Announcement

Collapse
No announcement yet.

N57 venttiilikopan tiiviste

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4629
    • Tampere

    #16
    Ilmeisesti venttiilikopan alkuperäinen valmistaja on Vaico. Ainakin nahkahousujen foorumien mukaan. Sen näyttää saavan jonkinverran edullisemmin kuin orggis venttiilikopan kannen.

    Tän videon mukaan imusatsia ei tarvi ottaa irti. Kannen kyljessä on tuo vesiletkun lähtö joka tuppaa jollain aikajänteellä murtumaan. Vaatikos sen vaihtaminen imusarjan irroittamisen? Mietin että pitäisikö se vaihtaa jo ennakkoon, ennenkuin se laukeaa.



    Vaicon venttiilikoppa löytyy noin 300€:lla ATP autoteileltä ja tuossa näyttää olevan -10% tarjous juuri voimassa.
    https://www.ebay.de/itm/394130474069...3JZ4X292CC7XB8 SFN2S5&hash=item5bc401c455:g:8O4AAOSwraBk77KL&itmp rp=enc%3AAQAJAAAA8HoV3kP08IDx%2BKZ9MfhVJKmWK%2BfoY %2BSlM7vtWIlLxs8sd3QcrWNJ805yTN7axb2sPH%2BqaURs2MH 5LcVcrH9AR7OjwDRkiIoVoaUUrKE5TTEGRUiUeJksZQVJBh%2B AvDBr62W4aS0SpZVzR%2BIeUcik9MT5ix9DSBE6txFuhu%2B%2 F2DVufkSCyUwAFTo%2Bb5WNq14v29WZqIHD3QVzEdXQI4vnxls 6GoE2B2Ub9v%2BXCIVSs%2F8CsOQWp%2FZqKwu9k2kitgRo1D1 3%2FWXVK72rEEQxaERQx3naVgbHytkwikl%2FpK7ZbBPWRPJXS fSVtvxmw%2F6fVHTzLA%3D%3D%7Ctkp%3ABFBM2q-OrOJk

    Muut roinat mitä ajattelin että tuossa tarvii (* tarvittaessa)
    *Imusarjan tiiviste x6


    *Vesiliitäntä kanteen 11127810707


    Suuttimen paluuputken tiiviste x6 13537794553


    Öljyntäyttöputken o-rengas 11127823949


    Suuttimen pohjatiiviste x6 13532247156


    Nokka-akselin asentoanturin tiiviiste 13627796699


    Rasva suuttimen asennukseen


    Setti suuttimen kolon puhdistukseen, tuossa on nylonharja pohjan puhdistukseen. Se saa kelvata myös mulle.

    KS TOOLS BT551380

    https://aeromotors.fi/kataloog/article/10761094/bt551380-ks-tools
    Last edited by fraatti; 18-12-2024, 22:06.
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4629
      • Tampere

      #17
      Jahas, remontti tuli aloitettua. Aikas savotta tuossa kyllä on.

      Huohotinputki oli aivan paperia ja murentui käsiin. Kannattaa varautua remonttiin ostamalla uusi jo valmiiksi, ellei tiedä että putki on vielä elastinen esim sen takia että se on uusittu hiljan. 10v ja 240tkm oli tehnyt tuosta aivan korppua.


      Kiinailmiö on iskenyt myös autojen varaosiin. Osa on aivan kuraa. Tarvikeosa kannen vesilaipaiksi oli soikea ja halkaisijaltaan liian pieni. Eli ei pysynyt jäähdytinnesteet sisällä. En tiedä toimiiko muut tarvikkeet. Toki vesiputkenkin o-rengas saattaapi olla vuosien saatossa painunut kasaan, mutta sitä ei saa varaosana.


      Tarvike (Vaico)








      Alkuperäinen, pienin halkaisija ja pyöreydessä heittoa muutama kymppä.






      Last edited by fraatti; 25-12-2024, 10:33.
      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • fraatti
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 4629
        • Tampere

        #18
        Suuttimet tuli irroitettua oikeastaan ensimmäisenä koko remontissa. Ajatuksena että kuumaksi ajetusta koneesta ne irtoavat helpommin. Pikkuisen kun nyppäsi vetovasaralla niin kaikki lähtivät irti.




        Käsikopelolta jakoketjussa ei ollut yhtään löysää eikä myöskään hampaat näyttäneet kuluneille.


        Imukanavat olivat yllättävän karstaiset. Joskus vuosia sitten puhaltelin ne pähkinällä, mutta näytti että samanmoinen nokihuntu siellä oli nytkin kuin ennen puhallusta.

        Jossain sattui silmiin että näissä tarviventtiilikopissa ei ole pultit osuneet kunnolla kohdalla tai että koppa on ollut kiero. Tässä en kyllä havainnut sellaista. Laitoin kaikki pultit alkuun huulilleen ja sitten kiristysjärjestyksessä kiinni 9Nm. Kannen vesilaippa ja polttoainetukki 8Nm. Polttoaineputket 26Nm.



        Täytyy jatkaa remonttia, kun saa käytyä ostamassa uuden, alkuperäisen kannen vesilaipan.

        Last edited by fraatti; 25-12-2024, 10:49.
        F11 535dX LCI
        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

        Comment

        • fraatti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 4629
          • Tampere

          #19
          Itse koppahan oli tihuttanut juurikin tuosta saumasta.
          F11 535dX LCI
          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9157
            • Oulu

            #20
            Hyvää settiä jälleen kerran! Onko sulla muuten vielä öljynsuodatinkotelo alkuperäinen ja mittarissa nyt?
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • Shatter
              BTCF Member
              • Mar 2013
              • 919
              • Oulu

              #21
              Ei taida mitään pysyvää ratkaisua olla tuohon kopan vuotoon, orkkis ja tarvike tihkuttaa jollain aikavälillä samasta kohtaa. Työkaveri vaihtoi halvan tarvikekopan niin pysyi kuivana yhden kesän / 10-15tkm ajomäärällisesti. Kaippa ne tulee kaikki samasta muotista.

              Mulla omassa n57 edelleen alkuperäinen koppa vuodelta -08/370tkm suoritteella. Hikoilee juuri sen verran että kerää kaiken pölyn sauman ympärille ja on tympeän näköinen mutta ei kuitenkaan vuoda niin että valuisi koneen kylkeä pitkin. Eikä tuota kyllä muiden kokemusten perusteella tunnu olevan järkevää vaihtaakaan kun ei se siitä kummene. Varmaan saisi kuivaksi jos viitsisi sotkea prässäyksen jollain moottorisilikonilla ulkopuolelta, mutta yritäppä semmosta purkkaviritystä sitten perustella itselle taikka selitellä jollekin muulle.

              Toivotaan paljon kuivia kilometrejä.
              Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

              E91 330dA xDrive M-Sport '09
              VW Golf mk4 1.6 '03
              Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
              MB W108 250S '67 x2

              Comment

              • fraatti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 4629
                • Tampere

                #22
                Originally posted by Clavurion View Post
                Hyvää settiä jälleen kerran! Onko sulla muuten vielä öljynsuodatinkotelo alkuperäinen ja mittarissa nyt?
                On juu alkuperäinen, 2014 malli ja noin 240tkm rullattu. Sekö sieltä seuraavaksi menee? Ja varmaan muuta ei saa kuin alkuperäistä ja seuraava 500€ on löytänyt kohteen?
                Ikävä kyllä se tuntuu vähän olevan niin että nämä yleisimmät viat tuppaavat iskemään lähes joka autoon ennemmin tai myöhemmin.

                Kardaanin tutkimusmatka ottamaan öljynäytettä, joko lootasta tai moottorista lienee listalla estää seuraavaksi. Tarina kertoo että tässä kivenheiton päässä jonkun X5:ssa taisi käydä sama juttu muutama päivä takaperin.

                Olen kyllä miettinyt että jaksaisiko takaperän laipan ottaa irti ja laittaa siihen tarkoitetulla liimalla kiinni. Tosin liima maksaa huntin ja muuta käyttöä sillä ei varmaan olisi. Muuten sekin taitaa olla kädet ristissä istuskelua kunnes boorit ovat hävinneet. Toki nykyään tulee valtaosa ajoista ajeltua sähköllä i3:lla.

                AdBluesta syöttöputken vastuksesta tuo herjaa myös kesäisin, mutta jostain syystä se on hyvin satunnaista ja talvella ei kuulu mitään. Ulkopuolelle ei ole näkynyt vuotoja, joten voipi olla että vain liittimeen on päätynyt vuodon seurauksena nestettä. Putkea en ole jaksanut vaihtaa, kun yleensä väli valitukselle on pitkä ja leimaa se ei ole estänyt. Pitäisi tilata irtonainen liitin ja vaihtaa vaikka se huvikseen. Epäilen että nykyisessä on korroosiota.
                Last edited by fraatti; 26-12-2024, 19:50.
                F11 535dX LCI
                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                Comment

                • Clavurion
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 9157
                  • Oulu

                  #23
                  Originally posted by fraatti View Post

                  On juu alkuperäinen, 2014 malli ja noin 240tkm rullattu. Sekö sieltä seuraavaksi menee? Ja varmaan muuta ei saa kuin alkuperäistä ja seuraava 500€ on löytänyt kohteen?
                  Ikävä kyllä se tuntuu vähän olevan niin että nämä yleisimmät viat tuppaavat iskemään lähes joka autoon ennemmin tai myöhemmin.

                  Kardaanin tutkimusmatka ottamaan öljynäytettä, joko lootasta tai moottorista lienee listalla estää seuraavaksi. Tarina kertoo että tässä kivenheiton päässä jonkun X5:ssa taisi käydä sama juttu muutama päivä takaperin.
                  Samaa mahtavaa muovilaatua se öljynsuodatinjalka ja pitkänä kapistuksena melkoinen momentti varsinaisella suodatinpäädyllä siinä paketissa (murtuu ja alkaa tihkua etenkin lämpimänä). Kun mittarissa on melkein 250 tkm ja olet jo melkein kohteessa, niin samaan konkurssiin.Valitettavasti myyvät orkkiksena vain laatikon lämmönvaihtimen kanssa paketissa. Itse ostin 30 tkm ajetun orkkis suodatinjalan paikalliselta jemmaan, kun suodatinjalka meni kyseisestä N57:sta 250 tkm ajettuna (vaihtui tuohon uuteen orkkikseen) ja sitten voden päästä totaali laakerivaurio 280 tkm ja vaihtomoottori kokonaisena tilalle.

                  Hommaa käytetty orkkis-kardaani ja käytä se Ko-Met:lla, niin laittavat uudet ristikot. Tai käytä oma, kun on nyt seisokissa. Turha tuotakin katastrofia vain odotella sormet ristissä.
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • fraatti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 4629
                    • Tampere

                    #24
                    Originally posted by Clavurion View Post

                    Samaa mahtavaa muovilaatua se öljynsuodatinjalka ja pitkänä kapistuksena melkoinen momentti varsinaisella suodatinpäädyllä siinä paketissa (murtuu ja alkaa tihkua etenkin lämpimänä). Kun mittarissa on melkein 250 tkm ja olet jo melkein kohteessa, niin samaan konkurssiin.Valitettavasti myyvät orkkiksena vain laatikon lämmönvaihtimen kanssa paketissa. Itse ostin 30 tkm ajetun orkkis suodatinjalan paikalliselta jemmaan, kun suodatinjalka meni kyseisestä N57:sta 250 tkm ajettuna (vaihtui tuohon uuteen orkkikseen) ja sitten voden päästä totaali laakerivaurio 280 tkm ja vaihtomoottori kokonaisena tilalle.

                    Hommaa käytetty orkkis-kardaani ja käytä se Ko-Met:lla, niin laittavat uudet ristikot. Tai käytä oma, kun on nyt seisokissa. Turha tuotakin katastrofia vain odotella sormet ristissä.
                    No perkules, johan sulla on käynyt huono tuuri. Oliko pannu vakio vireessä vai piristetty? Oma mutu on kertonut aiheesta sen verran että olen vaihtanut öljyt 5W-40. Luulisin että siitä ei ole haittaa että öljy ei lirahda aivan vedeksi kuumalla koneella.

                    Öljynsuodattimen jalka oli ainakin toistaiseksi kuiva. Todennäköisesti suodattimen vaihdossa on jotain lirahtanut tuohon aikoinaan, josta johtuu pieni kosteus. Jääköön tuo remontti odottamaan parempia aikoja toistaiseksi. Tarviiko vaihtamiseksi ottaa imusarja pois?






                    Mietin kardaanin korjauttamista myös, mutten oikein saanut selvää että löytyykö pajoilta vehkeitä sen tasapainottamiseen. Hommasin sen takia Febin valmistaman etukardaanin.
                    F11 535dX LCI
                    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4629
                      • Tampere

                      #25
                      Kannen vesilaippa tuli myös vaihdettua ja laitettua se orggis nyt. Ja kummasti alkoi myös vedet pysymään sisällä. Tuon halkaisija oli päältä 38.15 - 38.35 eli saman parinkympän soikeus oli tuossa kun paikoillaan olevassa alkuperäisessä.

                      Wanhan osa sai hiukan putkipihtejä osakseen. Yläpuoli missä oletevasti käy kovin wirtaus oli tuollaista värimuutosta nähtävillä ja ehkä tuo muovi oli myös vetänyt itsensä korpuksi. Alapuolelta väri oli normaali musta. Värimuutoksen kokenut osa tuntui lähtevän liuskoittumalla irti.

                      Jos imusatsia käyttää syystä tai toisesta irti niin ei välttämättä ole mikään huono idea vaihtaa tätä samalla. Vedetkään ei tule lattialle jos imaisee paisarista vaan nesteet pois.

                      Last edited by fraatti; 28-12-2024, 00:48.
                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      • fraatti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 4629
                        • Tampere

                        #26
                        Jos joku ryhtyy samaan remonttiin, niin kannattaa hommata myös noi kaksi tiivistettä. Itse unohdin hommata ne. Toki imari oli uusittu egr-kampajan aikana ja ne ei onneksi ollut 10v vanhoja.


                        Wanha wenttiilikoppa sai myös hiukan rakkautta osakseen. Ei se ihan paperia vielä ollut vaan sitä sai ihan puristaakin. Jos jotain oikein veikannut niin olisin arvellut että kehnoimmassa kunnossa tuo olisi ollut jostain tuolta nuolen paikkeilta. Öljy näytti uineen saumaan miltei joka paikaan pakosarjan puolella.


                        Tuo torx-kantainen pultti saa vielä erikoismaininan, koska oli niin äärimmäisen vittumainen laittaa paikoilleen. Oikein mikään räikän jatkovarsi ei meinannut olla sopiva mittainen ja kanta pultissa oli mallia matala.
                        Last edited by fraatti; 28-12-2024, 01:07.
                        F11 535dX LCI
                        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                        Comment

                        • Clavurion
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 9157
                          • Oulu

                          #27
                          Originally posted by fraatti View Post

                          No perkules, johan sulla on käynyt huono tuuri. Oliko pannu vakio vireessä vai piristetty? Oma mutu on kertonut aiheesta sen verran että olen vaihtanut öljyt 5W-40. Luulisin että siitä ei ole haittaa että öljy ei lirahda aivan vedeksi kuumalla koneella.

                          Öljynsuodattimen jalka oli ainakin toistaiseksi kuiva. Todennäköisesti suodattimen vaihdossa on jotain lirahtanut tuohon aikoinaan, josta johtuu pieni kosteus. Jääköön tuo remontti odottamaan parempia aikoja toistaiseksi. Tarviiko vaihtamiseksi ottaa imusarja pois?

                          Mietin kardaanin korjauttamista myös, mutten oikein saanut selvää että löytyykö pajoilta vehkeitä sen tasapainottamiseen. Hommasin sen takia Febin valmistaman etukardaanin.
                          Ei mulla ole käynyt onneksi (vielä) mitään tuuria, vaan tuolla, jolta tuon tähteille jääneen suodatinjalan ostin.

                          Ei kai sitä imusatsia ole pakko suodatinjalan vaihtamiseksi irrottaa, mutta mukavampi touhuta, kun ei ole tiellä. Kuivaltahan tuo sinun oma kaikikn puolin näyttää, mutta ajatus olikin ennakoivasta huoltamisesta, kun se kuitenkin porsii, jos auton meinaa useamman vuoden pitää.

                          Kyllä kai Ko-Met:lla onnistuu melkein minkä tahansa vänkyrän tasapainotus.
                          E39 530dA -02 M-Sport
                          E53 X5 3.0dA -06 Sport
                          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                          Comment

                          • fraatti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 4629
                            • Tampere

                            #28
                            Originally posted by Clavurion View Post

                            Ei mulla ole käynyt onneksi (vielä) mitään tuuria, vaan tuolla, jolta tuon tähteille jääneen suodatinjalan ostin.

                            Ei kai sitä imusatsia ole pakko suodatinjalan vaihtamiseksi irrottaa, mutta mukavampi touhuta, kun ei ole tiellä. Kuivaltahan tuo sinun oma kaikikn puolin näyttää, mutta ajatus olikin ennakoivasta huoltamisesta, kun se kuitenkin porsii, jos auton meinaa useamman vuoden pitää.

                            Kyllä kai Ko-Met:lla onnistuu melkein minkä tahansa vänkyrän tasapainotus.
                            Joo, sori luin huolimattomasti viestisi. Jollain muulla oli ollut siis huonoa tuuria matkassa.

                            Kaveri vaihtoi omaan autoonsa kannen vesilaipan joskus irroittamatta imusarjaa. Mitä tuota nyt äkkiä kurkin remontin lomassa kun imusarja oli paikoillaan, niin ahtaalta näytti.
                            F11 535dX LCI
                            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                            Comment

                            • vekkuli
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2005
                              • 1330
                              • Liminka

                              #29
                              Originally posted by fraatti View Post

                              Joo, sori luin huolimattomasti viestisi. Jollain muulla oli ollut siis huonoa tuuria matkassa.

                              Kaveri vaihtoi omaan autoonsa kannen vesilaipan joskus irroittamatta imusarjaa. Mitä tuota nyt äkkiä kurkin remontin lomassa kun imusarja oli paikoillaan, niin ahtaalta näytti.
                              Tuo vesilaipan vaihto ilman imusarjan irroitusta kuulostaa kyllä mahdottomalta. Ylimmäinen laipan pultti kun on imusarjan alla piilossa. B-moottorissa kyllä onnistuu ihan tuosta vaan.
                              E93 ///M3
                              E60 530dA aka M5
                              F11 525dA Xdrive
                              Tesla model 3 LR MY22

                              Comment

                              • fraatti
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2002
                                • 4629
                                • Tampere

                                #30
                                Originally posted by vekkuli View Post

                                Tuo vesilaipan vaihto ilman imusarjan irroitusta kuulostaa kyllä mahdottomalta. Ylimmäinen laipan pultti kun on imusarjan alla piilossa. B-moottorissa kyllä onnistuu ihan tuosta vaan.
                                Piti vielä kysyä uudestaan kaverilta. Öljynsuodattimen jalka oli irti samaan aikaan ja sinne oli mennyt uudet tiivisteet samalla. En tiedä paljonko siitä mahtaa tulla tilaa lisää.
                                Last edited by fraatti; 30-12-2024, 23:13.
                                F11 535dX LCI
                                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎