Announcement

Collapse
No announcement yet.

F11 ja akkuvaraus alhainen pakkasella - apua tarvisin pikaisesti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JTP
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2008
    • 506
    • Hpj

    #31
    Originally posted by bittivirhe View Post
    Mikähän tuollaisen lämmittimen teho on? Jos se toimii jo 4 A laturilla, teho ei voine olla yli 48 wattia.

    En tiedä, miten pieleen tämä laskelma meni, mutta korjatkaa. Yritin laskea, paljonko 105 Ah AGM-akku lämpenisi 100 W lämmittimellä aikayksikköä kohti - eikä tulos ole kovin rohkaiseva:

    Bosch AGM 105 Ah P393xL175xK190 paino 29.4 kg
    - tilavuus 13.07 dm³

    - oletetaan, että akussa on 3 litraa vettä ja loppu lyijyä. tällöin
    lyijyä on 26 kg ja vettä 3 kg.

    - lyijyn ominaislämpökapasiteetti on 0,130 kJ/(kg K)
    - veden ominaislämpökapasiteetti on 4,186 kJ/(K kg)
    - kokonaisominaislämpökapasiteetti on (0.13*26 + 3*4.186) kJ/K = 15.94 kJ/K

    - oletetaan lämmittimen tehoksi 100 W ja häviöiksi 25% eli 25 W. Tällöin
    akkua lämmitetään 75 W teholla eli lämpöenergiaa syntyy 75 J/s.
    Akun lämpötila nousee siis 75/15940 K/s eli 4500/15940 K/min = 0.28 K/min = 16.9 K/h
    Kyllähän nuo laskelmasi varmaan oikeansuuntaisen lopputuloksen antaa, mutta tuon nyt voi ihan järkeilemälläkin kuvitella, ettei tuollainen vajaan 100W:n lämmitin ehdi käytännössä minkään vertaa lämmitää "syväjäässä" olevaa 30 kilon lyijymöykkyä lyhyessä ajossa. Eli jos autolla ajetaan vaikka 2 x 30 min. päivässä, (töihin ja kotiin) ja lopun 23h vuorokaudesta auto seisoo pakkasessa, niin tuollaisesta lämmittimestä ei juurikaan ole apua...lämmittää korkeintaan mieltä!
    Toki jos autossa käytetään ylläpitolaturia kaikki seisonta-ajat, niin pienitehoinenkin lämmitin saa akun lämpimäksi..
    e90 330i lci -09
    Opel Manta Gsi,yhteistä matkaa jo vuodesta -83
    Ex: e46 330d Touring M-Sport II -04

    Comment

    • intfreak
      Bimmer Enthusiast
      • May 2003
      • 2966
      • Uusikaupunni

      #32
      Originally posted by bittivirhe View Post
      Auto tallissa kuutisen tuntia laturin perässä. Kun avasin lukituksen, ilmoitti että akku tyhjä, sisävalot eivät syttyneet, mittaristo ei herännyt jne. Käynnistyi ok, ilmoitti että sähkölaitteita kytketty irti (alkoivat kyllä toimia hetken päästä). Reilu tunti ajoa, perillä tutkin akun tilaa ja ihan huurteessa se on koko ongelmajäte. Latausjännite akun navoista 14.9 V. Meinasin että jätän tavaratilan pohjan auki ja koneen käyntiin ja puhalluksen isolle, mutta ei taida peräluukku mahtua kiinni jos jättää pohjan pystyyn (farkku).

      Laitoin taas laturin perään pihalle, mutta tuskinpa se -20 asteessa ihmeitä auttaa. Laakkosen kanssakin juttelin, mutta siellä mies veikkasi ettei uusi akku välttämättä noita herjoja poista, jos pakkanen jatkuu.

      Pitäsköhän tuohon kehittää akun lämmitin..
      Ei nyt heti osunu silmään olitko jo kertonut, mutta lataatko lisävirtapisteistä konehuoneessa vai suoraan akun navoista?
      N62 Money Spender Club

      Comment

      • poke
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 3105

        #33
        mitatkaahan farkkujen omistajat ettei ole vuotovirtoja johonkin. esim takaluukun johtosarja, tason säätö kompura jne.
        jotenkin tuntuis että jos akkua ladataan läpiyön, niin joko akku on ihan paska tai sittfn virtaa purkautuu johonkin kokoajan.
        Kulkineet/projektit:

        640D F06
        530iA E39
        635 CSi E24
        518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
        1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

        Comment

        • bittivirhe
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2012
          • 513
          • Pohjois-Savo

          #34
          Originally posted by intfreak View Post
          Ei nyt heti osunu silmään olitko jo kertonut, mutta lataatko lisävirtapisteistä konehuoneessa vai suoraan akun navoista?
          Konehuoneesta, kun ohje kuuluu.
          G05 45e
          ex: F11 530d xDrive
          ex: E84 X1 xDrive 25d

          Comment

          • bittivirhe
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2012
            • 513
            • Pohjois-Savo

            #35
            Originally posted by poke View Post
            mitatkaahan farkkujen omistajat ettei ole vuotovirtoja johonkin. esim takaluukun johtosarja, tason säätö kompura jne.
            jotenkin tuntuis että jos akkua ladataan läpiyön, niin joko akku on ihan paska tai sittfn virtaa purkautuu johonkin kokoajan.
            Ainakin minulla ongelma akun lataamisessa on se, että älylaturi ei montaa minuuttia lataa ennen kuin ilmoittaa akun olevan täysi. Olen kokeillut kahta erimerkkistä laturia (mm. CTek) ja käyttänyt kylmän sään tilaa (lumihiutale), mutta kun ei lataa niin ei lataa. Jos akun saa jollain lämpimäksi, lataus jatkuu paljon pidempään, mutta eipä se tuolla pihalla lämpene.. mentiin taas alle -20:n.

            Arctic Battery Heaterin teho muuten on kuulemma 50 W eli ihmettelen, jos sekään esim. tunnin ajomatkalla ihmeisiin pystyy. Täytynee kaivaa TM:n testi esiin ja katsoa, mitä siinä kerrotaan.

            EDIT: Testi on TM:n numerossa 2013/20. Ihan positiivinen arvio näytti olevan.
            Last edited by bittivirhe; 09-01-2016, 22:15.
            G05 45e
            ex: F11 530d xDrive
            ex: E84 X1 xDrive 25d

            Comment

            • HV530XD
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2015
              • 399
              • Lappeenranta

              #36
              Joo TM 20/2013 löytyy testi akunlämmittimistä. Laitan oheen loppuyhteenvedon artikelin testituloksista, Ei nuo kai ihan turhia vehkeitä ole. Itse olen pärjännyt ihan ok ilmankin, kun välillä laittaa auton lämpimään talliin ja C-Tekin laturin päähän latautumaan, ja enimmäkseen pitkää maantieajoa tulee ajettua.

              Voidaan siis sanoa, että lämmittimistä on apua talviautoilun riesoihin. Mutta kumpi lämmittimistä olisi viisaampi ostos? Valinta riippuu paljolti käyttäjästä.
              Jos autolle ei ole saatavissa pistokepaikkaa, on Arctic Battery Heater ainoa vaihtoehto. Akkua ei saa lämmitettyä ennen ajon alkamista, mutta ajonaikaisella lämmityksellä akun saa ottamaan virtaa paremmin vastaan.
              Jos verkkovirtaa on käytettävissä sekä kotona että työpaikalla, niin Polar Heater lämmittää akun pari kertaa työpäivän aikana, ja auton oma laturi hoitaa lämpimän akun lataamisen. Jos auton saa sähköverkkoon vain kotona, mutta työpäivän aikana ei sitä mahdollisuutta ole, jää Polar Heaterin lämmitys osittain hyödyntämättä.
              Täydellisin vaihtoehto lämmitykseen on Arctic Battery Heater varustettuna laturilla, jolloin lämmitys on päällä sekä etukäteen että ajon aikana. Hinta tällaiselle järjestelmälle on tosin jo yli 400 euroa.
              ■ JOKAISEN on siis punnittava oman tarpeensa ja käytettävissä olevan budjetin perusteella se, millaisen järjestelmän hankkii. Molemmista testatuista lämmittimistä on hyötyä talviautoilun kannalta.

              Comment

              • böntti
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2011
                • 2857
                • Tampere

                #37
                Oli kaks vuotta F11 530xd ja sillä ajettiin sinä aikana noin 80 tkm. Autossa oli alkuperäinen akku ja jälkiasennettu webasto. Weba oli talviaikaan käytössä joka ikinen arkipäivä kaksi kertaa, ulkolämpötilasta riippuen 30 tai 40 minuuttia per kerta. Mitään akkulämmityksiä tai ulkoisia latureita ei ollut. Yhtään ainoaa kertaa ei tarvinut katsella mitään akkuherjoja. Autossa on yli 200A laturi, se kyllä lataa kunnossa olevan akun riittävän nopeasti "täyteen". Koodasin autosta jarruenergian talteenoton pois eli akku latautui oikeasti täyteen, 80% latauksen sijaan.

                Jos C-tec on sitä mieltä että akku on täynnä niin silloin se tarkoittaa että akku ei ota enempää latausta vastaan. Se joko on täynnä tai sitten se on rikki. CO2-höpötyksen vuoksi akku on auton jäljiltä noin 80% latauksessa ja kunnossa oleva akku kyllä ottaa tässä tilassa virtaa vastaan, tämäkin on tullut c-tecillä kovalla pakkasella kokeiltua.

                Minun mielestä akkulämmittimet on lähinnä kauppamiesten höpötystä, kunnossa oleva auto toimii hyvin ilmankin.
                Last edited by böntti; 09-01-2016, 23:51.
                -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                Comment

                • bittivirhe
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2012
                  • 513
                  • Pohjois-Savo

                  #38
                  Originally posted by böntti View Post
                  Jos C-tec on sitä mieltä että akku on täynnä niin silloin se tarkoittaa että akku ei ota enempää latausta vastaan. Se joko on täynnä tai sitten se on rikki. CO2-höpötyksen vuoksi akku on auton jäljiltä noin 80% latauksessa ja kunnossa oleva akku kyllä ottaa tässä tilassa virtaa vastaan, tämäkin on tullut c-tecillä kovalla pakkasella kokeiltua.
                  Lämpimässä tallissa 5-6 h jälkeen Ctek latasi jo akkua, mutta heti pakkasesta talliin ajettuna ei. Kyllä sillä akun lämpötilalla vaikutusta on latauksen vastaanottokykyyn. (Niin myös TM:n mukaan, vaikka TM:n asiantuntemus kyllä vaihtelee nollan ja jonkin muun luvun väliltä.)

                  Oliko sinulla nuo akkuherjat koodattu pois?
                  G05 45e
                  ex: F11 530d xDrive
                  ex: E84 X1 xDrive 25d

                  Comment

                  • böntti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2011
                    • 2857
                    • Tampere

                    #39
                    Tottakai akun lämpötila vaikuttaa siihen että miten virtaa otetaan vastaan. Kunnossa olevan akun varaus kuitenkin pysyy oikealla tasolla. Tässä nyt kannattaa muistaa myös se että jos on -30c pakkasilla (viisi? päivää vuodessa) tulee herjaa, ei kannatta alkaa panikoimaan. Jos auto käynnistyy normaalisti, silloin akku on kunnossa.

                    Lepovirrankulutuksen herja oli koodattu pois jälkiasennetun webaston vuoksi, ylempi ja alempi jänniteraja olivat aktiivisina kuten tehtaalta lähtiessä.

                    Nyt tuossa pihalla on toista talvea F30 320xd, sen eberiä on tullut käyteltyä päivittäin. Yhtään herjaa ei ole tullut ja akkukin on "vain" 90 Ah AGM (eli noin 72 Ah "täynnä"). Tähän ei ole edes mitään koodauksia tarvinnut tehdä kun puhallinohjaukse hoitava väylämoduuli matkii alkuperäistä tehdaswebastoa ja auto on tyytyväinen tilanteeseen (ymmärtää että virtaa kuluu levossa kun eber on päällä).

                    Jos alle 20c pakkasila auto herjaa ja ei meinaa starta, mutta ja latausjännite on ok, silloin pitää ehkä mennä akkukaupoille. Tästä on hankala tehdä mitään yleispätevää sääntöä mutta edellämainitulla pääsee aika pitkälle. Minun mielestä olennainen asia on se että onko starttausongelmia. Akunlämmittimellä saa toki tekohengitettyä vanhaa akkua mutta toisaalta lämmittimen hinnalla saa helposti uuden agm-akun (kestää ehkäpä 4-7 vuotta).

                    Minulla on henkilökohtaisesti kahdesta eri diesel-bemusta, molemmat F-sarjaa, melkein neljän vuoden ja 120tkm kokemus. Ei tämä tietenkään isossa kaavassa ole vielä kovin paljon mutta jotain kuitenkin. Lisäksi on hieman syvällisempää hajua tästä latausjärjestelmästä. Eikä aiempi E93 335i myöskään poikkea olennaisilta osilta edellämainitusta pätkääkään.
                    Last edited by böntti; 10-01-2016, 03:09.
                    -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                    -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                    -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                    -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                    -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                    Comment

                    • Nysse
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2015
                      • 39
                      • Capital area

                      #40
                      Originally posted by böntti View Post
                      Koodasin autosta jarruenergian talteenoton pois eli akku latautui oikeasti täyteen, 80% latauksen sijaan.
                      Böntti, tuota kokeilisin mielelläni, mutta en ikävä kyllä ole löytänyt ohjetta. Voisitko auttaa, mistä tuo E-Sysillä tehdään F25:een?

                      Comment

                      • bittivirhe
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2012
                        • 513
                        • Pohjois-Savo

                        #41
                        Originally posted by böntti View Post
                        Tottakai akun lämpötila vaikuttaa siihen että miten virtaa otetaan vastaan. Kunnossa olevan akun varaus kuitenkin pysyy oikealla tasolla.
                        En nyt halua riidellä, mutta yleistä tietoa on ollut jo kauan, että kovilla pakkasilla akku ei tahdo latautua riittävästi ainakaan silloin, kun akku ei ajossa lämpene. Olet siis sitä mieltä, että tämä tieto on roskaa ja akku latautuu -30 asteessakin ihan ok, jos auto ja akku ovat kunnossa?

                        Jotainhan näissä TÄYTYY olla rikki, jos auto pitkän maantieajon jälkeenkin väittää, että akun varaustila on "erittäin alhainen". Joko se on totta ja lataus ei onnistu (vaikka latausjännite akun navoista mitattuna tyhjäkäynnillä oli 14.9 V) tai sitten tuo varoitusjärjestelmä on broken by design.

                        Näitä juttuja on joka talvi foorumit pullollaan ja huollossakin olen nähnyt, kun bemarikuskeja seisoo jonossa valittamassa akkuongelmista.

                        Lisäksi on sitten nuo muut ongelmat pakkasella, kuten että parkkitutka oli kuollut, joku talvi joku muu varuste ei pelannut. En ole ikinä nähnyt tällaisia ongelmia ruotsalaisissa autoissa. Ikinä.

                        Jossain vaiheessa pitäisi osata päättää, minkä kulkupelin seuraavana hankin alle ja nämä jatkuvat ja toistuvat ongelmat, surkeat valot jne. eivät kyllä yhtään innosta hankkimaan toista bemaria. Tosin tiedän, että muissa saksalaismerkeissä on vastaavia ongelmia.

                        Anteeks vaan mutta kun tympii. Auto on minulle työkalu, jonka pitää toimia. Bemarin kanssa on saanut hypätä huollossa enemmän kuin minkään aikaisemman autoni, vaikka tämä on olevinaan niin premiumia ja maksaa törkeästi.

                        EDIT: Tänään ei herjannut akusta lähtiessä eikä perille päästyä, lämpötila -24...-25 astetta. Laitoin kuitenkin laturin perään tallissa, huomiseen mennessä akku saattaa jopoa lämmetä.

                        80 km/h nopeudessa öljyn lämpö ei noussut yli 75 asteen ja lähtiessä kirkkaat ikkunat jäätyivät alkumatkasta melkein umpeen. Tuulilasi aukeni hiljakseen, keskeltä kuitenkaan ei. Sivulasit olivat jäässä edessä ja etenkin takana, tunnin ajomatka ei riittänyt niitä avaamaan. Eihän noille edes tule lämmintä puhallusta mistään - kojelaudan suuttimet yritin suunnata sivulasiin, mutta niistä tulee vain kylmähköä ilmaa. Tänään parkkitutka toimi \o/
                        Last edited by bittivirhe; 10-01-2016, 23:43.
                        G05 45e
                        ex: F11 530d xDrive
                        ex: E84 X1 xDrive 25d

                        Comment

                        • b mutteri kasa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2006
                          • 1462
                          • Area 03

                          #42
                          Itsellä ei ole mitään ongelmia akun kanssa F11:ssä. Parilla kaverilla on ollut sitäkin enemmän ja ongelmat poistuneet akun vaihdolla.

                          Itsellä tuli kesällä ilmoitus akun vaihdosta.Vaihdatin saman tien,niin nyt on ollut huolettomia päiviä vaikka pakkaset paukkuneet
                          Last edited by b mutteri kasa; 15-10-2020, 17:45.
                          BMW F11 530 dA VOLL
                          Carbon-schwarz Metallic

                          BMW E30 325i Sport

                          Comment

                          • SammyE46
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2010
                            • 75
                            • Varsinais-Suomi

                            #43
                            Originally posted by bittivirhe View Post
                            En nyt halua riidellä, mutta yleistä tietoa on ollut jo kauan, että kovilla pakkasilla akku ei tahdo latautua riittävästi ainakaan silloin, kun akku ei ajossa lämpene. Olet siis sitä mieltä, että tämä tieto on roskaa ja akku latautuu -30 asteessakin ihan ok, jos auto ja akku ovat kunnossa?

                            Jotainhan näissä TÄYTYY olla rikki, jos auto pitkän maantieajon jälkeenkin väittää, että akun varaustila on "erittäin alhainen". Joko se on totta ja lataus ei onnistu (vaikka latausjännite akun navoista mitattuna tyhjäkäynnillä oli 14.9 V) tai sitten tuo varoitusjärjestelmä on broken by design.

                            Näitä juttuja on joka talvi foorumit pullollaan ja huollossakin olen nähnyt, kun bemarikuskeja seisoo jonossa valittamassa akkuongelmista.

                            Lisäksi on sitten nuo muut ongelmat pakkasella, kuten että parkkitutka oli kuollut, joku talvi joku muu varuste ei pelannut. En ole ikinä nähnyt tällaisia ongelmia ruotsalaisissa autoissa. Ikinä.

                            Jossain vaiheessa pitäisi osata päättää, minkä kulkupelin seuraavana hankin alle ja nämä jatkuvat ja toistuvat ongelmat, surkeat valot jne. eivät kyllä yhtään innosta hankkimaan toista bemaria. Tosin tiedän, että muissa saksalaismerkeissä on vastaavia ongelmia.

                            Anteeks vaan mutta kun tympii. Auto on minulle työkalu, jonka pitää toimia. Bemarin kanssa on saanut hypätä huollossa enemmän kuin minkään aikaisemman autoni, vaikka tämä on olevinaan niin premiumia ja maksaa törkeästi.
                            Pakko kommentoida, menee OT mutta..

                            On totisinta totta että BMW Premium on jotain ihan muuta kun premiumia. Itse kärvistelin liki 6-vuotta kyseisen merkin kanssa ja lopulta mitta täyttyi. Luulin että ikä ja kilometrit vaikuttuvat auton kunnossa pysymiseen mutta tätä foorumia usean vuoden lukeneena, ei näytä olevan merkitystä onko auto E46 tai F30 tai joku muu, niin käsittämättömät viat vaivaa BMW:tä kautta linjan.

                            Ei mulla muuta, kiitos ja anteeksi...

                            Comment

                            • touring39
                              BTCF Member
                              • May 2005
                              • 3901
                              • Kaarina

                              #44
                              F11 sai eilen tehohoitoa. Sisätilalämppäri oli päällä koko päivän ja C-tek kiinni. Jätin laturin vielä yöksikin päälle. Nyt akkujännite näyttää 13,1.

                              Paljonko se terveen akun lepojännite pitikään olla?
                              Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                              Ex:
                              e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                              Comment

                              • jms1601
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2006
                                • 338
                                • P-Pohjanmaa

                                #45
                                Originally posted by touring39 View Post
                                F11 sai eilen tehohoitoa. Sisätilalämppäri oli päällä koko päivän ja C-tek kiinni. Jätin laturin vielä yöksikin päälle. Nyt akkujännite näyttää 13,1.

                                Paljonko se terveen akun lepojännite pitikään olla?
                                Mulla ladattu akku tallissa ja olikohan 13,43 kun mittasin sen viimeviikolla ennenkuin annoin sillä apuvirtaa siskolle. Viime talvena vaihdoin uuden tilalle ja jätin tämän vanhan käynnistysakuksi.

                                Vielä noihin edellisiin kommentteihin bmw:n laadusta; mulla ollut nyt 12 vuotta bemareita ja ei kyllä ole moitteen sanaa ko autosta. Pelaa ja toimii kuin kello ja ei ole mielessä käynyt ainakaan vielä vaihtaa toiseen merkkiin. Ei sellaista autoa nykyään olekkaan, jossa näillä nykyvarusteilla kaikki olisi vajaakuntoisella akulla kuin ruusuilla tanssimista. Itse myös viime talvena vaihdoin akun uuteen kun sitä herjasi ja ei ole näillä pakkasilla ollut minkäänlaisia ongelmia pakkasen kanssa.
                                530e G30 M-Sport -21
                                ***********************
                                Ex Audi A6 allroad -17
                                Ex X5 xd30 M-Sport -14
                                Ex 530dA F11 M-Sport -11
                                Ex E61 530xD M-Sport -08
                                Ex 530DAT E61
                                Ex E39 M-Sport

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎