Announcement

Collapse
No announcement yet.

F1x peräöljyn vaihto ja luokitus, apuja kaivataan..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • r_vesa
    Bimmer Rookie
    • Sep 2009
    • 117
    • Finland

    F1x peräöljyn vaihto ja luokitus, apuja kaivataan..

    On yritetty googlata ja selvittää, mutta täsmällistä tietoa ei tunnu löytyvän.

    Ongelma:
    Olisin vaihdattanut huoltopisteessä (ei merkkiliike) peräöljyt, mutta kertoivat etteivät uskalla vaihtaa normaaleja (olikohan luokitus 75W-90?) peräöljyjä koska 7/2011 on vaihtunut bmw:n peräöljyt ns. erikoisöljyiksi. Auto on VIN koodin mukaan valmistettu 4/2011, mutta on niin lähellä tuota 7/2011 vaihtohetkeä että asia pitäisi varmistaa jostakin.

    BMW:n vastaus on että LifeTime ikiöljyä ei tarvitse vaihtaa.

    Malli on F10 528i ahtamaton 6-sylinterinen bensakone. Ilmeisesti näissä kaikissa on avoin perä ja rajoitus on tehty sähköisesti eli ei ole LSD (limited slip differential) perää kuten aidoissa M bemareissa?

    Oletteko vaihtaneet näihin peräöljyjä millaisilla kilometreillä ja onko eroa ennen 7/2011 ja sen jälkeen valmistetuissa autoissa?
    '11 M-Sport 528i
    '15 KTM 1190 R
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10941
    • Joensuu

    #2
    Ei nämä nyt ihan rakettitiedettä vielä ole. Katsot esim. Castrolin öljyvalitsimesta rekkarilla öljyn perään ja sitä sinne. BMW:lla on ollut tuo lifetime linjaus peränöljyissä jo E39:ssä.. Ei ne öljyt ikuisesti hyvinä pysy, se miten usein ne vaihtaa saa jokainen itse päättää.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • r_vesa
      Bimmer Rookie
      • Sep 2009
      • 117
      • Finland

      #3
      Originally posted by HTK12 View Post
      Ei nämä nyt ihan rakettitiedettä vielä ole. Katsot esim. Castrolin öljyvalitsimesta rekkarilla öljyn perään ja sitä sinne.
      Joo ei luulisi olevan. Ei tuo Castrol öljynvalitsin ihan suuresti vakuuta vaikka suositus omalle koslalle löytyykin. Nimittäin monelle uudemmalle 518, 520 mallille ei löydy minkäänlaista suositusta... tuohonkin varmaan joku syy täytyy olla...
      '11 M-Sport 528i
      '15 KTM 1190 R

      Comment

      • Yyz
        Bimmer Rookie
        • Jan 2009
        • 151
        • Pirkkala

        #4
        Motonet ainakin myy Bmw OSP 75w90 öljyä alkuperäisessä pullossa...

        Comment

        • -kiki-
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 1160
          • Hämeenkyrö

          #5
          2013 535d xdrive laitoin gl5+ redline 75w90 hypoidiöljyt
          F11 535xd, Vw tiguan 2.0tdi 4 motion

          Comment

          • john_anthony
            Bimmer Rookie
            • Dec 2008
            • 55
            • Kuopio

            #6
            Laakkoselta purkki bemarin omaa peräöljyä, hinta n.40€/l. Itse vaihdoin perän öljyt (520d) 170tkm kohdalla.
            E34 520i -90 Bronzitbeige metallic

            Se on heikko mikä ei kestä! Mut miks se viimenen mutteri on aina jumissa?:think

            Comment

            • Lallevihtinen
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2006
              • 690
              • Tampere

              #7
              Vaihtokohdasta 7/11 vanhempiin CASTROL SAF-XO 75W-90 = Castrol Syntrax Long Life 75W-90 ja uudempiin BMW:n oma öljy Hypoid axle oil G1.

              Edit: Itseasiassa tarjoo tota vanhempaa öljyä kuitenkin joihinkin LCI malleihinkin...kannattaa tarkistaa oman auton tiedoilla kumpaa öljyä sinne kuuluu BMW:n mukaan, Synthetik OSP vai Hypoid axle G1. Noi mainitsemani Castrollit käy tuon Synthetik OSP:n tilalle mutta ei G1:sen.
              Last edited by Lallevihtinen; 10-08-2017, 07:57.
              sigpic
              BMW E93 335i & BMW M550Dx
              EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
              XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

              Comment

              • OVi
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2016
                • 517
                • Oulu

                #8
                Näyttäisi noiden Synthetic OSP ja Hypoid axle G1 suurin ero olevan GL-luokitus. Viskositeetti on kutakuinkin sama ja molemmat ovat tarkoitettu ilman kitkalukkoa olevaan kulmavaihteeseen, mutta OSP on GL-5 ja G1 on GL-4 luokiteltu.

                GL-5 kestää suurempia pintapaineita, mutta sen lisäaineistus saattaa syövyttää kuparimetalleja, eli vaikka messinkiä.
                Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4630
                  • Tampere

                  #9
                  Näyttävät ne perät näissäkin alkamaan huutamaan. Ehkä öljynvaihto ei ole huono juttu. Tuossa ääni kuuluu hiukan reilussa 50:ssä ja 130:ssa.. :think
                  Ääni on niin tuttu edellisestä autosta että heti tietää mistä on kyse.


                  Guten Abend zusammen Hab mein Wagen mittlerweile seit fast 3 Wochen und mir ist dieses jaulen aufgefallen, und das nur weil ich das Radio mal auf leise hatte. …
                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • PNM2
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2015
                    • 1119
                    • Espoo

                    #10
                    Originally posted by fraatti View Post
                    Näyttävät ne perät näissäkin alkamaan huutamaan. Ehkä öljynvaihto ei ole huono juttu. Tuossa ääni kuuluu hiukan reilussa 50:ssä ja 130:ssa.. :think
                    Ääni on niin tuttu edellisestä autosta että heti tietää mistä on kyse.


                    https://www.motor-talk.de/forum/530x...-t6324215.html
                    Perän (ja etuperän) öljynvaihto on sen verran edullinen toimenpide, että se lienee ihan fiksua, jos auto ei tuoreimmasta päästä ole. Mä vaihdatin omaani noin sadantonnin ja viiden vuoden kohdalla kerralla etuperän, perän ja jakolaatikon öljyt. Kolmisensataa töineen oli muistaakseni hinta. Itse ei mahdollisuutta vaihtaa, vaan ostohommina menee tällaiset.
                    i4 M50
                    ex: G30 530e xDrive M-Sport
                    ex: F11 525d xDrive
                    ex: F11 520d
                    ex: E91 318i

                    Comment

                    • Ramram
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2011
                      • 64
                      • Espoo

                      #11
                      Omassa kesti 520 tkm, sitten oli kahvikupillinen öljyä jäljellä ja leikkasi kiinni.
                      Ihanan kallista...
                      ---Bmw...ja olet jo perillä---
                      E30 320i Cabriolet -89
                      E39 525dAt -03, ex E39 525dAt -03, ex E39 525aAt -01
                      exF11 518dAt -15, F11 520dAt -12, ex G31 520d -17
                      Ex E61 520dAt -10,ex E61 520dAt -08,ex E61 520dAt -06
                      ---Jo 3800000 km takana---

                      Comment

                      • fraatti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 4630
                        • Tampere

                        #12
                        Originally posted by Ramram View Post
                        Omassa kesti 520 tkm, sitten oli kahvikupillinen öljyä jäljellä ja leikkasi kiinni.
                        Ihanan kallista...
                        Tuohan on jo hyvä suoritùs. Tuota ääntämistä kun on kuitenkin tavattu yksilöistä joilla on ajettu 1/10 tuosta sinun ajomäärästäsi.
                        F11 535dX LCI
                        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                        Comment

                        • fraatti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 4630
                          • Tampere

                          #13
                          Töräyteltiin pariin autoon myös perien öljyt. Jostain syystä etuperän öljyt olivat paljon mustemmat. Mahtaako sitten läsnä oleva moottorin lämpö mustuttaa nuo nopeammin kuin takana viileämmässä olevan takaperän? Tietääkö kukaan minkä väristä tuo BMW peräöljy on alkujaan?

                          Keskellä uutta 75W-85 ravenolia, oikealla etuperän öljyt ja vasemmalla perän öljyt.
                          Uloimmaiset 530d:stä jossa nuo olivat hiukan vaalempia kuin 535d:ssä. 530d -12 210tkm ja 535d -14 ja 165tkm ajettuja.



                          Tuskin tässäkään ainakaan haittaa oli öljyjen vaihdosta. Vähiten värjäytyneet öljyt näyttivät tälläiselle eli valo kulki niukin naukin läpi.




                          Tuossa vielä etuperän proppujen paikat. Tuohon täytön kuusiokoloon ei sattunut olemaan kuin 1/2" hylsy niin se tarvi avata sisälokarin puolelta vatoakselin vierestä. Sopivalla avaimella olisi varmaan saanut suoraan sieltä välistäkin sen auki.


                          Tuosta vielä määrät:
                          Last edited by fraatti; 26-02-2019, 17:47.
                          F11 535dX LCI
                          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                          Comment

                          • fraatti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 4630
                            • Tampere

                            #14
                            Sattui tuossa vahingossa silmään pari kuvaa jossa Igor suorittaa öljynvaihtoa 75tkm ajettuun X1:n.

                            Tuossa öljyt ovat vielä varsin kirkaat noihin mönjiin nähden mitä noista peristä itse sain pihalle.

                            Уже не в первый раз убеждаюсь, что одна голова хорошо, а две тысячи читателей лучше. А именно: после моей записи в БЖ — Журнал событий уважаемый DmiitriyNN обратил мое внимание на то, что при замене…


                            Tässä taas tyylinäytettä 180tkm ajetusta 3.0d X5:sta


                            Etuperä:


                            Jakolaatikko, sieltä voi näköjään joskus tulla miltei kirkastakin ulos... :think

                            Сегодня поменял масло в раздатке и в редукторах, не жалею ни секунды! Купил масло у официалов: 1. в раздатку — 83 22 2 409 710 новое, (старое 83 22 0 397 244 больше не производится) 2. в редукторах —…


                            Bemarin uuden akseliöljyn väri:

                            Пробег уже 55 тыс и я решил поменять масло в редукторах и раздатке. Регламент замены как обычно разнится. Официально бмв говорит, что оно на весь срок службы. Возможно и так если срок службы авто 100…
                            Last edited by fraatti; 27-02-2019, 00:16.
                            F11 535dX LCI
                            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                            Comment

                            • OVi
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2016
                              • 517
                              • Oulu

                              #15
                              Onko noissa perien tyhjennyspropuissa magneetit?
                              Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎