Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sitkeä F10 takapään tärinä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • takur
    Bimmer Rookie
    • Jun 2013
    • 97
    • Oulu

    Sitkeä F10 takapään tärinä

    Vinkkejä kaivataan sitkeään takapään tärinään. Tärinä tuntuu kuskinpuolella etu ja takapenkillä parhaiten 110-115 mittarinopeudessa. Kevyessä vedossa parhaiten. Renkaat ja vanteet pois suljettu. Varmuudella.

    - Molemmat veto-akselit vaihdettu uusiin. Sisemmät nivelet takerteli.
    - takalevyt vaihdettu. Toisessa oli 0,3mm heittoa. Vaihdon jälkeen ei heittoa.
    - Molemmat navat suorat. Heitto alle 0,05mm
    - 4-pyörä suuntaus tehty

    Vinkkejä?
    Auto F10 525dA, 2011, ajettu 90tkm (oikeesti)
    Tarjoon kaljat tulokseen johtaneesta vihjeestä Tai monetkin...
  • veku
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6325
    • P-Pohjanmaa

    #2
    Varmistan vielä ,että onhan varmasti kokeiltu toisella rengas\vanneyhdistelmällä ja navat puhdistettu viimmesen päälle ennen asennusta.
    F11 M550D
    E39 M5
    F26 3.0 Da M-Sport
    E61 535D M-Sport

    Comment

    • takur
      Bimmer Rookie
      • Jun 2013
      • 97
      • Oulu

      #3
      Originally posted by veku View Post
      Varmistan vielä ,että onhan varmasti kokeiltu toisella rengas\vanneyhdistelmällä ja navat puhdistettu viimmesen päälle ennen asennusta.
      Navat putsattu ja mitattu. Levyjen kanssa ja ilman levyja. Ja vielä uusien levyjen kanssa mitattu. Kolmet eri renkaat olleet alla. Ja edestä-taakse vaihto. 5 kertaa tasapainotettu. Eri liikkeissä. Tämän peusteella laitoin että varmasti.

      Sama vanne setti ollut kokoajan mutta vanteet on ilman kumeja tarkastettu tasapainotuskoneessa.
      Last edited by takur; 03-03-2016, 07:58.

      Comment

      • veku
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 6325
        • P-Pohjanmaa

        #4
        Ok..kokeile vielä vaan rohkeasti vielä eri vanteilla.
        Muistuu E39 joka oli aikanaan ja tappelin tutinan kanssa..ja lopuksi vaihdoin eri vanteet niin selätin sen vaivan.
        F11 M550D
        E39 M5
        F26 3.0 Da M-Sport
        E61 535D M-Sport

        Comment

        • TiC
          Bimmer Rookie
          • Oct 2002
          • 99
          • Kanta-Häme

          #5
          Originally posted by takur View Post
          Vinkkejä kaivataan sitkeään takapään tärinään. Tärinä tuntuu kuskinpuolella etu ja takapenkillä parhaiten 110-115 mittarinopeudessa. Kevyessä vedossa parhaiten. Renkaat ja vanteet pois suljettu. Varmuudella.

          - Molemmat veto-akselit vaihdettu uusiin. Sisemmät nivelet takerteli.
          - takalevyt vaihdettu. Toisessa oli 0,3mm heittoa. Vaihdon jälkeen ei heittoa.
          - Molemmat navat suorat. Heitto alle 0,05mm
          - 4-pyörä suuntaus tehty

          Vinkkejä?
          Auto F10 525dA, 2011, ajettu 90tkm (oikeesti)
          Tarjoon kaljat tulokseen johtaneesta vihjeestä Tai monetkin...
          Muuttuuko tärinä jos heität vaikka tuosta 110 vauhdista N:lle?

          Itse tässä tuskaillut myös mystisen tärinän kanssa, joka tosin tuntuu ihan joka penkillä. Kardaanin tukilaakeri menossa vaihtoon, katsotaan auttaako asiaa..

          Comment

          • takur
            Bimmer Rookie
            • Jun 2013
            • 97
            • Oulu

            #6
            Originally posted by TiC View Post
            Muuttuuko tärinä jos heität vaikka tuosta 110 vauhdista N:lle?

            Itse tässä tuskaillut myös mystisen tärinän kanssa, joka tosin tuntuu ihan joka penkillä. Kardaanin tukilaakeri menossa vaihtoon, katsotaan auttaako asiaa..
            Tutina tuntuu veto päällä vain. N:llä häipyy.

            Comment

            • poke
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 3103

              #7
              Originally posted by takur View Post
              Tutina tuntuu veto päällä vain. N:llä häipyy.
              tsekkaas kardaanin kumilimput ja nivelet
              Kulkineet/projektit:

              640D F06
              530iA E39
              635 CSi E24
              518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
              1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

              Comment

              • TiC
                Bimmer Rookie
                • Oct 2002
                • 99
                • Kanta-Häme

                #8
                Kardaanista itsekin aloittaisin tutkinnan. Omassani on siis vähän käänteiset oireet, tutisee suoraa ajaessa mutta N:lle heittäessä tärinä voimistuu huomattavasti. Ensi viikolla pitäisi saada uutta tukilaakeria alle, raportoin sitten mitä kävi ja millainen prokkis tuon vaihto oli...

                Comment

                • TiC
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2002
                  • 99
                  • Kanta-Häme

                  #9
                  Kardaanin tukilaakeri vaihdettu. Ei auttanut tärinöihin prkle... Työnä ei ollut niin iso kuin pelkäsin, about 1,5h homma.

                  Comment

                  • Ramram
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2011
                    • 64
                    • Espoo

                    #10
                    Kaverin f10 120tkm ajetusta kiristettiin perän kardaanin laipp jonka joku tehtaan karvakäsi oli jättänyt löysälle.
                    ---Bmw...ja olet jo perillä---
                    E30 320i Cabriolet -89
                    E39 525dAt -03, ex E39 525dAt -03, ex E39 525aAt -01
                    exF11 518dAt -15, F11 520dAt -12, ex G31 520d -17
                    Ex E61 520dAt -10,ex E61 520dAt -08,ex E61 520dAt -06
                    ---Jo 3800000 km takana---

                    Comment

                    • poke
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 3103

                      #11
                      Originally posted by TiC View Post
                      Kardaanin tukilaakeri vaihdettu. Ei auttanut tärinöihin prkle... Työnä ei ollut niin iso kuin pelkäsin, about 1,5h homma.
                      mites se vaihteiston ja kardaanin välissä oleva kumikiekko?
                      Kulkineet/projektit:

                      640D F06
                      530iA E39
                      635 CSi E24
                      518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                      1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                      Comment

                      • TiC
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2002
                        • 99
                        • Kanta-Häme

                        #12
                        Originally posted by poke View Post
                        mites se vaihteiston ja kardaanin välissä oleva kumikiekko?
                        Molemmat kumikiekot (laatikon ja kardaanin sekä kardaanin ja perän välissä) näyttivät ehjiltä ja hyväkuntoisilta.

                        Kardaanin epätasapaino voisi varmaankin aiheuttaa tällaista tärinää mutta kardaani näytti ihan kuin pakasta vedetyltä ja tasapainolevyt oli paikoillaan...

                        Comment

                        • TiC
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2002
                          • 99
                          • Kanta-Häme

                          #13
                          Edelleen otettais ideoita/vinkkejä vastaan mistä lähtisi vikaa etsimään!!! Alkaa oleen aika tuskaista tuo ajaminen. Kertauksena...

                          Oireet:
                          Täristää suoraa ajaessa +80km/h nopeuksissa, tuntuu selkeämmin mitä kovempaa ajaa. Nyt kun tuli kesärajoitukset voimaan niin täristys alkaa olemaan jo sietämätöntä!
                          Täristys voimistuu jarruttaessa ja jos heittää vauhdista N:lle!

                          Tehdyt toimenpiteet:
                          Vanteet pesty ja tasapainotettu
                          Alusta käyty läpi, ei löytynyt väljyyksiä mistään, katsastettu 1/2016
                          Takapään jarrut tehty kokonaan uusiksi
                          Kardaanin tukilaakeri vaihdettu

                          Tuo N:lle heittäminen tuottaa sellaisen reaktion kuin joku vapautuisi pyörimään nopeammin kuin veto päällä ja pyörisi epäkeskeisesti. Tai tuolta se lähinnä ainakin tuntuu.

                          APUVA!

                          Comment

                          • Peksu
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2014
                            • 272
                            • Lähellä Tre

                            #14
                            Originally posted by TiC View Post
                            Edelleen otettais ideoita/vinkkejä vastaan mistä lähtisi vikaa etsimään!!! Alkaa oleen aika tuskaista tuo ajaminen. Kertauksena...

                            Oireet:
                            Täristää suoraa ajaessa +80km/h nopeuksissa, tuntuu selkeämmin mitä kovempaa ajaa. Nyt kun tuli kesärajoitukset voimaan niin täristys alkaa olemaan jo sietämätöntä!
                            Täristys voimistuu jarruttaessa ja jos heittää vauhdista N:lle!

                            Tehdyt toimenpiteet:
                            Vanteet pesty ja tasapainotettu
                            Alusta käyty läpi, ei löytynyt väljyyksiä mistään, katsastettu 1/2016
                            Takapään jarrut tehty kokonaan uusiksi
                            Kardaanin tukilaakeri vaihdettu

                            Tuo N:lle heittäminen tuottaa sellaisen reaktion kuin joku vapautuisi pyörimään nopeammin kuin veto päällä ja pyörisi epäkeskeisesti. Tai tuolta se lähinnä ainakin tuntuu.

                            APUVA!
                            No itse kokeilisin vielä nostaa auto takaa toinen puoli kerrallaan tunkilla ylös ja pukki alle (siis korin alle). Sitten testausta eli kone käyntiin ja ESP off (kokonaan pois) ja sitten vihdetta päälle ja testaamaan hitaasti kiihdyttäen. Jos tärinä tuntuu molemmilla puolilla löytynee syy kardaanista ja jos vaan jommalta kummalta puolen niin jostain mikä pyörii. Voit kokeilla myös ilman pyörää onko sillä mitään vaikutusta :think
                            G08 LCI iX3 M Sport

                            Comment

                            • takur
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2013
                              • 97
                              • Oulu

                              #15
                              Jatkoa...
                              - etupyörän laakeri ja toinen raidetangon sisäpää vaihdettu - ei vaikutusta
                              - eteen molemmat kontrollitukivarret - ei vaikutusta
                              - taakse narina puslat - ei vaikutusta
                              - toiset vanteet ja renkaat uudesta autosta - ei vaikutusta
                              - takaiskarit - ratkaisu löytyi.

                              Huomasi kun purki ja otti iskarit käteen, molemmat olivat löysät.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎