Announcement

Collapse
No announcement yet.

F11 aktiivinen vakkari - ongelmat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • gartney
    Newbiemmer
    • Jan 2017
    • 16
    • Tampere

    F11 aktiivinen vakkari - ongelmat

    Koitin kaivella onko kellään ollut ongelmia aktiivisen vakkarin kanssa F1x -sarjassa mutta aika vähän kirjoittelua.

    Ongelmana on, että sekä aktiivi vakkari, että törmäyksenestojärjestelmät antaa herjaa joka estää niiden käytön. Vika tuli ensimmäisen kerran vastaan motarilla ajettaessa kun lähestyin edessä olevaa autoa ja tuntemattomasta syystä aktiivivakkari päätti heittää herjan. Se ei siitä enää lähtenyt tulille vaikka auton sammutti ja käynnistyksen jälkeen vikatilaa ilmaisevat valot sammui. Auton oma tietokone ei näyttänyt virhettä ennen kuin lähdit uudelleen liikkeelle ja koitti käyttää vakkaria.

    Huollossa ohjainlaitevikaa ei ollut päällä mutta huomasivat, että vakkarista oli adaptioarvot hävinnyt. Resetoivat sen ja molemmat järjestelmät toimi normaalisti 400km ajan. Nyt vika tuli uudestaan päälle kesken ajon kun auton piti tehdä jarrutusta edessä olevan auton takia.

    Kokeilen illalla lukea vikakoodit kun vikatila on päällä mutta onko kellään kokemuksia vastaavasta ongelmasta? E-sukupolven onglemista löytyy paljonkin kirjoittelua ja talvella ongelmana tuntui olevan tutkalinssin lämmitin mutta tässä rakenne on aikalailla erilainen...
  • bemuksi
    Bimmer Rookie
    • Sep 2015
    • 39
    • Pohjanmaa, Finland

    #2
    Mulla toiminut hyvin tuo tutka mutta ärsyttävää on kun se kerää herkästi sohjot ja vakkari menee pois päältä. Lisäksi ottaa herkästi hieman sivultakin eli vetää liinat kiinni jos ei väistä hieman vasuriin 🙂

    Comment

    • gartney
      Newbiemmer
      • Jan 2017
      • 16
      • Tampere

      #3
      Käytin vianselvityksessä niin sieltä sai kaiveltua, että tutkan vaakasuuntainen kohdistus ei ole kohdallaan --> ACC tutka osoittaa aavistuksen liikaa vasemmalle. Tehtiin kalibrointi ajossa kahteen kertaan ja sama tulos molemmilla kertaa. Laitettiin siihen manuaalisesti korjatut asetukset mutta tuo boksi tekee dynaamista "korjausta" ajossa kokoajan niin oletus on, että x km jälkeen se laittaa virheen päälle kun on "korjannut" kohdistustaan tarpeeksi. Se vaatii mekaanisen kohdistuksen, eli riittäisi kun saisi tutkan osoittamaan suoraan eteenpäin mutta ko laitteita ei taida liian paljon olla marmoreillakaan. Vertikaalinen kulma oli ok, arvo keskellä asteikkoa.

      Eipä tule muuta mieleen kuin etupuskurin maalauksessa käyttö. Vika tuli päälle maalauksen jälkeen mutta silloinkaan ei kyllä suoriltaan maalaamolta lähdettyä vaan vasta n. 200km ajon jälkeen...

      Comment

      • Heguli 31
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 9995
        • KVLA

        #4
        Originally posted by bemuksi View Post
        Lisäksi ottaa herkästi hieman sivultakin eli vetää liinat kiinni jos ei väistä hieman vasuriin 🙂
        Tai laittaa ennakoivasti jalan kaasulle (vauhtia lisäämättä),niin ei jarruta fillareita ohitellessa.

        Comment

        • kmr
          Bimmer Rookie
          • Sep 2005
          • 175
          • Turku / Kotka

          #5
          Ja tomii kuten normaali vakkari kun jotakin niistä napeista piti pidempää pohjassa. Olisko ollut etäisyys.
          F11 530Xd M-sport
          ex. E92 325d -07
          ex. E30 320tic -87

          Comment

          • Palomies
            Bimmer Rookie
            • Nov 2011
            • 192
            • Home

            #6
            Tervehdys.
            Adaptiivisen vakionopeussäätimen toiminnasta. Kuuluuko auton nopeutta jarruttaessa "nykiä", kuin olisi jarrulaikat kireot? Normaalisti jarrutettaessa ei ilmiötä esiinnyt, vai kun auto jarruttaa edelläajavan nopeuteen tai hidastaa alamäessä pitäen säädetyn nopeuden? Auto 530D x-drive 2012 F10 ajettu 60tkm.
            Kiitos vastauksista.

            Comment

            • pyyn0
              BTCF Member
              • Jun 2008
              • 1053
              • Fin

              #7
              Originally posted by Palomies View Post
              Tervehdys.
              Adaptiivisen vakionopeussäätimen toiminnasta. Kuuluuko auton nopeutta jarruttaessa "nykiä", kuin olisi jarrulaikat kireot? Normaalisti jarrutettaessa ei ilmiötä esiinnyt, vai kun auto jarruttaa edelläajavan nopeuteen tai hidastaa alamäessä pitäen säädetyn nopeuden? Auto 530D x-drive 2012 F10 ajettu 60tkm.
              Kiitos vastauksista.

              Ei sen pidä nykiä ollenkaan vaan kuuluu hidastaa ihan rauhallisesti.

              OT: 5 vuotta vanha 530D ja 60tkm ajettu ? onko tää joku Italian ihme?
              -BMW F11 530xd -12
              -BMW E60 530dA -04
              -BMW E23 735iA -85
              Ex
              -BMW E89 Z4 35i 09 Roadster
              -BMW E85 Z4 2,5 03 Roadster
              -BMW E36 Z3 2,0 99 Roadster
              -BMW E39 528i 96

              Comment

              • MajorDrake
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 7518
                • Jyväshyvä

                #8
                Originally posted by pyyn0 View Post
                Ei sen pidä nykiä ollenkaan vaan kuuluu hidastaa ihan rauhallisesti.

                OT: 5 vuotta vanha 530D ja 60tkm ajettu ? onko tää joku Italian ihme?
                OT: levyt varmaan ruosteessa kun ei ole ajettu kuin silloni tällöin?

                Ei pitäisi cruisen nypyttää. Nypyttöökö normijarrutuksessa jos ihan keveästi jarruttaa?
                M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                Comment

                • Palomies
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2011
                  • 192
                  • Home

                  #9
                  Ei nypytä normaali käytössä. Jarrut ei ole ruosteessa.

                  Jotkut ajaa autolla aika vähän.. jos kilsoja ihmettelette.

                  Comment

                  • Lallevihtinen
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2006
                    • 690
                    • Tampere

                    #10
                    Originally posted by gartney View Post
                    Eipä tule muuta mieleen kuin etupuskurin maalauksessa käyttö. Vika tuli päälle maalauksen jälkeen mutta silloinkaan ei kyllä suoriltaan maalaamolta lähdettyä vaan vasta n. 200km ajon jälkeen...
                    Tutka on puskuri palkissa kiinni, puskurin irrotus ei pitäisi vaikuttaa millään tavalla, tutka jää siis autoon vielä kiinni ja on niiteillä kiinni.
                    sigpic
                    BMW E93 335i & BMW M550Dx
                    EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
                    XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

                    Comment

                    • böntti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2011
                      • 2855
                      • Tampere

                      #11
                      Originally posted by Lallevihtinen View Post
                      Tutka on puskuri palkissa kiinni, puskurin irrotus ei pitäisi vaikuttaa millään tavalla, tutka jää siis autoon vielä kiinni ja on niiteillä kiinni.
                      Syy lienee sama kuin miksi puskuri on maalattu..
                      -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                      -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                      -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                      -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                      -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                      Comment

                      • khan
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2003
                        • 262
                        • Turku

                        #12
                        Mikäköhän mahtaa olla kun ainakin 100+ km/h vakkarinopeudella nopeus seilaa aavistuksen, -1 kmh noin parin minuutin välein? Esim 110km/h tasaisella tiellä auto "epäröi" hetken, tiputtaa 109km/h ja taas kiihdyttää takaisin asetettuun nopeuteen?

                        Vaikka tuo on 1kmh heitto, niin sen silti huomaa helposti. Tämä siis silloin ainakin kun ei ole autoa edessä.
                        f11 520d -15 4d
                        ex. e60 525d -08 4d
                        ex. e87 116d -09 5d
                        ex. e30 316i -89 2d
                        ex. e34 535i -90 4d
                        ex. e34 525i -90 4d

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎