Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW 530D xd F11 -11 akku

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zakspeed
    BTCF Member
    • Nov 2003
    • 1996
    • Tampere/kainuu

    #16
    Originally posted by fraatti View Post
    Kaverin auto herjas myös akusta jotain. Energiadiagnoosista tuli viestiä että jos matalasta varaustasosta tulee herjoja ilman syytä niin softat pitäs päivittää... Tämä koskee nimenomaan -10 asteen ulkolämpötilasta alaspäin. Mahtaako sitten näissä vanhoissa softissa olla jotain mätää...

    Tuossa rivillä softa mitä uudempi ilevelin pitäisi olla.
    Ko. Softaviat koskee.
    F01x, F1x, N63 Production before 07/2015
    F1x, F2x, F3x, F25 N20 Production before 07/2015
    All other Fxx production before 11/2014
    -M5- '00
    -i3 94 rex '19
    -Ascona B 4.0 '80
    Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
    -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
    -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

    Comment

    • böntti
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2011
      • 2857
      • Tampere

      #17
      Siitä on jo vuosia aikaa kun tätä jarruenergiahommaa tuli enemmänkin tutkittua. Autona oli uudehko F11 530xd ja akku oli hyvässä kunnossa. Jos esim noin -10c pakkasella käytti CTEC Polarin isompaa latausjännitettä ja latasi akun kunnolla täyteen, piti autolla ajaa lähes puoli tuntia ennen kuin lataus käynnistyi. Logatusta datasta pystyi helposti näkemään että auto kulutti noin 20Ah energiaa ennen kuin lataus alkoi, akku oli 105Ah. En todellakaan enää muista kaikkia yksityiskohtia mutta mielestäni oli täysin kiistatonta että tämä poiskoodaus on kaukana turhasta ja merkityksettömästä.

      Toki nyt voi halutessaan keksiä pyörän uudestaan, www.bmwforum.fi kannattaa kuitenkin katsoa ennen sitä.
      -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
      -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
      -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
      -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

      -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

      Comment

      • fraatti
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 4628
        • Tampere

        #18
        Originally posted by zakspeed View Post
        Ko. Softaviat koskee.
        F01x, F1x, N63 Production before 07/2015
        F1x, F2x, F3x, F25 N20 Production before 07/2015
        All other Fxx production before 11/2014
        No siinähän sitä litaniaa sitten on jo. Alkupään autoista saattaa löytyä vielä noita antiikkisia softia pyörimästä ja saattapi olla että niistä olisi hyvä päästä eroon. Kaverin 530d 2012 löytyi myös tälläinen versio... ja siinä tosiaan gongit pauhas vaikka autolla oli ajeltu jo pidemmät tovit, auto starttasi hyvin eikä SoC:kaan näyttänyt pahalle. Tosin eipä sanota mitään varmaa sen kummemmin ennekuin softat on päivitetty ja homma on kunnossa.


        Tongin vielä tuosta koneelta noita dokkareita mitä tuosta IGR:stä oli. Ja lukihan siinä suoraa että jos akku alkaa hiipumaan niin tuon toimintaa rajoitetaan, samoin ulkolämpötilan laskiessa toimintaa rajoitetaan, samoin kuin jos akku alkaa hyytymään liian alhaisen jännitetason takia. Onko suomen talvet ja pakkaset sitten sellaisia että toimintaa rajoitetaan aina automaattisesti?



        Se on sinällään totta että akku säilyy paremmin täytenä mutta tosiaan ottaako se ylipäätään varausta vastaan 80-100% kun muutamalla hassulla ampeerilla? Lisäksi IGR:n kanssa on käytössä myös akun regenrointi jolla herätellään akkua lataamalla se säännöllisesti täyteen.


        Tästä löytyy tuo koko materiaali: https://www.1addicts.com/forums/atta...3&d=1469006598
        F11 535dX LCI
        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

        Comment

        • alpine3
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2010
          • 1271
          • Kajjjaani

          #19
          Mites iso akku tuonne F1x takatilaan menee? Liekö eroa onko sedan vai farmari?
          BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
          BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

          Comment

          • zakspeed
            BTCF Member
            • Nov 2003
            • 1996
            • Tampere/kainuu

            #20
            Ihan heti en allekirjoita tuota ettei lähtisi lataamaan heti täyttäkin akkua. Alkupään F10 N57 koneinen 525 käyttäytyi uuden täyteen ladatun alkuperäisakun kanssa siten, että 14.7v latausjännitteellä lähdettiin heti liikenteeseen ja latausta kesti sen mitä autolla tuli ajettua.

            Auton softaversio oli viimevuoden puolelta. On siis mahdollista, että näitä latauslogikkoita on muutettu jollain tasoa. Tai siis niitä on muutettu kuten tiedotteissakin todetaan ja mihin fraatin testeri ilmoitus myös viittaa.
            -M5- '00
            -i3 94 rex '19
            -Ascona B 4.0 '80
            Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
            -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
            -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

            Comment

            • fraatti
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 4628
              • Tampere

              #21
              Originally posted by böntti View Post
              Siitä on jo vuosia aikaa kun tätä jarruenergiahommaa tuli enemmänkin tutkittua. Autona oli uudehko F11 530xd ja akku oli hyvässä kunnossa. Jos esim noin -10c pakkasella käytti CTEC Polarin isompaa latausjännitettä ja latasi akun kunnolla täyteen, piti autolla ajaa lähes puoli tuntia ennen kuin lataus käynnistyi. Logatusta datasta pystyi helposti näkemään että auto kulutti noin 20Ah energiaa ennen kuin lataus alkoi, akku oli 105Ah. En todellakaan enää muista kaikkia yksityiskohtia mutta mielestäni oli täysin kiistatonta että tämä poiskoodaus on kaukana turhasta ja merkityksettömästä.

              Toki nyt voi halutessaan keksiä pyörän uudestaan, www.bmwforum.fi kannattaa kuitenkin katsoa ennen sitä.
              Olen nähnyt aivan saman toiminnan myös E70:ssä. Tossa toiminnassa ei ollut mitään järkeä. Oma auto ei kuitenkaan käyttäydy samalla tavalla ja sitä tässä ihmettelenkin? Nykyisten kokemusten valossa toiminta ei ole vielä eronnut mitenkään negatiivisessa valossa edelliseen e90:n verrattuna. Jos webastoa meinaa pöhistellä kovilla pakkasilla niin sitten akkua on ladattava ainakin omilla ajoilla, oli IGR:ää tai ei.

              Sinällään järjestelmä on esitelty 2006 niin voiko olla että vioille on tehty jotain jo softapuolellakin bmw puolelta? Mikäli minkään muutokseen ei usko niin sitten kaikiin autoihin saa tehdä dpf off, swirl-flaps off, egr off, scr off, igr off jne....
              Last edited by fraatti; 22-01-2019, 23:52.
              F11 535dX LCI
              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

              Comment

              • böntti
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2011
                • 2857
                • Tampere

                #22
                Originally posted by BMWjunkie View Post
                Mites iso akku tuonne F1x takatilaan menee? Liekö eroa onko sedan vai farmari?
                Yleensä 105Ah, joitain poikkeuksia lukuunottamatta. Näihin poikkeustapauksiin menee pykälää pienempi 95Ah, ei oo mulle ainakaan selvinnyt että miksi joistain koreista puuttuu isoimman akun kiinnitysmahdollisuus. Tänään esim tuli laitettua 105Ah akku sekä sedaniin että farkkuun, ja yhteen (muistaakseni farkkuun) ei mennyt kuin 95Ah.
                -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                Comment

                • böntti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2011
                  • 2857
                  • Tampere

                  #23
                  Voi toki olla että modauksia on tehty ja varmasti onkin. Taitaa olla jo viisi vuotta aikaa siitä kun asiaa tutkin.

                  Sellainenkin empiirinen havainto on tullut tehtyä että E60-korissa tehdasasenteiset akut kestävät sen 10 vuotta, F-sarjassa on joutunut vaihtamaan akkua jo 4-5v ikäisenä. Toisaalta kyllä F-sarjaankin olen vaihtanut akkuja 9v vanhan alkuperäisakun tilalle. Tänä talvena alkuperäisiä tehdasakkuja on tullut vastaan Vartan, Bannerin ja Exiden tekeleinä.
                  Last edited by böntti; 22-01-2019, 23:53.
                  -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                  -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                  -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                  -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                  -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                  Comment

                  • fraatti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 4628
                    • Tampere

                    #24
                    Originally posted by böntti View Post
                    Voi toki olla että modauksia on tehty ja varmasti onkin. Taitaa olla jo viisi vuotta aikaa siitä kun asiaa tutkin.
                    Pöyhin vielä noita dokumentteja läpi F01 osalta. Sen pohjaltahan tuo F10 taitaa olla maailmaan putkahtanut?

                    Löysin sieltä tälläisen jossa on selitetty se että latausjännite määräytyy akun lämpötilan mukaan ulkolämpötilan sijasta. Häiriötilanteessa tuupataan 14,3V mutta sekin taitaa pompsahtaa samalla tavalla kuin jännite pompsahtaa myös normaalisti kun aletaan lähenemään 0 astetta akun lämpötilana. Testasitteko asiaa aikoinaan kylmällä akulla?


                    Ja lisäksi silmiin tuossa osui transportmoden ollessa käytössä mittaristoon putkahtava ilmoitus akun varaustasosta. Tuossa on merkattu että jahka akun SoC(varaustaso) nitkahtaa alle 35% niin tällöin tulee ilmoistus että akku on vaihdettava. Toki tuolloin kyseessä on uusi auto mutta mahtaakohan raja olla sama myös muulloin?


                    Vai käytetäänkö tuohon SoHia? Tämä sinällään kuulostaisi loogiselta mutta voisi kuvitella jos akun onnistuu saamaan tyhjäksi ja latailee site puolihuolimattomasti ja starttaa auton niin tällöin saattaa saada ruutuun myös akun vaihtoilmoituksen? SoH kuitenkin ilmeisesti määritellään sen perusteella paljonko jännite putoaa starttauksessa.

                    Koko dokkari virranhallinnasta ylipäätään: http://freemaxx.de/e90forum/03_Power%20Management.pdf
                    F11 535dX LCI
                    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                    Comment

                    • böntti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2011
                      • 2857
                      • Tampere

                      #25
                      Edeleenkin käy lukemassa www.bmwforum.fi ja F10 akkuherjakeskustelu, siellä on nämä asiat suunnilleen jo valmiiksi käytynä läpi.
                      -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                      -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                      -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                      -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                      -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                      Comment

                      • Laku
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2007
                        • 17526
                        • Turku

                        #26
                        Originally posted by zakspeed View Post
                        Ko. Softaviat koskee.
                        F01x, F1x, N63 Production before 07/2015
                        F1x, F2x, F3x, F25 N20 Production before 07/2015
                        All other Fxx production before 11/2014
                        Millä vehkeellä harrastajat näitä päivityksiä tekevät?
                        Näillä mennään:
                        - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                        - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                        - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                        - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                        Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                        Comment

                        • fraatti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 4628
                          • Tampere

                          #27
                          Originally posted by böntti View Post
                          Edeleenkin käy lukemassa www.bmwforum.fi ja F10 akkuherjakeskustelu, siellä on nämä asiat suunnilleen jo valmiiksi käytynä läpi.
                          Sitten osaatkin jo varmaan kertoa että onko jarrutusenergian talteenotto käytössä kun akun lämpötila on alhainen?

                          Mikäli ei niin tässä tapauksessa IGR:n poiskoodaus ei muuta sitä tilannetta miksikään että auton akku ei ota virtaa vastaan ladattiin sitä sitten auton omalla tai ulkoisella laturilla. Tälläisissä tilanteissa tietysti akun varaustaso tippuu jatkuvasti jos sähköä käytetään muulloin kuin silloin kuin auto käy. (webasto jne). Onko tuohon sitten muuta ratkaisua kuin ajoittainen ylläpitolataus? Ainakaan E90 tapauksessa ei ollut.

                          Jos taas ajatellaan että jos akun lataaminen tuossa lämpötilassa ei onnistu muutenkaan niin onko tuolloin mitään hohtoa pitää jarrutusenergiantalteenottoa käytössä?

                          Toki akun saa ladattua myös täysin jäisenä mutta silloin siihen täytyy varata aikaa aivan toiseen tapaan. Luin aikoinaan jostain jenkkien tutkimuksesta että -40C asteisen lyijyakunkin lataus onnistuu mutta latausaika lähestyy tuolloin viikkoa koska akku ei vain ota virtaa vastaan.

                          Ja mainitaan tässä nyt vielä että olen samaa mieltä siitä että IGR ei paranna akun kestoa yleisestiottaen.

                          Nyt tässä on vain kyse siitä että onko tuosta jotain haittaa toimintatapansa puolesta pakkasilla vai ei. Eli jääkö akku 80% varaustasoon vai pyrkiikö auto pitämään varauksen 100% jatkuvasti.
                          F11 535dX LCI
                          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                          Comment

                          • zakspeed
                            BTCF Member
                            • Nov 2003
                            • 1996
                            • Tampere/kainuu

                            #28
                            Originally posted by fraatti View Post
                            Sitten osaatkin jo varmaan kertoa että onko jarrutusenergian talteenotto käytössä kun akun lämpötila on alhainen?

                            Mikäli ei niin tässä tapauksessa IGR:n poiskoodaus ei muuta sitä tilannetta miksikään että auton akku ei ota virtaa vastaan ladattiin sitä sitten auton omalla tai ulkoisella laturilla. Tälläisissä tilanteissa tietysti akun varaustaso tippuu jatkuvasti jos sähköä käytetään muulloin kuin silloin kuin auto käy. (webasto jne). Onko tuohon sitten muuta ratkaisua kuin ajoittainen ylläpitolataus? Ainakaan E90 tapauksessa ei ollut.

                            Jos taas ajatellaan että jos akun lataaminen tuossa lämpötilassa ei onnistu muutenkaan niin onko tuolloin mitään hohtoa pitää jarrutusenergiantalteenottoa käytössä?

                            Toki akun saa ladattua myös täysin jäisenä mutta silloin siihen täytyy varata aikaa aivan toiseen tapaan. Luin aikoinaan jostain jenkkien tutkimuksesta että -40C asteisen lyijyakunkin lataus onnistuu mutta latausaika lähestyy tuolloin viikkoa koska akku ei vain ota virtaa vastaan.

                            Ja mainitaan tässä nyt vielä että olen samaa mieltä siitä että IGR ei paranna akun kestoa yleisestiottaen.

                            Nyt tässä on vain kyse siitä että onko tuosta jotain haittaa toimintatapansa puolesta pakkasilla vai ei. Eli jääkö akku 80% varaustasoon vai pyrkiikö auto pitämään varauksen 100% jatkuvasti.
                            Jos F10/11 originaali akut kestää keskimäärin 5-9 vuotta alkuperäisen latauslogiikan voimin luulen ettei se siitä voi paljoa enää pidentyä nuo akkujen kestot.
                            -M5- '00
                            -i3 94 rex '19
                            -Ascona B 4.0 '80
                            Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                            -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                            -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                            Comment

                            • böntti
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2011
                              • 2857
                              • Tampere

                              #29
                              Originally posted by fraatti View Post
                              Sitten osaatkin jo varmaan kertoa että onko jarrutusenergian talteenotto käytössä kun akun lämpötila on alhainen?
                              En jaksa tarinoida samoja asioita uudestaan mutta kyllä se ainakin talvena 2013-2014 oli ihan normaalisti käytössä myös kovilla pakkasilla.
                              -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                              -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                              -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                              -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                              -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                              Comment

                              • HTK12
                                BTCF Member
                                • Jul 2011
                                • 10941
                                • Joensuu

                                #30
                                Originally posted by Laku View Post
                                Millä vehkeellä harrastajat näitä päivityksiä tekevät?
                                Riippuen vehkeistä E-sys/ISTA+. E-sys voi päivittää yksittäisen ohjainlaitteen, joten siinä mielessä kätevämpi.
                                e39 540iA E85

                                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎