Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW 530D xd F11 -11 akku

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zakspeed
    BTCF Member
    • Nov 2003
    • 1996
    • Tampere/kainuu

    #31
    Originally posted by HTK12 View Post
    Riippuen vehkeistä E-sys/ISTA+. E-sys voi päivittää yksittäisen ohjainlaitteen, joten siinä mielessä kätevämpi.
    Yksittäisen ohjainlaitteen päivittäminen muuten vanhoilla softilla olevaan autoon ei järin suotavaa. Eikä se tarvitse, kuin yhden tai kaksi ohjelmatasoa vanhemmat/uudemmat ohjelmat keskenään, kun tulee parhaassa tapauksessa jo ongelmia.

    Ohjainlaitteet, kun tekevät yhteistyötä keskenään ja jokin päivityksen tuoma parannus ohjelmointi voi vaatia useamman järjestelmän yhteispeliä sen halutun parannuksen aikaansaamiseksi.
    -M5- '00
    -i3 94 rex '19
    -Ascona B 4.0 '80
    Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
    -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
    -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

    Comment

    • bittivirhe
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2012
      • 503
      • Pohjois-Savo

      #32
      Originally posted by zakspeed View Post
      Ko. Softaviat koskee.
      F01x, F1x, N63 Production before 07/2015
      F1x, F2x, F3x, F25 N20 Production before 07/2015
      All other Fxx production before 11/2014
      Näkeekö jostain, onko omassa kotterossa vielä buginen softa vai ei? Laakkonen on joskus vuosia sitten ollut tarkistavinaan, että softat olivat ajan tasalla, mutta..
      G05 45e
      ex: F11 530d xDrive
      ex: E84 X1 xDrive 25d

      Comment

      • zakspeed
        BTCF Member
        • Nov 2003
        • 1996
        • Tampere/kainuu

        #33
        Originally posted by bittivirhe View Post
        Näkeekö jostain, onko omassa kotterossa vielä buginen softa vai ei? Laakkonen on joskus vuosia sitten ollut tarkistavinaan, että softat olivat ajan tasalla, mutta..
        Laita alustanumero vaikka privalla...
        -M5- '00
        -i3 94 rex '19
        -Ascona B 4.0 '80
        Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
        -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
        -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

        Comment

        • PNM2
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2015
          • 1106
          • Espoo

          #34
          Originally posted by zakspeed View Post
          Laita alustanumero vaikka privalla...
          Jos mäkin laitan, kun voisi olla mahdollisuus päivittää softat tarvittaessa.
          i4 M50
          ex: G30 530e xDrive M-Sport
          ex: F11 525d xDrive
          ex: F11 520d
          ex: E91 318i

          Comment

          • Laku
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2007
            • 17526
            • Turku

            #35
            Originally posted by zakspeed View Post
            Laita alustanumero vaikka privalla...
            Minäkin laitan
            Näillä mennään:
            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

            Comment

            • fraatti
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 4628
              • Tampere

              #36
              Originally posted by böntti View Post
              En jaksa tarinoida samoja asioita uudestaan mutta kyllä se ainakin talvena 2013-2014 oli ihan normaalisti käytössä myös kovilla pakkasilla.
              Tämä ei päde ainakaan enää vaan IGR on pois käytöstä akun lämpötila on tarpeeksi alhainen. En tiedä voiko kyse olla ollut niin vanhasta auton softasta tuolloin. Akun lämpötilan näkee ainakin inpalla. Kuva ei juuri ko. tilanteesta vaan yleisesti arvosta ja sen olemassa olosta. Kuvan ottohetkellä pakkasta oli joku 3-4 astetta ja auto 530d F11.



              Tein seuraavan testin sigun autolla 535D LCI jossa i-level on F010-17-07-502. Saksassa akku on päässyt joskus tyhjenemään josta vikamuistiin on tullutkin ilmoitus huonosta akusta. Akun varaustasoiksi auto kertoi seuraavaa. :


              Viimeisimmän 5 päivän lataustasot. Toisella rivillä on tilanne siitä kun auto on seissyt 15-24 asteen pakkasessa muutaman päivä ja se on käynnistetty sitten. Käynnistysongelmia tai herjoja akusta ei ole ollut kertaakaan vikakoodia lukuunottamatta.


              Ajoin auton edellisenä päivänä lämpöiseen talliin ja annoin akun lämpötilan nousta ennen lataamista lähelle 20 astetta. Tämä sen takia että auto ottaa varmasti virtaa vastaan latauksen aikana ja se on varmasti täynnä. Latasin akun Telwin dr charge 50:laturilla täytteen. Latauksen alkupuolella latausjännite oli 13,6V ja virta 13.1A.



              Latauksen jatkuessa jännite nousi varsin nopeasti ja kuten normaalistinkin ja akun vastaanottama virta pieneni. Latauksen loppuolella(ehkä ~90-100%) ladattiin enää alle 2A virralla vaikka akku oli lämpöisessä. Tämän viimeisen pätkän lataaminen otti aikaa noin 2h ja akun kokokonaislatausaika oli ehkäpä noin 3-4h. Lataus loppui jänniteellä 14,6V/14,7V kun virta putosi yhteen ampeeriin tai juuri sen alle. Tässä kuva latauksen loppupuolelta. Vastaava lataaminen latauksen loppupuolella kylmälle akulle on joskus ottanut aikaa pitkälle toistakymmentä tuntia joka kertoo siitä kuinka huono kyky ottaa virtaa vastaan akulla on kun se on kylmä.


              Akun latauduttua lähdin muutamien tuntien kuluttua ajamaan autolla. Latausjännite tuntui aluksi hieman hakevan 13.0 ja 14V välillä mutta tasaantui sitten lähemmäksi 14V. Akun heikosta kunnosta oli järjestelmässä vikakoodi ja siitä huolimatta IGR aktivoitui. Tämä siis osoittaa sen että vaikka tuosta on vikakoodi niin se ei tarkoita sitä että IGR kytkettäisiin pois käytöstä vaan jarrutusenergian talteenottoa käytetään mikäli akun varaus sekä lämpötila on sopivia.


              Jännite moottorijarrutuksessa nousi 14,7V kuten olettaa saattaakin.


              Ajoin autolla vajaan 20km/15min jonka jälkeen se jäi seisomaan noin 12h ajaksi. Tänä aikana pakkanen kiristyi sekä akun lämpötila laski lähemmäksi ulkolämpötilaa. Lähdin ajamaan tuosta ilman webaston käyttöä ja katsoin mitä auto nyt lataa. Latausjännite oli 14.6/14.7V. IGR oli kytketynyt pois käytöstä akun alhaisemman lämpötilan takia.


              Myös moottorijarrutuksessa jännite oli aivan sama ~14.6V
              Last edited by fraatti; 24-01-2019, 16:35. Reason: korjattu kuvia oikeiks
              F11 535dX LCI
              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

              Comment

              • ptikkala
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2007
                • 1571

                #37
                Ohi aiheen... oletko löytänyt telwiniin parempia kaapeleita mistään? Ne orkkikset on melko kytyset varsinkin pakkasella

                Comment

                • HTK12
                  BTCF Member
                  • Jul 2011
                  • 10941
                  • Joensuu

                  #38
                  Originally posted by zakspeed View Post
                  Yksittäisen ohjainlaitteen päivittäminen muuten vanhoilla softilla olevaan autoon ei järin suotavaa. Eikä se tarvitse, kuin yhden tai kaksi ohjelmatasoa vanhemmat/uudemmat ohjelmat keskenään, kun tulee parhaassa tapauksessa jo ongelmia.

                  Ohjainlaitteet, kun tekevät yhteistyötä keskenään ja jokin päivityksen tuoma parannus ohjelmointi voi vaatia useamman järjestelmän yhteispeliä sen halutun parannuksen aikaansaamiseksi.
                  Toki, mutta esim. autossa jossa on virisofta omistaja ei monesti halua siitä eroon esim. IHKA:n päivityksen takia. Riippuu toki paljon tilanteesta jne. Totesin nyt vain yksittäisen purkin päivityksenkin olevan mahdollista harrasjien vehkeillä. Merkkihuollossahan vedetään aina koko auto.
                  e39 540iA E85

                  Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                  Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                  Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                  Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                  INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                  Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                  Comment

                  • fraatti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 4628
                    • Tampere

                    #39
                    Originally posted by ptikkala View Post
                    Ohi aiheen... oletko löytänyt telwiniin parempia kaapeleita mistään? Ne orkkikset on melko kytyset varsinkin pakkasella
                    Melko vähän on tullut käytettyä tuota pakkasella ja vaikka pakkastakaan ei olisi niin kankeitahan nuo kaapelit ovat, ei siitä mihinkään pääse. Olet varmaan itsekin ladannut kylmää akkua ja todennut paljonko se ottaa virtaa vastaan. Näkemäni perusteella kylmässä ei juurikaan 10A suuremmasta laturista ole mitään iloa koska suuremmista tehoista pääsee nauttimaan vasta jos akku on lämmin. Toki tuolle laitteelle voi olla muutakin käyttöä kylmässä kuin pelkkä lataaminen...

                    Pystyykö alkuperäisistä kaapeleista käyttämään vain päät ja vaihtamaan johdot uusiksi? Muistelisin että pidempiä kaapeleita tuohon ainakin saa mutta tuskimpa ne se joustavempia ovat. :think
                    F11 535dX LCI
                    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                    Comment

                    • ptikkala
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2007
                      • 1571

                      #40
                      Tuohon oli saatavilla kumikaapelit silloin kun telwinin ostin, mutta tyhmyyksissäni jätin ne ottamatta. Nyt en ole nähnyt niitä enää missään.

                      Comment

                      • böntti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2011
                        • 2857
                        • Tampere

                        #41
                        Originally posted by fraatti View Post
                        Ajoin autolla vajaan 20km/15min jonka jälkeen se jäi seisomaan noin 12h ajaksi. Tänä aikana pakkanen kiristyi sekä akun lämpötila laski lähemmäksi ulkolämpötilaa. Lähdin ajamaan tuosta ilman webaston käyttöä ja katsoin mitä auto nyt lataa. Latausjännite oli 14.6/14.7V. IGR oli kytketynyt pois käytöstä akun alhaisemman lämpötilan takia.

                        Myös moottorijarrutuksessa jännite oli aivan sama ~14.6V
                        Minun mielestä hieman yksioikoinen päätelmä, akun jäähtyminen myös hidastaa virran antoa ja näyttää siltä kuin varaustaso laskisi, tästä tietysti seuraa korkeampi latausjännite. Tämän näkee hyvin noista akkusi historiatiedoista.

                        Edit. Olettaen että akku ei ole uusi.
                        Last edited by böntti; 24-01-2019, 22:31.
                        -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                        -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                        -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                        -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                        -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                        Comment

                        • fraatti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 4628
                          • Tampere

                          #42
                          Originally posted by böntti View Post
                          Minun mielestä hieman yksioikoinen päätelmä, akun jäähtyminen myös hidastaa virran antoa ja näyttää siltä kuin varaustaso laskisi, tästä tietysti seuraa korkeampi latausjännite. Tämän näkee hyvin noista akkusi historiatiedoista.

                          Edit. Olettaen että akku ei ole uusi.
                          Varaustaso (SoC) tutkitaan lepojännitteen sekä lämpötilan mukaan(saattaa olla että mukana on jotain fiksumpaakin logiikkaa lisäksi). Samoin sitä tutkitaan auton ollessa käynnissä. Ei järjestelmä siitä hämilleen mene että akku on kylmempi. Sen takia siinä ibs:ssä on lämpötilamittaus jotta saadaan tarkempaa tietoa akun varaustasosta. Esim pelkkä ulkolämpötila kun ei kerro akun lämpötilasta välttämättä yhtään mitään.

                          IGR:n mukanaolon näkee kyllä selvästi jännitteen muuttuessa. Muutos on ollut joka kerta enemmän kuin 0,5V sekä jännitteenmuutos menee käsikädessä moottorijarrutuksen kanssa. Toki inpasta löytyy tuohonkin oma livedatan täplä sekä taitaa sieltä myös näkyä että kulkeeko virta akkuun vai pois sieltä.

                          Tässä bemarin dokkareista SoC määrityksestä sekä ajossa että levossa.

                          Koko dokkari: http://stuff.is-a-geek.net/OnlineDoc...y%20Basics.pdf

                          Tämän mukaan SoCia päivitetään lepotilan osalta aina kun virrat kytketään päällä ja lepotilassa mittaus suoritetaan kahden tunnin välein.

                          koko dokkari: http://freemaxx.de/e90forum/03_Power%20Management.pdf

                          Jos lataustasoa haluaa tarkkailla vaikka yleismittarilla niin sanotaan että akkua pitäisi kuormittaa aluksi ja sitten mitata lepojännite. Tai jos akkua on ladattu tai autolla ajettu niin mitata jännite vasta 2-3h tasaantumisen jälkeen.


                          Sattui silmiin myös jossain dokkarissa että F10:n ei onnistu akun vaihdon rekisteröinti ellei auto pyydä sitä. Onko asian laita vielä näin?

                          Toinen mikä sattui silmään oli tämä käynnistettävyys raja:

                          Kuva täältä: https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f...ensor/BdzoqEna

                          Millaisia arvoja tuosta SoCista on tullut kun auto on jättänyt käynnistymättä? Onko noissa arvoissa mitään perää, kai noita on joku vilkaissut kun on vaihtanut akkuaa? Lineaarisesti -25 asteessa tarvittaisiin 57% taso että auto vielä käynnistyy.

                          Niin tai näin. Meinaan testata asian(IGR:n mukana olon) myös toisella autolla joka on varustettuna vanhemmalla i-levelillä.
                          F11 535dX LCI
                          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                          Comment

                          • zakspeed
                            BTCF Member
                            • Nov 2003
                            • 1996
                            • Tampere/kainuu

                            #43
                            F10 akun vaihto onnistuu ilman akun vikakoodeja tai vikapolkutulosta vaihda akku.

                            Silloin jos auto saavuttaa ylemmän käynnistettävyyden laskennallisennturvarajan siitä tulee vikakoodi ja 30b virtapiirin komponetien pois kytkentä. Taitaapa tässä kohtaa tulla ensimmäinen kuljettajaa informoiva ilmoitus latauksen suosittelemisesta. Auto siis antaa hyvissäajoin merkkejä siitä, että nyt aletaan olla akun varaustason kanssa epäsuotuisalla alueella ennenkuin oikeita käyntiinlähtö ongelmia tulee.

                            -Ambient temperatures of under -10C cause a significant increase in the required minimum battery charge up to 75% state of charge.

                            -If the current state of charge is approaching the required minimum state of charge (startability limit) the Check Control message with ID 229 ("Charge battery") is triggered.

                            -This is not a definite indication of a battery defect, but of an insufficient state of charge.

                            -ntelligent energy management takes active measures to increase the state of charge, such as increasing idle speed or reducing power consumption by the vehicle electrical system
                            Last edited by zakspeed; 25-01-2019, 08:23.
                            -M5- '00
                            -i3 94 rex '19
                            -Ascona B 4.0 '80
                            Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                            -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                            -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎