Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10 Switch cluster (Clock Spring) ongelma / Ratin sähköt ei toimi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • janihe
    Newbiemmer
    • Feb 2013
    • 7
    • Oulunseutu

    F10 Switch cluster (Clock Spring) ongelma / Ratin sähköt ei toimi

    Moi,

    Onkos kukaan korjannut F10 tuota Clock Springiä (Switch cluster vai mikäs se viralliselta nimeltä onkaan), siis tämä https://www.etkbmw.com/bmw/EN/search...48/61319354047

    Itsellä kuului pari paukahdusta rattiakselilta ja ensimmäisen jälkeen kaikki ratin napit lopetti toimintansa ja toisen jälkeen syttyi jo airbag valo ja tuli virheilmo "driver restraint fault ". Eli aikalailla varmasti siellö on tuolla Clock Spring johdotuksessa vikaa. Koitin asiaa googletella mutta en löytänyt äkkiä suoraan F10 sopivaa korjauskertomusta tms :( Sen verta kallis on tuo paketti että mieli tekisi korjata mutta onkohan tuo ihan toivoton homma saada itse kuntoon?

    - Jani
  • PNM2
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2015
    • 1092
    • Espoo

    #2
    Originally posted by janihe View Post
    Moi,

    Onkos kukaan korjannut F10 tuota Clock Springiä (Switch cluster vai mikäs se viralliselta nimeltä onkaan), siis tämä https://www.etkbmw.com/bmw/EN/search...48/61319354047

    Itsellä kuului pari paukahdusta rattiakselilta ja ensimmäisen jälkeen kaikki ratin napit lopetti toimintansa ja toisen jälkeen syttyi jo airbag valo ja tuli virheilmo "driver restraint fault ". Eli aikalailla varmasti siellö on tuolla Clock Spring johdotuksessa vikaa. Koitin asiaa googletella mutta en löytänyt äkkiä suoraan F10 sopivaa korjauskertomusta tms :( Sen verta kallis on tuo paketti että mieli tekisi korjata mutta onkohan tuo ihan toivoton homma saada itse kuntoon?

    - Jani
    Muuta tietoa mulla ei ole kuin, että multa napsahti sama ja oli marmorilla 700€ vaihdettuna. En alkanut arpomaan muuta, kun tuossahan on nyt turvalaitteita pois pelistä abseista, turvavyönkiristimien kautta virran katkaisupanokseen.
    i4 M50
    ex: G30 530e xDrive M-Sport
    ex: F11 525d xDrive
    ex: F11 520d
    ex: E91 318i

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4628
      • Tampere

      #3
      Varmaan vaatisi uuden lattakaapelin sisään. Luulisin että rakenne on samanlainen kuin kuvassa. Äkkiä voisi kuvitella että jos tuota lattaa yrittää harsia kasaan niin tuosta ei saa taipuisaa enää mitenkään. Olettaen tietysti että tuo on se kohda mistä tuo on antautunut. Monessa tuo on vielä mennyt sekaisin melko pahasti.



      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • Radon
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2003
        • 463
        • Suomi-Finland

        #4
        Tähän näyttäisi olevan PuMa info olemassa, olisiko näissä jotain asennusongelmia ollut tmv. yleensä nimittäin näiden rikkoutumiset johtuu väärin asennuksista. Mutta itse käyttäisin ainakin merkkihuollossa tai täälläkin joku varmaan osaa kertoa mitä tuo tiedote pitää sisällään.

        Mitä tulee osan korjaamiseen se lienee aika haastavaa ja muutenkin kun turvalaitekomponentti niin ehkä vähän siltäkin osin kyseenalaista.

        Comment

        • janihe
          Newbiemmer
          • Feb 2013
          • 7
          • Oulunseutu

          #5
          Originally posted by PNM2 View Post
          Muuta tietoa mulla ei ole kuin, että multa napsahti sama ja oli marmorilla 700€ vaihdettuna. En alkanut arpomaan muuta, kun tuossahan on nyt turvalaitteita pois pelistä abseista, turvavyönkiristimien kautta virran katkaisupanokseen.
          Kyllä mulla ainakin absit pelaa? Mutta tottahan toki tuo pitää pikimmiten kuntoon saada. Itsellä on vain sellainen asenne näihin, ettei pelkän johtoongelman takia viitsisi alkaa yli 800 € maksamaan (tuon verran se kuulemma wetterillä vaihdettuna maksaisi)... Johdot kun ei kovinkaan paljoa itsessään maksa.

          Pitää ottaa huomenna irti ja katsoa mitäs se on syönyt ja jos näyttää toivottomalta niin sitten tilailla toi osa Saksasta. Sieltä näytti saavan noin 450 € kotia toimitettuna.

          - Jani

          Comment

          • janihe
            Newbiemmer
            • Feb 2013
            • 7
            • Oulunseutu

            #6
            Originally posted by janihe View Post
            Pitää ottaa huomenna irti ja katsoa mitäs se on syönyt
            No niin, nyt on paketti purettu ja kyllä toi pitäisi ihan korjattavissa olla. Ei ollut kaapeli poikki vaan irronneet liittimestä. molemmista ratille tulevista liittimistä oli kaapeli irti ja karannut :( Tainnut kaapeli jäätyä nippuun ja siksi revennyt irti. Aika kovalla voimalla jopa kun oli toinen liittimistä vääntynytkin.

            Huomenna kaapelit töihin mukaan ja tinaliimaa väliin. Niin saa sitten illalla kokeilla reitittää noi kaapelit samalla tavalla kuin alkuperäisenä olivat...

            Comment

            • janihe
              Newbiemmer
              • Feb 2013
              • 7
              • Oulunseutu

              #7
              Niin update tähän: Johtosarja kolvattu kuntoon ja paketti kasattu. Ei ollut tosiaan mikään ylitsepääsemätön homma eli kannattaa ainakin katsoa ennenkuin suinpäin uuden ostaa jos tähän samaan ongelmaan törmää

              Comment

              • jaki
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2003
                • 2978
                • Uusimaa

                #8
                Olisiko noissa erilaisia vikoja
                Yhden tuollaisen vaihdoinjoku vuosi sitten, olisiko ollut vain n 40 tkm ajettuun. Hirveä kahina tuli ratin juuresta ja airbag jne valot paloi.
                Helppo projekti oli muistini mukaan. vanhan heitin roskiin, ene tutkinut mikä oli vikana.
                BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎