Announcement

Collapse
No announcement yet.

Perhonen tuulilasissa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4628
    • Tampere

    #16
    Puhallinta kannattaa myös pitää riittävän suurella, kuiva pakkasilma poistaa kosteutta loistavasti. Silica sensijaan ei toimi kovin häävisti kuivassa pakkasilmassa....



    Hyvinkin optimaalisessa tilanteessa tuollainen 300g silicapussi nappaa vain vajaan 100g vettä. Tuollaisen määrä lunta kuskaa jo varsin helposti autoon mikäli ei kopistele jalkojaan muutamalla eri ajokerralla...
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • HTK12
      BTCF Member
      • Jul 2011
      • 10941
      • Joensuu

      #17
      Originally posted by fraatti View Post
      Puhallinta kannattaa myös pitää riittävän suurella, kuiva pakkasilma poistaa kosteutta loistavasti. Silica sensijaan ei toimi kovin häävisti kuivassa pakkasilmassa....



      Hyvinkin optimaalisessa tilanteessa tuollainen 300g silicapussi nappaa vain vajaan 100g vettä. Tuollaisen määrä lunta kuskaa jo varsin helposti autoon mikäli ei kopistele jalkojaan muutamalla eri ajokerralla...
      Omien kokemusten mukaan tuollainen silica estää hyvin ikkunnoiden huurtumisen/jäätymisen. Suurin osa kosteudesta poistuu autosta puhalimen avulla ja kun avaat ovet. Sisälle jäävä vesi jatkaa haihtumista, johon ei puhallin auta kun se ei ole päällä -> tiivistyy nopeasti kylmeneviin ikkunoihin.

      Eikä siellä autossa olevassa ilmassa niin hirveästi sitä kosteutta ole, esim. 20C ilmassa voi maksimissaan olla 17.3g vettä per kuutio. Kun autossa on puhallin päällä ajossa, ei kosteus ole lähelläkään tuota kylläisyyspistettä.
      e39 540iA E85

      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

      Comment

      • fraatti
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 4628
        • Tampere

        #18
        Originally posted by HTK12 View Post
        Omien kokemusten mukaan tuollainen silica estää hyvin ikkunnoiden huurtumisen/jäätymisen. Suurin osa kosteudesta poistuu autosta puhalimen avulla ja kun avaat ovet. Sisälle jäävä vesi jatkaa haihtumista, johon ei puhallin auta kun se ei ole päällä -> tiivistyy nopeasti kylmeneviin ikkunoihin.

        Eikä siellä autossa olevassa ilmassa niin hirveästi sitä kosteutta ole, esim. 20C ilmassa voi maksimissaan olla 17.3g vettä per kuutio. Kun autossa on puhallin päällä ajossa, ei kosteus ole lähelläkään tuota kylläisyyspistettä.
        On mullakin noita ryynipusseja ollut autossa vaikka kuinka(töiden puolesta saa ilmaiseksi 400g pusseja) mutta eivät nekään vaan autuaaksi tee jos lumet sulaa pitkin mattoja. Kuitenkaan nuo pussit eivät riitä siihen että ne imisivät kaiken kosteuden itseensä ja siksi toinkin esille asian että puhallinta olisi hyvä pitää "riittävällä" nopeudella...
        F11 535dX LCI
        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

        Comment

        • HTK12
          BTCF Member
          • Jul 2011
          • 10941
          • Joensuu

          #19
          Originally posted by fraatti View Post
          On mullakin noita ryynipusseja ollut autossa vaikka kuinka(töiden puolesta saa ilmaiseksi 400g pusseja) mutta eivät nekään vaan autuaaksi tee jos lumet sulaa pitkin mattoja. Kuitenkaan nuo pussit eivät riitä siihen että ne imisivät kaiken kosteuden itseensä ja siksi toinkin esille asian että puhallinta olisi hyvä pitää "riittävällä" nopeudella...
          No joo eihän noihin nyt isoa määrää vettä imeydy, mutta ei sitä nyt ihan mahdottomia ole siellä auton sisällä ilmassakaan. Auttavat, jos kaikki muut edellytyksen on kunnossa. Pätkäajossa sitä autoa ei kokonaan saa sisältä edes tuohon -20c, joten vettä todellisuudessa on aika vähän ilmassa. Toki se veden määrä pitäisi sisällä autossa saada minimoitua ja siksi tuolla jo aiemmin kysyin, ettei sitä vuoda sisään. Jos vettä vuotaa vaikka oven kosteussulusta sisään, niin siinä ei auta mikään. Ainut vaihtoehto on korjata ne kosteussulut ja vielä auto kuivamaan. Samoin jos kopistelematta kenkiä sinne autoon menee aina sisälle, niin saa ne matot viedä aina välillä kuivamaan, tai hankkia kaukalot, joista lumet ja vedet on helppo viskata pihalle.
          e39 540iA E85

          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

          Comment

          • silveraxe
            Bimmer Rookie
            • Jul 2018
            • 61
            • Kuusamo

            #20
            On tää huumori vehe, selkeästi onglema on paskasti tehdyssä ilmanohjauksessa tuulilasille, keskellä ei aukkoa joten ilmavirta heikkoa siinä.

            Ei ollu octaviassa eikä Toyotassa eikä oikeastaan yhdessäkään meidän perheen autoista yhtä hienoa ”ominaisuutta”


            No se on tätä premiumia :P


            Onglemaa ei ole ku kovemmill pakkasilla > ny vaan ollu pari viikkoa 25- / -33 tiheään ja ruvennu ärsyttää tuo taideteos
            Last edited by silveraxe; 29-01-2019, 07:25.
            2014 520D Xdrive F10. Hyvä auto jos kestää

            Comment

            • PNM2
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2015
              • 1110
              • Espoo

              #21
              Otin eilen alkuillasta kangasmatot edestä kuivumaan sähkölämmitteiselle valmiiksi lämpimälle kivilattialle ja edelleen kosteimmat kohdat ovat selkeästi kosteita vaikka matot eivät edes mitenkään kovin kosteilta näyttäneet. Mulla se syy huurtumiseen kyllä on noissa matoissa ja vaikka silicasta ei isompaa apua olisi, käyn moisen ohiajaessani hakemassa, kun ei se mitään maksa.
              i4 M50
              ex: G30 530e xDrive M-Sport
              ex: F11 525d xDrive
              ex: F11 520d
              ex: E91 318i

              Comment

              • HTK12
                BTCF Member
                • Jul 2011
                • 10941
                • Joensuu

                #22
                Originally posted by PNM2 View Post
                Otin eilen alkuillasta kangasmatot edestä kuivumaan sähkölämmitteiselle valmiiksi lämpimälle kivilattialle ja edelleen kosteimmat kohdat ovat selkeästi kosteita vaikka matot eivät edes mitenkään kovin kosteilta näyttäneet. Mulla se syy huurtumiseen kyllä on noissa matoissa ja vaikka silicasta ei isompaa apua olisi, käyn moisen ohiajaessani hakemassa, kun ei se mitään maksa.
                Joo kosteisiin mattoihin auttaa vain niiden sisällä kuivatus. Ne ei kuiva ellei aja helsingistä ivaloon lämmöt ja puhallin täysillä, eikä varmaan silloinkaan vielä, jos ovat kunnolla vettä imeneet.
                Tuosta silicasta on se apu, että kerää ilmasta sen kosteuden, joka muuten tiivistyisi laseihin. Esim. syksyllä ei ikkunat ole sisältä huurussa kun menet autoon.
                e39 540iA E85

                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎