaihteet hukkuu kiihdytyksessä

    Meikäläisen vm. 2013 520dA, jolla ajettu n. 180tkm, tekee tämmöistä:



    Päivän ensimmäisen matkan ekalla moottoritiekiihdytyksellä ei oikein tunnu löytyvän seuraavaa vaihdetta ja laatikko luistaa sitten edellisellä kunnes jostain löytyy vaihde. Ei tunnu toistuvan samalla ajomatkalla uudestaan, eikä moottorin lämpötilalla tunnu olevan merkitystä eli ongelma toistuu ajoi sitten 5km tai 20km rivakasti tai hitaasti ennen 1. isoa kiihdytystä.

    Ideoita miten isoon remontttiin (tai siis kinasteluun) on tarvetta varautua? Auto ostettu maaliskuussa merkkiliikkeestä ja samaisen merkkiliikkeen huoltoon on (taas) kuukauden pituinen jono. Ekassa huollossa nollattiin adaptaatiotarvot, mutta eihän se auttanut ja seuraava ehdotus oli kaikkea öljynvaihdon ja koko laatikon vaihtamisen väliltä...

    Aiemmassa autossa olleen AW55:n sielunelämä oli paljon helpompi ymmärtää, tää 8HP on selkeästikin paljon monimutkaisempi laitos jo pelkästään kuvien perusteella
  • hese0987
    Newbiemmer
    • Jun 2011
    • 1
    • Finland

    #2
    Itsellä samanlainen kampe. Ja on menossa vaihdelaatikko öljyn vaihtoon.(80tkm ajettu)vaikkakin merkki liike sanoo, että ei tarvitse vaihtaa.(longlife öljyt) ZF:n sivulla on kuitenkin maininta öljyn vaihtosta 80-120tkm tai 8 v. Mutta ,kun olet vasta auton ostanut niin kyllä merkki liike tai vähintään maahantuoja luulisi tulevan sinua vastaan.
    muista kuitenkin mainita,että BMW:n omaan huolto ohjelmaan laatikon öljyn vaihto ei kuulu. Vika on kyllä mielenkiintoinen miten BMW tähän suhtautuu. (Mitenkähän loistolaatikko zf 8hp45 ,50) on muilla kestänyt.?)
    Apua löytyy Kaustiselta .Jarmo Kaustinen ,jos et saa merkki liikkeen kanssa sopua.




    Comment

    • alluk
      Newbiemmer
      • Apr 2012
      • 5
      • Helsinki

      #3
      Tuota öljynvaihtoa oon yrittänyt selvittää ja käsitin, että BMW:n huolto-ohjelmaan se ei kuulu, mutta joillain samaa vaihteistoa käyttävillä (eri) merkeillä ja ZF:llä itsellään on suositus vaihdosta jossain kohtaa "vaikeissa olosuhteissa", mitä ikinä se sitten tarkoittaakaan. ZF:n oma öjynvaihtosetti eli 7 litraa öljyä, öljypohja filttereineen ja tiivistetilpehöörit yms näyttää maksavan maailmalla virallisissa kanavissa n. 400€ ja 250€ ilman BMW:n leimoja. Voisin kuvitella, että kyseessä on töineen 1000€ setti Suomessa marmorilla. Kerro hese0987 toki mitä vaihto maksoi jos/kun tiedät lopulta!

      Menee ehkä vähän off topiciksi, mutta ei nyt kauhean hyvä kuva ole jäänyt merkkiliikkeestä, jonka nimi jääkööt toistaiseksi kertomatta. Ostin auton eri toimipisteestä kuin missä olen huollattanut, mutta samaa konsernia ovat. Auto tosiaan tuli ostettua maaliskuun lopussa ja huomasin ekan kerran ongelman vasta huhti-/toukokuun vaihteessa kun sain kesärenkaat alle ja pahin loskakeli loppui. Eipä siis kauheasti ennen tätä tullut otettua moottoritienopeuteen kiihdytyksiä, jotka ovat tosiaan ainoita tilanteita jossa ongelma on (toistaseksi) toistunut.

      12. toukokuuta varasin 1. huoltoajan, jonka sain parin viikon päähän 29. päiväksi. Tässä ekassa huollossa lähinnä katsottiin, että oliko jälkiä öljyvuodosta (ei ollut) ja nollattiin tosiaan laatikko, plus pyydettiin ajelemaan pari viikkoa. Huollossa tietysti oli myös 1. kerralla epäselvyyttä siitä, että riittääkö jos vain he ovat yhteydessä auton myyneeseen toimipisteeseen vai pitäisi meikäläisenkin vielä olla yhteyksissä. Huollon jälkeen tuli BMW:ltä asiakaskysely, jossa kysyttiin mm. toistuiko vika ja tähän kun vastasi kyllä, kysyttiin vielä erikseen tulisiko liikkeen olla yhteydessä asian tiimoilta. Vastasin kyllä, mutta kuten arvata saattaa, ei kukaan ollut yhteyksissä. Ihan tyhjänpäiväistä maahantuojan kysellä jotain asiakastyytyväisyydestä jos kukaan ei reagoi palautteeseen.

      Heinäkuun 1. päivä buukkasin uuden ajan ja olin varmuuden vuoksi vielä yhteydessä erikseen vielä auton mulle myyneeseen myyjään. Huoltoajan sain heinäkuun loppuun, eli 27.7. pitäisi olla useamman tunnin sessiot. Tässä kohtaa tuli myös myyjältä kommentti, että he lähtevät siitä oletuksesta, että elinkaari vaihteistoissa on 8 vuotta / 200tkm, ja kulujako mahdollisissa korjauksissa menee tämän mukaan. Tästähän voi äkkiä laskea, että jos koko vaihteisto uusitaan (9k€ summasta oli puhetta marmorilla), tulisi itselle worst case maksettavaa n. 8k€ - noh, mulle käy käytettykin osa, niin auton arvo ei nouse remontin vuoksi

      Mua ei nyt niin hirveästi haittaa jos tuo esim. jättäisi kokonaan tienposkeen motarin rampille tai, että sillä ei kannata lähteä kovin tiukkoihin paikkoihin ohittelemaan kunnes se on korjattu, mutta joku herkkähipiäisempi varmaan jo tässä kohtaa ihmettelisi miksei "Premium"-merkin omalta jälleenmyyjältä ostettua "Premium"-autoa saada "Premium"-kuntoon vähän nopeammin (ja ilman lähtökohtaa jo siitä, että artisti maksaa).
      Last edited by alluk; 11-07-2015, 01:27.

      Comment

      • jake2710
        Bimmer Fanatic
        • May 2004
        • 828

        #4
        Originally posted by alluk View Post
        Tässä ekassa huollossa lähinnä katsottiin, että oliko jälkiä öljyvuodosta (ei ollut) ja nollattiin tosiaan laatikko, plus pyydettiin ajelemaan pari viikkoa.

        Öljymäärä on kuitenkin ensimmäisenä katsottu?

        Comment

        • buksin-1
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2003
          • 4592
          • Keski-Pohjanmaa

          #5
          Recroltakin saa apua...
          Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
          Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
          SISUSTAT modaukset

          Comment

          • salmol
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2013
            • 244
            • Helsinki

            #6
            Vaikuttaisi siltä että edellinen omistaja on laittanut auton kiertoon ennenkuin joutuu itse kalliiseen vaihdelaatikkoremonttiin. Tuo voi olla hengenvaarallinen esim. maantiellä ohitustilanteessa, joten pitäisi korjata mahdollisimman pikaisesti tietysti.

            Kun kerran ostit auton liikkeestä (), niin on heillä virhevastuu joten heillä on vastuu korjata auto kuntoon ilman kustannuksia sinulle. Ei voida olettaa että asiakas tekee koeajolla kaikki temput joista kaikki viat löytyvät. Eli tuosta ei pitäisi sinulle tulla mitään kustannuksia ja jos ehdottelevat, niin tsekkaa kuluttaja-asiamiehen kantaa.
            Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9 i6, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

            Comment

            • böntti
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2011
              • 2855
              • Tampere

              #7
              No ei nyt sentään ole ilman kustannuksia ole velvoitetta korjata, autolla kuitenkin ajettu 180tkm.
              -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
              -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
              -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
              -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

              -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

              Comment

              • jms1601
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2006
                • 338
                • P-Pohjanmaa

                #8
                Originally posted by salmol View Post
                Vaikuttaisi siltä että edellinen omistaja on laittanut auton kiertoon ennenkuin joutuu itse kalliiseen vaihdelaatikkoremonttiin. Tuo voi olla hengenvaarallinen esim. maantiellä ohitustilanteessa, joten pitäisi korjata mahdollisimman pikaisesti tietysti.

                Kun kerran ostit auton liikkeestä (), niin on heillä virhevastuu joten heillä on vastuu korjata auto kuntoon ilman kustannuksia sinulle. Ei voida olettaa että asiakas tekee koeajolla kaikki temput joista kaikki viat löytyvät. Eli tuosta ei pitäisi sinulle tulla mitään kustannuksia ja jos ehdottelevat, niin tsekkaa kuluttaja-asiamiehen kantaa.
                Tämä on nykyään juuri se kuvitelma, että kuluttaja ei ole vastuussa mistään ja kaikki tulee nokan eteen kuluitta ja valmiiksi. Jos autolla on rullattu melkeen 200tkm niin totta helevetissä siinä kuluttaja ottaa riskin myös taloudellisesti, että kaikki ei ole enään priimaa ja kestä kuin uudessa autossa.
                530e G30 M-Sport -21
                ***********************
                Ex Audi A6 allroad -17
                Ex X5 xd30 M-Sport -14
                Ex 530dA F11 M-Sport -11
                Ex E61 530xD M-Sport -08
                Ex 530DAT E61
                Ex E39 M-Sport

                Comment

                • salmol
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2013
                  • 244
                  • Helsinki

                  #9
                  Originally posted by jms1601 View Post
                  Tämä on nykyään juuri se kuvitelma, että kuluttaja ei ole vastuussa mistään ja kaikki tulee nokan eteen kuluitta ja valmiiksi. Jos autolla on rullattu melkeen 200tkm niin totta helevetissä siinä kuluttaja ottaa riskin myös taloudellisesti, että kaikki ei ole enään priimaa ja kestä kuin uudessa autossa.
                  Autokaupalla on vastuu myymästään tuotteesta, toisin kuin yksityisellä henkilöllä jos sellaiselta ostaa auton. Virhevastuu tarkoittaa sitä että auton pitää olla sellaisessa kunnossa kun se myydään ja voidaan olettaa että sen kuuluisi olla, jos näin ei ole niin kauppa voidaan purkaa tai myyjä korjaa auton siihen kuntoon kuin sen kuuluisi olla. Ei ole mitään sellaista sääntöä että ostajan tulisi osallistua kustannuksiin. Melkein 200 tkm ajetussa autossa voi olettaa automaattilootan toimivan jos siitä ei muuta sanota.

                  Juuri veljenpojalle tuli sellainen auton ostos että auto oli jotain 2003-2004 mallia ja myytiin 163 tkm ajettuna. Nuori kloppi on hölmö ja osti sen kun näytti siistiltä, tuntui hyvältä koeajolla ja oli kohtuullinen hinta. No sitten haki AKE:sta tiedot (oston jälkeen) ja autolla oli rullattu jo vuonna 2010 katsastustiedon mukaan 475 tkm ja tuon jälkeen sitten ties miten paljon. Eli yli puoli milliä ajettu. Kauppa purettiin kun ei sitä voinut tietenkään korjata 163 tkm ajetuksi. Jos olisi ostanut yksityiseltä, niin ei olisi voinut tehdä mitään kuin niellä ylpeys.

                  Eli tsekkaa vaikka kuluttaja-asiamieheltä lisää ja tavarantarkastajat vaikka asialle.
                  Last edited by salmol; 28-07-2015, 19:06.
                  Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9 i6, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

                  Comment

                  • E39Fin
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2013
                    • 1761
                    • HKI/Orimattila

                    #10
                    Originally posted by salmol View Post
                    Autokaupalla on vastuu myymästään tuotteesta, toisin kuin yksityisellä henkilöllä jos sellaiselta ostaa auton. Virhevastuu tarkoittaa sitä että auton pitää olla sellaisessa kunnossa kun se myydään ja voidaan olettaa että sen kuuluisi olla, jos näin ei ole niin kauppa voidaan purkaa tai myyjä korjaa auton siihen kuntoon kuin sen kuuluisi olla. Ei ole mitään sellaista sääntöä että ostajan tulisi osallistua kustannuksiin. Melkein 200 tkm ajetussa autossa voi olettaa automaattilootan toimivan jos siitä ei muuta sanota.

                    Juuri veljenpojalle tuli sellainen auton ostos että auto oli jotain 2003-2004 mallia ja myytiin 163 tkm ajettuna. Nuori kloppi on hölmö ja osti sen kun näytti siistiltä, tuntui hyvältä koeajolla ja oli kohtuullinen hinta. No sitten haki AKE:sta tiedot (oston jälkeen) ja autolla oli rullattu jo vuonna 2010 katsastustiedon mukaan 475 tkm ja tuon jälkeen sitten ties miten paljon. Eli yli puoli milliä ajettu. Kauppa purettiin kun ei sitä voinut tietenkään korjata 163 tkm ajetuksi. Jos olisi ostanut yksityiseltä, niin ei olisi voinut tehdä mitään kuin niellä ylpeys.

                    Eli tsekkaa vaikka kuluttaja-asiamieheltä lisää ja tavarantarkastajat vaikka asialle.

                    Kilometrien perusteella kuullostas vanhalta taxilta. Tiedä sitten millanen suhari ollut että onko tehnyt jotain ylimääräistä huolto-ohjelman päälle eli vaihtanut öljyjä laatikkoon mutta meikäläisen autoon helsingin taksiailoina vaihdettu kahdesti laatikko, eli ei öljyjä suotta vaihdettu kun takuisiin saatu aina uus laatikko.
                    Nythän noita suht tuoreita takseja tuli ulos ja noilla kilsoilla voi ihan hyvin alkaa vaihdelaatikko nykimään ja rykimään jos ei taksari ole tehnyt muuta kuin ajanut.

                    Ja ajosta riippuen kyllä todella paljon eroa käyttöajalla. Noilla kilsoillakin saa jo vähän työntää itse kättä taskuun, ei ne ole uutta myynytkään. Eri asia jos kilometrit ois jotkut 50tkm tai jtn.
                    Jaguar XF Sportbrake R-sport.
                    E39 523iA Oxfordgreen

                    Comment

                    • jms1601
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2006
                      • 338
                      • P-Pohjanmaa

                      #11
                      Originally posted by salmol View Post
                      Autokaupalla on vastuu myymästään tuotteesta, toisin kuin yksityisellä henkilöllä jos sellaiselta ostaa auton. Virhevastuu tarkoittaa sitä että auton pitää olla sellaisessa kunnossa kun se myydään ja voidaan olettaa että sen kuuluisi olla, jos näin ei ole niin kauppa voidaan purkaa tai myyjä korjaa auton siihen kuntoon kuin sen kuuluisi olla. Ei ole mitään sellaista sääntöä että ostajan tulisi osallistua kustannuksiin. Melkein 200 tkm ajetussa autossa voi olettaa automaattilootan toimivan jos siitä ei muuta sanota.

                      Juuri veljenpojalle tuli sellainen auton ostos että auto oli jotain 2003-2004 mallia ja myytiin 163 tkm ajettuna. Nuori kloppi on hölmö ja osti sen kun näytti siistiltä, tuntui hyvältä koeajolla ja oli kohtuullinen hinta. No sitten haki AKE:sta tiedot (oston jälkeen) ja autolla oli rullattu jo vuonna 2010 katsastustiedon mukaan 475 tkm ja tuon jälkeen sitten ties miten paljon. Eli yli puoli milliä ajettu. Kauppa purettiin kun ei sitä voinut tietenkään korjata 163 tkm ajetuksi. Jos olisi ostanut yksityiseltä, niin ei olisi voinut tehdä mitään kuin niellä ylpeys.

                      Eli tsekkaa vaikka kuluttaja-asiamieheltä lisää ja tavarantarkastajat vaikka asialle.
                      Niin on autokauppiaalla vastuu, virhevastuu. Ja arvaappa mihin nämä riskikulut on lisätty ja kuka ne loppuviimein maksaa?? Aina kuluttaja.
                      530e G30 M-Sport -21
                      ***********************
                      Ex Audi A6 allroad -17
                      Ex X5 xd30 M-Sport -14
                      Ex 530dA F11 M-Sport -11
                      Ex E61 530xD M-Sport -08
                      Ex 530DAT E61
                      Ex E39 M-Sport

                      Comment

                      • MajorDrake
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 7518
                        • Jyväshyvä

                        #12
                        Originally posted by salmol View Post
                        Autokaupalla on vastuu myymästään tuotteesta, toisin kuin yksityisellä henkilöllä jos sellaiselta ostaa auton. Virhevastuu tarkoittaa sitä että auton pitää olla sellaisessa kunnossa kun se myydään ja voidaan olettaa että sen kuuluisi olla, jos näin ei ole niin kauppa voidaan purkaa tai myyjä korjaa auton siihen kuntoon kuin sen kuuluisi olla. Ei ole mitään sellaista sääntöä että ostajan tulisi osallistua kustannuksiin. Melkein 200 tkm ajetussa autossa voi olettaa automaattilootan toimivan jos siitä ei muuta sanota.
                        Jos laatikko korjataan, tulee se parempaan kuntoon ja sen takia kuluttaja osallituu kustannuksiin. Suositettelen lukemaan noita kuluttajariitalautakunnan päätöksiä. Jossain vaiheessa vaihdelaatikon kestoiäksi oletettiin 200 tkm, nykyisin taitaa olla venynyt jo 300 tkm, joka em. tapauksessa tarkoittaa sitä että laatikkoremontista tai uudesta laatikosta asiakas maksaa ainakin 60%...

                        Nyrkkisääntönä voidaan pitää että 200 tkm / 10 vuotta on se kohta missä myyjän vastuu lähenee nollaa... Toki myyjä voi aina halutessaan ottaa osaa kustannuksiin tai korjata vian kokonaisuudessan...
                        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                        Comment

                        • böntti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2011
                          • 2855
                          • Tampere

                          #13
                          Juuri näin. 200tkm ajettu laatikko ei ole oletettavastii uudenveroinen, minkälainen siitä kuitenkin korjauksen jälkeen tulee.
                          -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                          -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                          -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                          -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                          -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                          Comment

                          • alluk
                            Newbiemmer
                            • Apr 2012
                            • 5
                            • Helsinki

                            #14
                            Originally posted by jake2710 View Post
                            Öljymäärä on kuitenkin ensimmäisenä katsottu?
                            Hehe, näinhän sitä voisi kuvitella, mutta huoltotyyppien puheista pääteltynä ilmeisesti "ei vuotoja" tarkoittaa sitä, että öljyä on tarpeeksi, koska tätä ei avata huvin vuoksi, eli... öljymäärää ei voi tarkistaa mitenkään avaamatta vaihteiston öljypohjaa?

                            Originally posted by MajorDrake View Post
                            Jos laatikko korjataan, tulee se parempaan kuntoon ja sen takia kuluttaja osallituu kustannuksiin.
                            Näinhän se menee, tämän vuoksi mulle olisi käynyt käytetykin osa, ettei auton arvo nouse. Oon kyllä varautunut siihen, että jotain varmaan hajoaa seuraavan 50tkm aikana, mutta sit taas toisaalta mä myös lähtisin siitä, että jos merkkiliikkeestä ostaa oman merkin auton ja vieläpä yli 30k€ hintaisen, niin sen pitäisi olla kuitenkin hintaansa vastaavassa kunnossa.

                            Sitten itse asiaan, eli autoon, joka oli huollossa kuluneella viikolla. Olin jo aiemmin heinäkuussa ehtinyt kokeilemaan vähän laatikon toimintaa ja tulin siihen tulokseen, että ongelma esiintyy vain ja ainoastaan Eco Pro -tilassa, oli kone/laatikko sitten kylmä tai lämmin. Oon ehkä jo henkisesti vanhentunut, mutta pidän tuon Eco Pron laiskasta kaasupolkimesta ja sen tavasta etsiä isointa mahdollista vaihdetta silmään ja niinpä ajelen lähestulkoona aina sillä. Mainitsin tästä havainnosta autoa vietäessä ja kuinka ollakaan laatikon softat päivitettiin ja vikakoodimuistista löytyi vikakoodeja liittyen EGR:n tjms lämpötila-anturiin. Huollon tyypit spekuloivat, että ehkäpä vialliset lukemat EGR:stä luistattavat laatikkoa enemmän Eco Pro -tilassa. Tuota anturia ei valitettavasti ollut hyllyssä ja seuraava huoltoaika meni parin viikon päähän...

                            ...mutta, parin koeajon perusteella pelkkä softapäivitys jo korjasi vian. Ei luista vaan kiihtyy kuten pitääkin. Eli summa summarum, 8-v ZF aski on edelleen hyvä aski ja jos muille tulee eteen vastaavia ongelmia, kannattaa selvästikin lähteä ATK-ratkaisulla liikkeille, eli uutta softaa koneeseen
                            Last edited by alluk; 01-08-2015, 12:13.

                            Comment

                            • MajorDrake
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 7518
                              • Jyväshyvä

                              #15
                              Originally posted by alluk View Post
                              Hehe, näinhän sitä voisi kuvitella, mutta huoltotyyppien puheista pääteltynä ilmeisesti "ei vuotoja" tarkoittaa sitä, että öljyä on tarpeeksi, koska tätä ei avata huvin vuoksi, eli... öljymäärää ei voi tarkistaa mitenkään avaamatta vaihteiston öljypohjaa?
                              Voi sen öljymäärän takistaa. Mullahan vaihdettiin 530xd f11:een laatikko kun se luisti 3-vaihteella kun painoi reilummin vaihdetta. Meni vikatilaan...
                              Laatikossa oli ½ litraa liian vähän öljyä ja vuotoja ei havaittu.
                              Öljyn lisääminen ei korjannut asiaa, en osaa sanoa johtuiko b-kytkimen vikaantuminen siitä vai jostain muusta, eipä näitä kovin paljon ole vaihdeltu,
                              tosin on Saksassa aina välillä myynnissä autoja joihin laatikko (tai kone) vaihdettu jo 100 tkm pinnassa. Minun auto oli 147 tkm ajettu kun vika ilmeni,
                              200 km oston jälkeen...
                              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎