Announcement

Collapse
No announcement yet.

Takalasi huurtuu kiihdyttäessä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pakkopaita
    Newbiemmer
    • Mar 2017
    • 13
    • Helsinki

    Takalasi huurtuu kiihdyttäessä

    Olisiko mitään ideaa mistä voisi olla kyse? Auto on F11 M550d ja huomasin, että kun kunnolla kiihdyttää niin takalasi huurtuu sisäpuolelta mutta huuru hälvenee melkein heti pois. Ilmeisesti siis ilmastointi hönkäisee kylmää/kosteaa ilmaa niistä takakontissa olevista sivusuulakkeista. Onkohan kosteutta väärässä paikassa, vai onko ihan normaali ilmiö kun kompura saa yhtäkkiä lisää kierroksia? Tekeekö muilla vastaavaa? En oikein tiedä, että onko auto tehnyt sitä aina vaiko nyt vasta huomasin.

    Mulla oli joskus Volvo, jossa oli sellainen omaisuus, että ilmastointi kytkeytyi automaattisesti hetkellisesti pois kun kiihdytti kick down:lla. Olisikohan tässä vastaava ominaisuus, mutta mallia rikki...
  • Ceeray
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2005
    • 1399
    • Kuopio

    #2
    ..ehken nyt menee kategoriaan "3rd world problem" ...
    Peruskosteutta vaan , kesään mennessä häviää. Jahka sieltä muuta alkaa porsimaan ni ihan saa miettiä niitä tarpeeksi.. 😄
    Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

    Comment

    • Pakkopaita
      Newbiemmer
      • Mar 2017
      • 13
      • Helsinki

      #3
      Joo, ei tämä murhe ole vielä tästä maailmasta

      Sinänsä outo ilmiö minusta. Matkustamon ilmasuuttimet ei puhalla mitään ylimääräistä. Taustapelistä vaan näkee kun takalasi huurtuu ja aukeaa parissa sekunnissa. Voihan se olla, että kiihtyvyys on vaan niin kova, että matkustamon ilma pakenee peräkonttiin

      Comment

      • veku
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 6324
        • P-Pohjanmaa

        #4
        Originally posted by Pakkopaita View Post
        Joo, ei tämä murhe ole vielä tästä maailmasta

        Sinänsä outo ilmiö minusta. Matkustamon ilmasuuttimet ei puhalla mitään ylimääräistä. Taustapelistä vaan näkee kun takalasi huurtuu ja aukeaa parissa sekunnissa. Voihan se olla, että kiihtyvyys on vaan niin kova, että matkustamon ilma pakenee peräkonttiin
        Ääni tälle
        F11 M550D
        E39 M5
        F26 3.0 Da M-Sport
        E61 535D M-Sport

        Comment

        • N54
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2012
          • 526
          • Satakunta

          #5
          Itselle tuli kyllä ekana mieleen, että kovemmassa kiihdytyksessä pakoputkistossa oleva kondenssivesi höyrystyy takaikkunalle ja ilmavirran myötä haihtuu hetkessä pois.

          Comment

          • Petri.Kekkonen
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2006
            • 7397
            • Oulu

            #6
            Kaarreajossa huomaa aina miten kylmä ilma liikkuu auton sisällä suhteessa lämpimään ilmaan. Varmaan sama ilmiö selittää myös tämän, eli raskaampi kylmä ilma pakkautuu kiihdytyksessä auton takaosaan ja aiheuttaa huurtumista.
            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
            E39 523i M Sport '00, Titansilber

            Comment

            • Dualfun
              Moderator
              • Jan 2003
              • 17837
              • PKS

              #7
              Originally posted by Pakkopaita View Post
              Mulla oli joskus Volvo, jossa oli sellainen omaisuus, että ilmastointi kytkeytyi automaattisesti hetkellisesti pois kun kiihdytti kick down:lla. Olisikohan tässä vastaava ominaisuus, mutta mallia rikki...
              Näissä uudemmissa BMW malleissa, joissa on älykäs virranhallinta, kyllä.

              Näissä "Efficient Dynamics" autoissa virranhallintajärjestelmä ottaa pois laitteita käytöstä silloin kuin moottoriteho pitää maksimoida. Juurikin kiihdytettäessä otetaan ilmastoinnin kompurasta veto pois ja esim laturin vastus tiputetaan minimiin. Sama ominaisuus myös omassa E90.

              Aika hassu efekti silti jos se noin vikkelään reagoi että takalasi huurtuu välittömästi. Varmaan kosteus farmarin peräkontin lasilla kasvaa koska pyörteet nostavat pakokaasut "lasille" - siinä varmaan suurempi syy. Sekä yo. petrin mietteet asiasta.
              E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
              E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

              E28 ///M535i '87 zinnoberrot

              ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
              ½ E36
              ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
              Muut talouden vehkeet:
              E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
              Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
              Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

              Comment

              • Pakkopaita
                Newbiemmer
                • Mar 2017
                • 13
                • Helsinki

                #8
                Originally posted by Dualfun View Post
                Näissä "Efficient Dynamics" autoissa virranhallintajärjestelmä ottaa pois laitteita käytöstä silloin kuin moottoriteho pitää maksimoida. Juurikin kiihdytettäessä otetaan ilmastoinnin kompurasta veto pois ja esim laturin vastus tiputetaan minimiin. Sama ominaisuus myös omassa E90.
                Kylläpä se tästä Efficient Dynamics -ominaisuudesta taitaa johtua.

                Ihmettelemäni ilmiöhän on itseasiassa sama kuin jos sisällä hönkäisee viileään ikkunaan, niin se huurtuu hetkeksi. Ilmeisesti ilmastoinnin pudottaminen pois päältä aiheuttaa takalasille hetkellisen lämpimän ja kosteamman ilman hönkäisyn.

                Testasin asiaa tänään. Aamulla kun auto oli ollut yön katoksessa ja 5 minuutin ajon jälkeen liityin maantielle, niin takalasi huurtui vaikka en edes kiihdyttänyt mitenkään rajusti. Sellainen tavallinen reipas liikennevirtaan liittyminen. Vastaavasti iltapäivällä kun oli 5 astetta lämmintä ja liityin moottoritielle aavistuksen nopeammin niin taustapeilissä näkyi vain kutistuvat kanssa-autoilijat.

                Ihmetykseni oli siis ilmeisesti turhaa, mutta enpä ole ennen moista huomannut missään muussa autossa.

                Comment

                • Retze
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2006
                  • 422
                  • Keski-Suomi

                  #9
                  Originally posted by Pakkopaita View Post
                  Kylläpä se tästä Efficient Dynamics -ominaisuudesta taitaa johtua.

                  Ihmettelemäni ilmiöhän on itseasiassa sama kuin jos sisällä hönkäisee viileään ikkunaan, niin se huurtuu hetkeksi. Ilmeisesti ilmastoinnin pudottaminen pois päältä aiheuttaa takalasille hetkellisen lämpimän ja kosteamman ilman hönkäisyn.

                  Testasin asiaa tänään. Aamulla kun auto oli ollut yön katoksessa ja 5 minuutin ajon jälkeen liityin maantielle, niin takalasi huurtui vaikka en edes kiihdyttänyt mitenkään rajusti. Sellainen tavallinen reipas liikennevirtaan liittyminen. Vastaavasti iltapäivällä kun oli 5 astetta lämmintä ja liityin moottoritielle aavistuksen nopeammin niin taustapeilissä näkyi vain kutistuvat kanssa-autoilijat.

                  Ihmetykseni oli siis ilmeisesti turhaa, mutta enpä ole ennen moista huomannut missään muussa autossa.
                  Ootko vilkassu sattuisko olemaan kosteutta kontin pohjalla valmiiks?
                  nyk. jalkapelillä
                  ex BMW 320i

                  Comment

                  • TFV
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2006
                    • 3080
                    • Nurmijärvi

                    #10
                    Se huurre on ulkopuolella. Tuon kokoisesta koneesta tulee sen verran kamaa, kun nilkan oikaisee, että huurtuu varmasti.
                    E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

                    Comment

                    • Sami_R
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2007
                      • 276
                      • Kurikka

                      #11
                      Originally posted by TFV View Post
                      Se huurre on ulkopuolella. Tuon kokoisesta koneesta tulee sen verran kamaa, kun nilkan oikaisee, että huurtuu varmasti.
                      Kyllä minä tätä kans veikkaisin. :think
                      BMW F11 520d -11
                      MINI Cooper D -11
                      BMW E90 318i -11
                      BMW E90 318i -06

                      Ex:
                      BMW E46 316i -04
                      E70 X5 3.0sd M-Sport -08
                      E46 325iA -03
                      E39 540iA Individual Limonit Metallic -99

                      Comment

                      • 0se
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2012
                        • 113
                        • .

                        #12
                        Originally posted by Dualfun View Post
                        Näissä uudemmissa BMW malleissa, joissa on älykäs virranhallinta, kyllä.

                        Näissä "Efficient Dynamics" autoissa virranhallintajärjestelmä ottaa pois laitteita käytöstä silloin kuin moottoriteho pitää maksimoida. Juurikin kiihdytettäessä otetaan ilmastoinnin kompurasta veto pois ja esim laturin vastus tiputetaan minimiin. Sama ominaisuus myös omassa E90.
                        Tämä ominaisuus ollut ainakin E31-korista nykypäivään.

                        Comment

                        • snelle
                          BTCF Member
                          • Aug 2005
                          • 611
                          • Tampere

                          #13
                          Originally posted by TFV View Post
                          Se huurre on ulkopuolella. Tuon kokoisesta koneesta tulee sen verran kamaa, kun nilkan oikaisee, että huurtuu varmasti.
                          Ja tämänhän saa selvitettyä niin, että pyyhkäisee takalasin heti kun huurtuminen näkyy. Selviää onko huurre ulkona vai sisällä.
                          F11 520dA M-sport

                          ex: e30, e36, e39, e46, e61, e91

                          Comment

                          • Pakkopaita
                            Newbiemmer
                            • Mar 2017
                            • 13
                            • Helsinki

                            #14
                            Tänään muistin taas testata tätä kun oli otollinen viileä sää ja puhdas takalasi. Kiihdytyksessä lasi huuruun, pyyhin päälle, mutta huuru ei lähde pois. Sitten se hälvenee heti kun kaasupolkimen höllää. Eli kyllä huuru on sisäpuolella niin kuin silmäkin sanoo. Toki pakoputkista tulee vesihöyryä mutta se pöllyää selvästi auton takana.

                            Comment

                            • Ceeray
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2005
                              • 1399
                              • Kuopio

                              #15
                              Niin terhakkaa menoa että vesikin tiivistyy takalasiin kuin jättöpyörre hornetin siivenkärkiin!

                              Aika pelejä nämä bemarit ovat
                              Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎