Announcement

Collapse
No announcement yet.

535xd takajarrulevyt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HV530XD
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2015
    • 399
    • Lappeenranta

    535xd takajarrulevyt

    Auton huoltodiagnostiikka pyytää vaihtamaan takajarrupalat. Mistä löytäisin speksit jarrulevyille? Mikä on katsastuksessa levyn minimipaksuus? Muut kriteerit minkä perusteella palojen vaihdon yhteydesä levyt päätyisivät vaihtolistalle? Huoltoliikkeellä on tietysti kova hinku myydä uusia levyjä taakse, mutta voisihan noita itsekin tsekkailla ennenkuin antaa vaihtoluvan. Kyseessä siis F11 vm. 2012 535xd.
  • Oreshin Mikko
    Bimmer Rookie
    • Apr 2015
    • 55
    • Moskova

    #2
    Originally posted by HV530XD View Post
    Auton huoltodiagnostiikka pyytää vaihtamaan takajarrupalat. Mistä löytäisin speksit jarrulevyille? Mikä on katsastuksessa levyn minimipaksuus? Muut kriteerit minkä perusteella palojen vaihdon yhteydesä levyt päätyisivät vaihtolistalle? Huoltoliikkeellä on tietysti kova hinku myydä uusia levyjä taakse, mutta voisihan noita itsekin tsekkailla ennenkuin antaa vaihtoluvan. Kyseessä siis F11 vm. 2012 535xd.
    En tiedä mikä on minimipaksuus katsastuksessa, mutta 22.4mm on tehtaan minipaksuus takajarrulevylle.
    F85 X5 M
    Ahdettu avolava

    Comment

    • HV530XD
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2015
      • 399
      • Lappeenranta

      #3
      Ok, kiitos tiedosta. Alkuperäinen levy on kai 24mm paksu. Eli kulumaa saa olla max. 1,6mm (tuntuu aika pieneltä, onkoha tuo 24mm käyttämättömälle levylle oikein?). Tuosta voi hyvin laskea kulumavauhdin, kun mittaan tämän hetkisen kuluman ja vertaa ajettuihin kilometerihin. Ja siitä edelleen päätellen paljon kulumaa esim. per 1000km ja kuinka pitkälle oletettavasti voisi päästä, että tuo 1,6mm kulumaa tulee täyteen. Onko kellään heittää lukemia, millä kilsoilla 535xd:n levyjä on vaihdettu? Lukemeat etu- ja takalevyille kiinnostaa.

      Comment

      • Oreshin Mikko
        Bimmer Rookie
        • Apr 2015
        • 55
        • Moskova

        #4
        Originally posted by HV530XD View Post
        Ok, kiitos tiedosta. Alkuperäinen levy on kai 24mm paksu. Eli kulumaa saa olla max. 1,6mm (tuntuu aika pieneltä, onkoha tuo 24mm käyttämättömälle levylle oikein?). Tuosta voi hyvin laskea kulumavauhdin, kun mittaan tämän hetkisen kuluman ja vertaa ajettuihin kilometerihin. Ja siitä edelleen päätellen paljon kulumaa esim. per 1000km ja kuinka pitkälle oletettavasti voisi päästä, että tuo 1,6mm kulumaa tulee täyteen. Onko kellään heittää lukemia, millä kilsoilla 535xd:n levyjä on vaihdettu? Lukemeat etu- ja takalevyille kiinnostaa.
        Uusi takalevy on 24mm. Kilometrilukemaa on mahdoton sanoa, ajotapa vaikuttaa että meneekö jarrut uusiksi 20 tonnissa vai 200 tkm kohdalla.
        F85 X5 M
        Ahdettu avolava

        Comment

        • MajorDrake
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 7518
          • Jyväshyvä

          #5
          Kuluminen tosin kiihtyy levyn ohetessa,
          yleensä levyt kun eivät kulu ihan tasaisesti vaan urautuu...

          Levyille on 3 lukemaa, eli uutena, minimi ja minimi kun vaihdetaan uudet palat.
          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

          Comment

          • Limit
            Bimmer Rookie
            • Aug 2004
            • 144
            • Tsuomi

            #6
            Originally posted by HV530XD View Post
            Auton huoltodiagnostiikka pyytää vaihtamaan takajarrupalat. Mistä löytäisin speksit jarrulevyille? Mikä on katsastuksessa levyn minimipaksuus? Muut kriteerit minkä perusteella palojen vaihdon yhteydesä levyt päätyisivät vaihtolistalle? Huoltoliikkeellä on tietysti kova hinku myydä uusia levyjä taakse, mutta voisihan noita itsekin tsekkailla ennenkuin antaa vaihtoluvan. Kyseessä siis F11 vm. 2012 535xd.
            - Ei kannata vaihtaa jarrulevyjä. Vaihdatat vain palat.
            - Jos vaihdat levyt, niin vain orginaalia ja liikkeestä kamat sekä työt. Tuntuu kalliilta, mutta mukava ajella takaisin, kun joku on väärin.
            Limits in life

            Comment

            • HV530XD
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2015
              • 399
              • Lappeenranta

              #7
              Tietysti ajotapa vaikuttaa kulumiseen, siksi kysyinkin kokemuksia ja minkälaisiin ajosuoritteisiin levyillä on parhaimmillaan/pahimmillaan päästy.
              Mittailin omista levyistä paksuudeksi keskimäärin 23,2mm. Eli uudesta lähtenyt 0,8mm ja tehtaan minimiin matkaa sama 0,8mm. Joten en lähtisi noita levyjä vaihtamaan, vaikka kuluminen tuosta vielä kiihtyisi levyjen ohetessa. Pieni olake levyn ulkokantissa tuntuu, mutta tuskin haittaa mitään. Kilsoja on nyt noin 103tkm ja muistaakseni levyjä ei ole vaihdettu (pitää vielä varmistaa huoltohistoriasta) ja levyistä kulunut siis about puolet paksuudesta. Jos kuluminen tuosta kiihtyykin, niin silti lähelle 200tkm vois olla mahdollista, kun pitkää maantiesiivua tulee ajettua.

              Comment

              • MajorDrake
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 7518
                • Jyväshyvä

                #8
                Originally posted by Limit View Post
                - Ei kannata vaihtaa jarrulevyjä. Vaihdatat vain palat.
                - Jos vaihdat levyt, niin vain orginaalia ja liikkeestä kamat sekä työt. Tuntuu kalliilta, mutta mukava ajella takaisin, kun joku on väärin.
                Maksettu mainos?

                Tietysti hommaa helpottaa jos ostaa osat ja työt samasta paikkaa,
                helpompi reklamoida mutta sillä hintaa mitä marmorilla ko. työt osineen maksaa saa samat osat muualta töineen liki puoleen hintaan...
                M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                Comment

                • Heguli 31
                  BTCF Member
                  • Oct 2004
                  • 9990
                  • KVLA

                  #9
                  Tuohon takalevyjen kulumiseen jonkin verran vaikuttaa myös onko kyseessä nelikko vai takapotku.Talvella takapotkussa pyörät sutii helpommin ja tällöin auton elektronikka jarruttelee itse niitä takapyöriä.Tällöin takalevyt kuluu myös nelikkoa nopeammin.

                  Comment

                  • böntti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2011
                    • 2855
                    • Tampere

                    #10
                    Mutta myös nelikossa takapalat kuluu etupaloja nopeampaa.
                    -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                    -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                    -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                    -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                    -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                    Comment

                    • salmol
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2013
                      • 244
                      • Helsinki

                      #11
                      Originally posted by böntti View Post
                      Mutta myös nelikossa takapalat kuluu etupaloja nopeampaa.
                      Mulla F30:ssä ilmoittaa ajotietokone että etupaloja olisi 17tkm jäljellä ja takapaloja 33 tkm. En sitten tiedä pitääkö tuo paikkansa, mutta jotenkin kummalliselta kuulostaa minulla tuo ja minäkin oletin että takatuupparista menisi ekana takapalat. Ajo melkein pelkkää maantie- / moottoritieajoa.
                      Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9 i6, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

                      Comment

                      • böntti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2011
                        • 2855
                        • Tampere

                        #12
                        Tarkista palojen paksuus. Omalla kokemuksella sanoisin että takapalat kuluu nopeampaa, tosin edellisessä takavedossa moottori oli N55.
                        -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                        -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                        -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                        -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                        -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                        Comment

                        • Dohc 4x4
                          Newbiemmer
                          • Aug 2004
                          • 6

                          #13
                          Takajarrupalojen vaihto olis kans tulossa, auto 530 xd sähköisellä käsijarrulla.
                          Millä ohjelmalla pystyis ajamaan ne takasatulan männät oikeaan asentoon/kuittaamaan palojen vaihdon.
                          530xd m-sport touring F11
                          ex.530d touring e39

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎