Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sähköinen huoltokirja

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • NRou
    Bimmer Rookie
    • Apr 2009
    • 96
    • Helsinki

Sanotaanko että perushuoltojen tekeminen itse on vielä sallittavuuden rajoissa. Se mihin tuon rajan sitten vetää on lähinnä takuisiin perustuva. Moottori, voimansiirto jne. huoltoliikkeen tekemänä ehdottomasti. Kulutusosien vaihto kuten alustanosat ovat itse tehtynä kuitin kanssa ok, samoin öljyjenvaihdot.

Tietysti jarruremontti itse tehtynä ja täristävät laikat oston jälkeen (yksityinen tai liike) on sitten paska juttu mutta ostaja siinä ottaa vastuun tietäessään historian huoltojen osalta.

Comment

• Silmaauki
      BTCF Member
      • Jan 2015
      • 1840
      • Turku

Originally posted by Urpo_rotta View Post
      Minusta auton omaan huoltonäkymään ei pitäisi viitata sanalla "sähköinen huoltokirja" itsekin jo melkein luulin että jollakin poppakonstilla sinne saisi merkintöjä itse tehtyä.

No enpä minäkään noiden virallisia nimiä kyllä tiedä. Itse olen oppinut että sähköistä huoltokirjaa ylläpitää valtuutetut huoltopisteet
      Joo, tämä oli hyvä kommentti, joka palautti minutkin kartalle.

Kun kerran kyse on valmistajan omasta tietokannasta, niin ei sinne kuka tahansa saa merkintäjä tehdä. Huoltovihkoon tai johonkin muuhun paperiin voi niitä merkintöjä tehdä ja liitteeksi laittaa halutessaan kuitit.
      E93 335i Aarre, Montego blue
      E90 318i talvipulkka

Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

Comment

• Jorma1
        Bimmer Rookie
        • Apr 2005
        • 77

Kävin EGR takaisinkutsussa marmorilla muutama vuosi sitten. Lukivat avaimesta auton historian ja kuittasivat, että huollot tehty hyvin ja ajallaan. Ei noita huoltoja ole marmorilla tehty kuin mahdollisesti auton elämän alkuvuosina Saksassa. Yhden huollon olen teetättänyt liikkeessä mutta lopetin senkin kun otin ilmanputsarin pois 1000 km huollon jälkeen ja oli niin likainen, että muistaneet vain laskuttaa sen, itse vaihto unohtunut. Olen siis vaihtanut öljyt ja muut iDrive muistutukset itse ja Carlyllä kuitannut ne. Jotenkin nuo näkyi tehtynä avaimesta luettuna.

Comment

• Urpo_rotta
          BTCF Member
          • May 2012
          • 5266
          • Pirkkala

Mutta tuskin ne sinne bmw tietokantaan sillä carlylla menee
          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
          E34 525i -90 twinturbo 427/519

N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
          Kysy jos tarvetta

Comment

• Jorma1
            Bimmer Rookie
            • Apr 2005
            • 77

Originally posted by Urpo_rotta View Post
            Mutta tuskin ne sinne bmw tietokantaan sillä carlylla menee
            Ei mene mutta en tiedä onko nyt siellä kun luettu marmorilla ja päivitettiin autoa.
            Olettaisin, että autossa olevat tiedot (Carlyn muokkaamatkin) voidaan päivittää eteenpäin

Comment

• BMW-driver
              Bimmer Rookie
              • Feb 2017
              • 59
              • Pohjois-Pohjanmaa

Originally posted by Jorma1 View Post
              Olettaisin, että autossa olevat tiedot (Carlyn muokkaamatkin) voidaan päivittää eteenpäin
              Onko tästä kenelläkään varmaa tietoa miten tämä menee? Minulla on tässä lähipäivinä tulossa F10 jossa on sähköinen huoltokirja. Niin kauan kuin olen autoja omistanut niin tietyt simppelit huollot kuten öljynvaihdot olen tehnyt itse. Ne olen sitten kirjannut omaan paperiseen huoltokirjaan. Onko niin ettei noita rutiinihuoltoja tuonne sähköiseen järjestelmään kannata kirjata esim. carlyllä jos ne pyyhkiytyvät sieltä pois? Minulla ei ole aikomusta jatkossakaan teettää öljynvaihtoja muualla kun itsellä on rasvamontut ja muu tarvittava infra olemassa noihin hommiin. Onko se sitten vain erillinen paperilappu johon kirjailen nuo öljynvaihdot ja pikkuhuollot jatkossa?
              BMW 525 E61 touring LCI, vm -08
              BMW 520D F10 sedan LCI, vm -13
              ex: BMW 530D E39 touring, vm -01

Comment

• VilleP
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 2221
                • Vantaa

Hommaat paperiversion huoltokirjasta ja merkkaat sinne. Sit vaan kuittaat huollot mittaristosta tehdyksi. Jos itse tekee niin ei sillä tehtaan tietokannalla ole merkitystä.
                F11 530xd LCI
                S2 Avant

Comment

• BMW-driver
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2017
                  • 59
                  • Pohjois-Pohjanmaa

Originally posted by VilleP View Post
                  Hommaat paperiversion huoltokirjasta ja merkkaat sinne. Sit vaan kuittaat huollot mittaristosta tehdyksi.
                  Ok, kiitoksia neuvosta näin tulen tekemään tuon homman ainakin öljyn- ja suodattimien vaihtojen suhteen.

Ihan uteliaisuudesta kysyn, että voiko tuonne sähköiseen huoltokirjaan tehdä itse merkintöjä esim. Carlylla? Ymmärrän kyllä että ne sieltä pyyhkiytyy, kun auto viedään marmorille mutta asia kiinnostaa periaatetasolla.
                  BMW 525 E61 touring LCI, vm -08
                  BMW 520D F10 sedan LCI, vm -13
                  ex: BMW 530D E39 touring, vm -01

Comment

• Skunkki^
                    BTCF Member
                    • Jul 2007
                    • 688
                    • Espoo

Originally posted by BMW-driver View Post
                    Ok, kiitoksia neuvosta näin tulen tekemään tuon homman ainakin öljyn- ja suodattimien vaihtojen suhteen.

Ihan uteliaisuudesta kysyn, että voiko tuonne sähköiseen huoltokirjaan tehdä itse merkintöjä esim. Carlylla? Ymmärrän kyllä että ne sieltä pyyhkiytyy, kun auto viedään marmorille mutta asia kiinnostaa periaatetasolla.
                    Sähköinen huoltokirja on valmistajan portaali, jonne merkkihuolloilla, sekä peinkorjaamoilla (jotka ovat tämän aktivoineet) on pääsy. Tänne kirjataan tehdyt huollot ihan kuten siihen tavalliseen paperiseenkin huoltokirjaan.

Nämä tiedot sitten siirretään tietomakoneella auton järjestelmiin, jolla ei ole mitään tekemistä huoltokirjan kanssa. Se vain näyttää, että mitä ja koska jotain on tehty. Näitä auton näyttämiä voi kuka vaan itse näpräillä jos osaa käyttää googlea, joten näillä ei varsinaisesti tee yhtään mitään, vaikka kivahan niitä on kattella.

Edit. Painotan vielä; Auton näytössä näkyvät huollot EI ole sähköinen huoltokirja. Se huoltokirja on jossain aivan muualla, josta siirretään tiedot autoon. Ja ei, ellet omaa korjaamoa ja maksa lisenssistä, niin et saa kirjoitettua sähköiseen huoltokirjaan mitään.
                    Last edited by Skunkki^; 03-07-2022, 23:31.
                    KIA Optima PHEV

Exät:
                    520i e28 -- 316 e30 -- 530i M60 e34 -- 318iS e30 -- 732i e23 -- 318iS e36 -- 525i e34 -- 530d Touring e39 -- 320i b25 Touring e30 -- 318i e46 -- 530d Touring e39 -- 330i e91 -- 525i e28

Comment

• protoni
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2008
                      • 1361
                      • Tampere

Pitää paikkansa. Mutta toisaalta:

Jos otat kynän ja ruutuvihkon ja kirjaat itse huoltosi => "paperinen huoltokirja"

Jos kirjaat huoltosi vihkon sijaan auton näytölle sähköisesti => "sähköinen huoltokirja"

Tokihan itse merkatut huollot on syytä mainita esim. autoa myydessä. Tässäkin tietty hieman riippuu onko 5-vuotias bmw vai 35-vuotias datsuni. Joka tapauksessa ei ne ruutuvihkon merkinnät hyppää auton alkuperäiseen huoltokirjaan leiman kera eikä sieltä näytöstä mihinkään pilven reunalla olevaan tietokantaan.

Comment

• Jorma1
                        Bimmer Rookie
                        • Apr 2005
                        • 77

Originally posted by BMW-driver View Post
                        Onko tästä kenelläkään varmaa tietoa miten tämä menee? Minulla on tässä lähipäivinä tulossa F10 jossa on sähköinen huoltokirja. Niin kauan kuin olen autoja omistanut niin tietyt simppelit huollot kuten öljynvaihdot olen tehnyt itse. Ne olen sitten kirjannut omaan paperiseen huoltokirjaan. Onko niin ettei noita rutiinihuoltoja tuonne sähköiseen järjestelmään kannata kirjata esim. carlyllä jos ne pyyhkiytyvät sieltä pois? Minulla ei ole aikomusta jatkossakaan teettää öljynvaihtoja muualla kun itsellä on rasvamontut ja muu tarvittava infra olemassa noihin hommiin. Onko se sitten vain erillinen paperilappu johon kirjailen nuo öljynvaihdot ja pikkuhuollot jatkossa?
                        Itse ajattelin asian siten, että jotenkin ne tehdyt huollot täytyy autolle kertoa, muuten herjaa tekemättömistä huolloista. Kun olin Carlylla huollot kuitannut, marmori näki ne tehtyinä huoltoina. Eihän pelkkä huollon kuittaus huoltoa tehdyksi todista mutta sama se on paperisen huoltovihon kanssakin eikä edes marmorin huolto aivan aukoton ole. Kahvitunti sopivaan kohtaan niin sen jälkeen huoltaja ei muista missä kohtaa huolto-ohjelmaa oltiin ennen taukoa. Sitä en tiedä siirtyikö huollot BMW pilveen kun tiskillä avaimesta ne luettiin mutta toisaalta en usko sitäkään, että marmori niitä tyhjensi auton muistista eli seuraavalla kertaa avaimesta ei tehtyjä huoltoja näkyisi enää.
                        Kyse ei siis ole pelkästä öljynvaihdosta, siellä on jarrunesteen vaihtoa, jarrupalojen vaihtoa yms. Sanallisesti siis sain kuulla, että huollot on hyvin tehtynä.

Comment

• pyroz
                          BTCF Member
                          • Nov 2002
                          • 6732
                          • PK-seutu

Originally posted by protoni View Post
                          ...Joka tapauksessa ei ne ruutuvihkon merkinnät hyppää auton alkuperäiseen huoltokirjaan leiman kera eikä sieltä näytöstä mihinkään pilven reunalla olevaan tietokantaan.
                          Ja kun käytät autoa merkihuollossa tai paikassa jossa on ne viralliset järjestelmät käytössä niin HUPS kun sinun omat merkinnät hävisivät bittiavaruuteen sieltä auton näytöltä.
                          S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

Comment

• protoni
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2008
                            • 1361
                            • Tampere

Ei huolta. Ne saa sinne tarvittaessa takaisin. Ei silti ole kynän ja vihkon voittanutta.

Comment

• TheRipper
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2012
                              • 5014
                              • Paimio

Originally posted by pyroz View Post
                              Ja kun käytät autoa merkihuollossa tai paikassa jossa on ne viralliset järjestelmät käytössä niin HUPS kun sinun omat merkinnät hävisivät bittiavaruuteen sieltä auton näytöltä.
                              Tuohan on aika hölmö systeemi.

Mutta tämänpä takia paperinen huoltokirja on yhä ykkönen omassa käytössä. Sinne merkityt tiedot ei häviä.
                              F10 523iA 2010

Ex: E39 528iA 1997
                              Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                              Ex: E65 745iA 2003
                              Ex: E46 318i 1998
                              Ex: E34 525iA 1989

Comment

• Jorma1
                                Bimmer Rookie
                                • Apr 2005
                                • 77

Originally posted by pyroz View Post
                                Ehkä tilanne on toinen jos käyttäisi varsinaisessa huollossa. Käytin marmorilla takaisinkutsun vuoksi eikä huoltokuittaukseni mihinkään hävinneet. Sama matka tai aika oli seuraaviin huoltotoimenpiteisiin. Olisiko huoltajalla jokin reset mahdollisuus jolla auton omat merkinnät nollataan? Jos huolto on esim normiöljynvaihto, ei huolto nollaa seuraavaa jarrupalojen vaihtoa. En itsekään ole selvittänyt löytyykö auton järjestelmästä mitään historiaa, tuskin.

Comment

Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎