Announcement

Collapse
No announcement yet.

F11 syö renkaita ja miestä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bittivirhe
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2012
    • 461
    • Pohjois-Savo

    F11 syö renkaita ja miestä

    Pyöränkulmat tarkistettu kahteen kertaan Kuopiossa merkkihuollossa ja vuosi sitten säädetty camberia, mutta edelleen näyttää syövän takarenkaat sisäreunoistaan epätasaisiksi. Vika ollut koko omistusajan eli reilut 2 vuotta, eivät tunnu kuntoon saavan. Euro-takuu loppui vuosi sitten eli artisti maksanee kuten tähänkin asti.

    Kohta pitäisi uusia taas kesärenkaat, mutta ei oikein motivoi, kun tietää, että uudet menevät heti piloille.

    Auton alkuperäiset run flat -renkaat 17" vanteilla kuluivat sisäreunasta ruvelle, samoin uudet 18" kesärenkaat. Sen sijaan näyttäisi, että 17" kitkarenkaat eivät ole kärsineet (ainakaan niin pahasti).

    Pitääkö vaihtaa autoa, huoltoa vai molempia?
    G05 45e
    ex: F11 530d xDrive
    ex: E84 X1 xDrive 25d
  • MarttiKK
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 1637

    #2
    Omassa E39:ssä ja E61:ssä söi kahdessa kesässä renkaat vaikka miten hieroi kulmia. Muun merkkisissä (ja painavemmissa) kesti helposti 3 kesää. Ajoa vuodessa n. 30.000km.

    F10 taas ei muistaakseni ollut niin paha, en ehtinyt ajaa sillä kuin vajaa 50.000km.

    Comment

    • Ceeray
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2005
      • 1399
      • Kuopio

      #3
      Vie säädätettäväksi muualle ja käske laittaa renkaat niin pystyyn kuin saa, vaikka ohjearvojen ohikin. Merkkihuolto ei tätä tee.
      Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

      Comment

      • bittivirhe
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2012
        • 461
        • Pohjois-Savo

        #4
        Originally posted by Ceeray View Post
        Vie säädätettäväksi muualle ja käske laittaa renkaat niin pystyyn kuin saa, vaikka ohjearvojen ohikin. Merkkihuolto ei tätä tee.
        Onko suosituksia paikasta Kuopion tienoilla?

        Mitäs se tekee ajo-ominaisuuksille, jos takasia väännetään reilusti pystympään?
        G05 45e
        ex: F11 530d xDrive
        ex: E84 X1 xDrive 25d

        Comment

        • Jalippo
          Bimmer Rookie
          • Oct 2010
          • 55
          • Seinäjoki

          #5
          Perä pyrkii helpommin sivulle tiukoissa käännöksissä/väistöissä.
          Reilulla takapyörien negatiivisilla cambereilla varmistetaan "turvallinen" aliohjaava käytös ja sisäreunoista kuluvat renkaat.
          BMW F10 530d xDrive M-sport

          Comment

          • Stombe
            Bimmer Rookie
            • Apr 2007
            • 170
            • Keski-Suomi

            #6
            Minä oon nyt ajanu 275/35R20 takasilla noin 15tkm ja ei oo tainnu tähän mennessä olla missään bemarissa mulla ollu nuin tasaisesti kuluneet takaset ku nyt. Säädätin camberit niin pystyyn kuin kehtasin, eli jätettiin noin -0.5 kun ohjearvo muistaakseni oli jotain ~1.3 luokkaa. Negatiivista on se että kun ottaa voimakkaa ohituskiihdytyksen niin hiukan repii urista ja keskiviivan mukaisesta paikkauksesta jos sattuu olemaan. Normaaliajossa ja normaaleilla kiihdytyksillä tai voimakkaasti kiihdytyksissä jos se tehdää suoraan ei mitään vaikutusta. En ole havainnu erityistä pidon heikentymistä, tosin en aja radalla tai ratatyyppisesti, pitkää matkaa maantiellä jossa renkaan kuluminen on mun haaste suurimmaksi osaksi mitä kulmiin tulee. Ja nää on toiminut. Ei ole tehty marmoorilla vaan mun asiakkaalla teetin omalla vastuulla.
            F11 535d M-sport VOLL
            MB A180 -16
            Cagiva Xtra Raptor 1000
            Kupla Cab ATM -69
            *ollu monta muutakin katiskaa ja bemaria*

            Comment

            • HV530XD
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2015
              • 399
              • Lappeenranta

              #7
              F11 535xd vm-12 syö takarenkaiden sisäkanttia ja erityisesti vasemmalta eli kuskin puolelta. Tänään vein auton pajalle ja takapäässä camberit/auraus oli vasen -2,18/+00,06, oikea -1,73/+00,44. Pääsin itse halliin mukaan tsekkaamaan säätöä, kun asentaja ei meinannut uskoa kun pyysin vetämään takarenkaat niin pystyyn kuin saa. Säätö tehdään epäkeskonutikalla ja etittiin max pystykulma. Säädön jälkeen vasen camber -1,06 ja oikea -1,21, tuon pystympään ei säätö riittänyt. Ohjearvo camberille -1,83+/-0,08. Viturallaan ollut auraus vedettiin niin keskelle ohjearvoja kuin saatiin. Tässä ei asentaja suostunut tulemaan vastaan kun pyysin hiukan extra-aurausta. Edellisessä E61:ssä pieni lisäauraus helpotti sisäkanttien kulumaongelmaa eikä vaikuttanut kulkuun mitenkään. Etupyörissä kulmat olivat ilman säätöäkin niin lähellä ohjearvoja kuin voi kohtuudella olettaa, joten niihin ei tarvinnut koskea. Säädöt tehtiin ilman painoja autossa, koska tarkoituksena oli hakea niin pysty asetus kuin säädöstä löytyy. Lisäpainohan ilmeisesti vetää pyöriä vaan enemmän länään.
              Palvelu pelasi hienosti, aika kauan noita kulmia hinkattiin ja sai itse olla mukana. Ja kustansi vain 75 egee. Nyt sitten seurataan loppuiko takasten sisäkanttien kuluminen...
              Last edited by HV530XD; 03-09-2015, 18:33. Reason: Camberin ohjearvo lisätty...

              Comment

              • MajorDrake
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 7518
                • Jyväshyvä

                #8
                On tuo ongelma tullut tutuksi.
                Monesti saksasta ostaessa on pintaa ollut joku 3-4 mm,
                sisäkulmat eteinkin takana jo kuluneemmat,
                ja kotona takarenkaat on kaikailla, osassa lähti jo kuidut repeilemään.

                Luultavimmatusti runfläteillä ongelma on isompi kuin normirenkailla...
                M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                Comment

                • teppo_h
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2005
                  • 337
                  • Finland

                  #9
                  Pakko lähtä itsekin auton kulmia säädättämään kun alkaa pahasti kulumaan takarenkaiden sisäreunat.

                  Onko 4-pyöräohjauksella mitään vaikutusta säätöihin / säätöarvoihin.
                  Vois kuvitella, että ei vaikutusta mutta onko tietoa?
                  Chrysler Town&Country 3.8 V6 -04
                  Renault Clio -00 1,4 8v (jo toinen)
                  EX:
                  Chevy Suburban K2500 4x4 -97
                  Renault Clio -00 1,4 8v (paalattu)
                  E87 120dA, F11 530dA, E61 525d, E36 316i, E87 116i
                  E36 320i Coupe, E21 318i
                  MB W115 240D

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎