Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10 Epämääräinen ohjaus, korjaus löytynyt!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • samuelh
    Bimmer Rookie
    • Feb 2003
    • 32
    • Porvoo

    #16
    Originally posted by JKK View Post
    Onkohan tähän ongelmaan kukaan saanut koskaan todellista ratkaisua vai onko julistettava tyyppiviaksi (tämäkin)? Mulla myös huomaa varsinkin rauhallisessa mutkatieajossa, ja varsinkin vasemmalle kääntyvistä mutkista takaisin palautettaessa että palautus ei ole sellainen tasainen smooth, kuten hydraulisesti tehostetussa ohjauksessa. Tehostusvoima ikäänkuin aaltoilee ja aiheuttaa lievää mutteriohjauksen fiilistä. Joskus ilmenee pahemmin ja joskus tuskin lainkaan. Mutta on tämän hintaluokan autossa jokatapauksessa anteeksiantamaton virhe. Ei pitäisi sähköistä tehostinta olla olemassakaan, jos sellaista ei osata tehdä kuin kertakäyttölaadulla.

    Tämä EPS ilmeisesti pitää sisällään jonkinlaisen ohjauksen vääntövoiman tunnistuksen, koska tällainen parametri löytyy myös ISTA:sta. Voikohan tämä vika liittyä jotenkin tuon tunnistuksen/anturin vikaantumisesta? Ikäänkuin tehostajan moottorin ohjaus saisi hetkellisesti vääränlaista informaatiota. Edellisessä F30:ssa vika oli niin paha, että joutuivat vaihtamaan koko ohjausvaihteen. Koko tehostus halvaantui toisinaan puoleksi sekunniksi, joka aiheutti hetkellisesti tahattoman suurta voimankäyttöä ja ohjauksen liikkeitä.

    Saa nähdä miten vaikuttaa kun asennan autoon uudet renkaat, jouset, laakerit ja nivelet lähipäivinä.
    Vaikuttiko osien vaihdot mitään ohjaustuntumaan?

    Comment

    • TON-III
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2018
      • 480
      • Turku

      #17
      Originally posted by Stombe View Post
      Jos alkaa vetelemään urista tai joutuu "ohjaamaan" kokoajan niin tarkistuta suuntaus, ja samalla etupään nivelet. Itsellä meni vaihtoon etummaiset tukivarret edestä + suuntaus - vetely loppu.
      Omassa kutvosessa kilsoja alle satatuhatta, auto on oikeastaan koko omistukseni ajan (66 tkm - ) tuntunut merkilliseltä aavelaivalta ( mikä ajamisen ilo ? ). Auto kävi pajalla jousien vaihdon merkeissä ( olivat x-drive-tyyliin löysimmät mahdolliset) ja samalla vaihdettiin parit antautuneet tukivarret, jos joskus mainitsee eron yöllä ja päivällä niin nyt se on paikallaan, autosta tuli aivan toinen ( eli nyt tuli nautittavan tarkaksi ja vasteelliseksi) vaikka kulmat vielä päivittämättä.

      Nämä painavat kiesit 'syövät' noita etupään kamoja korkealla prosentilla, luulenpa että niitä ei vaihtele varmaan koskaan 'liian usein'.
      F13 640 DA X-Drive M-Sport -12

      Comment

      • Stroop
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2006
        • 284
        • Jyväskylä

        #18
        Sama täällä. Auto oli jarrutärinän lisäksi jo melko karmea ajettava, haki suuntaa koko ajan pienimmissäkin urissa. Ainoa missä pystyi kuvittelemaan että meni suoraan oli juuri painettu uusi asvaltti, mutta jo kallistuskin vei ojaan päin. Vaihdoin koko reaktiotangot eli ne etummaiset, ja johan loppui vetely. Samalla vaimeni takapään jarrutustärinä melko pieneksi mutta ei poistunut kokonaan. Ajon aikainen tärinä kyllä katosi. Olen JKK:n ja Fraatin kanssa samoilla linjoilla että jos auto vetelee tai täristää, ihan ensimmäiseksi nuo puslat vaihtoon. Jarrutärinän etsintä jatkuu..

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎