Announcement

Collapse
No announcement yet.

X20d nokkaketjutopic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Saarikoski
    R.I.P.
    • Feb 2005
    • 726
    • KOKKOLA

    X20d nokkaketjutopic

    Ajattelin laittaa tänne tämmösen kun tuota ketjuvikaa nyt tuntuu olevan enempi ja vähempi joka vehkeessä, jos saataisiin tämän langan alle ko aihetta koskevat jutut.

    Aloitan heittämällä kysymystä tarjoaako foorumilla kukaan ketjun vaihtoa merkkihuoltoa järjevämpään hintaan?

    Omassa 200tkm ajetussa (520 -11) ketju ääntää varsinkin kylmänä vänkärinpuolelta kuunneltuna kun auto seinustaavasten. Sellainen helisevä korkeataajuuksinen ketjunpyörimisen ääni. Merkkihuollossa tuumasivat, että "kaikki nuo pitää kylmänä ko ääntä", että "anna olla".

    Kuitenkin haluaisin tuon vähäisenkin äänen veks, onko kiristäjän vaihtaminen täysin turhaa tässävaiheessa, pitäiskö auto viiä vaan pajalle ja latoa taalat tiskiin, odottaa mahdollista kamppanjaa ko autolle vai antaa vaan mennä ja ajella??

    Edit: lisäilen vielä, että auto ostettu viikko sitten liikkeestä, kone oli sillon äänetön. En tiedä oliko lämmin tms. Mutta jokatapauksessa kiihottais jollainlailla yrittää saada myyjäliike ottamaan kantaa asiaan. En oo vielä kysyny, enkä tiedä voiko ko ketjuongelma edes olla myyjän vastuulla.
    Last edited by Saarikoski; 10-08-2015, 17:38.
  • salmol
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2013
    • 244
    • Helsinki

    #2
    Käy kuitenkin toisessa merkkihuollossa ottamassa mielipide. Käsittääkseni nyt bemari on maksanut kaikki N47-ketjurempat, myös saksan tuonnit, jos siellä on olleet määrätyt hilut ja ääni ennakoinut ongelmia.

    Eli ei tuohon varmaan kannata omia rahoja laittaa, mutta toisen merkkihuollon mielipide kannattaa hakea. Jos hekin sanovat että ei syytä huoleen, niin sitten varmaan ei syytä huoleen.
    Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9 i6, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

    Comment

    • pexodus
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2009
      • 1577
      • Leppävirta/Oravikoski

      #3
      Bemu oy ainakin tekee noita remppoja, huomattavasti marmoria halvemmalla
      BMW F11 LCI 530da x-drive
      Opel Vivaro biturbo - 18 vuokrattavana

      Comment

      • pexodus
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2009
        • 1577
        • Leppävirta/Oravikoski

        #4
        Originally posted by Saarikoski View Post

        Edit: lisäilen vielä, että auto ostettu viikko sitten liikkeestä, kone oli sillon äänetön. En tiedä oliko lämmin tms. Mutta jokatapauksessa kiihottais jollainlailla yrittää saada myyjäliike ottamaan kantaa asiaan. En oo vielä kysyny, enkä tiedä voiko ko ketjuongelma edes olla myyjän vastuulla.
        ainakin kun omaa F10 ostelin niin noista N47 koneen jakopääongelmista pesi kätensä kaikki myyvät autoliikkeet juurikin sillä että tuo on n. tyyppivika joka on valmistajan vika ja valmistaja taas ei korvaa välttämättä tuota, riippuu kai paljon auton iästä ja kilometreistä, väittäisin ettei maksa euroakaan bmw 200tkm ajetun auton jakopään laitosta??

        neljää eri 520d:tä tarjottelin marmorilla ketjun vaihtoon, missään ei kampanjaa ollut eli omakustanne jos rallattaa.

        myös kahdesta itse maksetusta kyselin, eli näissä tapauksissa ei ollut bmw tullut euroakaan vastaan remontissa! toisen oli tehnyt Laakkonen ja toisen Bemu oy, molemmat asiakkaan piikkiin.

        ostin 3 litraisen
        BMW F11 LCI 530da x-drive
        Opel Vivaro biturbo - 18 vuokrattavana

        Comment

        • salmol
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2013
          • 244
          • Helsinki

          #5
          Tässä on kuitenkin ihan muutamien kuukausien aikana muuttunut linja maahantuojalla. Käykää lukemassa bmwforum.fi ja sieltä N47-ketjut, siellä on useita esimerkkejä ennen 2011 N47 korjauksista. Kuten sanottu, riippuu valmistusajankohdista, kaikki ei kuulu korjauksiin.

          Tässä ainakin jotain: http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php...kaketju#p79556

          Ja jos ostettu viikko sitten, niin tokihan siinä on myyjällä vastuuta jos jotain ketjuremonttia pitää tehdä.
          Last edited by salmol; 10-08-2015, 20:36. Reason: Link
          Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9 i6, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

          Comment

          • Retze
            Bimmer Fanatic
            • May 2006
            • 422
            • Keski-Suomi

            #6
            Eikös tuohon kylmänä ääntämiseen ole tarjottu yläketjun vaihtoa joillekkin. Siis jos ei lämpimänä ylimääräisiä ääntele. Ketjun vaihtavat pujottamalla niinkun ainakin merssuihin on tehty jo kauan.
            nyk. jalkapelillä
            ex BMW 320i

            Comment

            • Limit
              Bimmer Rookie
              • Aug 2004
              • 144
              • Tsuomi

              #7
              Kyllä myyjäliike tulee vähintään 50% vastaan, kun asia kuuluu 6kk kuluttajan takuun piiriin. Vika kuin vika. Voit perua kaupankin, jos tulee riitaa, eli liike ei tulisi tuota 50% vastaan.
              Jatkossa kannattaa yksilöidä kauppakirjaan kaikki viat, mitä luulet autossa hajoavan 6kk aikana. Silloin myyjän vastuu on hiukan laajempi.[

              QUOTE=Saarikoski;3593833]Ajattelin laittaa tänne tämmösen kun tuota ketjuvikaa nyt tuntuu olevan enempi ja vähempi joka vehkeessä, jos saataisiin tämän langan alle ko aihetta koskevat jutut.

              Aloitan heittämällä kysymystä tarjoaako foorumilla kukaan ketjun vaihtoa merkkihuoltoa järjevämpään hintaan?

              Omassa 200tkm ajetussa (520 -11) ketju ääntää varsinkin kylmänä vänkärinpuolelta kuunneltuna kun auto seinustaavasten. Sellainen helisevä korkeataajuuksinen ketjunpyörimisen ääni. Merkkihuollossa tuumasivat, että "kaikki nuo pitää kylmänä ko ääntä", että "anna olla".

              Kuitenkin haluaisin tuon vähäisenkin äänen veks, onko kiristäjän vaihtaminen täysin turhaa tässävaiheessa, pitäiskö auto viiä vaan pajalle ja latoa taalat tiskiin, odottaa mahdollista kamppanjaa ko autolle vai antaa vaan mennä ja ajella??

              Edit: lisäilen vielä, että auto ostettu viikko sitten liikkeestä, kone oli sillon äänetön. En tiedä oliko lämmin tms. Mutta jokatapauksessa kiihottais jollainlailla yrittää saada myyjäliike ottamaan kantaa asiaan. En oo vielä kysyny, enkä tiedä voiko ko ketjuongelma edes olla myyjän vastuulla.[/QUOTE]
              Limits in life

              Comment

              • Saarikoski
                R.I.P.
                • Feb 2005
                • 726
                • KOKKOLA

                #8
                Varasin aikaa jakopään tarkastukseen, meni 25.8 asti. En tiedä mittaavatko tuon miten mutta tuo 2.0d on mulle sen verran outo tuttavuus, että pakko alottaa peli tuolta marmorilta...ääni ei oo paha, mutta erottuu.

                Menipä nyt sitte niin tai näin, saan joko EHKÄ ainakin osan kustannuksista myyjäliikkeeltä tai bmw:lta goodwill muodossa, jos ketju on venyny...jos taas saan paperin, että kaikki ok niin oletan tuon myös kestävän määrittelemättömän ajan, jonka kuluttua toivon, että bmw:ltä alkais kampanja myös tämän uudemman konetyypin ketjujen tarkastukseen/uusimiseen...vielä noihin uudempiin ei vissiin oo mitään kampanjoita ainakaan tiedossa..

                Comment

                • MajorDrake
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 7527
                  • Jyväshyvä

                  #9
                  Originally posted by Limit View Post
                  Kyllä myyjäliike tulee vähintään 50% vastaan, kun asia kuuluu 6kk kuluttajan takuun piiriin. Vika kuin vika. Voit perua kaupankin, jos tulee riitaa, eli liike ei tulisi tuota 50% vastaan.
                  Jatkossa kannattaa yksilöidä kauppakirjaan kaikki viat, mitä luulet autossa hajoavan 6kk aikana. Silloin myyjän vastuu on hiukan laajempi.
                  Taas on mutua liikenteessä...

                  Voihan ostaja purkaa kaupan, häviää vain 10% ostohinnasta (max. 4 k€).
                  Kannattaa lukea ne kuluttajaviranomaisen vahvistaman yleiset ehdot...
                  Myyjällä ei ole velvollisuutta purkaa kauppaa, vain sellaisessa tilanteessa että tuotteessa on kohtuuttoman iso virhe...

                  Jos viat yksiöidään kauppakirjassa niin ne rajaavat myyjän vastuuta eivätkä lisää sitä.

                  Lisäksi olettama että myyjän pitää korvata 50% on tuulesta temmattu,
                  myyjän vastuu on joko isompi tai pienempi riippuen auton iästä, myyntihinnasta ja kilometreistä...
                  M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                  Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                  Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                  Comment

                  • k23811
                    Newbiemmer
                    • Mar 2005
                    • 16

                    #10
                    Oma jakopäästoori: kolme vuotta vanha F11 520d, ajettu nyt 107 tkm, ostin BPS-takuulla kesäkuussa, aiempi omistaja ajanut tasan satkun kolmen vuoden leasingsopimuksella. Ensimmäinen dieselkoneinen auto, niin olihan se koneen käynti vähän erilaista kuin aiemmassa kuusisylinterisessä bensakoneessa, mutta kävin kuitenkin näyttämässä Herttoniemen Laakkosella ennen kesälomareissua, sellainen tahdikas höyläävä ääni, kuului parhaiten seinää vasten esim. Mäkin jonossa. Huollon porukka kuunteli muutaman minuutin ja varattiin aika viime maanantaille, varoiteltiin että voi mennä viikkokin. Liikkuvuuspalvelusta laina-auto kolmeksi päiväksi, auttoi.

                    Maanantai-iltapäivänä tuli viesti, että kestää loppuviikkoon. Eilen torstaina hain takaisin, oli vaihdettu koko jakopää, siis kone otettu ulos. Homma hoidettu nähdäkseni mallikkaasti, ei irto-osia ja nyt ääni on dieselin raksutus lisättynä normaalilla viuhunalla, ei siis mitään tahdikkuuksia vaan tasainen ääni joka puolella.

                    Kustannus vain käsinpesu, jonka olisin muutenkin teettänyt. Olivat vaihtaneet myös koneen öljyt, mikä on kiva. Huolto sanoi, että hakevat BMW:ltä kustannuksia tuosta ja jos sieltä ei saa, niin menee BPS-takuuseen. Hyvä näin, ilman takuuta tuskin olisin ostanut tällä koneella.

                    Voi olla, että on aiemminkin alkanut äännellä, mutta takuu kun on kaksi vuotta, niin ei ole työsuhdeautoilija jaksanut nähdä vaivaa ja korjauttaa vikaa loppukilometreillä. Itse en siis osannut kuunnella ostaessa kaikkia ääniä, muuten on auto täysin timmissä kunnossa ilman hälyääniä.

                    Joku kyseli jossain topicissa osista, niin tässä on ainakin työmääräyksessä olleet osat, kolmet ketjut siinä näyttäisi tosiaan vaihtuneen, kivasti on koneella sekaisin kolmea kieltä.
                    Click image for larger version

Name:	BMW F11 520d jakopään vaihto 01.jpg
Views:	1
Size:	76.0 KB
ID:	4833003

                    Click image for larger version

Name:	BMW F11 520d jakopään vaihto 02.jpg
Views:	1
Size:	34.9 KB
ID:	4833004

                    Comment

                    • Saarikoski
                      R.I.P.
                      • Feb 2005
                      • 726
                      • KOKKOLA

                      #11
                      Päivitelläänpäs tänne omaa tilannetta. Eli auto kävi paripäivää sitten diagnoosissa, johon olin varannut ajan n.kolme viikkoa sitten, kun epäilin ketjun/ketjujen olevan venyny ja halusin varmistuksen asialle ja gw kyselyn tehtaalle.

                      Liikkeestä soitettiin mallikkaasti jo ennenkuin autolle oli tehty mitään, että joo kuuluu sieltä jotain kilinää ja asentaja ehdottaa uuden kiristäjän vaihtamista. On kuulemma joskus auttanut...sovittiin, että mitataan se ketju nyt ja hyvä jos menis pelkällä kiristäjällä.

                      Seuraava puhelu oli, että molemmat ketjut on diagnosoitu olevan vaihtokunnossa ja kustannusarvio on n.2600€
                      Nyt koneeseen oli vaihdettu uusi kiristäjä, jolla ei ollut toivottua vaikutusta...joku varmaan osaa selittää miksi kiristäjä vaihdettiin, jos ketju mitattiin ja todettiin löysäksi...

                      Sain matkaan autoa hakiessa 220,- laskun diagnosoinnista ja laskelman jakopäänkettinkien vaihtotyöstä, joka oli noin 2600,-. Osat n.620,- ja loput n.2000,- työtä.

                      Sovimme, että tehdään GW kysely asiasta, mutta tänään sain puhelun, että kyselyä ei voi tehdä, koska tehtaan diagnosointipolku tms vaatii venttiilikopan avaamista ja kettingin mittaamista sitäkautta....kuitenkin asia dignosoitiin jo aiemmin viikolla korjauslaskelmia myöten reilulla parillasadalla huollon vapaasti valitsemalla tyylillä. Lisäks autoon on tehty 2öljynvaihtohuoltoa muualla kuin bmw_merkkiliikkeessä, joka on myös este GW-kyselylle.

                      Tuon ketjunmittausdiagnoosin funktiota vois tietysti vähän spekuloida näin jälkikäteen, koska GW kyselyyn se ei kelpaa, mutta asiakkaalle omaanpiikkiin tehtynä työnä diagnoosiks/laskelmaksi kyllä..

                      Osat on nyt tilattu tuon laskelman mukaisesti myyjäliikkeen piikkiin, vaan tekijä remontille puuttuu..

                      Sovittiin myyjäliikkeenkanssa, että he maksaa tuon diagnoosikorjaamoreissun, jonka virka oli täys nolla, sekä molempien ketjujen vaihtoon tarvittavat osat ja hoidan itse vaihdon..
                      Last edited by Saarikoski; 27-08-2015, 19:05.

                      Comment

                      • Gustaff
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2006
                        • 132

                        #12
                        Hyvä esimerkki paskasta palvelusta ja väärin ohjatusta korjaamosta. Jos on ollut jo puhe GW-kyselystä ennen diagnoosia, niin työmääräyksellähän tämä pitäisi lukea. Näinollen asentaja satavarmasti tietää miten diagnoosi pitää tehdä. Mutta koska siitä ei saa kunnollisesti keikka ja se ottaa hieman enemmän aikaa, niin on sitten päättänyt oikoa. Tässä vaiheessa munaton työnjohtaja on hyväksynyt menettelytavan, vaikka satavarmasti tietää edellytykset GW-kyselylle. Tällainen on valitettavan yleistä.

                        Comment

                        • Saarikoski
                          R.I.P.
                          • Feb 2005
                          • 726
                          • KOKKOLA

                          #13
                          Soitto bmw suomelle helsinkiin muutti asiaa siten, että gw kysely tehtiin kuin tehtiinkin, jopa samana päivänä kun asiasta "kysyin". Hassua, että faktojen ja asioiden pysyessä samoina kysely oli kuitenkin mahdollista tehdä kun käsky tulee suomen pääkallopaikalta eikä asiakkaalta. Toisaalta tuo nyt oli vaan persaukisen viimeinen epätoivonen yritys saada remontti maksatettua jollain muulla.

                          Sitä en tiedä mitä hakemukseen laitettiin ja kuinka sitä on edes mahdollista muotoilla, mutta arvata saattaa, että päätös oli kielteinen. Toki nykymaailmassa olettaa saattaa, että 200tkm ajetussa ja jo 4vuotta autossa saattaa bmw:n mukaan olla jakopää loppu niin, että tulkit painuu pohjaan. Normaaliahan tämä on, että aina välistä otetaan moottori pois ja joudutaan jotain pientä fiilaamaan parillakolmella tonnilla. Vituttaa vaan, että toiset joutuu pistelemään omaan piikkiin tuollaisia remontteja ja samalla kampanja pyörii vanhemmille vastaaville vehkeille ja nämä laitetaan mukisematta tehtaan piikkiin.
                          Mitenhän asia oikeasti tulkittaisiin oikeusasteella, jos gw kysely on tehty vaikka tänään, vika diagnosoitu ja auto korjattu omaan piikkiin. Sitten aukeaakin kampanja ko moottoreille ja olet ehtiny asian jo korjaamaan omaan pussiin. Onko kuluttajalla oikeus vaatia rahoja takas?

                          Tämä nyt oli yhenlainen "hairahdus" sekä viiä auto siihen toiseen paikalliseen, että ylipäänsä laittaa neloskoneella oleva bmw.
                          En kuitenkaan jaksa enää veivata tätä asiaa vaan varasin ajan kettinkien/hilppeiden vaihtoon kust carille kokkolaan...meneepä tuo nyt sitte taas määrittelemättömän ajan ilman huolia ketjusta.

                          Kaikenkaikkiaan tuota ketjuasiaa selvitellessä huomio tarttu lähinnä työn hintatasoon, joka vaihteli 500-2500€ välillä sen kummemmin erittelemättä.

                          Mitä muuta kannattais nyt samalla laittaa kun kone pöydällä.?
                          Vesipumppu nyt ehkä ainaski.?
                          Last edited by Saarikoski; 28-08-2015, 13:53.

                          Comment

                          • VolvoTDi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2006
                            • 1576
                            • Tampere - Pori

                            #14
                            Tuskin tekivät gw-kyselyä, sanoivat vain tekevänsä sen niin pääsivät eroon tilanteesta sillä hetkellä ja vastaavat ei, jolloin tapaus on heidän puoleltaan loppuun käsitelty. Säälittävää...
                            Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                            Check:
                            www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                            Tampere 044-5867096

                            Comment

                            • suppari
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2006
                              • 4049
                              • Turku

                              #15
                              Tätä gw hommaa joku oli selvitellytkin jossain muussa asiassa. Taitaa usein jäädä tekemättä vaikka muuta puhuvat. Itse Varmistaisin asian vielä bmw Suomelta että onko kysely tehty ja miksi ei mene gw..
                              sigpic
                              P:0409699000

                              JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                              tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                              huollot/korjaukset!

                              BMW E&F sarjaan.
                              Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                              8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                              AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎