F10/11 tyyppiviat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kusilaitu
    replied
    Päävirtakaapelin läpivienti happanee poikki perämurikan päältä pohjan puolelta.Koko kaapeli pitää vaihtaa edestä taakse.
    Itselle kävi näin 295tkm ajetun vuoden 2011 F11 kanssa, joka oli tuotu Ruotsista.

    Leave a comment:


  • VilleP
    replied
    Voin luvata että ne Meyle HD:t ei kestä sitäkään.

    Leave a comment:


  • dieselrules
    replied
    Originally posted by khan View Post
    2015 520 xdrive F11, 95 tkm ajettu ja reaktiotangot edessä tässä kunnossa:


    Ravisti "mukavasti" jarruttaessa, nyt kun nekin vaihdettu (jarrupalat + levyt vaihdettiin samalla) niin ravistukset loppuivat. Sitten nelipyöräsuuntaukseen..
    Osat maksoivat 180eur toimitettuna Saksan eBaysta, olivat Lemförderin tangot jotka ilmeisesti ovat orkkiskamaa kun alkuperäisissä oli ZF:n merkinnät ainakin.
    Mie vaihoin pelkät puslat(lemförder) ja rapia 60th niin oli vaihon eessä. Sen jälkeen Meylen HD puslat, 33€ ja tuli jämäkät. Kyseessä oli E61, mutta näyttää samanlaiselta.

    Leave a comment:


  • khan
    replied
    2015 520 xdrive F11, 95 tkm ajettu ja reaktiotangot edessä tässä kunnossa:


    Ravisti "mukavasti" jarruttaessa, nyt kun nekin vaihdettu (jarrupalat + levyt vaihdettiin samalla) niin ravistukset loppuivat. Sitten nelipyöräsuuntaukseen..
    Osat maksoivat 180eur toimitettuna Saksan eBaysta, olivat Lemförderin tangot jotka ilmeisesti ovat orkkiskamaa kun alkuperäisissä oli ZF:n merkinnät ainakin.

    Leave a comment:


  • anttiviis
    replied
    Originally posted by Driver22 View Post
    Oikean etuoven lukitus ei mene kiinni, aukeaa kylläkin... eli siis nuppi ei mene alas, pitää käsin painaa kiinni. Oven lukkoyksikkö sökö?

    Justiin omaani vaihdon kuskin oveen lukkomoottorin. Äffässä ei enään onnistu lukkomoottoria purkamaan ja elvyttämään niin kuin e9x ja e6x malleissa.
    Nätti homma loppuviimein ja youtubesta löytyy videoja miten pahvit puretaan.
    Otin itse varuiks ikkunanki pois ja ulkopuolen ovenkahvan sisuskalut joutui vähän väkisin vääntään ulos avaimen lukkopesän vuoksi. Vastaa vähän ikkunan ohjuriin, eikä tuu ulos ilman pientä väkivaltaa. Ikkunan irrottaminen helpottaa myös siihen ettei tarvi aivan sokeana tehdä ko ikkunatiivisteitä levittämällä näkee oven sisälle.

    Leave a comment:


  • juhape
    replied
    Originally posted by AC* View Post
    Veljen F11 LCI aamulla perä maassa. Ei varoitellut aiemmin eikä nouse ylös. Kompura käy joten lienee letkuissa vuoto? Onko jotakin tyypillistä kohtaa mistä katsoa?

    Pitänee ottaa sulake pois kompuralta kun lähtee nosturille, ettei turhaa huuda koko matkaa.
    Kyllä sieltä melko varmasti on pussi hajonnut. Nuo letkut on pneumatiikka putkea jotka ei kyllä helposti hajoa. Tietysti jos kompuralta on putki irronnut...?

    Leave a comment:


  • AC*
    replied
    Veljen F11 LCI aamulla perä maassa. Ei varoitellut aiemmin eikä nouse ylös. Kompura käy joten lienee letkuissa vuoto? Onko jotakin tyypillistä kohtaa mistä katsoa?

    Pitänee ottaa sulake pois kompuralta kun lähtee nosturille, ettei turhaa huuda koko matkaa.

    Leave a comment:


  • Renkaanpotku
    replied
    Itsellä 2015-mallinen 520d F11, jolla ajettu 180tkm. Toiminut vuosia luotettavasti, mutta joitain tyyppivikoja on listalta tässäkin ilmennyt:

    - takailmajouset alkoivat vuotamaan ja piti vaihtaa (ei mitään goodwilliä, 140tkm ajettuna)
    - vettä kertyi takapenkin jalkatilaan, takaovien vesivuoto
    - EGR takaisinkutsukampanjassa vaihdettu (ei omavastuuta)
    - tarvikerengaspaineanturit rupesivat temppuilemaan, mutta rengasliike vaihtoi ne takuuseen eri merkkisiin. Rengasliikkeen kaveri mainitsi että BMW on jostain syystä poikkeuksellinen kranttu eri antureiden suhteen.

    Aiempi auto oli vanhempi 2011-mallinen F11 (195tkm), jossa oli osittain samat tyyppiviat eli takailmajousitus ja takaovien vesivuoto. Vanhemmassa oli myös satunnaisia (1-2 kpl / talvi) akkuherjoja talvella oikein kovilla pakkasilla, mutta eivät kyllä aiheuttaneet mitään toimenpiteitä.

    Yleisesti ottaen sanoisin, että molemmat ovat olleet siis hyvinkin luotettavia pelejä.

    Täytyy muuten sanoa, että uudempi B47-moottori on huomattavasti miellyttävämpi kuin aiempi N47-moottori useamman vuoden molemmilla ajaneena: selvästi miellyttävämpi käyntiääni, tuntuvasti pirteämpi ajossa (vaikka tehonlisäys on niin maltillinen) sekä vajaa puoli litraa pienempi kulutus käytännön ajossa.

    Ja tarkennuksena vielä: molemmat autot takavetoisia, itsellä ei mitään tarvetta nelivedolle tai varsinkaan sen korkeammille käyttö- ja korjauskuluille.

    Leave a comment:


  • strandell
    replied
    Originally posted by Mikko_BMW View Post
    Jakolaatikko tuntuu olevan isohko murhe. Mutta ainahan se ei tarkoita sitä että pitää hakea marmorilta uusi 5 tonnilla. Kannattaa tsekkailla löytyykö esim. kunnostettuja/tarkastettuja käytettyjä laatikoita.

    Näissähän on 3 mekaanista vikamahdollisuutta:
    1. Laakerit ovat rikki. Tällöin ajaessa kuuluu rahinaa , rohinaa tai muuta ääntä ohjaamoon etenkin moottorijarrutuksen aikana. Tähän ei enää auta öljynvaihto. Laakerit eivät ole helposti saatavilla olevia standardilaakereita. Paras ratkaisu lienee hankkia kunnostettu jakolaatikko, jos autoa aikoo pitää vähän kauemmin. Uusi nimittäin maksaa monta tonnia. Toinen vaihtoehto on hankkia purkaamolta käytetty laatikko, mutta sen eliniästä ei toki ole takeita. Itse vaihtotyö ei ole korjaamoille kovin iso työ, ehkä 4h.


    2. Öljyn ominaisuudet tai kytkinkehä on vioittunut. Tämä ilmenee nypytyksenä / nykimisenä kiihdyttäessä. Ensin kannattaa vaihtaa jakolaatikon öljyt kuten foorumilla on keskusteltu. Jollei tämä auta, on kytkinkehä luultavasti vioittunut. Merkkiliike ei tätäkään osaa myy erikseen, jolloin jakolaatikon vaihto on kustannustehokkainta kuten kohdassa 1.

    3. Akselin ja/tai liitosholkin rihlat ovat rikki. Tämä ilmenee käsittääkseni siten, että joko toinen akseli ei vedä tai kumpikaan akseli ei vedä. Riippuen mitkä holkit ovat vahingoittuneet, niin ne voidaan ostaa uutena tai käytettynä ja vaihtaa ilman että jakolaatikkoa pitää purkaa.

    Laakerit ja muut varaosat ovat ainakin 350 ja 35L jakolaatikkoihin helposti saatavissa https://awd.tech/collections/atc-350-bmw-x1-5-7.

    Mielestäni fiksuin vaihtoehto on korjauttaa nykyinen jakolaatikko uusilla sisukailuilla. Jos tilaa osat itse niin luultavasti myös halvin vaihtoehto, ja lopputiulos uutta vastaava, olettaen että jakolaatikon kuori on pysynyt ehjänä.

    Edit Major ehti jo vastata...

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Originally posted by Mikko_BMW View Post
    Jakolaatikko tuntuu olevan isohko murhe. Mutta ainahan se ei tarkoita sitä että pitää hakea marmorilta uusi 5 tonnilla. Kannattaa tsekkailla löytyykö esim. kunnostettuja/tarkastettuja käytettyjä laatikoita.

    Näissähän on 3 mekaanista vikamahdollisuutta:
    1. Laakerit ovat rikki. Tällöin ajaessa kuuluu rahinaa , rohinaa tai muuta ääntä ohjaamoon etenkin moottorijarrutuksen aikana. Tähän ei enää auta öljynvaihto. Laakerit eivät ole helposti saatavilla olevia standardilaakereita. Paras ratkaisu lienee hankkia kunnostettu jakolaatikko, jos autoa aikoo pitää vähän kauemmin. Uusi nimittäin maksaa monta tonnia. Toinen vaihtoehto on hankkia purkaamolta käytetty laatikko, mutta sen eliniästä ei toki ole takeita. Itse vaihtotyö ei ole korjaamoille kovin iso työ, ehkä 4h.


    2. Öljyn ominaisuudet tai kytkinkehä on vioittunut. Tämä ilmenee nypytyksenä / nykimisenä kiihdyttäessä. Ensin kannattaa vaihtaa jakolaatikon öljyt kuten foorumilla on keskusteltu. Jollei tämä auta, on kytkinkehä luultavasti vioittunut. Merkkiliike ei tätäkään osaa myy erikseen, jolloin jakolaatikon vaihto on kustannustehokkainta kuten kohdassa 1.

    3. Akselin ja/tai liitosholkin rihlat ovat rikki. Tämä ilmenee käsittääkseni siten, että joko toinen akseli ei vedä tai kumpikaan akseli ei vedä. Riippuen mitkä holkit ovat vahingoittuneet, niin ne voidaan ostaa uutena tai käytettynä ja vaihtaa ilman että jakolaatikkoa pitää purkaa.
    Kyllä häihin kohtuu hyvin saa jo nykyään osia...
    Spare parts for ATC35L transfer cases (used in BMW 1er, 2er, 3er, 4er, 5er, 6er, 7er, X1).ATC35L transfer case spare parts , Clutch Kit, 27107593440 Flange Kit Rear, Sealing Kit, Bearing Kit, Shaft Input, Gear Assembly With Drum Clutch, Plastic Parts Kit, Retaining Ring, 27107595650, 27107645468 Flange Kit Rear, 27107537665 Slinger, 27107539525, 331381LA0A Retaining Ring, 27107593452 Radial Seal Ring,


    Valtaosaan auttaa öljynvaihto, niitä öljyjä vaan pitää vaihtaa niin monta kertaa perätysten kun tulee tummaa ulos...

    Leave a comment:


  • Mikko_BMW
    replied
    Jakovaihteiston murheet

    Jakolaatikko tuntuu olevan isohko murhe. Mutta ainahan se ei tarkoita sitä että pitää hakea marmorilta uusi 5 tonnilla. Kannattaa tsekkailla löytyykö esim. kunnostettuja/tarkastettuja käytettyjä laatikoita.

    Näissähän on 3 mekaanista vikamahdollisuutta:
    1. Laakerit ovat rikki. Tällöin ajaessa kuuluu rahinaa , rohinaa tai muuta ääntä ohjaamoon etenkin moottorijarrutuksen aikana. Tähän ei enää auta öljynvaihto. Laakerit eivät ole helposti saatavilla olevia standardilaakereita. Paras ratkaisu lienee hankkia kunnostettu jakolaatikko, jos autoa aikoo pitää vähän kauemmin. Uusi nimittäin maksaa monta tonnia. Toinen vaihtoehto on hankkia purkaamolta käytetty laatikko, mutta sen eliniästä ei toki ole takeita. Itse vaihtotyö ei ole korjaamoille kovin iso työ, ehkä 4h.


    2. Öljyn ominaisuudet tai kytkinkehä on vioittunut. Tämä ilmenee nypytyksenä / nykimisenä kiihdyttäessä. Ensin kannattaa vaihtaa jakolaatikon öljyt kuten foorumilla on keskusteltu. Jollei tämä auta, on kytkinkehä luultavasti vioittunut. Merkkiliike ei tätäkään osaa myy erikseen, jolloin jakolaatikon vaihto on kustannustehokkainta kuten kohdassa 1.

    3. Akselin ja/tai liitosholkin rihlat ovat rikki. Tämä ilmenee käsittääkseni siten, että joko toinen akseli ei vedä tai kumpikaan akseli ei vedä. Riippuen mitkä holkit ovat vahingoittuneet, niin ne voidaan ostaa uutena tai käytettynä ja vaihtaa ilman että jakolaatikkoa pitää purkaa.

    Leave a comment:


  • Zebavar
    replied
    Originally posted by Zebavar View Post
    Huoltoliike oli Laakkonen Espoo, siellä palvelu toimi hyvin ja nopeasti.
    Sinne sain itse remonttiajan parin viikon päähän.

    Myyntiliike eräs toinen Laakkosen toimipiste.

    Jatkoa seuraa...

    Remontin jälkeen laitoin sähköpostilla kyselyn ihan mielenkiinnosta että saiskos huoltoraportin että mitä autolle nyt sitten tehtiin?
    Vastauksena tuli sähköpostia että: "Jakolaatikko ja happianturi vaihdettiin ja auto ohjelmoitiin".

    Jatkokysymykseni oli : entäs se EGR lauhdutin?
    -> parin päivän hiljaisuus.
    Sitten tuli pahoittelut että oli jäänyt jotenkin huomioimatta siitä alkup. diagnoosista mekaanikon huomio:" -Hukkaa jäänestettä -> Aktio mukainen cooleri uusittava."

    Nyt sitten ennen itsenäisyyspäivää uus aika varattuna, sijaisauton kera.

    Ilmeisesti marmoritiskin asiakkaita ei useinkaan kiinnosta että mitä huollossa tarkalleen tehdään?
    Onneksi tuli kysyttyä, jos tuo kiesi olisi sitten joskus kärähtänyt niin olisihan soppa syntynyt...

    Leave a comment:


  • Zebavar
    replied
    Originally posted by VilleP View Post
    Missä marmorilla tuo hoidettiin?

    Huoltoliike oli Laakkonen Espoo, siellä palvelu toimi hyvin ja nopeasti.
    Sinne sain itse remonttiajan parin viikon päähän.

    Myyntiliike eräs toinen Laakkosen toimipiste.

    Leave a comment:


  • VilleP
    replied
    Missä marmorilla tuo hoidettiin?

    Leave a comment:


  • Zebavar
    replied
    Originally posted by Zebavar View Post
    520dXdrive, B47

    .....
    Diagnoosi pikahuollossa:

    Jakolaatikko ....
    EGR lauhdutin vuotaa .....
    Takimmainen lambda sökö ....

    Auto ostettu 5kk sitten, täytyy avata keskustelu myyjäliikkeen kanssa...

    .
    Dodii:

    Alkutilanteessa siis Goodwill hakemus meni läpi siten että
    EGR lauhdutin menee töineen valmistajan piikkiin (takaisinkutsukampanja),
    Lambda osa korvataan, töitä ei
    Jakolaatikko korvataan, töitä ei.

    Siispä luuri kouraan.
    Ensin puheluja myyjän ja sitten sähköpostien vaihtoa liikkeen myyntipäällikön kanssa.

    Alkuun tyly vastaus, eivät tule mitenkään vastaan koska valmistaja kattanut jo virhevastuun.

    Useamman postin jälkeen alkoi tulemaan selvästi jostain aiemmista päätöksistä fraaseja, esim. "kaikki ollut ok tarkastusraportin mukaan",
    "Auto ollut kunnossa myyntihetkellä....Itse olet todennut koeajolla"
    "Virhevastuu jopa ylittyy tehtaan vastaantulolla",
    "Uusi jakolaatikko tuo huomattavan käyttöhyötydyn.."
    "...voitte ottaa yhteyttä kuluttajaneuvontaan..."

    Pitkään sai vääntää ja postitella.
    Kolmantena päivänä väsyinkin jo.

    Loppujen lopuksi sovittiin myyjäliikeen kanssa että he hoitavat diagnostiikka- ja lambdan vaihdon kustannukset. 159e+200e.
    Jakolaatikon vaihto menee artistin piikkiin. 800€.


    Mitäs sitten opimme?
    Ei nyt mitään uutta,
    kaikenmaailaman Kuntoraportit on arvottomia.
    Ja näitten käytettyjen kanssa saa aina varautua pikku propleemiin.


    Mutta eiköhän tästäkin koslasta kulkine saada.

    Leave a comment:

Working...
X