Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10 huolto-ohjelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kuisma
    Bimmer Rookie
    • Oct 2011
    • 48
    • Helsinki

    #16
    Originally posted by Heksunaattori View Post
    Aika hurjalta kuulostaa tuo ensimmäinen öljynvaihto, huoltovälin mukainen vaihtoväli taitaa olla 30tkm, joka sekin turhan pitkä (omasta mielestä n. 20tkm kohtalainen öljynvaihtoväli, jonka mukaan itse menen)

    ...mutta kokemuksesta noihin takapaloihin, toin oman F10 46tkm ajettuna ja takajarrupalat olivat silloin jo vaihtoa vaille valmiit ja vaihdoin ne samantien eli sitä voinee pitää normaalina. En tiedä pitääkö sähköinen käsijarru paloja niin lähellä levyä kokoajan, että ikäänkuin laahaavat vai mistä johtunee...
    Itsekin mietin tuota ensimmäistä vaihtoväliä, koska eikös uuden koneen ensimmäinen vaihto ole tärkein ja käsittääkseni pitäisi olla vielä lyhyempi kuin tavallisesti? Muuten kaikki vaikuttaisi olevan kunnossa, joten taitaa kaupat tuosta huolimatta syntyä, nykyisen E61 perusteella kolmilitrainen kuitenkin pomminvarma moottori.
    G31 540d Xdrive -17
    Ex: F11 530dA -14
    Ex: E61 530dA -04
    Ex: E36 320ci -92

    Comment

    • Makro86
      Bimmer Rookie
      • Apr 2013
      • 146
      • Eurajoki

      #17
      Originally posted by kuisma View Post
      Olen tekemässä kauppaa -14 mallin 530d:stä ja sain sähköisen huoltokirjan tiedot autosta. Autoon tullut reilusti kilsoja vuosittain, heti ensimmäisenä vuonna n. 60tkm. Pari kohtaa ihmetytti: takajarrut oli tehty jo kahteen kertaan 0-157tkm huoltohistorian aikana ja etujarrut kertaalleen. Myös ensimmäinen öljynvaihto oli vasta 57tkm, jota ennen takajarrut oli jo kertaalleen tehty 48tkm kohdalla, joka oli myös ensimmäinen merkintä.

      Onko mainittu jarrujen huoltoväli normaalisti noin tiheä vai onkohan jarruja vain etupainoisesti huollettu? Ilmeisesti idriven ilmoittamat vaihtovälit jarruille ovat erittäin tapauskohtaista. Auto on huollettu viimeisen kerran noin vuosi sitten Saksassa, jolloin tehty laajempi huolto, jonka jälkeen syksyllä uitettu Suomeen. Kilometrejä tullut viimeisen Saksan huollon jälkeen vain n. 17tkm, liekkö seissyt liikkeessä pidempään.

      Eikö ensimmäinen öljynvaihto olisi pitänyt olla jo huomattavasti aiemmin? Ensimmäisen vaihdon jälkeen välit olleet n. 20-30tkm

      Näkeekö mistään tarkemmin tehtyjen huoltojen sisältöjä, esimerkiksi jarrujen kohdalla onko vaihdettu pelkät palat vai myös levyt?
      Kieltämättä pitkältä kuulostaa eka öljynvaihto väli. Itellä oli 24tkm kohdalla eka vaihto. Mitä tulee jarruremppoihin niin itellä kans 148tkm aikana varmaan 3 kertaa tehty yhteensä etu ja taka. Olisko ollu myös etupää useamman kerran kuin takapää. Jännä juttu mutta hyvä että huollettu/korjattu on
      Last edited by Makro86; 24-01-2018, 19:48.
      **Myynnissä F11 korisarja halvalla**

      Nykyinen: Bmw 225xe vm. -16 f45
      Ex: Bmw 530D vm. -11 f11
      Ex: Bmw 530i vm. -07 lci e61
      Ex: Bmw 530Da vm. -99 e39.

      Comment

      • Laku
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2007
        • 17508
        • Turku

        #18
        Olisiko ihan ensimmäinen öljynvaihto merkkaamatta? Itsellänikin oli noihin kilometreihin vaihdettu takapalat kaksi kertaa, muttei etupaloja kertaakaan.
        Näillä mennään:
        - BMW E81 118i since 2017
        - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
        - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
        - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
        - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


        Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

        Comment

        • kuisma
          Bimmer Rookie
          • Oct 2011
          • 48
          • Helsinki

          #19
          Originally posted by Laku View Post
          Olisiko ihan ensimmäinen öljynvaihto merkkaamatta? Itsellänikin oli noihin kilometreihin vaihdettu takapalat kaksi kertaa, muttei etupaloja kertaakaan.
          Erikoiselta kyllä tuntuu, että 100k€ auton ensimmäinen öljynvaihto olisi noin myöhään tai se, että se olisi jäänyt merkkaamatta. Tuskin tuo nyt katastrofi kuitenkaan on, tänään selviää tuleeko kaupat.
          G31 540d Xdrive -17
          Ex: F11 530dA -14
          Ex: E61 530dA -04
          Ex: E36 320ci -92

          Comment

          • Bullitt
            BTCF Member
            • Jul 2002
            • 2786
            • Turku

            #20
            Se on aika yleistä, että joku huolto jää merkkaamatta, vaikka olis ihan merkkiliikkeessä tehty. En usko, että tuollaisessa autossa tahallaan jätetään huolto tekemättä. Eri asia sitten, jos on jollain ihan puusilmällä ollut ajossa. Ei kaikki osaa edes huoltosivua etsiä iDrivestä. Italian vehkeissä tuntuu olevan huollot ihan miten sattuu. Ehkä on tehty, mutta mitään dokumenttia ei löydy mistään hakemallakaan, niin se on sit ihan itsestä kiinni mihin uskoo.


            Comment

            • Makro86
              Bimmer Rookie
              • Apr 2013
              • 146
              • Eurajoki

              #21
              Originally posted by Bullitt View Post
              Se on aika yleistä, että joku huolto jää merkkaamatta, vaikka olis ihan merkkiliikkeessä tehty. En usko, että tuollaisessa autossa tahallaan jätetään huolto tekemättä. Eri asia sitten, jos on jollain ihan puusilmällä ollut ajossa. Ei kaikki osaa edes huoltosivua etsiä iDrivestä. Italian vehkeissä tuntuu olevan huollot ihan miten sattuu. Ehkä on tehty, mutta mitään dokumenttia ei löydy mistään hakemallakaan, niin se on sit ihan itsestä kiinni mihin uskoo.
              No kun liikkeestä ostaa ja ottaa vaikka sen jonkun ajo turvan tms varuiksi ja sitten ihan vie auton jonnekkin liikkeeseen/nyrkkipajaan läpikäytäväksi että mitä on tehty tai jätetty tekemättä Näin pääsee hiukan kärryille huoltotilanteesta jos ei ihan kaikki selviä huoltovihosta...
              **Myynnissä F11 korisarja halvalla**

              Nykyinen: Bmw 225xe vm. -16 f45
              Ex: Bmw 530D vm. -11 f11
              Ex: Bmw 530i vm. -07 lci e61
              Ex: Bmw 530Da vm. -99 e39.

              Comment

              • alspe
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2004
                • 3402
                • Tre

                #22
                Te jotka teette itse perushuollot eli öljyt, jarrut ja kaikki suodattimet niin merkkailetteko huoltokirjaa kaiken? Omat puumerkit alle ja kuitit talteen? Sivut loppuu huoltokirjasta jos tekee huollot pienissä osissa, öljyt 20tkm välein jne.

                Ensimmäinen öljynvaihto saanee mennä pajan kautta kun ei ole kuittausvehkeitä (vai onnistuko se iDrivesta?), on pakkasta ja koneen alapuoli tuskin on yhtä helppo kuin edellisessä jossa koko konetilan alamuovi oli rispaantunut irti.
                Vai miten näissä onnistuu öljyt ja suodattimet vaihtaa kun on tunkki ja työkalut, mutta ei lämmintä tilaa?
                G30 520d xDrive
                EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                Comment

                • kmr
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2005
                  • 175
                  • Turku / Kotka

                  #23
                  Originally posted by alspe View Post
                  Te jotka teette itse perushuollot eli öljyt, jarrut ja kaikki suodattimet niin merkkailetteko huoltokirjaa kaiken? Omat puumerkit alle ja kuitit talteen? Sivut loppuu huoltokirjasta jos tekee huollot pienissä osissa, öljyt 20tkm välein jne.

                  Ensimmäinen öljynvaihto saanee mennä pajan kautta kun ei ole kuittausvehkeitä (vai onnistuko se iDrivesta?), on pakkasta ja koneen alapuoli tuskin on yhtä helppo kuin edellisessä jossa koko konetilan alamuovi oli rispaantunut irti.
                  Vai miten näissä onnistuu öljyt ja suodattimet vaihtaa kun on tunkki ja työkalut, mutta ei lämmintä tilaa?
                  Itse olen ainakin merkkaillut huoltokirjaan. Pitopäiväkirja erikseen, johon voi tarkemmin merkkailla tehtyjä hommia. Kyllä niiden huoltojen kuittaus onnistuu ilman mitään vehkeitä. Muistaakseni mittariston kautta. Öljynvaihtohuolto on helppo tehdä kun pohjamuovissa on luukku ja roppu on suoraan alaspäin. Suodatin on myös helppo kun on patruunamallinen ja heti käsillä kun avaa konepellin. Huolto-ohjelma kannattaa tarkastaa, että tietää mitä sisältyy mihinkin huoltoon.
                  Edit: Näin siis ainakin 3l dieselissä..
                  Last edited by kmr; 09-02-2018, 20:38.
                  F11 530Xd M-sport
                  ex. E92 325d -07
                  ex. E30 320tic -87

                  Comment

                  • HV530XD
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2015
                    • 399
                    • Lappeenranta

                    #24
                    Originally posted by kmr View Post
                    Itse olen ainakin merkkaillut huoltokirjaan. Pitopäiväkirja erikseen, johon voi tarkemmin merkkailla tehtyjä hommia. Kyllä niiden huoltojen kuittaus onnistuu ilman mitään vehkeitä. Muistaakseni mittariston kautta. Öljynvaihtohuolto on helppo tehdä kun pohjamuovissa on luukku ja roppu on suoraan alaspäin. Suodatin on myös helppo kun on patruunamallinen ja heti käsillä kun avaa konepellin. Huolto-ohjelma kannattaa tarkastaa, että tietää mitä sisältyy mihinkin huoltoon.
                    Huolto-ohjelman mukaan tehdyt huoltokirjaan, olipa sitten itse tai liikkeessä tehtynä, ja kaikki muut korjaukset ja ylimääräiset huollot kuitteineen, päivämäärineen ja kilsoineen omaan mappiin. Samaan mappiin tietysti kaikki dokumentit myös huolto-ohjelman mukaan tehdyistä jutuista. Tollasen mapin ku iskee tiskiin autonvaihtotilanteessa ni ei huono...

                    Comment

                    • alspe
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2004
                      • 3402
                      • Tre

                      #25
                      Originally posted by HV530XD View Post
                      Huolto-ohjelman mukaan tehdyt huoltokirjaan, olipa sitten itse tai liikkeessä tehtynä, ja kaikki muut korjaukset ja ylimääräiset huollot kuitteineen, päivämäärineen ja kilsoineen omaan mappiin. Samaan mappiin tietysti kaikki dokumentit myös huolto-ohjelman mukaan tehdyistä jutuista. Tollasen mapin ku iskee tiskiin autonvaihtotilanteessa ni ei huono...
                      Jep, mulla oli edellisestä autosta noin 5cm paksu nippu kuitteja ja päiväkirjaa lähes yhdeksän vuoden ja 250tkm ajalta. Kaikki kuitit lähtien pissapojan pesurista ja lattiamatoista oli tallessa. Auton arvo oli tonni ja mittarissa vajaa 500tkm, oli mahtavan arvokas tieto ostajalle tossa vaiheessa. excelillä olin pitänyt sähköistä huoltokirjaa, muistitikku vielä kaverille käteen "ole hyvä ja jatka siitä exceliä"

                      ----

                      iDriven vehicle-valikossa mulla sanoo "oil level too high, have this checked" eli öljyä liian paljon. Olisko lisätty autokaupassa ennen ostoani öljyä kun vaihdosta on aikaa jo 27tkm...

                      No, äkkiä hakemaan öljyä jotta tulee ne vaihdettua ja kurkattua ekan kerran moottorin suojamuovin alle.
                      Onko Mobil 1 ESP 5W-30 (BMW LL-04) ihan soivaa litkua? Onko suodattimelle millainen avain (jotta tiedän ostaa tarpeelliset kerralla).

                      EDIT: 27mm kuusiokanta, itselle vastaten. https://www.youtube.com/watch?v=ktotUjmgvx8&t=8s
                      Last edited by alspe; 14-02-2018, 13:01.
                      G30 520d xDrive
                      EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎