Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10 ei starttaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10941
    • Joensuu

    #16
    Originally posted by Laku View Post
    Olet ihan oikeassa. Yllättäen apuakku (vuoden vanha ja Varta AGM 105Ah) olikin aika tyhjä, ladattu viimeksi keväällä 2016 ja säilytetty lämpimässä, ja kaapelit olivat ohuet aivan halpikset .
    Itse tulee apu akut ladattua pari kertaa vuodessa. Lisäksi aina ennen talvea ja käytön jälkeen (aina sitä jollekkin joutuu apuvirtaa talvella antamaan). Armeijassa tuli tuota kaapeleilla käynnistelyä aikoinaan harjoiteltua kohtuu reippaasti kun kovalla pakkasella ei ikinä laitteet käynnistyneet ilman apuvirtaa (paskat akut, joita ei voinut kuulemma uusia).

    Niillä halpiskaapeleilla voi käydä kaksi asiaa a) auto ei käynnisty tai b) kaapelit sulaa käynnistettäessä. Armeijassa yksi jantteri meinasi sulattaa kaapelit kun yritti käynnistellä sellaisilla ohuilla kaapelilla kuorma-autoa.

    Originally posted by rville View Post
    Tyhmä kysymys:
    Uskaltaako näihin antaa lisävirtaa irtoakusta kaapeleilla?
    Siis sinne konehuoneen liittimiin. Eikös siellä ole jonkinlainen diodisuojaus
    kuitenkin olemassa?
    Kuten edellä sanottiin, niin sinne se apuvirtaa pitää juuri antaa. Ei siellä mitään diodeita ole, joten ennen kaapeleiden kytkemistä varmasti, että kaapelit tulee kytkettyä oikein, muuten tulee helposti kalliiksi.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • makebm5
      Bimmer Enthusiast
      • May 2009
      • 1253
      • Kainuu

      #17
      Ja nimenomaan konehuoneen liittimiin apuvirta eikä akkuun kun liittimen kaapeli menee suoraan startille.
      BMW i4 M50, BMW E89 35is
      Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

      Comment

      • Remotion
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2003
        • 15251
        • Ajamisen Iloa

        #18
        Originally posted by Laku View Post
        Kaksi tuntia myöhemmin oli . Webasto jauhoi 25min ja akku täysin tyhjä. Ei lähtenyt apuakullakaan edes pyörittämään. Laitoin Ctekin lataamaan noin vartiksi ja lähti käyntiin.

        Ajoin 20km +5 asteen talliin ja akku lataukseen. 4h myöhemmin herjasi startin ja 20km ajon jälkeen akkua. Jätin illaksi ja yöksi Ctekin päähän pakkaseen akun lataukseen. Sunnuntaina tuo uusi vara-akku autoon sitten paikalle !

        Summasummarum:
        - 2001 vm. 46:lla ajoin Eberin kanssa vielä v. 2014 alkuperäisellä akulla.
        - E61 vm. 2007 akku hyytyi loppiaisena 2016.
        - F11 vm. 2012 akku hyytyi loppiaisena 2017.

        Mitä päättelemme akkujen käyttöiästä ja nykyautojen sähköjen määrästä?

        E61:ssä akku herjaili sentään vähän etukäteen. F11:ssä tuli ihan puun takaa.
        Luin äkkiseltään ton "Ctekin" että "Cheekin".
        Ei muutakun nukkumaan samantien.
        Z3 coupé individual

        F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
        E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

        Comment

        • marata
          Newbiemmer
          • Jan 2017
          • 3
          • Kurikka

          #19
          F10 ei starttaa

          Originally posted by ///X-POWER View Post
          Mikähän nyt kun pakkasta -14 ja yritin lähteä pihasta, niin ei starttaa! Joku pieni ääni kuuluu konetilasta ja ilmoitus ignition fault tulee. Kehottaa myös olla sammuttamatta autoa, koska se ei välttämättä käynnistyisi uudelleen
          Mutta kun käynnistyisi edes sen yhden kerran. Ei ole Webastoa vaan säteilylämmitin, että virtaakin pitäisi olla ja kait se siitä vähäisestä virrasta osaisi ilmottaa. Onko kokemusta?? Auto 530da -12
          Itselleni kävi to 19.1.-17 (f10 530d xdrive -11 ajettu jo reilu 300 tkm) samaten webasto käynnissä vartin ei alijännitehälytystä, mutta käynnistettäessä konehuoneesta kuului vain naps. Oletin akun sipanneen koska oli kysymys alkuperäisestä akusta. Esimerkkejä oli ettei akku kestä startin ottamaa virtaa, mutta pienellä kuormalla pitää jännitteen. Hain välittömästi uuden 105 agm akun ja latasin täyteen ja asensin paikalleen. Uusi käynnistysyritys ja sama juttu vain napsaus konehuoneesta. Päätin antaa poistamastani akusta lisävirtaa konehuoneen apukäynnistysnapoihin. Käynnistin auton useamman kerran ei mitään ongelmia. Irrotin apukäynnistyskaapelit ja kokeilin uudelleen, ei tapahtunut mitään ainoastaan ääni naps konehuoneesta.
          Tästä päättelin, ettei akussa ollutkaan vikaa vaan vika on auton pääsähköpiirissä, joka syöttää akusta starttivirran. Huoltoon sain ajan vasta ti 24.1 joten päätin käyttää sunnuntaipäivän selvittääkseni vian syyn ja korjatakseni ellei osia tarvita.
          Auton etupäässä olevasta suojatusta + apukäynnistin navasta lähtee kaapeli startin solenoidille ja muovisukalla suojattu alumiiniprofiili 2x32 mm auton alla kohti perää, takasillan kohdalla on läpivienti takaluukun puolelle. Läpiviennin jälkeen kuparikaapeli akulle. Tätä yhteyttä pitkin kulkee startin ottama virta, auton muu tarvitsema sähkö jaetaan muuta kautta.
          Takasillan läpiviennin kohdalla alumiinikiskoon on juotettu läpimenoa varten hopeoitu "pultti" johon takaluukussa kaapelikenkä kiinnitetään. Tässä minun tapauksessa liitos auton takasillan yläpuolella oli saanut suojauksen sisään kosteutta ja syöpyminen oli alkanut. Läpiviennissä "pultti oli säilynyt, mutta alumiinikisko muuttunut "mössöksi" 1,5 cm matkalta suojauksen sisällä. Tämän vuoksi virta ei enää kulkenut liitoskohdasta läpi. Tässä tapauksessa pystyin korjaamaan uudella liitoksella läpiviennin alumiinikiskoon, ettei tarvinnut vaihtaa koko kiskoa auton alle, joka on hyvin pohjasuojien peittämänä. Akun osto oli tässä tapauksessa turha. Nyt huoltoon koodaamaan uusi akku.

          Comment

          • poke
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 3103

            #20
            Originally posted by marata View Post
            Itselleni kävi to 19.1.-17 (f10 530d xdrive -11 ajettu jo reilu 300 tkm) samaten webasto käynnissä vartin ei alijännitehälytystä, mutta käynnistettäessä konehuoneesta kuului vain naps. Oletin akun sipanneen koska oli kysymys alkuperäisestä akusta. Esimerkkejä oli ettei akku kestä startin ottamaa virtaa, mutta pienellä kuormalla pitää jännitteen. Hain välittömästi uuden 105 agm akun ja latasin täyteen ja asensin paikalleen. Uusi käynnistysyritys ja sama juttu vain napsaus konehuoneesta. Päätin antaa poistamastani akusta lisävirtaa konehuoneen apukäynnistysnapoihin. Käynnistin auton useamman kerran ei mitään ongelmia. Irrotin apukäynnistyskaapelit ja kokeilin uudelleen, ei tapahtunut mitään ainoastaan ääni naps konehuoneesta.
            Tästä päättelin, ettei akussa ollutkaan vikaa vaan vika on auton pääsähköpiirissä, joka syöttää akusta starttivirran. Huoltoon sain ajan vasta ti 24.1 joten päätin käyttää sunnuntaipäivän selvittääkseni vian syyn ja korjatakseni ellei osia tarvita.
            Auton etupäässä olevasta suojatusta + apukäynnistin navasta lähtee kaapeli startin solenoidille ja muovisukalla suojattu alumiiniprofiili 2x32 mm auton alla kohti perää, takasillan kohdalla on läpivienti takaluukun puolelle. Läpiviennin jälkeen kuparikaapeli akulle. Tätä yhteyttä pitkin kulkee startin ottama virta, auton muu tarvitsema sähkö jaetaan muuta kautta.
            Takasillan läpiviennin kohdalla alumiinikiskoon on juotettu läpimenoa varten hopeoitu "pultti" johon takaluukussa kaapelikenkä kiinnitetään. Tässä minun tapauksessa liitos auton takasillan yläpuolella oli saanut suojauksen sisään kosteutta ja syöpyminen oli alkanut. Läpiviennissä "pultti oli säilynyt, mutta alumiinikisko muuttunut "mössöksi" 1,5 cm matkalta suojauksen sisällä. Tämän vuoksi virta ei enää kulkenut liitoskohdasta läpi. Tässä tapauksessa pystyin korjaamaan uudella liitoksella läpiviennin alumiinikiskoon, ettei tarvinnut vaihtaa koko kiskoa auton alle, joka on hyvin pohjasuojien peittämänä. Akun osto oli tässä tapauksessa turha. Nyt huoltoon koodaamaan uusi akku.
            Tämähän kuulostaa hyvin samalta kuin e60:ssäkin. samasta kohtaa nekin porsii ja jopa viimein palavat. e60:ssä oli takaisinkutsua em syystä.
            Kulkineet/projektit:

            640D F06
            530iA E39
            635 CSi E24
            518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
            1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

            Comment

            • Ceeray
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2005
              • 1400
              • Kuopio

              #21
              Ohhhoh.. Onko kuvat otettu jotta voipi toimitella eteenpäin? Meinaan tässä alkas olla takaisinkutsun paikkaa tältä osin taas.
              Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

              Comment

              • Clavurion
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 9157
                • Oulu

                #22
                Originally posted by Ceeray View Post
                Ohhhoh.. Onko kuvat otettu jotta voipi toimitella eteenpäin? Meinaan tässä alkas olla takaisinkutsun paikkaa tältä osin taas.
                Niin, että ne vois taas kampanjan puitteissa vaihtaa muovikotelon, joka ei tuohon varsinaiseen ongelmaan vaikuta mitenkään.
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • marata
                  Newbiemmer
                  • Jan 2017
                  • 3
                  • Kurikka

                  #23
                  Originally posted by Ceeray View Post
                  Ohhhoh.. Onko kuvat otettu jotta voipi toimitella eteenpäin? Meinaan tässä alkas olla takaisinkutsun paikkaa tältä osin taas.
                  En tullut kuvanneeksi, mutta otin pätkän kiskoa ja muovisukkaa talteen. Kiskossa näkyy selvästi kemiallisen prosessin jälki, kun sähköpari on kosteuden kanssa saanut kemiallisen prosessin aikaan. Alumiinisesta kiskosta oli prosessissa syntynyt tämä epämääräinen mössö muovisuojauksen sisään.

                  Comment

                  • Clavurion
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 9157
                    • Oulu

                    #24
                    Oliko siellä mitään viitteitä kontaktipastasta, jota osalistauksessa kehoitetaan käyttämään?
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • marata
                      Newbiemmer
                      • Jan 2017
                      • 3
                      • Kurikka

                      #25
                      Originally posted by Clavurion View Post
                      Oliko siellä mitään viitteitä kontaktipastasta, jota osalistauksessa kehoitetaan käyttämään?
                      Todennäköisesti on ollut, mutta siitä mössöstä ei pystynyt erottamaan eri ainesosia.
                      Attached Files

                      Comment

                      • koltta
                        Newbiemmer
                        • Feb 2008
                        • 14
                        • Haapavesi

                        #26
                        Takasillan läpiviennin kohdalla alumiinikiskoon on juotettu läpimenoa varten hopeoitu "pultti" johon takaluukussa kaapelikenkä kiinnitetään. Tässä minun tapauksessa liitos auton takasillan yläpuolella oli saanut suojauksen sisään kosteutta ja syöpyminen oli alkanut. Läpiviennissä "pultti oli säilynyt, mutta alumiinikisko muuttunut "mössöksi" 1,5 cm matkalta suojauksen sisällä. Tämän vuoksi virta ei enää kulkenut liitoskohdasta läpi. Tässä tapauksessa pystyin korjaamaan uudella liitoksella läpiviennin alumiinikiskoon, ettei tarvinnut vaihtaa koko kiskoa auton alle, joka on hyvin pohjasuojien peittämänä. Akun osto oli tässä tapauksessa turha. Nyt huoltoon koodaamaan uusi akku.[/QUOTE]

                        Miten tuon korjauksen teit. Mulla 100% sama vika?

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎