F10/11 tyyppiviat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • JKK
    replied
    Originally posted by Juspa View Post
    Ootko varma, että sulla välys on siellä hampaistossa eikä siinä nivelessä? Niissä nivelissäkin on ollut ilmeisesti väljyyksiä.
    Täytyy sanoa että ihan 100% varma en ole, koska ranne ei meinannut mahtua ahtaasta välistä kun aivan hammastankoon asti yritti ulottua. Pitäisi purkaa hieman enemmän tavaraa tieltä pois että pääsisi kunnolla käsiksi...

    Jokatapauksessa välys oli selkeästi tämän kuvan osan numero 5 alapäässä. Joko hammaskosketuksessa tai sitten alimmassa ristinivelessä. Ja juuri tuosta alemmasta akselin osasta on julkaistu uudempi paranneltu versio, kuten osanumerosta näkee. Eli jotain häikkää siinä on... Hintaa n.200 euroa. Ja tässä tapauksessa kyse on siis x-driven ohjausakselista, joka on eri numerolla kuin takavetoisen, mutta varmaan perusrakenne samaa kuraa...
    Last edited by JKK; 28-10-2016, 14:17.

    Leave a comment:


  • Juspa
    replied
    Originally posted by JKK View Post
    Mulla myös klonksuu juuri tuolla tavalla tuossa keskialueella - ja oikeastaan ihan missä tahansa ratin asennossa. Tosi pienestä välyksestä on kysymys, jota ei välttämättä edes huomaa jos ei tiedä. Mutta tässä tapauksessa ei siis tartte olla edes ratti keskitettynä. Alustavasti tutkailin, että lonksunta tulee ohjausakselin liitynnästä hammastankoon. Poika heilutteli rattia ja samalla itse tutkailin ohjausakselin niveliä. Siitä ohjausakselin juuresta (juuri ennen hammastankoa) kun ottaa kunnon otteen, niin välyksen tunsi ihan käsin heiluttelemalla. Renkaista vemputtamalla ei kuitenkaan tunnu hammastangossa väljää.

    Ajattelin että tuo lonksunta voisi asettua hammastangon "hampaiston" vaseliinikäsittelyllä ja kuningaspultin hienoisella säätämisellä tiukemmalle? Ainakin E39:mn tapauksessa tällä toimenpiteellä havisi kaikki lonksunnat.
    Mulla myös aivan sama, missä asennossa ratti on niin kuuluu (ei kylläkään ihan aina). Täytyy itse tutkia kanssa tarkemmin kun saa apumiehen kääntelemään rattia. Ootko varma, että sulla välys on siellä hampaistossa eikä siinä nivelessä? Niissä nivelissäkin on ollut ilmeisesti väljyyksiä.

    e46 vastaava (hyvin näkyy ja kuuluu kun nivel ruuvipenkissä kiinni):

    Leave a comment:


  • JKK
    replied
    Originally posted by Juspa View Post
    E6x -malleissa myöskin tätä ohjauksen kolisemista paljon, itsellänikin. Asiaa tutkiessani löytyi muutamiakin syitä klonksunalle, alla pari:
    Mulla myös klonksuu juuri tuolla tavalla tuossa keskialueella - ja oikeastaan ihan missä tahansa ratin asennossa. Tosi pienestä välyksestä on kysymys, jota ei välttämättä edes huomaa jos ei tiedä. Mutta tässä tapauksessa ei siis tartte olla edes ratti keskitettynä. Alustavasti tutkailin, että lonksunta tulee ohjausakselin liitynnästä hammastankoon. Poika heilutteli rattia ja samalla itse tutkailin ohjausakselin niveliä. Siitä ohjausakselin juuresta (juuri ennen hammastankoa) kun ottaa kunnon otteen, niin välyksen tunsi ihan käsin heiluttelemalla. Renkaista vemputtamalla ei kuitenkaan tunnu hammastangossa väljää.

    Ajattelin että tuo lonksunta voisi asettua hammastangon "hampaiston" vaseliinikäsittelyllä ja kuningaspultin hienoisella säätämisellä tiukemmalle? Ainakin E39:mn tapauksessa tällä toimenpiteellä havisi kaikki lonksunnat.

    Leave a comment:


  • SilverHawk
    replied
    Originally posted by Juspa View Post
    E6x -malleissa myöskin tätä ohjauksen kolisemista paljon, itsellänikin. Asiaa tutkiessani löytyi muutamiakin syitä klonksunalle, alla pari:



    Myös tämä voi aiheuttaa ääntä (pitääkö kun ajaa rattia ylös-alas):



    Sitten on vielä vaihtoehtona ohjausakselin liityntä hammastankoon ja siinä olevan "kuningaspultin" kiristäminen.

    En ole vielä selvittänyt omaani, hammastangossa ei ainakaan ollut väljyyttä.
    Pitäneen testata myöhemmin tänään tuota ylös-alas juttua.

    Leave a comment:


  • Juspa
    replied
    Originally posted by SilverHawk View Post
    Muutamaan otteeseen ruvennut kiristämään hermoja kun paikallaan ollessa rattia vähän käännellessä kuuluu sellainen klik klik ääni. Tutkailin asiaa jenkkifoorumeilta niin tälläinen tuli vastaan.



    ''Hello,
    I have a bmw f10 535d with the same problem. The sound is there when the wheel is centers and I tilt it 2-3 degrees right.

    What can be the problem? I changed my steering rack, so its not from that. It must be something else.

    Any advice is welcomed.
    HERE is a video where you can hear the noise (as you can see I am gentely moving the steering, until the angle is right and the clicking sound appears)''

    https://www.youtube.com/watch?v=OjQPGOYgtvg

    https://www.youtube.com/watch?v=fVFFxAFUIfo
    Tuossa vielä pientä videota asiasta.

    Antaako asian olla vai viedä auto suosiolla laakkoselle mistä se on ostettu pari viikkoa sitten
    E6x -malleissa myöskin tätä ohjauksen kolisemista paljon, itsellänikin. Asiaa tutkiessani löytyi muutamiakin syitä klonksunalle, alla pari:



    Myös tämä voi aiheuttaa ääntä (pitääkö kun ajaa rattia ylös-alas):



    Sitten on vielä vaihtoehtona ohjausakselin liityntä hammastankoon ja siinä olevan "kuningaspultin" kiristäminen.

    En ole vielä selvittänyt omaani, hammastangossa ei ainakaan ollut väljyyttä.

    Leave a comment:


  • SilverHawk
    replied
    Originally posted by poke View Post
    Vie Laakkoselle ja vaadi selvittämään vika. Ellei vikaa kuitenkaan löydy ja äänelle ei ole selkeää ominaisuuteen viittaavaa selitystä, niin vaadi kirjallinen lausunto siitä. Pyydä mainitsemaan huoltoon viennin syykin. Jos ja kun se sitten porsiikin, niin on esittää faktaa, että vika on ollut jo aiemmin.
    Täytyneen viedä ensi viikolla kun on paremmin aikaa.

    Leave a comment:


  • poke
    replied
    Originally posted by SilverHawk View Post
    Muutamaan otteeseen ruvennut kiristämään hermoja kun paikallaan ollessa rattia vähän käännellessä kuuluu sellainen klik klik ääni. Tutkailin asiaa jenkkifoorumeilta niin tälläinen tuli vastaan.



    ''Hello,
    I have a bmw f10 535d with the same problem. The sound is there when the wheel is centers and I tilt it 2-3 degrees right.

    What can be the problem? I changed my steering rack, so its not from that. It must be something else.

    Any advice is welcomed.
    HERE is a video where you can hear the noise (as you can see I am gentely moving the steering, until the angle is right and the clicking sound appears)''

    https://www.youtube.com/watch?v=OjQPGOYgtvg

    https://www.youtube.com/watch?v=fVFFxAFUIfo
    Tuossa vielä pientä videota asiasta.

    Antaako asian olla vai viedä auto suosiolla laakkoselle mistä se on ostettu pari viikkoa sitten
    Vie Laakkoselle ja vaadi selvittämään vika. Ellei vikaa kuitenkaan löydy ja äänelle ei ole selkeää ominaisuuteen viittaavaa selitystä, niin vaadi kirjallinen lausunto siitä. Pyydä mainitsemaan huoltoon viennin syykin. Jos ja kun se sitten porsiikin, niin on esittää faktaa, että vika on ollut jo aiemmin.

    Leave a comment:


  • SilverHawk
    replied
    Muutamaan otteeseen ruvennut kiristämään hermoja kun paikallaan ollessa rattia vähän käännellessä kuuluu sellainen klik klik ääni. Tutkailin asiaa jenkkifoorumeilta niin tälläinen tuli vastaan.



    ''Hello,
    I have a bmw f10 535d with the same problem. The sound is there when the wheel is centers and I tilt it 2-3 degrees right.

    What can be the problem? I changed my steering rack, so its not from that. It must be something else.

    Any advice is welcomed.
    HERE is a video where you can hear the noise (as you can see I am gentely moving the steering, until the angle is right and the clicking sound appears)''

    https://www.youtube.com/watch?v=OjQPGOYgtvg

    https://www.youtube.com/watch?v=fVFFxAFUIfo
    Tuossa vielä pientä videota asiasta.

    Antaako asian olla vai viedä auto suosiolla laakkoselle mistä se on ostettu pari viikkoa sitten
    Last edited by SilverHawk; 28-10-2016, 05:58.

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by radiaani View Post
    Ehkä se jossain näkyy, että BMW:llä on vain vähän omaa kokemusta etuvetotekniikasta? Taka-akselillakin ole vetarit mutta niiden kestävyydestä ei taida olla samanlaista tyytymättömyyttä.

    Koko nelivetotekniikka lienee 5-sarjassa aika marginaalituote globaalissa skaalassa. Ehkä suomalaiset ovat päässeet betatestaajiksi, kun xDrivea on myyty hyvillä tarjouksilla? Kun halvalla pitää tehdä monimutkaista tekniikkaa on aina riski, että joku paikka porsii ennenaikaisesti.
    Kuten tuossa jo todettiin, niin ei se neliveto mikä uusi juttu ole BMW:lle. Muutenkin on niin yksinkertainen asia tuo suojakumi, että ellei sitä osa suunitella, niin ei se suunnittelija osaa kyllä suunnitella mitään muutakaan voimansiirtoon. Ongelmia näiden etuvetarien suojakumeissa on BMW:llä ollut kauan.

    Olen samaa mieltä Petterin kanssa. Syy lienee siinä, että myynti vetää tälläkin laadulla hyvin, joten ei ole mitään syytä panostaa enempää. Ei panosteta, jos se ei vaikuta myyntiin -> maksimoidaan voitot. Kenties ovat huomanneet, että laatu on riittävä, joten se aina uuteen BMW:hen vaihtava ei keskimäärin joudu näiden ongelmien kanssa kamppailemaan. Sillä seuraavalla omistajalla taas ei niin suurta merkitystä enää ole tehtaalle, kun se ensimmäinen sen auton ostaa.

    Näistä ongelmista pitää puhua ääneen, niin se seuraava omistaja osaa näihin varautua ja ostohetkellä jo katsoa. Ei nämä ongelmat katoa mihinkään jos ne yritetään lakaista maton alle. Ei ne kyllä täällä foorumilla puhumallakaan katoa, mutta omistajat voi sentään näihin varautua ja noiden vetarien kohdalla voivat ne suojakumit tarkistaa/tarkistuttaa säännöllisesti huoltojen yhteydessä, joten mahdollisesti säästytään kalliimmalta remontilta. BMW on myynyt nelivetoja aika paljon viime vuosina, joten tuskin tehdasta kiinnostaa ellei tähän ei tule muutosta.

    Ja ei voimasiirron ongelmat ole todellakaan mikään BMW:n ainut ongelma, otin nyt vain yhden esimerkiksi. Lukemalla tämän ketjun huomaa kyllä, että niitä muitakin ongelmakohtia on enemmän kuin riittävästi.

    Leave a comment:


  • Petteri75
    replied
    iX-malleja oli jo E30 ja E34 -autoissa. Audin Quattro tuli 1980-luvun alussa, nuo 80-luvun lopussa. OK, etumatkaa on, mutta onko samaa kuulunut esim. MB:n tai Opelin suunnalta? F3X-autoissa 4-vetomallit ovat kaikkein suosituimpia. Jopa siinä määrin, että lokakuussa päättynyt Business M Sport -tarjouksen autoista ehdoton enemmistö oli nelivetoisia vaikka se merkitsi sitä, että koko M Sportin perusidea - alusta - muuttui perusversiolliseksi. Harva osti Adaptive M Sport -alustaa muutenkin kalliissa autossa.

    Nelivedon puutteet, ovat ne sitten mitä vain eivät ole ainoita vikoja baijerilaisissa. Ehkä BMW:lle laatu on jotain muuta kuin normaalia kestävyyttä? Ehkä kyse on vain siitä, että bemareiden ostajat ovat valmiit maksamaan 10-15% preemion autosta verrattuna muihin, ja niin kauan kun tämä jatkuu, voi tehdas rauhassa halveksia asiakkaitaan. Ehkä me kaikki tekisimme samoin?

    Jatketaan vielä. Missä VW:n TSI-/DSG-/päästöpetosongelmat ovat muka näkyneet uusien autojen rekisteröinnissä? Tai samaa perustekniikkaa käyttävässä Audissa? Tai Skodassa? Mikään ongelma ei ole johtunut muusta kuin halusta a) päästä helpommalla b) päästä halvemmalla, ei siis siitä, että olisi haettu teknologista etumatkaa joka olisi välittynyt loppukuluttajalle asti.

    Hyvä kun ongelmista puhutaan ääneen, jokainen on kuitenkin autonsa kalliilla ostanut.

    Leave a comment:


  • radiaani
    replied
    Originally posted by HTK12 View Post
    Toki F10 on hyvä autona, mutta laatu jättää mielestäni kyllä paljon vielä toivomisen varaa. Tästä keskustelusta kun katsot, niin enemmän sääntö kuin poikkeus, että nuo etuvetarien suojakumit menee siellä ~100 tkm tienoilla. Mielestäni juuri tälläisten osien kestoa on helpoin vertailla, koska näissä nyt ei ole suurta eroa onko kyseessä Toyota vai BMW. Muutenkin osa on niin yksinkertainen, että luulisi BMW tapaisen autonvalmistajan osaavan tehdä siitä yhtä kestävän kuin vaikka Toyota.
    Ehkä se jossain näkyy, että BMW:llä on vain vähän omaa kokemusta etuvetotekniikasta? Taka-akselillakin ole vetarit mutta niiden kestävyydestä ei taida olla samanlaista tyytymättömyyttä.

    Koko nelivetotekniikka lienee 5-sarjassa aika marginaalituote globaalissa skaalassa. Ehkä suomalaiset ovat päässeet betatestaajiksi, kun xDrivea on myyty hyvillä tarjouksilla? Kun halvalla pitää tehdä monimutkaista tekniikkaa on aina riski, että joku paikka porsii ennenaikaisesti.

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Originally posted by Raimo Miettinen View Post
    https://www.a-katsastus.fi/vikatilasto

    A-katsastuksen vikatilastoissa viime vuonna 5-sarjalainen on selvästi heikoimmin hyväksytyssä neljänneksessä. Syitä: Etuakselisto, Ohjauslaitteet. Toisaalta näillä myös ajetaan keskimääräistä enemmän.
    Jep. Tilasto olisi paljon mielenkiintoisempi jos siihen otettaisi vain kaksi keskimmäistä kvartaalia. Tällöin olisi paljon paremmin vertailukelpoinen.
    Esim. tilason loppupäästä löytyvät VW Kombi ja Sprintterimallit on isoilla hylkäysprosenteilla ja kilometreistä näkee että ne on valtaosin takseja.

    Ja niitä huolletaan keskimäärin paremmin kuin yksityisen autoja...

    Leave a comment:


  • Jani_88
    replied
    Sen verran tässä vielä totean, että mun kokemukseni mukaan näistä F1x-sarjalaisista menee edestä tukivarsia reilusti enemmän vaihtoon mitä E6x -sarjalaisista.

    Leave a comment:


  • TheRipper
    replied
    Originally posted by Raimo Miettinen View Post
    Mitä tarkoitat? Audi A4:n hylkäysprosentti 1,83 kun 5-sarjalaisella 12,34. Voidaanko tuosta päätellä jotain omistajista? Katsastustilastoja ei varmaan voi lukea kuin piru Raamattua, mutta saattaa se hiukan osviittaa antaa keikkuuko automalli listan alku- vai loppupäässä.
    No jos on huolellinen omistaja niin eihän sellainen vie autoa katsastukseen viallisena...

    Leave a comment:


  • Raimo Miettinen
    replied
    Originally posted by TheRipper View Post
    No nämä katsastustilastot ovat ihan oma lukunsa...ne kun eivät kerro autoista mitään vaan enemmänkin omistajista...joten niitä nyt ei kannata tässä yhteydessä tuijottaa...
    Mitä tarkoitat? Audi A4:n hylkäysprosentti 1,83 kun 5-sarjalaisella 12,34. Voidaanko tuosta päätellä jotain omistajista? Katsastustilastoja ei varmaan voi lukea kuin piru Raamattua, mutta saattaa se hiukan osviittaa antaa keikkuuko automalli listan alku- vai loppupäässä.

    Leave a comment:

Working...
X