Announcement

Collapse
No announcement yet.

Joku ulvoo kääntäessä. Pyöränlaakeri, tehostin, hammastanko, muu?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • röllykkä
    Bimmer Rookie
    • Feb 2008
    • 131
    • Mäntsälälä

    Joku ulvoo kääntäessä. Pyöränlaakeri, tehostin, hammastanko, muu?

    Onkohan muilla vastaavaa ilmaantunut:
    Vasemmalle (tai nykyöään oikeallekin) käännettäessä, pienellä vedolla, lähinnä taajamanopeuksissa kuuluu vauva-elefantin töräys jostain keulan suunnalta. Tai ehkä sellainen samanlainen ulvova ääni, kun puhaltaisi pullon suuhun ilmaa.. Ääni resonoi jalkatilaan. Jos käännyttäessä on kuoppia tiessä, ulvahtelu on taattu.
    Edittiä vielä sen verran: Ulvontaa ei oikeastaan juurikaan esiinny, jos mutkassa tai risteyksessä ei ole kuoppia.

    Ääntä ei kuulu aina, varsinkaan jos yrittää saada sitä jossain rauhallisella sivutiellä kuulumaan.
    Mutta keskustassa kurvaillessa, jos esim jäät risteykseen hetkeksi paikalle, ja lähdet liikkeelle vasemmalle kaartaen, kuuluu ulvonta. Kova sellainen.
    Last edited by röllykkä; 21-07-2019, 16:55. Reason: Lisäystä..
    ̶E̶6̶0̶ ̶2̶0̶0̶5̶,̶ ̶5̶2̶5̶
    F̶0̶7̶,̶ ̶2̶0̶0̶9̶,̶ ̶5̶3̶0̶
  • röllykkä
    Bimmer Rookie
    • Feb 2008
    • 131
    • Mäntsälälä

    #2
    Nostetaanpa vielä aihetta, jos jollakulla olisi ideaa, mistä alkaa etsimään syytä ääneen.

    Voisiko tuossa Dynamic Drivessä tai EDCssä olla jotakin häikkää, joka aiheuttaa julman ulvahduksen?

    Ulvonta alkaa, aina, jos kurvissa/risteyksessä on kuoppa. Suoraan ajettaessa ei ääntä kuulu. Välillä ulvahdus kestää vain kuopan ajan, välillä koko kaarteen ajan, alkaen kuopasta.

    Pyörän laakerit vaihdettu, mutta vika pysyi..
    ̶E̶6̶0̶ ̶2̶0̶0̶5̶,̶ ̶5̶2̶5̶
    F̶0̶7̶,̶ ̶2̶0̶0̶9̶,̶ ̶5̶3̶0̶

    Comment

    • Dualfun
      Moderator
      • Jan 2003
      • 17844
      • PKS

      #3
      Nyt kun sanoit Dynamic Drive ja jalkatilan resonointi, sekä aiemmin puhuit mutkasta, tulee mieleen säätyvä etuvakaaja. Olisiko säätö jumissa? Tai sitten iskari ääntää säätöventtiilin liikkuessa.
      E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
      G20 320d xDrive mineralweiss metallic
      E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
      E28 ///M535i '87 zinnoberrot

      ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
      ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
      Muut talouden vehkeet:
      E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
      Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
      Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

      Comment

      • röllykkä
        Bimmer Rookie
        • Feb 2008
        • 131
        • Mäntsälälä

        #4
        Ahaa..siinä siis säätyy jollain tapaa etuvakaaja?

        Onko se sama systeemi kun ARS (active swaybar valve unit)?
        Kun tässä googlaillessa aihetta, löyty aika pitkä jenkkiketju juuri samasta viasta: https://www.bimmerfest.com/forums/sh...d.php?t=495019

        Ja siellä joku on saanut korjattua ulinan eristämällä jonkun hydeputken kumilla, mutta ilmeisesti vian syy on heikkolaatuisessa ASR- venttiilissä.
        https://www.bmwtis.com/tsb/attachmen...111_Slides.pdf -->Sieltä sivu 10
        ̶E̶6̶0̶ ̶2̶0̶0̶5̶,̶ ̶5̶2̶5̶
        F̶0̶7̶,̶ ̶2̶0̶0̶9̶,̶ ̶5̶3̶0̶

        Comment

        • Dualfun
          Moderator
          • Jan 2003
          • 17844
          • PKS

          #5
          Puhutaan samasta asiasta ja noi kun lukee niin uskomus vahvistuu entisestään.

          Tässä näkyy hyvin komponentit mistä tuo muodostuu:


          (googlella kuvahakuun f10 dynamic drive front sway bar)
          E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
          G20 320d xDrive mineralweiss metallic
          E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
          E28 ///M535i '87 zinnoberrot

          ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
          ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
          Muut talouden vehkeet:
          E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
          Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
          Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

          Comment

          • luikas
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2004
            • 644
            • Oulu area

            #6
            Originally posted by röllykkä View Post
            Ahaa..siinä siis säätyy jollain tapaa etuvakaaja?

            Onko se sama systeemi kun ARS (active swaybar valve unit)?
            Kun tässä googlaillessa aihetta, löyty aika pitkä jenkkiketju juuri samasta viasta: https://www.bimmerfest.com/forums/sh...d.php?t=495019

            Ja siellä joku on saanut korjattua ulinan eristämällä jonkun hydeputken kumilla, mutta ilmeisesti vian syy on heikkolaatuisessa ASR- venttiilissä.
            https://www.bmwtis.com/tsb/attachmen...111_Slides.pdf -->Sieltä sivu 10
            Ei ole kuitenkaan mikään takaisin kutsu-kamppis tämä ASR?
            Last edited by luikas; 24-07-2019, 14:16.
            Current:F31 LCI 320d xdrive M-Sport -19
            Past:
            F07 LCI 530d xdrive GT M-Sport -15
            F31 318d xdrive -14
            F07 530d GT-11
            E90 330xda LCI -09
            E70 X5 3,0sd M-Sport -07
            E39 530d M-Sport -03
            E39 530iA M-Sport -02
            E39 528i -97
            E30 320i -88

            Comment

            • röllykkä
              Bimmer Rookie
              • Feb 2008
              • 131
              • Mäntsälälä

              #7
              Originally posted by Dualfun View Post
              Puhutaan samasta asiasta ja noi kun lukee niin uskomus vahvistuu entisestään.

              Tässä näkyy hyvin komponentit mistä tuo muodostuu:


              (googlella kuvahakuun f10 dynamic drive front sway bar)
              No tuo kuvahan kertoo enemmän kun tuhat sanaa.. ei toi nyt sitten niin monimutkanen rakenteena olekaan. Kiitoksia!

              Kysäisinkin jo myyjäliikkeeltä, miten asiassa edetään. Kun auto ei kauaa vielä ole ollut alla.
              ̶E̶6̶0̶ ̶2̶0̶0̶5̶,̶ ̶5̶2̶5̶
              F̶0̶7̶,̶ ̶2̶0̶0̶9̶,̶ ̶5̶3̶0̶

              Comment

              • luikas
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2004
                • 644
                • Oulu area

                #8
                Ilmoittele jos saat paikallistettua äänen, täällä epäilyksissä sama homma. Autossa active steering ja dynamic drive.
                Current:F31 LCI 320d xdrive M-Sport -19
                Past:
                F07 LCI 530d xdrive GT M-Sport -15
                F31 318d xdrive -14
                F07 530d GT-11
                E90 330xda LCI -09
                E70 X5 3,0sd M-Sport -07
                E39 530d M-Sport -03
                E39 530iA M-Sport -02
                E39 528i -97
                E30 320i -88

                Comment

                • röllykkä
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2008
                  • 131
                  • Mäntsälälä

                  #9
                  Originally posted by luikas View Post
                  Ilmoittele jos saat paikallistettua äänen, täällä epäilyksissä sama homma. Autossa active steering ja dynamic drive.
                  Auto nyt pajalla rikkoutuneen lasinnostimen vuoksi. Samalla mahdollisesti koetetaan paikantaa ulvova ääni, joka 90% todennäköisyydellä on tuo ARS venttiili.
                  Kerron kun homma selviää!
                  ̶E̶6̶0̶ ̶2̶0̶0̶5̶,̶ ̶5̶2̶5̶
                  F̶0̶7̶,̶ ̶2̶0̶0̶9̶,̶ ̶5̶3̶0̶

                  Comment

                  • luikas
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2004
                    • 644
                    • Oulu area

                    #10
                    Originally posted by luikas View Post
                    Ilmoittele jos saat paikallistettua äänen, täällä epäilyksissä sama homma. Autossa active steering ja dynamic drive.
                    Täällä äänen lähteeksi paljastui katkenneet etujouset, jotka ääntelivät pölysuojia vasten montuissa.
                    Current:F31 LCI 320d xdrive M-Sport -19
                    Past:
                    F07 LCI 530d xdrive GT M-Sport -15
                    F31 318d xdrive -14
                    F07 530d GT-11
                    E90 330xda LCI -09
                    E70 X5 3,0sd M-Sport -07
                    E39 530d M-Sport -03
                    E39 530iA M-Sport -02
                    E39 528i -97
                    E30 320i -88

                    Comment

                    • röllykkä
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2008
                      • 131
                      • Mäntsälälä

                      #11
                      Originally posted by luikas View Post
                      Täällä äänen lähteeksi paljastui katkenneet etujouset, jotka ääntelivät pölysuojia vasten montuissa.
                      Täällä oli myös katkennut etujousi. Mutta äänen lähde ei ollut se.
                      Auto oli käsittääkseni aika perusteellisessa tutkinnassa, mutta..

                      Autoa kallisteltaessa ja käänneltäessä, ääni kuuluu auton joka nurkasta, sekä venttiilipaketista.
                      Isojen kustannusten vuoksi ei korjaamo lähtenyt arvaamaan, onko vika tuossa venttiilisetissä vai missä, kun ei varmuutta oikein löydy.
                      Eli auto on takaisin pajalta, äänen kera. Usko loppuu, että tuleeko kuntoon ollenkaan.
                      ̶E̶6̶0̶ ̶2̶0̶0̶5̶,̶ ̶5̶2̶5̶
                      F̶0̶7̶,̶ ̶2̶0̶0̶9̶,̶ ̶5̶3̶0̶

                      Comment

                      • fraatti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 4628
                        • Tampere

                        #12
                        Jos vakaajan pään ottaa irti niin pystyykö autolla ajamaan vai pttaako se johonkin kiinni. Tällöin voisi poissuökea vakaajan osuuden ääneen.
                        F11 535dX LCI
                        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                        Comment

                        • röllykkä
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2008
                          • 131
                          • Mäntsälälä

                          #13
                          Originally posted by fraatti View Post
                          Jos vakaajan pään ottaa irti niin pystyykö autolla ajamaan vai pttaako se johonkin kiinni. Tällöin voisi poissuökea vakaajan osuuden ääneen.
                          Hmm.. pitääpä tuotakin kokeilla. Saahan sen varmaan johonkin ripusteltua koeajon ajaksi.

                          Mutta toisaalta, ääni kuuluu 99% varmuudella vakaajaa ohjaavan järjestelmän jostakin osasta, mutta mistä.
                          Maalaisjärkeni sanoo ainoan resonoivan osan olevan se venttiili, joka vakaajaa säätää, ja kuopassa jää resonoimaan, kun yrittää säätää painetta.
                          Mutta lompakko sanoo, että kallis arvaus.
                          ̶E̶6̶0̶ ̶2̶0̶0̶5̶,̶ ̶5̶2̶5̶
                          F̶0̶7̶,̶ ̶2̶0̶0̶9̶,̶ ̶5̶3̶0̶

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎