Announcement

Collapse
No announcement yet.

N57 venttiilikopan tiiviste

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4629
    • Tampere

    #31
    Jahas, auto teki ensimmäisen DPF polton venttiinlikopan vaihdon jälkeen. Nenään pisti palaneen öljyn haju. Uusi koppa oli kuiva joka puolelta, joten siinä ei ollut vikaa. Joko öljy oli tuoretta tai sitten vanhoja jäämiä jotka oli valuneet johonkin kopan vaihdon yhteydessä.
    Itsehän huomasin tämä taudin siitä että koneen takaosa oli märkä alkujaan.


    Tuossa sitten tuli tiirailtua muita potentiaalisia vikapaikkoja, niin olihan tuo pikkuturbo alta märkä. Prkl. Mikäs tuolla voi vuotaa? Turbon öljyputki? Onko turbossa muita vaihtoehtoja? Varmaan ilmaputki myös? Mahtaakohan tuo olla kova homma käyttää irti?


    Kun tuosta mulkaisi peilillä, niin näytti että öljylaippa on myös märkä. Toki voihan se tulla tuonne muualtakin. Noi pultit oli ainakin hankalan oloisessa paikassa.

    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • Capa
      Newbiemmer
      • Feb 2004
      • 19
      • Oulu/Rovaniemi

      #32
      Mulla ilmeisesti sama remontti edessä. Autona F11 530 xd vm-12, ajettu 325 tkm. Aiemmin ei ole syönyt öljyä, nyt herjasi että alarajalla ollaan, lisää litra. Edellisestä huollosta jotain 12 tkm, öljyt on vaihdatettu auton oman kehotuksen mukaan, 25-30 tkm välein. Pelkääjän puolella koneen takaosassa näkyi öljyä, samoin kuskin puolella koneen kyljessä. Tämä kuskin puolen kylki on aina ollut puhdas, eli siinä ainakin on uusi vuoto. Tuota koneen takaosaa en ole aiemmin osannut edes kurkkia, joten siitä en tiiä onko sieltä tihkunut pitkään.

      Eli uusi koppa tiivisteineen, jos haluaa kerralla kuntoon? Paljonko mahtaa osat maksaa ja onko kukaan laitattanut tätä korjaamolla? Kokonaishinta kiinnostais.

      Sitten siitä vesiyhteestä imusarjan alla. Mulla hajosi ensimmäinen vanhuuteen ja se vaihdettiin. Seuraavassa oli valmistusvika ja alkoi vuotamaan vuoden päästä. Ja muistaakseni vielä kolmannen kerrankin tämä jumppa piti tehdä. Reklamaation jälkeen varaosatoimittajan piikkiin tehtiin yksi noista vaihdoista. Mutta on siis heikkoja osia myynnissä. Ja imusarja on käytettävä irti kun tuota yhdettä vaihdetaan.
      F11 530 XD -12

      Entinen: E61 525 XD -07

      Comment

      • fraatti
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 4629
        • Tampere

        #33
        Originally posted by Capa View Post
        Mulla ilmeisesti sama remontti edessä. Autona F11 530 xd vm-12, ajettu 325 tkm. Aiemmin ei ole syönyt öljyä, nyt herjasi että alarajalla ollaan, lisää litra. Edellisestä huollosta jotain 12 tkm, öljyt on vaihdatettu auton oman kehotuksen mukaan, 25-30 tkm välein. Pelkääjän puolella koneen takaosassa näkyi öljyä, samoin kuskin puolella koneen kyljessä. Tämä kuskin puolen kylki on aina ollut puhdas, eli siinä ainakin on uusi vuoto. Tuota koneen takaosaa en ole aiemmin osannut edes kurkkia, joten siitä en tiiä onko sieltä tihkunut pitkään.

        Eli uusi koppa tiivisteineen, jos haluaa kerralla kuntoon? Paljonko mahtaa osat maksaa ja onko kukaan laitattanut tätä korjaamolla? Kokonaishinta kiinnostais.

        Sitten siitä vesiyhteestä imusarjan alla. Mulla hajosi ensimmäinen vanhuuteen ja se vaihdettiin. Seuraavassa oli valmistusvika ja alkoi vuotamaan vuoden päästä. Ja muistaakseni vielä kolmannen kerrankin tämä jumppa piti tehdä. Reklamaation jälkeen varaosatoimittajan piikkiin tehtiin yksi noista vaihdoista. Mutta on siis heikkoja osia myynnissä. Ja imusarja on käytettävä irti kun tuota yhdettä vaihdetaan.
        Eipä tuohon taida muuta ratkaisua olla kun vaihto. Tuo venttiilikoppa vuotanee taakse ja repsikanpuolelle ensin, ja vaatinee pidempään jatkunutta vuotoa että myös koneen oikea laita kastuu. Mulla oikeapuoli koneen kyljestä oli kuiva.
        Jonkunverran vastaan tuli myös viestejä että tarvikekopat ovat kieroja ja pultit eivät istu paikoilleen. Onneksi moista ei tullut itsellä vastaan.

        Oikealle puolella imusarjan etupäästä voi vuotaa myös itse imusarjan läppämekanismi. Tuolla näkyy kuva että mihin se sieltä lirauttaa.


        Jotkut ovat vaihtaneet venttiilikopan myös purkamatta imusarjaa. Sillloin polttoaine linjoja joutunee hiukan venyttelemään että saa polttoainekiskon pois paikoiltaan. Ilmeisesti kuitenkin onnistuu myös niin. Jätin itse tämän kortin käyttämättä, koska halusin vaihtaa myös kannen vesilaipan.

        Teetettynä remontin hintaan vaikuttanee se että kummalla tavalla se tehdään ja käytetäänkö alkuperäisiä osia. Imusarjan irroittaminen teettää sinällään jonkunverran kyllä ekstratyötä.

        Ja tietty sieltä imusarjan puolelta voi myös se öljysuodatinjalka vuotaa.

        Omaa projektia täytyy jatkaa vielä kun saa taas inspiraatiota ja vaihtaa tuo turbon paluuputken tiiviste. Tuohon tilasin jo osat ja ne on postin kujetettavana jossain. Samalla täytyy vaihtaa välijäähdyttimelle menevän ahtoputken tiiviste. Siellä on ollut joskus aikoja sitten jo jotain hikoilua myös ja ne tiivisteet olin ostanut valmiiksi jo useampi vuosi sitten.​
        Last edited by fraatti; 09-01-2025, 07:38.
        F11 535dX LCI
        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎