Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10 tuulilasien kestävyyserot

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JaniLap
    BTCF Member
    • Sep 2012
    • 2681
    • Tampere

    #16
    Originally posted by Palomies View Post
    En edes miettinyt minne viedä, marmorille jotta saa "orkkis" lasin.
    Mikä valmistajan "orggislasi" autoon asennettiin, ja onko siinä BMW:n logo tunnuksena "orggislasista"?

    Yleisesti pohdin, onko esim. Pilkington enemmän "orggislasi", mikäli se asennetaan BMW:n jälleenmyyjän huollon toimesta, vaikka saman valmistajan "tarvikelasia" asennettasiin kadun toisella puolella autolasiliikkeen tai yleishuollon toimesta? Tuossa edellä mainittiin mahdollisesti erilaisista tehtaan hyväksymistä laadunvalvonnan toleransseista, mikäli lasiin lisätään autonvalmistajan logo. Ymmärrettävää toisaalta, mutta luulisi että lasinvalmistaja haluaa tarjota mahdollisimman korkealaatuisia tuotteita kaikille asiakkailleen, mikäli asialla on merkitystä esim. lasin iskunkestävyyden kannalta.

    Onko BMW:n orggislasin valmistaja Pilkington, Saint-Gobain, Splintex, vai joku muu? Vai yhtä lailla kaikki edellä mainitut?

    Omaan autooni vaihdettiin "orggislasi" vakuutusyhtiön korjaamolla ja siinä on BMW:n logo ja valmistajana on Splintex.

    Yksi hinnaltaan edullsimpia autolaseja valmistava yhtiö on tietääkseni kiinalainen Xinyi Glass Holdings Limited (XYG). Mitenkähän nämä lasit kestävät suomalaisessa nasta- ja kivisateessa? Ei sillä että kyseenalaistaisin kiinalaislasien laatua tai toimivuutta, kun itselläni ei kokemusta näistä ole. BMW:llekin XYG:n laseja on saatavilla ja näitä asennetaan myös Suomessa ainakin lasiliikkeissä.

    Mikä lienee vakuutusyhtiön kanta, jos sopivaa lasia olisi tarjolla esim. tuon XYG:n kautta ja oletettavasti hinta on alle puolet esim. Pilkingtonista? Hinta edellä ilmeisesti mennään.
    Last edited by JaniLap; 20-03-2018, 14:30.
    B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
    Tampere

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4595
      • Tampere

      #17
      Originally posted by JaniLap View Post
      Mikä valmistajan "orggislasi" autoon asennettiin, ja onko siinä BMW:n logo tunnuksena "orggislasista"?

      Yleisesti pohdin, onko esim. Pilkington enemmän "orggislasi", mikäli se asennetaan BMW:n jälleenmyyjän huollon toimesta, vaikka saman valmistajan "tarvikelasia" asennettasiin kadun toisella puolella autolasiliikkeen tai yleishuollon toimesta? Tuossa edellä mainittiin mahdollisesti erilaisista tehtaan hyväksymistä laadunvalvonnan toleransseista, mikäli lasiin lisätään autonvalmistajan logo. Ymmärrettävää toisaalta, mutta luulisi että lasinvalmistaja haluaa tarjota mahdollisimman korkealaatuisia tuotteita kaikille asiakkailleen, mikäli asialla on merkitystä esim. lasin iskunkestävyyden kannalta.

      Onko BMW:n orggislasin valmistaja Pilkington, Saint-Gobain, Splintex, vai joku muu? Vai yhtä lailla kaikki edellä mainitut?

      Omaan autooni vaihdettiin "orggislasi" vakuutusyhtiön korjaamolla ja siinä on BMW:n logo ja valmistajana on Splintex.

      Yksi hinnaltaan edullsimpia autolaseja valmistava yhtiö on tietääkseni kiinalainen Xinyi Glass Holdings Limited (XYG). Mitenkähän nämä lasit kestävät suomalaisessa nasta- ja kivisateessa? Ei sillä että kyseenalaistaisin kiinalaislasien laatua tai toimivuutta, kun itselläni ei kokemusta näistä ole. BMW:llekin XYG:n laseja on saatavilla ja näitä asennetaan myös Suomessa ainakin lasiliikkeissä.

      Mikä lienee vakuutusyhtiön kanta, jos sopivaa lasia olisi tarjolla esim. tuon XYG:n kautta ja oletettavasti hinta on alle puolet esim. Pilkingtonista? Hinta edellä ilmeisesti mennään.
      Voihan se kiinalainen yllättääkin. Itsellä on talon lattioissa kiinalaiset kuivapuristelaatat(jonkinlaista keramiikkaa tms nuokin) ja usealta laattamieheltä olen kuullut noista että pyyhkivät laadulla esim Italialaisista laatoista ohi heittämällä mm mittatarkkuuden osalta.

      Lasienpaksuudet olivat kuulemma aivan samanlaisia sekä tarvikkeissa että alkuperäisissä. Raakalasin toimittajassa taasen saattoi olla eroja josta voi tulla jotain kovuuseroja mutta erot pitäisi käytännössä olla mitättömiä. Lasiathan tuohon Ylöjärven Pilkingotonin tehtaalle joskus tuli lahden lasitehtaalta mutta nykyään molemmat ovat lopettaneet ja nykyään raaka-aine tuodaan ulkomailta käsittääkseni Pilkkarin tehtaille(eivät enää tee tuulilaseja täällä).

      Puolalaisista laseista(nordglass) tuolla näytti lukevan että mittatarkkuudessa olisi toivomisen varaa.

      Tämän perusteella voisi kuvitella että pilkington tekee myös OE-laseja bemarille.


      Tässähän näitä valmistajia on...
      Last edited by fraatti; 20-03-2018, 15:25.
      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • Bullitt
        BTCF Member
        • Jul 2002
        • 2786
        • Turku

        #18
        Originally posted by JaniLap View Post
        Yksi hinnaltaan edullsimpia autolaseja valmistava yhtiö on tietääkseni kiinalainen Xinyi Glass Holdings Limited (XYG). Mitenkähän nämä lasit kestävät suomalaisessa nasta- ja kivisateessa? Ei sillä että kyseenalaistaisin kiinalaislasien laatua tai toimivuutta, kun itselläni ei kokemusta näistä ole. BMW:llekin XYG:n laseja on saatavilla ja näitä asennetaan myös Suomessa ainakin lasiliikkeissä.
        Voi olla, että Kiinalaisten lasien materiaali on jopa vahvempaa, kuin muiden, koska Kiinalaisia ei lyijyn, eikä myöskään muiden myrkkyjen käyttöä koskevat EU-määräykset kiinnosta pätkän vertaa.


        Comment

        • bmw323it
          BTCF Member
          • Mar 2008
          • 1822
          • N/A

          #19
          Originally posted by Bullitt View Post
          Voi olla, että Kiinalaisten lasien materiaali on jopa vahvempaa, kuin muiden, koska Kiinalaisia ei lyijyn, eikä myöskään muiden myrkkyjen käyttöä koskevat EU-määräykset kiinnosta pätkän vertaa.
          Onneksi niitä kuitenkin Euroopan päässä valvotaan.
          Nyt:
          BMW 530e (g30)
          BMW 335i (e90)
          BMW 323iC (e36)
          BMW 850i (e31)
          Golf GTE
          ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

          Comment

          • Palomies
            Bimmer Rookie
            • Nov 2011
            • 192
            • Home

            #20
            Originally posted by JaniLap View Post
            Mikä valmistajan "orggislasi" autoon asennettiin, ja onko siinä BMW:n logo tunnuksena "orggislasista"?

            Yleisesti pohdin, onko esim. Pilkington enemmän "orggislasi", mikäli se asennetaan BMW:n jälleenmyyjän huollon toimesta, vaikka saman valmistajan "tarvikelasia" asennettasiin kadun toisella puolella autolasiliikkeen tai yleishuollon toimesta? Tuossa edellä mainittiin mahdollisesti erilaisista tehtaan hyväksymistä laadunvalvonnan toleransseista, mikäli lasiin lisätään autonvalmistajan logo. Ymmärrettävää toisaalta, mutta luulisi että lasinvalmistaja haluaa tarjota mahdollisimman korkealaatuisia tuotteita kaikille asiakkailleen, mikäli asialla on merkitystä esim. lasin iskunkestävyyden kannalta.

            Onko BMW:n orggislasin valmistaja Pilkington, Saint-Gobain, Splintex, vai joku muu? Vai yhtä lailla kaikki edellä mainitut?

            Omaan autooni vaihdettiin "orggislasi" vakuutusyhtiön korjaamolla ja siinä on BMW:n logo ja valmistajana on Splintex.

            Yksi hinnaltaan edullsimpia autolaseja valmistava yhtiö on tietääkseni kiinalainen Xinyi Glass Holdings Limited (XYG). Mitenkähän nämä lasit kestävät suomalaisessa nasta- ja kivisateessa? Ei sillä että kyseenalaistaisin kiinalaislasien laatua tai toimivuutta, kun itselläni ei kokemusta näistä ole. BMW:llekin XYG:n laseja on saatavilla ja näitä asennetaan myös Suomessa ainakin lasiliikkeissä.

            Mikä lienee vakuutusyhtiön kanta, jos sopivaa lasia olisi tarjolla esim. tuon XYG:n kautta ja oletettavasti hinta on alle puolet esim. Pilkingtonista? Hinta edellä ilmeisesti mennään.
            Lasissa on BMW logo, en tiedä kenen valmistama lasi on..
            Lähinnä syy miksi menin marmorille oli se että kokemusta ei ollut muusta asentajasta.
            Auto oli yön yli korjaamolla kun kertoivat että liima vaatii sen verran aikaa jotta saavutettaan luottamus vesitiiveyteen...
            Lasin hinnan näin ja oli lähempänä 1K€.

            Comment

            • BMW_Harrastaja
              BTCF Member
              • Dec 2012
              • 819
              • Oulu area

              #21
              Ainakin itsellä meni Pilkingtonin lasi todella lyhyellä matkalla naarmuiseksi pyyhkimien kääntöpisteestä ja tuli halkeama melko mitättömästä kiven murusesta. Paljon paskemmin ne nykyään kestää, kuin vanhat lasit.
              BMW driver and owner since 2000.

              Comment

              • JaniLap
                BTCF Member
                • Sep 2012
                • 2681
                • Tampere

                #22
                Originally posted by BMW_Harrastaja View Post
                Paljon paskemmin ne nykyään kestää, kuin vanhat lasit.
                Edellä mainittu lyijyn käytön rajoittaminen tuulilasien valmistuksessa, sekä suurempi vaatimus auton rakenteiden keveydelle päästöjen rajoittamistarkoituksessa ovat varsin loogisia syitä suuremmalle rikkoontumisvaaralle.

                Vuosien takaisen uutisartikkelin mukaan kuljettajalla olisi kuitenkin merkittävä rooli tuulilasivaurioiden aiheuttajana.
                B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                Tampere

                Comment

                • BMW_Harrastaja
                  BTCF Member
                  • Dec 2012
                  • 819
                  • Oulu area

                  #23
                  Originally posted by JaniLap View Post
                  Edellä mainittu lyijyn käytön rajoittaminen tuulilasien valmistuksessa, sekä suurempi vaatimus auton rakenteiden keveydelle päästöjen rajoittamistarkoituksessa ovat varsin loogisia syitä suuremmalle rikkoontumisvaaralle.

                  Vuosien takaisen uutisartikkelin mukaan kuljettajalla olisi kuitenkin merkittävä rooli tuulilasivaurioiden aiheuttajana.
                  Niitä kiviä sataa pitkänkin matkan päästä, joten särkymistä ei voi välttää, ellei aja tyhjällä tiellä. Tottakai se vähentää kiveniskuja, jos pitää 100m turvaväliä. Mutta ei ennen menny laseja oikein koskaan.
                  BMW driver and owner since 2000.

                  Comment

                  • JaniLap
                    BTCF Member
                    • Sep 2012
                    • 2681
                    • Tampere

                    #24
                    Originally posted by BMW_Harrastaja View Post
                    Niitä kiviä sataa pitkänkin matkan päästä, joten särkymistä ei voi välttää, ellei aja tyhjällä tiellä.
                    Pitää paikkaansa, ja tästä syystä tuulilasien vaurioitumisseen liittyen olisi huomioitava myös muutokset tieliikennemäärissä ja maanteiden kunnossa. Kiveä ja nastaa on ilmassa enemmän kun liikennemäärät kasvavat ja teiden kunto huononee.

                    Liikenneviraston tilastojen perusteella vuosittaiset tieliikennemäärät ovat kasvaneet jatkuvasti, pienestä vaihtelusta huolimatta.

                    Tienpidon ensisijaisena tavoitteena on säilyttää koko liikenneverkon päivittäinen liikennöitävyys ja tyydyttävä hoitotaso. Kuitenkin tällä hetkellä nykyiset tienpidon määrärahat ovat riittäneet teiden ylläpitoon vain kevein hoito- ja ylläpitotoimin, mikä on johtanut mm. Uudenmaan ELY-keskuksenkin tieverkon kiihtyvään rapautumiseen. Tienpidon julkinen rahoitus ei viime vuosina ole juurikaan mahdollistunut tierakenteiden parantamista. Vuosittaiseen päällysteiden uusimisen määrään vaikuttaa ennen kaikkea rahoitus ja bitumin hinnan kehitys. Etelä-Suomessa tieverkon korjausvelkaa onkin verrattu tikittävään aikapommiin.
                    B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                    Tampere

                    Comment

                    • HV530XD
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2015
                      • 399
                      • Lappeenranta

                      #25
                      Kyllä tää nykylasien heikko laatu on fakta ja lasit on naarmuilla tosi pienillä kilometreillä. Ni sitä oikein toivoo että kerran vuoteen tulisi isompi napsu että sais uuden kirkkaan lasin vakuutuksesta...Nyt on vaan ollut tosi huonoa tuuria kun on jo kolmas vuotta menossa ilman lasin vaihtoa...Mut kyllä on naarmuja ja pikkunapsuja ruutu täynnä kun se 40-50tkm vuoteen tulee rullattua.

                      Comment

                      • Mörö
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2007
                        • 110
                        • city

                        #26
                        Kyllä se tosiasia on että lasit ovat heikompia mitä ennen. 270 tkm ajettu ja 18v vanha e46 ja lasi todella hyvässä kunnossa verrattuna 110 tkm ajettuun 6v vanhaan f10. Ajot kutakuinkin samankaltaista joten kyllä nykylasit vaan on surkeita on sitten miten paljon hyvänsä liikenne kasvanut.

                        Comment

                        • Palomies
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2011
                          • 192
                          • Home

                          #27
                          Originally posted by BMW_Harrastaja View Post
                          Niitä kiviä sataa pitkänkin matkan päästä, joten särkymistä ei voi välttää, ellei aja tyhjällä tiellä. Tottakai se vähentää kiveniskuja, jos pitää 100m turvaväliä. Mutta ei ennen menny laseja oikein koskaan.

                          Totta että etäisyyttä pitämällä edellä menevään voi vähentää kivisadetta, siksi itse ajan tiellä adaptiivinen vakkari pisimmällä etäisyydelle säädettynä.

                          Mutta poikkeus vahvistaa että sataa sitä kiviä muualtakin kuin vain edellämenevän renkaista, kun omaan autoon pamahti kivi, kesällä, vastaantulevasta autosta.
                          Ei siinä ehtinyt kuin toteamaan että "osuu" kun näki kiven lentävän kohti.
                          Oli aika kookas kokkare mikä lensi, onneksi säilyi lasi siten ehjänä että matka jatkui.

                          Comment

                          • AlpinWeiss
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2007
                            • 927
                            • West coast

                            #28
                            Myös lähellä ajaminen auttaa. Silloin kivillä ja nastoilla ei ole mahdollisuutta nousta lentoradallaan lasin korkeudelle vaan osuvat puskuriin. Sitten vaan ohi kun pääsee. Kaikki lasivaurioni ovat aiheutuneet juurikin turvavälietäisyyksillä.
                            MBCLK240 -02
                            E36 318 -93
                            E46 320 Ci -01
                            E46 330 CiA -01
                            E60 520i -04
                            E93 325i -07
                            F36 420xi -16

                            Comment

                            • fraatti
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 4595
                              • Tampere

                              #29
                              Näin tuon exPilkkarilla työskennelleen henkilön. Hän totesi että oe ja tarvikelasien raaka-aineet ja työmenetelmät ovat täysin identtiset. Vain leima erona sekä jotain laatutekijöitä voi olla mikä rankkaa lasin pois OE-lasista.

                              Lähinnä kuulemma visuaaliset viat yms.
                              F11 535dX LCI
                              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                              Comment

                              • HTK12
                                BTCF Member
                                • Jul 2011
                                • 10949
                                • Joensuu

                                #30
                                Lyijyn käyttö on kielletty tuulilaseissa, joten uudet lasit on heikompia.
                                e39 540iA E85

                                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎