Announcement

Collapse
No announcement yet.

Perhonen tuulilasissa

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • silveraxe
    Bimmer Rookie
    • Jul 2018
    • 61
    • Kuusamo

    Perhonen tuulilasissa

    Eli mites tästä perhosen siipi efektistä pääsee eroon. Kovilla pakkasilla muodostuu tuulilasiin.

    Osaako kukaan kertoa miksi keskiosa pysyy huonommin auki ?


    Kiitos.
    2014 520D Xdrive F10. Hyvä auto jos kestää
  • jtk70
    Newbiemmer
    • Aug 2015
    • 15
    • Kokkola

    #2
    Originally posted by silveraxe View Post
    Eli mites tästä perhosen siipi efektistä pääsee eroon. Kovilla pakkasilla muodostuu tuulilasiin.

    Osaako kukaan kertoa miksi keskiosa pysyy huonommin auki ?


    Kiitos.
    Esim. Ajamalla tuolla sigun toisella autolla. Mutta asiaan: itse pidän kovilla pakkasilla suoraan tuulilasille hieman ja sitten kun on ok, takas automaatiile.
    Ominaisuus.

    Comment

    • zakspeed
      BTCF Member
      • Nov 2003
      • 2000
      • Tampere/kainuu

      #3
      Mikäs on raitisilmasuodattimien tilanne? Ajantasalla ja semmoiset mitkä sinne kuuluu?
      -M5- '00
      -i3 94 rex '19
      -Ascona B 4.0 '80
      Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
      -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
      -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

      Comment

      • ptikkala
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2007
        • 1572

        #4
        Mitäs raikkareita sinne kuuluisi laittaa, lähinnä onko tiedossa että jonkun valmistajan perusraikkairit ei toimisi oikein?. Näköjään nykyään on kaikenlaisia antibakteerisia tms suodattimia. Onko tuommoisista tietoa toimiiko ne oikein?

        Comment

        • PNM2
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2015
          • 1119
          • Espoo

          #5
          Mulla huurtuu myös tuulilasi. Raikkari vaihdettu viimeksi keväällä Laakkosella ja vaihdetaan viikon päästä seuraavan huollon yhteydessä. Lasi on myös putsattu. Samoin takaovista lähtien takasivulasit huurussa.
          i4 M50
          ex: G30 530e xDrive M-Sport
          ex: F11 525d xDrive
          ex: F11 520d
          ex: E91 318i

          Comment

          • HTK12
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 10941
            • Joensuu

            #6
            Originally posted by PNM2 View Post
            Mulla huurtuu myös tuulilasi. Raikkari vaihdettu viimeksi keväällä Laakkosella ja vaihdetaan viikon päästä seuraavan huollon yhteydessä. Lasi on myös putsattu. Samoin takaovista lähtien takasivulasit huurussa.
            Eihän lattimatot ole märät? Esim. ovien vuotavat kosteussulut.
            e39 540iA E85

            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

            Comment

            • Silmaauki
              BTCF Member
              • Jan 2015
              • 1905
              • Turku

              #7
              Huurtuminen voi johtua muustakin kuin autosta.

              Viime talvena mä ihmettelin meidän vaimon käytössä olleen Skodan osalta miksi siinä oli koko ajan ikkunan sisältä jäässä tai huurussa. Vaidettiin suodatin ja putsattiin suodattimen kotelo. Katsottiin ettei kosteutta ole lattiamattojen alla tms. Ei löytynyt syytä.

              Sitten kun mun piti helmikuussa katsastuksen huomautuksen takia vaihtaa siihen lisäjarruvalo, niin ihmettelin missä lämpimässä paikassa voisin sen tehdä. Vaimo sanoi, että mene hänen työpaikan parkkihalliin. Ok, kuulosti hyvältä. Ajelin sinne ja halliin saapuessa ja muutaman kerroksen maan alle ajaessani kaikki ikkunat meni sumuiseksi kun kosteus tiivistyi ikkunoihin ulkopuolelle. Vaihdoin jarruvalon ja lähdin reilun tunnin päästä kotiin päin (pieniä hankaluuksia niin kesti vaihto). Autoon istuessa ihmettelin miksi kaikki pinnat ovat kosteina? Ratti, kojelauta, kaikki. Ja sitten ongelma ratkesi.

              Parkkihalli on vain kahden kilometerin päässä kotoa. Joka aamu emäntä oli lähtenyt kylmällä autolla pihasta ja ajanut sinne työpaikan parkkihalliin. Kahden kilometrin matkalla diesel ei ehtinyt lämmetä mitenkään, joten halliin meni aivan jääkylmä auto. Tottakai hallin lämmin ja kostea ilma kondensoitui autoon joka paikkaan ja sen takia kaikki ikkunat olivat seuraavana aamuna jäässä tai huurussa sisältä.

              Tää ei välttämättä ratkaise tätä kysyjän ongelmaa, mutta joskus pitää ajatella asioita ns. laatikon ulkopuolelta. Syy voi olla jossain ihan muualla.

              Toki kysyjän kanattaa tuossa lisäksi katsoa ettei siellä raitisilmasuodattimen kotelossa ole mitään moskaa pohjalla.
              E93 335i Aarre, Montego blue
              E90 318i talvipulkka

              Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

              Comment

              • PNM2
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2015
                • 1119
                • Espoo

                #8
                Originally posted by HTK12 View Post
                Eihän lattimatot ole märät? Esim. ovien vuotavat kosteussulut.
                Ei ole. Tämä on tosiaan tsekattu, koska aikanaan kolmossarjalaiseen parinkin oven kosteussulut liimattiin uudelleen. Esim kontissa vasemmanpuolimmaisen "luukun" muovilattia oli tällä viikolla hieman kostea, kun otin sieltä hanskan tankkausta varten. Kuminen työhanska oli siis jopa märkä.
                i4 M50
                ex: G30 530e xDrive M-Sport
                ex: F11 525d xDrive
                ex: F11 520d
                ex: E91 318i

                Comment

                • Wikke
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2005
                  • 80
                  • Fsdfg

                  #9
                  Originally posted by silveraxe View Post
                  Eli mites tästä perhosen siipi efektistä pääsee eroon. Kovilla pakkasilla muodostuu tuulilasiin.

                  Osaako kukaan kertoa miksi keskiosa pysyy huonommin auki ?


                  Kiitos.
                  Mie olen pitänyt ilman suuntauksen näin pakkasilla manuaalilla, jaolla "joka paikkaan" eli ylös, keskelle ja alas (minulla on perusilmastointi). Puhallusnopeus kahta pykälää vaille maksimit. Onneksi F10 puhallin on todella hiljainen!

                  Automaattitoiminto ei tahdo toimia näin talvipakkasilla kunnolla, ei oikeastaan missään autossa. Lämmintä puhalletaan enemmän alas, mikä nyt tuntuukin loogiselta, mutta kovalla pakkasella sitä tarvitaan myös jonkin verran laseille.

                  W212 Mersussa ne lasit vasta huurtuukin, F10:ssä ei minusta edes ole koko ongelmaa...

                  Comment

                  • PNM2
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2015
                    • 1119
                    • Espoo

                    #10
                    Originally posted by Wikke View Post
                    Mie olen pitänyt ilman suuntauksen näin pakkasilla manuaalilla, jaolla "joka paikkaan" eli ylös, keskelle ja alas (minulla on perusilmastointi). Puhallusnopeus kahta pykälää vaille maksimit. Onneksi F10 puhallin on todella hiljainen!
                    Sama käytössä myös täällä. Nyt katselin vähän mattoja, ja kyllähän ne varmaan vähän kosteat ulkoatulleesta lumesta ovat. Lumi sulaa puhaltimen lämmössä mutta (kangas)matto ei pääse kunnolla kuivumaan, kun auto asuu ulkona. Täytyy nostella huomenissa matot sisälle kuivumaan.
                    i4 M50
                    ex: G30 530e xDrive M-Sport
                    ex: F11 525d xDrive
                    ex: F11 520d
                    ex: E91 318i

                    Comment

                    • HTK12
                      BTCF Member
                      • Jul 2011
                      • 10941
                      • Joensuu

                      #11
                      Originally posted by PNM2 View Post
                      Sama käytössä myös täällä. Nyt katselin vähän mattoja, ja kyllähän ne varmaan vähän kosteat ulkoatulleesta lumesta ovat. Lumi sulaa puhaltimen lämmössä mutta (kangas)matto ei pääse kunnolla kuivumaan, kun auto asuu ulkona. Täytyy nostella huomenissa matot sisälle kuivumaan.
                      Jos siellä ei vettä ole muuta kuin ne kenkien lumien sulamisvedet, niin lyhyemmässä ajossa autossa kannattaa pitää tälläistä:



                      Auttaa tuohon kenkien mukana tulevan lumen aiheuttamaan huurtumiseen.
                      e39 540iA E85

                      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                      Comment

                      • PNM2
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2015
                        • 1119
                        • Espoo

                        #12
                        Originally posted by HTK12 View Post
                        Jos siellä ei vettä ole muuta kuin ne kenkien lumien sulamisvedet, niin lyhyemmässä ajossa autossa kannattaa pitää tälläistä:



                        Auttaa tuohon kenkien mukana tulevan lumen aiheuttamaan huurtumiseen.
                        Olisko linkkiä heittää, niin saisi vähän lisäspeksejä?
                        i4 M50
                        ex: G30 530e xDrive M-Sport
                        ex: F11 525d xDrive
                        ex: F11 520d
                        ex: E91 318i

                        Comment

                        • HTK12
                          BTCF Member
                          • Jul 2011
                          • 10941
                          • Joensuu

                          #13
                          Originally posted by PNM2 View Post
                          Olisko linkkiä heittää, niin saisi vähän lisäspeksejä?
                          Eipä tuo mitään ihmeellistä, sisältää silica rakeita. Imee siis autosta liian kosteuden pois. Välillä käyttää uunissa, niin ei tarvitse vaihtaa. Näitähän taitaa löytyä joka halpahallista, motonetistä jne.
                          e39 540iA E85

                          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                          Comment

                          • zakspeed
                            BTCF Member
                            • Nov 2003
                            • 2000
                            • Tampere/kainuu

                            #14
                            Kissanhiekka sukan sisään pakattuna toimii kuulemma myös.
                            -M5- '00
                            -i3 94 rex '19
                            -Ascona B 4.0 '80
                            Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                            -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                            -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                            Comment

                            • Roisto
                              BTCF Member
                              • Nov 2010
                              • 2542
                              • Kajaani

                              #15
                              Originally posted by PNM2 View Post
                              Olisko linkkiä heittää, niin saisi vähän lisäspeksejä?
                              https://www.motonet.fi/fi/tuote/6053...ladattava-300g vaikka tuosta
                              2001 E39 525iA
                              1992 E34 "540i/5"

                              Comment

                              Working...
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎