Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ohjaustehostajan hydraulipumpun ulvonta (DynamicDrive, tandempumppu)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JKK
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2314
    • Uusimaa

    Ohjaustehostajan hydraulipumpun ulvonta (DynamicDrive, tandempumppu)

    En nyt ihan tiedä onko tämä vika, ominaisuus vai alkava vika? Mutta tässä uudessa tuttavuudessa kuuluu sellainen matala kierrosten mukana seilaava "vonkuna" 1000-1500rpm välillä. Mielestäni se tulee ohjaustehostajan tandempumpusta, enkä ensimmäisen 500km matkalla edes kiinnittänyt huomiota koko ääneen.

    Parhaiten se kuuluu moottorijarrutuksella kun kierrokset putoaa 1500rpm alapuolelle. Ja taas kiihdytettäessä kunnes 1500rpm ylittyy. Ja selvimmin kuuluu ohjaamoon. Auton ulkopuolella kuunneltaessa ääni hukkuu moottorin käyntiääneen. Ääni voimistuu hieman, kun paikallaan nostaa kierrokset 1300rpm tasolle ja kääntelee ohjauspyörää. Selvää on, että tuo ei ole mikään akuutti juttu, koska matkustajat ei meinaa edes huomata ääntä ellei vartavasten kehoita kuuntelemaan. Itsekin olen vähän siinä ja tässä että jaksanko huolestua.

    Ja huomionarvoinen juttu on se, että kylmällä koneella liikkeelle lähdettäessä ääntä ei juuri edes esiinny, vaan vasta sitten kun kone on ajettu kunnolla lämpöiseksi. Tästä syystä aloin jo vähän epäilemään laturiakin... ja ilmastointilaitteen kompuraa.

    Miten teillä muilla joilla on DynamicDrive, oletteko huomanneet tällaista? Näissähän on siis kaksitoiminen tandempumppu, joka pyörittää ohjaustehostajaa sekä DD:tä. Ei viitsisi ihan huvin vuoksi lähteä tilaamaan uutta 1300 euron hintaista tandempumppua GP:ltä. Tästä pumpustahan on jo julkaistu kolme eri osanumeroversiota, jotan jotain häikkää näissä alkupään pumpuissa on ollut... Tosin en tiedä mikä versio tässä yksilössä on?
    Last edited by JKK; 20-10-2016, 21:15.
    BMW G30 530e X-Drive

    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin
  • Ceeray
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2005
    • 1399
    • Kuopio

    #2
    Mulla DD ja kohta 170tkm mittarissa. Ei vongu. Turha kai tuota korjata jos se ei rikki mene..
    Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

    Comment

    • N54
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2012
      • 526
      • Satakunta

      #3
      Mulla on 104 tkm ajettu Dynamic Drivellinen F01 joka vonkuu täysin samalla lailla. Olen jo oppinut elämään sen kanssa ja aattelin ajaa niin kauan kun leikkaa kiinni tai tulee valot tauluun. Varmaan vähän samantyyppinen ongelma kuin aikanaan oli uliseva E6x:n ilmastoinnin kompura.

      Comment

      • JKK
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 2314
        • Uusimaa

        #4
        Originally posted by N54 View Post
        Mulla on 104 tkm ajettu Dynamic Drivellinen F01 joka vonkuu täysin samalla lailla. Olen jo oppinut elämään sen kanssa ja aattelin ajaa niin kauan kun leikkaa kiinni tai tulee valot tauluun. Varmaan vähän samantyyppinen ongelma kuin aikanaan oli uliseva E6x:n ilmastoinnin kompura.
        Oletko kokeillut vaihtaa tehostajan litkuja uusiin? Vai meneekö rahat ihan hukkaan? Tällä on ajettu nyt 130.000km. Ehkä ne voisi jokatapauksessa vaihtaa...

        Olisiko sitten niin, että alkupään osanumerolla olevat on taipuvaisia pitämään tuota ääntä ja myöhemmät numerot on hiljaisempia? Tuo ääni on kyllä sellainen että sen kanssa pysyy elämään meikäläinenkin vaikka yleensä on melko ronkeli korva näille jutuille... Tuo uusin osanumero on ollut tuotannossa vasta 03/2014 eteenpäin.
        Last edited by JKK; 20-10-2016, 23:30.
        BMW G30 530e X-Drive

        Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

        Comment

        • N54
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2012
          • 526
          • Satakunta

          #5
          Originally posted by JKK View Post
          Oletko kokeillut vaihtaa tehostajan litkuja uusiin? Vai meneekö rahat ihan hukkaan? Tällä on ajettu nyt 130.000km. Ehkä ne voisi jokatapauksessa vaihtaa...

          Olisiko sitten niin, että alkupään osanumerolla olevat on taipuvaisia pitämään tuota ääntä ja myöhemmät numerot on hiljaisempia? Tuo ääni on kyllä sellainen että sen kanssa pysyy elämään meikäläinenkin vaikka yleensä on melko ronkeli korva näille jutuille... Tuo uusin osanumero on ollut tuotannossa vasta 03/2014 eteenpäin.
          En ole nesteitä vaihtanut. Oma näkemykseni on että kun kerran tuosta pumpusta on tehty noin monta eri versiota niin tuskinpa se nesteiden vaihdolla tokenee. Tietty voishan sitä kokeilla, mutta toistaiseksi olen ajatellut säästää ne rahat suoraan uuteen pumppuun jos tilanne aikanaan äityy niin pahaksi. Nesteen tason olen kyllä tarkistanut.

          Comment

          • Santtu Repo
            BTCF Member
            • Jan 2005
            • 229
            • Siuntio

            #6
            Oon huomannut samaa, en tiiä onko vika vai ominaisuus kun kääntää mutkaan esimerkiksi oikealle niin vähän kun joku ulisisi tai ääntäisi kun niinsanotusti vastusta renkaalle kaarteessa, vähän kuin ohjaustehostin tai joku pumppu pitäis pientä ininää/ ulinaa, suoraan ajaessa ei pidä ääntä eikä mielestäni paikallaan pyörittäessä rattia, vaan nimenomaan kaarreajossa kun kääntää vauhdissa rattia. (varmaan päässä vinkuu ku on niin tarkka näitten kanssa )

            Alusta juuri madallettu mutta en ole vielä opettanut uutta korkeutta tai opettanut kallistustenvakaajia, en tiiä onko sillä vaikutusta asiaan, en kyllä muista ulisiko jo ennen toimenpidettä. Pitää lähteä ostamaan sopivaa avainta korkin aukasemiseksi kun siinä iso kuusiokolo korkissa kattoo että onko nesteen taso oikea ekana...
            E39 BMW 530D TOURING M-SPORT INDIVIDUAL -04, 2023->
            E39 BMW M5 -02, 2022->
            C4 CORVETTE 35TH ANNIVERSARY -88, 1996–>
            E64 BMW 645CIA CABRIOLET -05, 2012–>
            DODGE DART 225CID -73 (uudesta asti) 1973-->
            FENDT TOPAS 560 -11 2021->

            Comment

            • JKK
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 2314
              • Uusimaa

              #7
              Joo, saattaapi se sitten olla että annan tuon omankin vollottaa jos ei tuosta tuon pahemmaksi muutu. Nesteet vain pistän uudet.

              Toinen pikkujuttu minkä huomasin, on ratissa tuntuva aivan pienen pieni välys ohjauksen keskialueella, kun auto on parkissa. Sellainen, joka tuntuu vain lähinnä pienenä "napsuna" kun rattia pyörittelee sellaista puolen sentin liikettä edestakaisin keskialueella. Ajossa sen vielä tuntee ratissa kävelyvauhdissa mutta sen yläpuolella ei enää tunnu. Fiilis on, että saattaisi olla jopa ohjausakselin jompikumpi ristinivel? Tuntuu ja kuuluu niin terävänä että fiilispohjalla sanoisin että tulee ohjausvaihteen ja ratin välistä. Tämäkään ei sinällään tunnu sellaiselta vialta että kukaan jaksaisi sen enempää selvitellä. Sitä on vain aina ollut niin neuroottisen tarkka kaikista sivuäänistä että haluaa ainakin selvittää nämä... Onko kukaan muu huomannut moista?
              BMW G30 530e X-Drive

              Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

              Comment

              • Ceeray
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2005
                • 1399
                • Kuopio

                #8
                Aijai, äijä on vielä tarkempi ku minä omastani..

                Elä korjaa mikä ei mee oikeesti rikki , tulee itku vaan näitä pajottaessa, lompakkoon ainaki.
                Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                Comment

                • Vmatti
                  BTCF Member
                  • Dec 2012
                  • 329
                  • Espoo

                  #9
                  Itse en ole huomannut omassa mitään noita oireita (huh huh).
                  Sinällään hyvä, että joku kertoo mitä pitäisi edes kuunnella etukäteen.
                  Kokeilin tänään noita kaikkia tilanteita tarkalla korvalla.
                  Omassa:

                  2VA Adaptive Drive
                  223 Dynamic Damper Control
                  229 Dynamic Drive
                  2VH Integral Active Steering
                  F01 740D xDrive Individual LCI
                  Kawasaki H2SX SE

                  Exät:
                  F10 520D, F10 520D xDrive, F10 530D
                  Kawasaki Z750 -04, Suzuki Hayabusa -08, Kawasaki ZZR1400 -12

                  "Trust your instincts, be yourself"

                  Comment

                  • JKK
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2006
                    • 2314
                    • Uusimaa

                    #10
                    Originally posted by Ceeray View Post
                    Aijai, äijä on vielä tarkempi ku minä omastani..
                    Joo nyt alkaa olla korkea aika opetella ihan normaali suhtautuminen näihin käyttöautoihin. Nuo molemmat mainitsemani "ominaisuudet" on niin olemattomia, että moni ei koskaan edes kiinnittäisi niihin huomiota.

                    Se ohjauksen välyskin on oikeasti sellainen millin välys, joka käytännössä tuntuu vain parkissa jos osaa hakemalla hakea. Maanantaina on rekisteröintikatsastus ja ehkäpä sieltä (toivottavasti) löytyy esim. väljä raidetangon nuppi tai sisäpää? Jos ei löydy niin antaa olla kun kulkee kuitenkin suoraan kuin juna.
                    BMW G30 530e X-Drive

                    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                    Comment

                    • JKK
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 2314
                      • Uusimaa

                      #11
                      Originally posted by Ceeray View Post
                      Aijai, äijä on vielä tarkempi ku minä omastani..

                      Elä korjaa mikä ei mee oikeesti rikki , tulee itku vaan näitä pajottaessa, lompakkoon ainaki.
                      Se ohjauksen välyskin on oikeasti sellainen millin välys, joka käytännössä tuntuu vain parkissa jos osaa hakemalla hakea. Maanantaina on rekisteröintikatsastus ja ehkäpä sieltä (toivottavasti) löytyy esim. väljä raidetangon nuppi tai - sisäpää? Jos ei löydy niin antaa olla kun kulkee kuitenkin suoraan kuin juna.
                      BMW G30 530e X-Drive

                      Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                      Comment

                      • Supa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2005
                        • 7597
                        • Järvenpää

                        #12
                        Epäilen samaa ääntä omassa tandem pumpussa F01 korissa.
                        Onko kellään hiljentynyt autot CHF nesteiden vaihdolla? Tuostahan pitäisi varmaankin koko DD hydrauliikka tyhjentää jotta saa tarpeeksi vaihdettua :think
                        - E90 320i LCI M-sport -09
                        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                        Comment

                        • Rulla
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2008
                          • 80
                          • Porvoo

                          #13
                          Originally posted by Supa View Post
                          Epäilen samaa ääntä omassa tandem pumpussa F01 korissa.
                          Onko kellään hiljentynyt autot CHF nesteiden vaihdolla? Tuostahan pitäisi varmaankin koko DD hydrauliikka tyhjentää jotta saa tarpeeksi vaihdettua :think
                          Päädyitkö Supa vaihtamaan nesteitä? Itsellä sama homma tuossa GT:ssa ja olen samaa operaatiota miettinyt. Mistään en ole löytänyt tietoa, että kuinka paljon tuota nestettä sitten pitäisi tulla ulos ja laittaa sisään. Ja tietenkin koko systeemin tyhjentämisen tekniikka on kysymysmerkki, kun tuskin tuota imurilla saa tyhjäksi.
                          E70 3.0d -07
                          Entiset: E61 535dA -05, F07 530dx, Semi-Voll -10 : E60 530iA -06 :Z3 1.9 -96 : E36 316ti -96 : E32 735iA -91 : E32 735iA -88 : E60 530dA -04 : E28 520i -84 : E46 320dA -03

                          Comment

                          • makebm5
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2009
                            • 1234
                            • Kainuu

                            #14
                            Omaani vaihdoin niin että imuroin säiliön tyhjäksi ja laitoin pariksi sekunniksi käytiin ja taas imuroin tyhjäksi. Sitten täyttö ja pari kertaa homma läpi. En sitten tiedä jäikö systeemin paljon vanhaa muitta vihreät on nesteet vielä useamman kuukauden jälkeen.
                            BMW i4 M50, BMW E89 35is
                            Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

                            Comment

                            • Kimmo-R
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2010
                              • 400
                              • Tampere

                              #15
                              Originally posted by JKK View Post
                              Se ohjauksen välyskin on oikeasti sellainen millin välys, joka käytännössä tuntuu vain parkissa jos osaa hakemalla hakea. Maanantaina on rekisteröintikatsastus ja ehkäpä sieltä (toivottavasti) löytyy esim. väljä raidetangon nuppi tai sisäpää? Jos ei löydy niin antaa olla kun kulkee kuitenkin suoraan kuin juna.
                              Tyyppivika rattiakseli siitä tullu uus kestävämpi versio osanro 32306859833. Vaihdoin syksyllä kun tuli auto saksasta ja huomasin pienen välyksen. Onnistuu ihan itte konehuoneen puolelta.
                              Hifejä bemmeihin ym. tuunaamista. xHP dealer.
                              --Audiokit.fi--
                              BMW autohifi ryhmä Facebookissa.
                              BMW i4 M50 Supercharged -23
                              BMW i3 60Ah -14

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎