Announcement

Collapse
No announcement yet.

F07, ilmastointilaitteen toiminta (ryntäilevä puhallin)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • röllykkä
    Bimmer Rookie
    • Feb 2008
    • 131
    • Mäntsälälä

    F07, ilmastointilaitteen toiminta (ryntäilevä puhallin)

    Mitenköhän muilla mahtaa pelata ilmastointilaitteen puhallin "Auto" asennossa?
    Itsellä puhaltimen nopeus keskiasennossa, ja säätö "Auto" tilassa, niin puhallin tuntuu jatkuvasti ryntäilevän.
    Tämän lisäksi, kojelaudan raitisilmasuuttimista tulee noin 5-10 sekuntia ilmaa, sitten joku läppä ilmeisesti muuttaa asentoa, eikä ilmaa tule taas 5-10 sekuntiin.

    Kun auton sammuttaa ja jää hyttiin, joku läppä ja ilmeisesti moottori lonksuttelee ja surisee kojelaudassa tuolla samalla syklillä vaikka puhallin ei ole enää edes päällä.

    Lähinnä siksi kysyn, kun tuntuu hieman oudolta tuo toiminta. Vaikka valitsisin puhalluksen manuaalisesti suuttimille, tuo sama 5-10 sek. sykli jatkuu.

    Nyt vasta lämpimämmällä ilmalla huomaa, että kaipaisi jatkuvaa puhallusta noista kojelaudan suuttimista.

    :think
    ̶E̶6̶0̶ ̶2̶0̶0̶5̶,̶ ̶5̶2̶5̶
    F̶0̶7̶,̶ ̶2̶0̶0̶9̶,̶ ̶5̶3̶0̶
  • JP-76
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2009
    • 1060
    • Kanta-Häme

    #2
    Originally posted by röllykkä View Post
    Mitenköhän muilla mahtaa pelata ilmastointilaitteen puhallin "Auto" asennossa?
    Itsellä puhaltimen nopeus keskiasennossa, ja säätö "Auto" tilassa, niin puhallin tuntuu jatkuvasti ryntäilevän.
    Tämän lisäksi, kojelaudan raitisilmasuuttimista tulee noin 5-10 sekuntia ilmaa, sitten joku läppä ilmeisesti muuttaa asentoa, eikä ilmaa tule taas 5-10 sekuntiin.

    Kun auton sammuttaa ja jää hyttiin, joku läppä ja ilmeisesti moottori lonksuttelee ja surisee kojelaudassa tuolla samalla syklillä vaikka puhallin ei ole enää edes päällä.

    Lähinnä siksi kysyn, kun tuntuu hieman oudolta tuo toiminta. Vaikka valitsisin puhalluksen manuaalisesti suuttimille, tuo sama 5-10 sek. sykli jatkuu.

    Nyt vasta lämpimämmällä ilmalla huomaa, että kaipaisi jatkuvaa puhallusta noista kojelaudan suuttimista.

    :think
    Ota kiertoilman automaattiasento pois päältä.

    Eli toi auton kuva missä on kiekura sisällä. Jos on auto-asennossa, niin säätelee itsekseen jollain logiikalla tota sisäilman kiertoa. Poissa päältä-asennossa ei siis pala mitään lediä, manuaaliasento on manuaaliasento

    Last edited by JP-76; 08-05-2019, 20:28.
    Kalusto:
    BMW 550i xDrive -14
    BMW S1000R -17
    Toyota Proace -15

    Comment

    • röllykkä
      Bimmer Rookie
      • Feb 2008
      • 131
      • Mäntsälälä

      #3
      Originally posted by JP-76 View Post
      Ota kiertoilman automaattiasento pois päältä.

      Eli toi auton kuva missä on kiekura sisällä. Jos on auto-asennossa, niin säätelee itsekseen jollain logiikalla tota sisäilman kiertoa. Poissa päältä-asennossa ei siis pala mitään lediä, manuaaliasento on manuaaliasento
      .... ....

      Ehkä tässä on yksi syy, miksi mulla on käyttöohjeen ostoilmoitus tuolla ostetaan- palstalla.

      Hittolainen, jos se tuosta on vain kiinni. Testaan huomenissa, kun palailen työkeikalta..
      Kiitos vinkistä!!
      ̶E̶6̶0̶ ̶2̶0̶0̶5̶,̶ ̶5̶2̶5̶
      F̶0̶7̶,̶ ̶2̶0̶0̶9̶,̶ ̶5̶3̶0̶

      Comment

      • röllykkä
        Bimmer Rookie
        • Feb 2008
        • 131
        • Mäntsälälä

        #4
        Kyseinen namiskuukkeli ei vaikuttanut mitään tuohon seilaavaan puhallinhommaan.

        Mutta..
        Kokeilin kylmäaineputkia moottoritilasta, kun puhalsi hyttiin vain lehmänhenkeä, niin kuumat oli molemmat kylmäaineputket.
        Ilmastointianetta systeemiin, niin "ainoastaan" 750g meni ainetta 800g järjestelmään... Eli aivan tyhjä.
        ...Edellisen omistajan mukaan ilmastointi oli juuri huollettu..

        Hyvä puoli oli tässä, että tuo läpän seilaava lonkotus loppui, ja nyt puhallin puhaltaa kuten kuuluukin. Myös tuolla JP-76:n mainitsemalla napilla on nyt joku merkitys.
        Tämän lisäksi leipää huutava flekti koneen keulilla hiljeni.

        Aika paljon vaikuttaa kylmäaineen vähyys.

        Toivotaan nyt vaan, että edellinen omistaja kusetti huollosta, eikä järjestelmässä ole vuotoa.
        ̶E̶6̶0̶ ̶2̶0̶0̶5̶,̶ ̶5̶2̶5̶
        F̶0̶7̶,̶ ̶2̶0̶0̶9̶,̶ ̶5̶3̶0̶

        Comment

        • fraatti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 4628
          • Tampere

          #5
          Originally posted by röllykkä View Post
          Toivotaan nyt vaan, että edellinen omistaja kusetti huollosta, eikä järjestelmässä ole vuotoa.
          Jotenkin mieleen nyt tulee että "huolto" on ollut käytännössä käynti "automaatissa" eli järjestelmä on tyhjätty sekä täytetty. Vuotoahan se ei tietysti paljasta jos järjestelmää ei pidetä riittävän kauaa alipaineessa. Toki jos järjestelmässä on 50g ainetta jäljellä niin kyllähän se jo kertoo sen että jossain on vuoto vaikkei sitä olisikaan löydetty. Jos suljetusta järjestelmästä häviää 94% aineista niin luulisi täyttäjänkin jo tajunneen mistä on kyse. Ei varmaan ole vain kiinnostanut. :think

          Tässä neuvotaan pitämään alipainetta vähintään 30min vuotojen havaitsemiseksi. Ja tässä jotain viitettä paljonko sitä ainetta voi häviätä ehjästä järjestelmästä.

          Koko ohje: https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f...check/2SqAkeDI
          F11 535dX LCI
          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

          Comment

          • Puuankkuri
            Bimmer Rookie
            • Jan 2006
            • 161
            • Ylöjärvi

            #6
            F07 ilmastoinnin lauhduttimen sijainti on surkeasti suunniteltu, sinne ajautuu kaikki paska ja rakenteet hankaavat kennon hajalle erittäin nopeasti. Oman kulkineeni lauhduttimessa oli "pään" kokoinen reikä kun luulin etsiväni vain pikkuvuotoa. Kannattaa tsekata :think
            Oli miten oli mutta näin on

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎