Kuinka iso operaatio on asentaa perus-stereosarjan tilalle Hifi tai ProHifi? Oletetaan että kaikki osat saa ostettua jostain ebaysta mutta puuttuuko silti kaapelointeja tjms? Entäpä koodaustarve? Pystyykö perus-stereoradion koodaamaan ProHifiksi niin että taajuuskorjain jne löytyy?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
F1x Hifi jälkiasennus
Collapse
X
-
Originally posted by kktune View PostKuinka iso operaatio on asentaa perus-stereosarjan tilalle Hifi tai ProHifi? Oletetaan että kaikki osat saa ostettua jostain ebaysta mutta puuttuuko silti kaapelointeja tjms? Entäpä koodaustarve? Pystyykö perus-stereoradion koodaamaan ProHifiksi niin että taajuuskorjain jne löytyy?
Koodauksen tarvitsee.
Top-Hifi tai B&O pitää olla että equalizer:in saa toimimaan.-BMW F11 530xd -12
-BMW E60 530dA -04
-BMW E23 735iA -85
Ex
-BMW E89 Z4 35i 09 Roadster
-BMW E85 Z4 2,5 03 Roadster
-BMW E36 Z3 2,0 99 Roadster
-BMW E39 528i 96
-
-
Originally posted by kktune View PostEipä ole mikään "bolt-on ja koodaus päälle" eli kaapeloinnit puuttuu jos ei ole parempaa hifiä alun perin. Unohdan suosiolla.
JarppaBMW i4M50 individual -23
exiä: BMW 545e -21
BMW F33 435xd -15
M550xd-12
e93 330da -08
Dodge Stealth RT/TT -91
Ford Thunderbird SC -91
Olds Supreme avo -71
Chevy Chevelle 2d HT -72
Comment
-
-
No tietysti jos johdot saa valmiina sarjoina niin sitenhän se alkaa olla bolt-on. Aika vähän noita perustasoa parempia soittimia löytyy autoista jotka saattaa muuten olla hyvin varusteltu. Auton etsintä jatkuu poissulkematta perus-stereoilla varustettuja...F20 116i M-sport
F11 530dA M-sport
Comment
-
-
Ei näyttänyt olevan parempaakaan F10:n hifilaitekeskustelua niin jatketaan tässä.
Mulla on ilmeisesti niin karvalakkistereot kuin vain voi olla. Ei bassoa penkin alla eikä peilikolmiossa diskanttia. Siispä laajakaista/2-tie ovessa ja se on kai 4":nen?
Mitään orggis prohifiä en tarvitse, mutta millainen homma tällaiseen on asentaa esim. Fanaticaudion myymistä 3-tie (tai 2-tie) sarjoista joku? Ilmeisesti ei mitään valmiita johdotuksia mene? Peilikolmiodiskantin muovia näytti saavan ebaysta, siihen diskantti joten saisi 2-tiesarjan ovipaneelihommilla? Mutta tuoko 4"+1" vielä järkevää parannusta?
Millainen homma ylipäätään on ottaa penkki pois, mattoa pois jotta saa piuhaa sisään?
Toimiiko normaali 3-tiesarja siinä missä pelkät ovikaiuttimet vai vaatiiko sekin koodausta tms.?G30 520d xDrive
EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91
Comment
-
-
Originally posted by alspe View PostEi näyttänyt olevan parempaakaan F10:n hifilaitekeskustelua niin jatketaan tässä.
Mulla on ilmeisesti niin karvalakkistereot kuin vain voi olla. Ei bassoa penkin alla eikä peilikolmiossa diskanttia. Siispä laajakaista/2-tie ovessa ja se on kai 4":nen?
Mitään orggis prohifiä en tarvitse, mutta millainen homma tällaiseen on asentaa esim. Fanaticaudion myymistä 3-tie (tai 2-tie) sarjoista joku? Ilmeisesti ei mitään valmiita johdotuksia mene? Peilikolmiodiskantin muovia näytti saavan ebaysta, siihen diskantti joten saisi 2-tiesarjan ovipaneelihommilla? Mutta tuoko 4"+1" vielä järkevää parannusta?
Millainen homma ylipäätään on ottaa penkki pois, mattoa pois jotta saa piuhaa sisään?
Toimiiko normaali 3-tiesarja siinä missä pelkät ovikaiuttimet vai vaatiiko sekin koodausta tms.?G31 540d Xdrive -17
Ex: F11 530dA -14
Ex: E61 530dA -04
Ex: E36 320ci -92
Comment
-
-
Originally posted by kuisma View PostF-sarjasta en ole varma, mutta ainakin E6x sarjan karvalakeimmassakin setissä oli bassot penkin alla, tosin niitä ei edes huomannut, koska ei löytynyt minkäänlaista vahvistinta. Vaihdoin sitten Motonetista hankitun mallikohtaisen Match- merkkisen 3-tiesarjan, joka meni heittämällä vakiopaikoille ja paranihan se huomattavasti. Ei tosin voi puhua samassa lauseessakaan nykyisen F11 Bang & Olufsenien kanssa
Peilikolmiodiskanttia mulla ei ole ollenkaan ja siten soundi on vähän matalalta tuleva ja keskialuevoittoinen. Lisäksi tuntuu, että oikea puoli soi lujempaa (balanssi katsottu) koska oikean kaiuttimen suuntaus korvaan on parempi, vasen "jää jalkatilaan". Erillisellä diskantilla tilanne ehkä tasoittuu.
Eli lähtiskö nyt sitten tilaamaan 3-tiesarjan josta diskantin/keskiäänen asentaa kunhan ehtii.. Diskantin muovikolmiohan pitää ostaa erikseen..
Onko käsitystä onko Matchin sarjoissa 8" basso ja 2-tiesarja erikseen täysin sama kuin 3-tiesarja? (tuli mieleen, että jos vaihtaisi aluksi basson vaan)
Tai sitten vaihtoehto, että Matchin koaksiaali ovikaiuttimen tilalle ja 8" basso penkin alle?
Missä/miten näissä alkuperäisissä on jakosuodatus? Eli meneekö bassolle valmiina suodatus vai onko ostettavassa 8" bassossa suodatus itsessään?
3-tie sarja
2-tie sarja
8" basso
4" ovikoaksiaaliLast edited by alspe; 21-02-2018, 12:32.G30 520d xDrive
EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91
Comment
-
-
Vähän hiljaista on, koitetaan herätellä karvalakkihifien paranteluun keskustelua.
BMWforumin puolella on ketjussa jossa kerrotaan:F10 tarjoaa vakiovarusteena Professional -radion, joka aiemmissa malleissa on ollut tarjolla lisähintaan. Kaiutinpuolella on vakiossa 2 keskiäänielementtiä ovissa, 2 bassoa penkkien alla ja 2 keskiäänielementtiä takaikkunalla.
Lisähintaan saa sitten HiFi- ja HiFi Professional -järjestelmät. Miedommassa on 12 kaiutinta ja 205 W pääteaste. Professional tarjoaa 600 W tehoa ja 16 kaiutinta. Esitteen mukaan siinä on myös signaalin prosessointi.
Tarkoitus olisi parantaa lähinnä kaiutinpuolta, ei vahvistinvirityksiä eikä radion vaihtamista.
Joku karvalakkikaiuttimet vaihtanut varmaan osaa sanoa:- lähteekö hattuhyllyn ja kojelaudan muovikehykset hienosti irti, vaaraa hajoamiselle?
- Onko orggiskaiuttimet (ovi+hattuhylly) vain kaksoiskartioiset "keskiäänet vai koaksiaaliset 2-tiet
- 2-tie koaksiaalin ja 2-erillissarjan ero mm. basson määrässä? Pitää ottaa huomioon, että 2-tie koksu olisi enemmän plug&pray
- koaksiaalikin olisi varmasti 100x parempi etuovessa kuin alkuperäinen jos orggis on pahvinen kaksoiskartio-keskiääni
- onko keskikaiuttimelle johtoja valmiina?
Taidan lähteä takaa eteenpäin tutkimaan asiaa Hattuhyllyn kaiuttimet pois ja tilalle jotain. Mitä?Last edited by alspe; 22-02-2018, 09:53.G30 520d xDrive
EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91
Comment
-
Jos meinaat pelkät kajarit vaihtaa niin hommaa mahdollisimman herkät. Vakiomankan tehot ei kauas riitä. Nätisti soitettaessa kyllä selkeämpi ääni, mutta alkaa särkeen nopeasti kun nostaa volumee. Ovikajarit ja penkinalus subit on tietääkseni rinnan. Voi laittaa erillissarjan (uudet ovilistat diskanttipaikoilla) ja "irto"bassot, mutta valmiilla 3-tie setillä saa subeillekkin alipäästön.
Itse laittaisin johtosarjan vahvistimen kera. Kantsii lukea:
Vastauksia kysymyksiin:
- Kajareiden kehykset lähtee kyllä nätisti muovityökalulla kampeamalla.
- Orkkiskajarit on ihan yhdellä kartiolla
- Basson määrässä ei 2-tie/koksu nyt juuri eroa, jos noista 4" vois es sanoa tulevan bassoa laisinkaan. Mutta ehdottomasti kannatta tilantunnun ja kirkkauden takia satsata uusiin listoihin ja erkkoihin. Houkuttelee enempi myös ostajia myytäessä kun on diskattipaikat jos ne audiot kriteerinä.
- Keskikajarille ei taida tulla es johtoja. Ei oo mankassakaan kanavaa sille.
Taakse vaihtaisin kajarit vasta viimeisenä jos ollenkaan. Ehkä jotkut edulliset/herkät koksut.Hifejä bemmeihin ym. tuunaamista. xHP dealer.
--Audiokit.fi--
BMW autohifi ryhmä Facebookissa.
BMW i4 M50 Supercharged -23
BMW i3 60Ah -14
Comment
-
-
Originally posted by alspe View PostVähän hiljaista on, koitetaan herätellä karvalakkihifien paranteluun keskustelua.
BMWforumin puolella on ketjussa jossa kerrotaan:F10 tarjoaa vakiovarusteena Professional -radion, joka aiemmissa malleissa on ollut tarjolla lisähintaan. Kaiutinpuolella on vakiossa 2 keskiäänielementtiä ovissa, 2 bassoa penkkien alla ja 2 keskiäänielementtiä takaikkunalla.
Lisähintaan saa sitten HiFi- ja HiFi Professional -järjestelmät. Miedommassa on 12 kaiutinta ja 205 W pääteaste. Professional tarjoaa 600 W tehoa ja 16 kaiutinta. Esitteen mukaan siinä on myös signaalin prosessointi.
Tarkoitus olisi parantaa lähinnä kaiutinpuolta, ei vahvistinvirityksiä eikä radion vaihtamista.
Joku karvalakkikaiuttimet vaihtanut varmaan osaa sanoa:- lähteekö hattuhyllyn ja kojelaudan muovikehykset hienosti irti, vaaraa hajoamiselle?
- Onko orggiskaiuttimet (ovi+hattuhylly) vain kaksoiskartioiset "keskiäänet vai koaksiaaliset 2-tiet
- 2-tie koaksiaalin ja 2-erillissarjan ero mm. basson määrässä? Pitää ottaa huomioon, että 2-tie koksu olisi enemmän plug&pray
- koaksiaalikin olisi varmasti 100x parempi etuovessa kuin alkuperäinen jos orggis on pahvinen kaksoiskartio-keskiääni
- onko keskikaiuttimelle johtoja valmiina?
Taidan lähteä takaa eteenpäin tutkimaan asiaa Hattuhyllyn kaiuttimet pois ja tilalle jotain. Mitä?
Itse en näe mitään iloa, miksi taakse pitäisi saada paremmata kaiuttimet, koska eihän kotonakaan kuunnella musiikkia selin kaiuttimiin nähden. Toki jos niin haluaa niin sinnekin löytyy paremmat
Kaiuttimet oli mallia: https://www.powerset.fi/rainbow_il-c83_bmw_fG08 LCI iX3 M Sport
Comment
-
Penkinalusbassoista, ne olisi rinnan ovikaiuttimien kanssa ihan ilman jakosuodatusta? Tai siis niinhän se onkin, että karvalakille ovikaiuttimelle menee kai täysi taajuuskaista, toistaa mitä toistaa? Entä basso, onko alkuperäinen basso sellainen että se vaan luonnostaan ei toista ylempiä ääniä, vai toistaako se vai onko orggiksessakin ehkä jokin suodatus sille? Luultavasti ei ole suodatusta alkuperäisenä.
3-tiesarjoissa siis olisi suodatus myös bassolle? Tällöin ovesta pitää vetää uusi kaapeli penkinalusbassolle vai onko niin, että basson alipäästö on bassossa itsessään?
Enköhän minä asenna eteen 3-tiesarjan, mutta soittelen radion vahvistimella. Jos ei riitä niin katsotaan sitten myöhemmin, peräkonttiasennukset ja kaapelien veto sieltä ei todellakaan kiinnosta. Olihan näissä akku sentään jossain takana, että virtakaapelia ei tarvisisi vetää edestä taaksen...
Etupäätä ennen ehkä asentuu takaiuttimet jos löytyy sopivan hintaiset. Match-merkinkin 2-tie erillissarja tuntuu vähän kalliilta 150 euron hintaan koska takakaiuttimien kohdalla sijoituksen kannalta on se ja sama onko kaiutin koksu ja erillissarja. Pitäisi vaan tietää onko näissä paljon muutakin eroa. Hinnat kumminkin 80€ vs. 150€.
Takakaiuttimien vaihtamista suunnittelin
a) siksi, että se olisi helpointa. Olisi helppo kokeilla ja itse todeta se, miten paljon orggis pahvikartio ja 2-tie koaksiaali / erillissarja eroaa.
b) lapset kuuntelevat musiikkia ja koitan kannustaa heitä nauttimaan siitä. Enenevässä määrin kuulleen Risto Räppääjää ja KISS:ia automatkoilla. Jos soundi on parempi voi faderin heittää joskus takakaiuttimille jotta edessä mölisee vähemmän.
c) autossa on pohjamelua niin paljon (myös F10:ssa), että tukevampi alakeskialueen ja yläbasson toisto sekä tietysti myös kirkkaus ei tee yhtään huonoa. Mitä enemmän parempilaatuisia kaiuttimia, sitä hiljempaa yhden kartion pitää soida. Ymmärrän kyllä kotihifivertauksen kun sitä tullut harrastettua ~20v, joskus vähän (liian) fanaattisestikin. Nykyään soundi-ihanne on "ympäripyörempi", tilaatäyttävämpi. Kotihifiäkään en enää arvioi siten, että mikä parhaiten toistuu sweet-spotissa.
d) takakaiuttimien asennuksen voisin tehdä nyt heti, ovet vasta kesämmällä.G30 520d xDrive
EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91
Comment
-
-
Ehdottomasti 3-tiesarja eteen, itsekin katselin aikanaan E61 tuota Rainbow:n settiä, mutta päädyin Matchiin, koska sen piti olla täysin plug and play (yhtä oven tukirautaa joutui leikkelemään).
Olen samaa mieltä takakaiuttimista aiempien kommentoijien kanssa, sillä ei kuskin penkillä istuvalle ole juuri mitään merkitystä mitkä siellä on, lähtisin muuttamaan etupään ensin. Etupään vaihto on parin-kolmen tunnin homma, kannattaa varata ovipahveihin uusia klipsuja varastoon.G31 540d Xdrive -17
Ex: F11 530dA -14
Ex: E61 530dA -04
Ex: E36 320ci -92
Comment
-
-
Olisko kenelläkään käsitystä soundierosta BMW:n oma HiFi-sarja vastaan Match/Rainbow 3-tiesarja?
Alkuperäiseen hifhisrajaan kuuluisi 200W vahvistin niiden hifi-sarjan kaiutinelementtien lisäksi. Missä tämä 200W vahvistin fyysisesti sijaitsee eli onko se plug&play jos sellaisen saa käsiinsä? Olisi tarjolla purettu HiFi-sarja vahvistimen kanssa tai sitten vaihtoehtona asentaa kolmannen osapuolen sarja (Match/Rainbow).
Olettaisin, että Rainbow/Match vastaavat noin Hifi Pro -tasoa paremminkin, paitsi tietysti vahvistusteho uupuu jos ei lisää vahvistinta.EDIT: kojalautakaiutinhan tässä on ongelma. Hifisarjassa sellainen on, mutta perustasossa ei varmaan ole kaapelointia valmiina. Sinänsä kojelaudan kaiutin olisi hyvä juttu kun se niputtaa ääntä keskelle, mutta saattaa olla liian isotöinen.Miten fyysisesti kaapelointi autossa menee eli minne väliin vahvistin tungetaan? Onko homma jotenkin niin yksinkertainen, että vahvistimet asennetaan peräkonttiin jota kautta lähtee kaikki kaiutinkaapelit oville/penkin alle/hattuhyllylle? Mitään "revi lattiamatot irti ja johdota uudestaan"-hifiä en aio asentaa eli orggiskaapeloinnin mukaan pitäisi selvitä hommasta.
EDIT: perustasossa kaiutinkaapelointi lähtee radiolta? Vai onko perustasossakin vahvistin ulkoinen soittimesta? Kalliojärven puheista ymmärsin, että perustasossa saa helposti DSP-vahvistimen liitettyä, erityinen johtoliitin väliin ja that's it. Ilmeisesti kyse oli siitä, että vahvistin pitäisi ujuttaa jonnekin kojelaudan sisään piiloon.
------
Joo, kyllä mä 3-tie etupään teen koska ei se niin isolta hommalta vaikuta. Penkit ylös ja ovipahvit irti, pei ---> uudet palikat kiinni.
Siltikin laittanen taakse paremman kaiuttimet koska edelleenkin siellä on lapset monesti kuuntelemassa. Mielummin ehkä kytken pois ne pahvikartiot jos ajattelee, ettei takakaiuttimet tuo mitään etua vaan paremminkin sekoittavat ääntä. 2-tiekoksuilla takakaiuttimiin tulee lisää diskantti ja nimenomaan laajemmin säteilevää eli ehkä hivenen tilantuntua. Mitä noita nyt googlettelin, niin Rainbow IL-4X koksut toistaisi 65--> Hz, Matchin kaiuttimet vissiin 100Hz --> ja orggis pahvikartiot oletettavasti korkeintaa 150 Hz asti. Tietysti pieni ero, pieni kartio, mutta ei ainakaan huonompaa suuntaan ja 100 euron panostus 20k€ autoon on aika olematon. Parasta helpoin asennus!
Toisella foorumilla asiaketju aiheesta.Last edited by alspe; 24-02-2018, 10:17.G30 520d xDrive
EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91
Comment
-
-
Originally posted by alspe View PostOlisko kenelläkään käsitystä soundierosta BMW:n oma HiFi-sarja vastaan Match/Rainbow 3-tiesarja?
Alkuperäiseen hifhisrajaan kuuluisi 200W vahvistin niiden hifi-sarjan kaiutinelementtien lisäksi. Missä tämä 200W vahvistin fyysisesti sijaitsee eli onko se plug&play jos sellaisen saa käsiinsä? Olisi tarjolla purettu HiFi-sarja vahvistimen kanssa tai sitten vaihtoehtona asentaa kolmannen osapuolen sarja (Match/Rainbow).
Olettaisin, että Rainbow/Match vastaavat noin Hifi Pro -tasoa paremminkin, paitsi tietysti vahvistusteho uupuu jos ei lisää vahvistinta.EDIT: kojalautakaiutinhan tässä on ongelma. Hifisarjassa sellainen on, mutta perustasossa ei varmaan ole kaapelointia valmiina. Sinänsä kojelaudan kaiutin olisi hyvä juttu kun se niputtaa ääntä keskelle, mutta saattaa olla liian isotöinen.Miten fyysisesti kaapelointi autossa menee eli minne väliin vahvistin tungetaan? Onko homma jotenkin niin yksinkertainen, että vahvistimet asennetaan peräkonttiin jota kautta lähtee kaikki kaiutinkaapelit oville/penkin alle/hattuhyllylle? Mitään "revi lattiamatot irti ja johdota uudestaan"-hifiä en aio asentaa eli orggiskaapeloinnin mukaan pitäisi selvitä hommasta.
EDIT: perustasossa kaiutinkaapelointi lähtee radiolta? Vai onko perustasossakin vahvistin ulkoinen soittimesta? Kalliojärven puheista ymmärsin, että perustasossa saa helposti DSP-vahvistimen liitettyä, erityinen johtoliitin väliin ja that's it. Ilmeisesti kyse oli siitä, että vahvistin pitäisi ujuttaa jonnekin kojelaudan sisään piiloon.
------
Joo, kyllä mä 3-tie etupään teen koska ei se niin isolta hommalta vaikuta. Penkit ylös ja ovipahvit irti, pei ---> uudet palikat kiinni.
Siltikin laittanen taakse paremman kaiuttimet koska edelleenkin siellä on lapset monesti kuuntelemassa. Mielummin ehkä kytken pois ne pahvikartiot jos ajattelee, ettei takakaiuttimet tuo mitään etua vaan paremminkin sekoittavat ääntä. 2-tiekoksuilla takakaiuttimiin tulee lisää diskantti ja nimenomaan laajemmin säteilevää eli ehkä hivenen tilantuntua. Mitä noita nyt googlettelin, niin Rainbow IL-4X koksut toistaisi 65--> Hz, Matchin kaiuttimet vissiin 100Hz --> ja orggis pahvikartiot oletettavasti korkeintaa 150 Hz asti. Tietysti pieni ero, pieni kartio, mutta ei ainakaan huonompaa suuntaan ja 100 euron panostus 20k€ autoon on aika olematon. Parasta helpoin asennus!
Toisella foorumilla asiaketju aiheesta.
Itselläni tässä G31 tuo hifi-paketti ja 12 elementtiä. Pitäis varmaan kokeilla tuota Rainbowin settiä myös tähän. Bassot on kai tässä erilaiset, joten niitä ei voine käyttää
Penkkien alla olevat perusbassot ovat aika vaatimattomat näihin Rainboweihin verrattuna ja bassojen toisto paranee kyllä. Äänisignaali kiertää tuon basson kautta oviin.
Jos siitä haluaan vielä paremman sijoittasin tuohon DSP:n sisältävään vahvariin, koska nyt sointi on Rainboweilla erottelevampi ja kirkkaampi (disuissa säätö erikseen vielä) ja äänikuva nousee ylemmäs mutta myös painottuu lähimpään 2-tie sarjan puoleen kun sitä keskikanavaa ei ole. Eli kuljettaja kuulee paremmin tuon oman puolen äänen, mutta DSP:llä siihen saa viiveen jolloin stereokuva siirtyy paremmin kohdalleen.Last edited by Peksu; 24-02-2018, 11:41.G08 LCI iX3 M Sport
Comment
-
Comment