Announcement

Collapse
No announcement yet.

535xd F11 jyrisee reippaassa kiihdytyksessä **plussakelillä**

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • gartney
    Newbiemmer
    • Jan 2017
    • 16
    • Tampere

    535xd F11 jyrisee reippaassa kiihdytyksessä **plussakelillä**

    Useampi postaus näyttäisi olevan jyrinään liittyen, mutta ihan samanlaisia oireita ei näyttänyt olevan muilla niin kokeillaanpa uutta threadia.

    Vain reippaassa kiihdytyksessä tulee matalataajuinen jyrinä joka kuulostaa voimakkaimmalta apparin puolen takapenkillä istuttaessa. Ihan kuin tulisi suoraan penkin alta se ääni. Jyrinää ei kuulu missään nopeudessa tasakaasulla ajettaessa tai kevyessä kiihdytyksessä millään kierroslukualueella, pelkästään veto päällä. Reippaassa kiihdytyksessä jyrinä alkaa kohtuu nopeasti ja jatkuu siihen asti kunnes höllää kaasua.

    Autossa oli viikon aikana kolmet eri vanteet ja renkaat alla ja kaikilla sama homma, eli vanteissa tuskin on vikaa. Tuli testailtua autoa pelkästään takapotkuna ja silloin tuntui, että jyrinä tuli herkemmin ja kevemämmässkin kiihdytyksessä muttei vieläkään tasakaasulla ajettaessa. Käytin eilen auton nelipyöräsuuntauksessa muiden syiden takia ja siellä huomasivat, että vasemmalla takaa oli aurauksensäädön epäkeskopultti jumissa holkissaan ja pultti veti puslan ruttuun. Tilaukseen lähdössä uutta palikkaa, osat numero 4,5 ja 6:



    Mutta tämä tosiaan vasemmalla puolella ja omaan makuun ääni tulisi oikealta puolelta. Muilta postauksilta koottuna ilmeisesti kannattaisi tarkistuttaa:

    - Kardaanin tukilaakerit, kuminivelet, keskitystapit, vaihteiston pään gulpo
    - Taaimmainen rättinivel (tähän taisi olla joillekin 2011 malleille kotiinkutsukampanja, mutta oma auto ei kuulunut siihen ryhmään)

    Tuleeko mieleen muuta mitä tarkistaa? Tässä hämää tuo äänen kuuluminen oikealta takaa mutta toki se voi runkoa pitkin vaeltaa mistä vain. Auto on 160tkm ajettu.

    EDIT:
    Oheiseen videoon törmäsin myös, nuohan saa tarkasteltua samalla:
    Last edited by gartney; 24-10-2017, 12:26. Reason: Jyrinä muuttunut
  • Lallevihtinen
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2006
    • 690
    • Tampere

    #2
    Vetoakselit voisi myös aiheuttaa tuollaista...tässä tapauksessa takimmaiset.
    sigpic
    BMW E93 335i & BMW M550Dx
    EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
    XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

    Comment

    • gartney
      Newbiemmer
      • Jan 2017
      • 16
      • Tampere

      #3
      Ongelma ratkaistu!

      Vika tuli helpoiten päälle kovassa kiihdytyksissä 60km - 100km/h välillä ja ylämäessä alhaisemmissakin nopeuksissa ja kevyemmissäkin kiihdytyksissä. Visuaalinen tsekkaus näytti, että takaperän tuennan puslista 2/3 oli rikki. Taaimmaisen puslan 2 sakaraa läpi koko puslan poikki. Toisessa etupuolen puslista oli yksi sakara poikki ja alkavia halkeamia. Noiden puslien vaihtoa varten joutuu irroittamaan kardaanin niin sekin tuli samalla käytyä läpi ja taaimmaisesta rättinivelestä löytyi pientä halkeamaa. Etummainen rättinivel oli vanhan mallinen / rautainen mötikkä niin se vaihdettiin samalla kumiseen limppuun (niin kuin 2012 jälkeen valmistetuissa on tehdasasenteisesti). Kardaani kun oli irti niin samalla vaihdettiin kardaanintukilaakeri mutta se näytti olevan ihan ok. Eli vika oli joko rättinivelessä tai perän puslissa.

      Comment

      • suosukeltaja
        Bimmer Rookie
        • Jan 2009
        • 111
        • Vantaa

        #4
        Originally posted by gartney View Post
        Ongelma ratkaistu!

        Vika tuli helpoiten päälle kovassa kiihdytyksissä 60km - 100km/h välillä ja ylämäessä alhaisemmissakin nopeuksissa ja kevyemmissäkin kiihdytyksissä. Visuaalinen tsekkaus näytti, että takaperän tuennan puslista 2/3 oli rikki. Taaimmaisen puslan 2 sakaraa läpi koko puslan poikki. Toisessa etupuolen puslista oli yksi sakara poikki ja alkavia halkeamia. Noiden puslien vaihtoa varten joutuu irroittamaan kardaanin niin sekin tuli samalla käytyä läpi ja taaimmaisesta rättinivelestä löytyi pientä halkeamaa. Etummainen rättinivel oli vanhan mallinen / rautainen mötikkä niin se vaihdettiin samalla kumiseen limppuun (niin kuin 2012 jälkeen valmistetuissa on tehdasasenteisesti). Kardaani kun oli irti niin samalla vaihdettiin kardaanintukilaakeri mutta se näytti olevan ihan ok. Eli vika oli joko rättinivelessä tai perän puslissa.
        Itsellä tuntuu moottorijarrutuksen jälkeen kun alkaa taas vetämään pieni nykäys, niin kuin olisi jossain välystä. Autona takavetoinen F11 535da -11.

        Olisko hyvä ideoita mistä alkaa katsomaan? Onko kaikki kohdat näkyvillä ja tarkastettavissa kun auton nostaa ylös?

        Oliko iso homma ja kalliit osat käydä takapään vetolinja kokonaisuutena läpi. Ajattelin oisko se selkeämpi katsoa koko paketti kerralla, eikä one-by-one.

        Comment

        • gartney
          Newbiemmer
          • Jan 2017
          • 16
          • Tampere

          #5
          En oikein osaa tuosta väljyydestä sanoa... Ehkä jollain muulla foorumilaisella voisi olla kommenttia tähän? Jotenkin tuntusi ettei kardaanin limppu tai takaperäntuennan puslat tuota aiheuta mutta en tosiaan tiedä...

          Kardaanin ja takaperän kumilimput on kaikki näkyvillä, mitään irroittamatta pohjasta, kun nostaa auton ylös. Osat sinällään ei maksaneet älyttömästi, hommasin Lemförderin limput kardaaniin autodocista ja Leebmannilta tilasin takaperän tuennan puslat ja kardaanin keskityshelan. Olisikohan 350€ ollut kaikki osat yhteensä. Työt onkin sitten toinen juttu. Kardaaniin pääsee kohtuu helposti käsiksi kun irroittaa pakoputken ja jotta pääsee takaperään vaihtamaan puslat niin pakoputki ja kardaani pitää olla irroitettu. Vaatii erikoistyökalut, että saa takaperän tuennan puslat irti. Kun tein kaikki työt samaan aikaan niin tarjoukset oli 550-650€ luokkaa Tampereen seudulla / tuntiveloituksella 6-8h homma. Marmorilta en edes kysynyt tarjousta.

          Comment

          • gartney
            Newbiemmer
            • Jan 2017
            • 16
            • Tampere

            #6
            Tähän vielä päivityksenä, että voimansiirron rempan myötä ongelma tuntui häviävän mutta vain tilapäisesti. Oireet parani merkittävästi rempan myötä --> aikaisemmin jyrinä oli niin kova, että sen tunsi kuskin penkissä ja koko takapenkki tärisi. Nyt ääni on vaimeampi ja esiintyy vain nopeusalueella 80-100km/h. Tässäkin näyttäisi olevan vaikutusta ulkoilman lämpötilalla. Plussakelillä raju kiihdytys 80km/h vauhdista 5 vaihteella antaa selkeimmän jyrinän ja pohjassa tuntuu, että jotain siellä tärisee ja kunnolla. Nyt on muutama pakkaspäivä alla ja auto seissyt ulkona, jyrinää ei juurikaan saa esille millään konstilla. Olen ajanut pidempääkin siivua ja kone yms on päässyt kunnolla lämpenemään mutta jyrinää ei tule. Käytin eilen autoa lämpimässä hallissa ja taas kun lähdin huoneenlämpöisellä autolla liikkelle niin jyrinä tuli takaisin. Pidin autoa ulkona 20min, lähdin uudestaan ajamaan ja jyrinää ei havaittavissa. Tänään aamulla taas pidempi ajo takana pakkasessa ja ei mitään oireita.

            Raja tuntuisi olevan tuossa +2 ahteen tienoilla milloin jyrinän saa esille. Normaalissa ajossa plussakelilläkään ei tule jyrinöitä, vain silloin kun auto antaa itsestään lähes täydet / täydet väännöt ja 80-100km/h nopeusalueella kiihdytyksen aikana. Tasakaasulla ei jyrise. Näiden testien perusteella koneen lämpötilalla ei ole väliä, jyrinä tulee plussakelillä myös kylmällä koneella.

            Mikähän siellä voi reagoida ulkoilman lämpötilaan nollan asteen tienoilla? Kumit ja metallit tuntuu ettei tuossa lämpötilassa vielä pitäisi niin paljoa laajentua tai kutistua. Onko jotain sähköisiä osia ko autossa joiden ohjaamiseen käytetään ulkoilman lämpötilaa tai jotain vastaavaa mistä tuo voisi johtua? Pahimmillaan jyrinän ollessa päällä se tuntuu rungon välityksellä pohjasta tulevan, keskikonsolin paikkeilta. Automaattilaatikon öljyt on vaihdettu, samoin etuperän, takaperän ja jakolaatikon.

            Comment

            • vatku
              Bimmer Rookie
              • Sep 2015
              • 46
              • Pirkanmaa

              #7
              Moi,

              Mulla aika samankaltainen tapaus kanssa Tampereen seudulla, mutta 2014 520 xd B47 koneella 190 tkm ajettu.

              Ostaessa autosta ei kuulunut mitään, mutta 2000 km matka-ajon jälkeen jurina alkoi tulemaan matkavauhdissa ilmi aika samalla tavalla.
              Mulla on vaihdettu vaihteiston öljyt, jakolaatikko, kardaanin limput eteen ja taakse, etuvetarit joissa hiukan välystä ja vasen takavetari, joka oli nahkea liikkumaan.

              Kesärenkailla jyrinä oli hyvin samanoloista kuin sinulla, mutta tuli selkeimmin esiin 8 vaihteella 90:stä vedättäen ylöspäin, jolloin koko auto tärisi tai jurisi. Ilman nelivetoa oire ensin poistui, mutta nyt se on ehkä tuntuvissa myös lievästi sulake irrallaankin.
              Kitkarenkailla tärinä ei ollut enää riippuvainen vedosta, vaanl alkoi jatkuvana n. 5 km ajon jälkeen välillä häipyen. Kitkarenkailla tärinä on myös eco pro moodilla rullatessa, joten epäilenpä että voimansiirrolla ei ole välttämättä tekemistä tämän kanssa.

              Oikeaa takavetaria ei ole vielä vaihdettu, koska se vaikutti olevan ehjin vetareista. Tosin tärinä tuntuu tulevan auton oikealta puolelta ja mieluummin takaa.

              Nyt jonottelen renkaiden tasapainotukseen. Jos sillä ei tule kuntoon niin pitäisi varmaan suunnata katse pyöränlaakereihin ja sen jälkeen jarruihin.

              Voihan tietysti olla, että vikaa on sekä talvirenkaissa, että autossa, mutta koska tärinä poistuu välillä kokonaan ja koska tärinää on myös kesärenkailla, niin vähän epäilen sitä...
              Last edited by vatku; 29-10-2017, 20:40.

              Comment

              • ptikkala
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2007
                • 1568

                #8
                Selvisikö nämä jyrinät koskaan?

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎