Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sähköinen käsijarru kaput. Moottori?

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SkyMan
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2008
    • 518
    • Sirius

    Sähköinen käsijarru kaput. Moottori?

    No niin, tietenkin käy näin, kun uutta autoa odotellaan, niin vanha päättää rikkoontua ennen vaihtoautoriviin pääsyä.

    Eli, BMW 530d Gran Turismo vuodelta 2010 päätti jättää kaupan pihaan käsijarrun jumiin, keltaisen varoitusvalon ja saatesanojen "parking brake failure" kera. No, manuaalinen vapautus takaluukusta ja kotiin. Tänään sain auton paikalliselle Fixukselle (lähiseudulla ei oikein muuta ole) ja vikakoodiksi antoi 48051a. Asentaja käänsi tämän suomeksi, että käsijarrun sähkömoottori on kaput. Jos käsijarrua koettaa kytkeä, niin kuuluu aika lailla voimakas "sorsan rääkäisy" Onko muilla kokemuksia, eli onko noita moottoreita korjailtu vai täytyykö vain metsästää uusi? Selailin realoemiakin, mutta siellä ei ollut tälle moottorille omaa varaosanumeroa (lue, en osannut tulkita)

    Apuja otetaan mielellään vastaan!
    Coffee isn´t my cup of tea
  • JaniLap
    BTCF Member
    • Sep 2012
    • 2737
    • Tampere

    #2
    Lyhyenä kommenttina sivupöydästä huutelen, että voisi olla paikallaan selvittää samalla onko käsijarrun ohjainyksikkö kunnossa, ennen kuin lähtee vaihtamaan muita osia? Ei ole mitenkään poikkeuksellista, että saattaa tulla vikailmoitus jostain säätömoottorista tms., vaikka moduuli on viallinen.
    IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
    Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
    Tampere

    Comment

    • junkkri
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2007
      • 680
      • Järvenpää

      #3
      Ista antaa tuolla koodilla

      Fault description An emergency release or torn Bowden cable was detected.

      Condition for fault identification Supply voltage between 9 and 16 volts.



      Condition for fault memory entry The fault is stored within 500 ms.

      Action in service If further faults are stored in the EMF, work through these first according to the test schedule.

      Perform a renewed locking procedure of the Automatic Hold brake (press parking brake button for 10 s).

      Perform a terminal change and delete the fault memory.

      Run a function check.

      If the fault is still present, check the secure fit of the Bowden cables and spring clips and correct locking in position.

      If no fault was found, renew the EMF control unit.


      Fault effect and breakdown warning
      Driver information

      Service instruction

      Comment

      • BusaTomppa
        Newbiemmer
        • Dec 2008
        • 16

        #4
        Moi!
        Mulla meni omasta edellisestä F01 -12 autosta kesällä sama osa ja täsmälleen samat oireet. Vaihdettiin vain käsijarrun ”moottori” ja toimi sen jälkeen moitteetta. Toista tonnia osa Saksasta + vaihtotyötä jonkin verran.
        Busanistit +200mph Club Finland

        Hayabusa -10
        530e G30 -19

        Comment

        • kallek77
          Bimmer Rookie
          • Oct 2018
          • 66
          • Turku

          #5
          Originally posted by BusaTomppa View Post
          Moi!
          Mulla meni omasta edellisestä F01 -12 autosta kesällä sama osa ja täsmälleen samat oireet. Vaihdettiin vain käsijarrun ”moottori” ja toimi sen jälkeen moitteetta. Toista tonnia osa Saksasta + vaihtotyötä jonkin verran.
          Tasan tonnin maksaa täällä orkkis koko paketti vaijereineen + vaihto päälle.

          Comment

          • böntti
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2011
            • 2857
            • Tampere

            #6
            Minä olen näitä korjannut, nyt vaan tulee parin viikon väli koska olen lomalla seuraavat kaksi viikkoa. Ja maksaa aika paljon vähemmän ku tonnin .
            -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
            -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
            -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
            -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

            -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

            Comment

            • fraatti
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 4629
              • Tampere

              #7
              Tuossa mallissa lienee samanlainen käkkäri kuin esim E70 X5:ssa?


              Kaverilla X5:ssa tuo otti lopputilin myös mutta kuntoon tuli pelkästään sillä että otti koko yksikön paloiksi lattialle ja purkasi ja putsasi hyvin. Sekä tietysti tarvittavat paikat rasvasi. Koodia en muista ulkoa mistä valitti tuolloin.

              Tuollainen sieltä taisi löytyä sisältä:


              F11 535dX LCI
              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

              Comment

              • SkyMan
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2008
                • 518
                • Sirius

                #8
                edit. Soittelenpa Tampereen suuntaan ja katsotaan keksitäänkö sopivaa aikataulua
                Last edited by SkyMan; 04-12-2018, 08:25. Reason: Hep
                Coffee isn´t my cup of tea

                Comment

                • SkyMan
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2008
                  • 518
                  • Sirius

                  #9
                  No niin, päivitetääs tämäkin. Auto tuli kuntoon, kun ropasin itse sen käsijarrumoottorin irti ja lähetin Ele-huoltoon Pattijoelle. Laite tuli viikossa takaisin takuun kera. Sitten vaan laite paikoilleen ja vikamuistin nollaus / laitteen uudelleen ohjelmointi, niin avot, kaikki pelaa

                  Homma ei ollut vaikea tämmöiselle peukalo keskellä kämmentä olevalle. YouTubesta löytyi hyvä video E70 osalta ja aika lailla 1:1 sai touhuta myös F07:n kanssa. Alkuperäinen merkkiliikkeen kustannusarvio oli n. 1500€, josta osan hinta 1170€. Itselleni tämä kustansi seuraavasti: lähetyskulut 9,7€. Laitteen korjaus 265€. Vikamuistin nollaus ja laitteen uudellen ohjelmointi 10€. Vaikka siinä muutama tunti menikin, niin ihan kohtuu hyvin pääsi palkoille vielä
                  Coffee isn´t my cup of tea

                  Comment

                  • TeppoN
                    Newbiemmer
                    • Apr 2021
                    • 3
                    • Turku

                    #10
                    Nyt tuli omaan 2010 mallin GT:n uusi käsijarrun moottori yksikkö. Pitääkö näitä moottorin vaijereita jotenkin säätää, vai laitetaanko se vaan sellaisenaan paikalleen ja kovaa käyttöä?

                    Comment

                    • ErkkiE
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2006
                      • 615
                      • Espoon haja-asutus

                      #11
                      Originally posted by TeppoN View Post
                      Nyt tuli omaan 2010 mallin GT:n uusi käsijarrun moottori yksikkö. Pitääkö näitä moottorin vaijereita jotenkin säätää, vai laitetaanko se vaan sellaisenaan paikalleen ja kovaa käyttöä?
                      GT:n systeemi on aika lailla samanlainen kuin E70 X5:n. Kengille itselleen on manuaalinen säätö rummuilla (ihan samalla lailla kuin perinteisessä manuaalisessa käsijarrussa), jolla ne laitetaan ensin sopivalle etäisyydelle rummusta.

                      Vaijereille on "perusasetus", joka laitetaan sillä jengallisella vaijerilla, mutta tuo lähinnä asettaa sen sopivalle pituudelle, että ne ulottuu rummuille sopivasti kokoonpantaessa (saa paikalleen eikä liikaa löysääkään). X5:ssa muistaakseni kolme kierrosta jengalle, mutta en ole varma, onko GT:ssä sama määrä (TIS varmaan antaa tuon GT:llekin).

                      E

                      Comment

                      • TeppoN
                        Newbiemmer
                        • Apr 2021
                        • 3
                        • Turku

                        #12
                        Originally posted by ErkkiE View Post
                        GT:n systeemi on aika lailla samanlainen kuin E70 X5:n. Kengille itselleen on manuaalinen säätö rummuilla (ihan samalla lailla kuin perinteisessä manuaalisessa käsijarrussa), jolla ne laitetaan ensin sopivalle etäisyydelle rummusta.

                        Vaijereille on "perusasetus", joka laitetaan sillä jengallisella vaijerilla, mutta tuo lähinnä asettaa sen sopivalle pituudelle, että ne ulottuu rummuille sopivasti kokoonpantaessa (saa paikalleen eikä liikaa löysääkään). X5:ssa muistaakseni kolme kierrosta jengalle, mutta en ole varma, onko GT:ssä sama määrä (TIS varmaan antaa tuon GT:llekin).

                        E
                        Ok! Eli sen käppärikenkien säädön pyörästä tiedänkin, mutta se kierteellinen vaijeriko kierretään kolme kierrosta kierteelle? Ja onko siinä joku räikkä systeemi että käytössä itse säätää vaijerin sitten oikeaan mittaan siitä boksista?

                        Comment

                        • ErkkiE
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2006
                          • 615
                          • Espoon haja-asutus

                          #13
                          Originally posted by TeppoN View Post
                          Ok! Eli sen käppärikenkien säädön pyörästä tiedänkin, mutta se kierteellinen vaijeriko kierretään kolme kierrosta kierteelle? Ja onko siinä joku räikkä systeemi että käytössä itse säätää vaijerin sitten oikeaan mittaan siitä boksista?

                          Tuossa on E70:n osalta ohje ainakin:


                          Moottori ajaa sitä kierteistä vaijeria ja boksissa on sisällä voima-anturi, joka ohjaa toimintaa. Jos hakee googlella dokumenttia nimeltä 02_EMF Parking Brake.pdf, niin löytää lisää tietoa sielunelämästä. Kenkien perussäädön pitää olla oikealla alueella, että moottorin ajomatka on alueella (ja tietysti vaijerien pitää olla kunnossa). Testerillä saa ajettua kengät rumpuun ja takaisin. Muistaakseni (voin muistaa väärinkin) myös vikakoodien nollaus tekisi tuon kiinni ja auki.

                          E

                          Comment

                          • Jarger
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2005
                            • 3846
                            • Finnland

                            #14
                            Anteeksi pieni välihuomautus, mutta jostain syystä näitä lukiessa ei tee mieli yhtään hankkia uudempia Bemareita
                            Lisäksi voin kyllä kertoa ettei esim. VW:täkään, korjailin vastikään sellaisesta sähköisen takajarrun, mutta se systeemi vaikutti sinänsä fiksummalta kuin tämä, kun moottorit on satuloissa :think
                            Tavallaan toimivampi.
                            Ei kyllä varmasti reaaliarvo millekään tällaiselle osalle tonnia ole, jos vaan purkaa tai korjaa osasta vian. Työ toki on kallista.
                            Melko huono tuuri silti kun vaihtoautoriviä odotellessa käy "hups"
                            Negatiiviset kauppakokemukset:
                            Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                            Comment

                            • ErkkiE
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2006
                              • 615
                              • Espoon haja-asutus

                              #15
                              Originally posted by Jarger View Post
                              Anteeksi pieni välihuomautus, mutta jostain syystä näitä lukiessa ei tee mieli yhtään hankkia uudempia Bemareita
                              Lisäksi voin kyllä kertoa ettei esim. VW:täkään, korjailin vastikään sellaisesta sähköisen takajarrun, mutta se systeemi vaikutti sinänsä fiksummalta kuin tämä, kun moottorit on satuloissa :think
                              Tavallaan toimivampi.
                              Ei kyllä varmasti reaaliarvo millekään tällaiselle osalle tonnia ole, jos vaan purkaa tai korjaa osasta vian. Työ toki on kallista.
                              Melko huono tuuri silti kun vaihtoautoriviä odotellessa käy "hups"
                              Ei pysty olemaan kovasti eri mieltä. Toki X-puolella asiasta on käytykin hyvää keskustelua, koska tällaista mielipidettä ei saa olla juuri tästä toteutuksesta.

                              Tämä aktuaattori+vaijerit -versio on näissä hiukan vanhemmissa (eka versio E65, sitten tämä E70/F01/F07-versio). Sen jälkeen BMW:kin siirtynyt kaliipereissa olevaan käyttöön ilman vaijereita. Vähän välimalli, jossa yhdistetty sähköä muuten mekaaniseen rakenteeseen. Ei ehkä ihan best of both worlds.

                              E

                              Comment

                              Working...
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎