Announcement

Collapse
No announcement yet.

F07, flektin toiminta ja lämpötilat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • röllykkä
    Bimmer Rookie
    • Feb 2008
    • 131
    • Mäntsälälä

    F07, flektin toiminta ja lämpötilat

    Onkohan tuon auton (2010 530 GT) flekti jotenkin sekaisin..?

    Tuossa kesäiltana ajellessa 100km/h, ulkolämpö 18-16 astetta, flektin ääni kuuluu oikeastaan häiritsevästi hyttiin. Huutaa hullun lailla, mitä kovempaa ajaa. Jos tiputtaa nopeuden 80 km/h, hieman rauhoittuu..

    Lämpötilat salavalikosta:
    100km/h ajossa: Vesi 105-111 astetta, Öljy 100-107 astetta.
    80 km/h ajossa: vesi 96 astetta, Öljy 100 astetta

    Tuossa sadan asteen alapuolella flekti on aika hiljaa.

    Mutta luulisi ajoviiman riittävän, ettei flekti lähde päälle..

    Onkohan termari sökö, vai kuumottaako vaihteisto autoa jotenkin erityisesti, tai mitä hittolaista?
    ̶E̶6̶0̶ ̶2̶0̶0̶5̶,̶ ̶5̶2̶5̶
    F̶0̶7̶,̶ ̶2̶0̶0̶9̶,̶ ̶5̶3̶0̶
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4595
    • Tampere

    #2
    Originally posted by röllykkä View Post
    Onkohan tuon auton (2010 530 GT) flekti jotenkin sekaisin..?

    Tuossa kesäiltana ajellessa 100km/h, ulkolämpö 18-16 astetta, flektin ääni kuuluu oikeastaan häiritsevästi hyttiin. Huutaa hullun lailla, mitä kovempaa ajaa. Jos tiputtaa nopeuden 80 km/h, hieman rauhoittuu..

    Lämpötilat salavalikosta:
    100km/h ajossa: Vesi 105-111 astetta, Öljy 100-107 astetta.
    80 km/h ajossa: vesi 96 astetta, Öljy 100 astetta

    Tuossa sadan asteen alapuolella flekti on aika hiljaa.

    Mutta luulisi ajoviiman riittävän, ettei flekti lähde päälle..

    Onkohan termari sökö, vai kuumottaako vaihteisto autoa jotenkin erityisesti, tai mitä hittolaista?
    Jos omistat testerin niin katsopa missä asennossa kaihtimet ovat...
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4595
      • Tampere

      #3
      Originally posted by fraatti View Post
      Jos omistat testerin niin katsopa missä asennossa kaihtimet ovat...
      Viittaan tällä vain siihen että buimurin dokkareissa on meininta että nuo vaikuttavat aerodynamiikkaan/ilmanvastukseen/CO2/polttoaineenkulutukseen ja kone pitää ne aina kiinni kun mahdollista. Käsittääkseni aukeamiseen voi vaikuttaa koodaamisella kun jossain "lämpöisen maan" kaskusteluissa oli mainittu että nuo oli muutettu aukeamaan herkemmin.
      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • JaniLap
        BTCF Member
        • Sep 2012
        • 2673
        • Tampere

        #4
        Lämpimällä kelillä jos autolla on jo hetki ajettu maantievauhtia ja sen jättää tyhjäkäynnille samalla kun sisäpuhallin reilummin käytössä ja ilmastointi päällä, niin aika nopsaan pitäisi kaihtimet avautua paikallaan ollessaankin, mikäli ei testeriä ole käytössä, jolla niitä voisi testata.
        B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
        BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
        Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
        Tampere

        Comment

        • fraatti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 4595
          • Tampere

          #5
          Originally posted by JaniLap View Post
          Lämpimällä kelillä jos autolla on jo hetki ajettu maantievauhtia ja sen jättää tyhjäkäynnille samalla kun sisäpuhallin reilummin käytössä ja ilmastointi päällä, niin aika nopsaan pitäisi kaihtimet avautua paikallaan ollessaankin, mikäli ei testeriä ole käytössä, jolla niitä voisi testata.
          Jep. Haen tällä vain sitä että jos baijerin insinööri on vain suuressa viisaudessaan ohjelmoinut kaihtimet niin että kun ilma kulkee hyvin kennoista läpi niin satkun nopaudessa pelkkä ajoviima pitäisi riittää. Flekti taas saattaa elää omaa elämäänsä tuossa rinnalla ja toimia vain veden lämpötilasta riippuen tiettyyn pisteeseen saakka.

          Omassa autossa on myös huomattavissa että moottoritiellä lämmön nousevat varsin nopeasti kun nopeus nousee johonkin 120km/h tms. Termostaatti pitäisi sadassa asteessa olla kokonaan levällään niin mikä muukaan jäähdytystehoa voi hukata kuin se että kaihtimet ovat kiinni?
          F11 535dX LCI
          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

          Comment

          • JaniLap
            BTCF Member
            • Sep 2012
            • 2673
            • Tampere

            #6
            Jonkinlainen looginen yhteistoiminta siihen on varmasti suunniteltu. Vähän aikaa sitten tuli vain yksi tapaus vastaan, jossa kaihtimien toiminta oli toisinaan epäloogista ja johti siihen, että moottorin lämmöt pääsi tarpeettoman korkealle ja flekti yritti osaltaan alentaa lämpötilaa - mutta huonolla menestyksellä kun kaihtimet oli kiinni. Vikakoodikin tuosta jäi kaihtimiin liittyen, mutta sitten kun testerilä kaihtimia ajoi, niin toimivat täysin oikein. En oikein päässyt selville miksi ne teki välillä tuota.
            B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
            BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
            Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
            Tampere

            Comment

            • fraatti
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 4595
              • Tampere

              #7
              Originally posted by JaniLap View Post
              Jonkinlainen looginen yhteistoiminta siihen on varmasti suunniteltu. Vähän aikaa sitten tuli vain yksi tapaus vastaan, jossa kaihtimien toiminta oli toisinaan epäloogista ja johti siihen, että moottorin lämmöt pääsi tarpeettoman korkealle ja flekti yritti osaltaan alentaa lämpötilaa - mutta huonolla menestyksellä kun kaihtimet oli kiinni. Vikakoodikin tuosta jäi kaihtimiin liittyen, mutta sitten kun testerilä kaihtimia ajoi, niin toimivat täysin oikein. En oikein päässyt selville miksi ne teki välillä tuota.
              Joo onhan noissa kaikissa viossa usein mahdollisuus että se esiintyy vain ajoittain.
              Tuossa on vielä muuttuvana tekijänä ilmavirtaus ajonopeuden mukaan. Samoin kaikki mekanismeissa olevat nivelet yms kuluvat aikaa myöden. Samoin jäähdytysteho heikkenee kennojen tukkeutuessa kaikesta moskasta. Ei ole koskaan tullut perehdyttyä että millainen tuo mekanismi on ja kuinka herkkä se on särkymään. Luulisi kuitenkin että siinä on jotain toleranssia jäätä yms vastaan eikä mekaaninen toteutus olisi kaikista heikoin.

              Kuitenkin järjestelmässä on myös omat puutteensa koska (muistaakseni Filippiineillä) joku oli todennut että tuollaisenaan ne eivät sovellu sinne koska lämmöt ovat ajossa liian korkealla.
              F11 535dX LCI
              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

              Comment

              • Clavurion
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 9138
                • Oulu

                #8
                Hieman aihetta sivuten, tuossa pari päivää sitten kaverin E61 LCI 530d kaihtimien toimintaa ihmeteltiin. Kaihtimilta ei vikakoodeja ja testerillä toimivat normaalisti. Vaikuttaa siltä, että kaihtimet aukeavat vasta, kun moottorin lämmöt alkaa nousta yli ~105 C, kun pelkkä sähköflekti ei riitä jäähdyttämään. Alaritilän kautta kuitenkin ohjautuu jonkin verran ilmaa myös ylös munuaisten taakse. Kaikkineen ne vois kyllä hieman aiemminkin aueta. Turhaa flektiä huudattaa ylimääräistä ja ilmastoinnin kompuraa kuormittaa.
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4595
                  • Tampere

                  #9
                  Originally posted by Clavurion View Post
                  Hieman aihetta sivuten, tuossa pari päivää sitten kaverin E61 LCI 530d kaihtimien toimintaa ihmeteltiin. Kaihtimilta ei vikakoodeja ja testerillä toimivat normaalisti. Vaikuttaa siltä, että kaihtimet aukeavat vasta, kun moottorin lämmöt alkaa nousta yli ~105 C, kun pelkkä sähköflekti ei riitä jäähdyttämään. Alaritilän kautta kuitenkin ohjautuu jonkin verran ilmaa myös ylös munuaisten taakse. Kaikkineen ne vois kyllä hieman aiemminkin aueta. Turhaa flektiä huudattaa ylimääräistä ja ilmastoinnin kompuraa kuormittaa.
                  Tämäkin osoittaa sen että flekti elää osittain omaa elämäänsä ja saattaa kiihdytellä vaikka kaihtimet ovat kiinni.

                  Olen samaa mieltä tosin bemarin suunnittelijan pöydällä autot ovat olleet uusia ja samoin jäähdytysteho huippuluokkaa. Itselläkin pääkoppaan on iskostunut ajatus että yli 100 asteen menevät lämmöt ovat jotain normaalista poikkeavaa. Vaikka se olisikin suunniteltu juttu.

                  Muutama poiminta newtis.infosta F-sarjasta:

                  Functional description
                  The engine control system continuously calculates the required cooling. The engine control system only opens the radiator shutter when a higher level of cooling air is actually required.

                  While the vehicle is being driven, the closed radiator shutter reduces the warm-up phase of the engine, as operating temperature is reached more quickly if the environment is better encapsulated. The air flow through the radiator creates high aerodynamic drag as the driving speed increases. In higher road speed ranges, the closed radiator shutter improves the aerodynamics. This reduces fuel consumption and thus the emission level during driving with the combustion engine.

                  Switch-on conditions and setpoint values
                  The following evaluation criteria are used for the air flap control:

                  Coolant temperature (coolant-temperature sensor and temperature sensor at the radiator outlet, if present)
                  Transmission oil temperature
                  Engine oil temperature
                  Current supply to the characteristic map thermostat (if present)
                  Load signal
                  Engine speed
                  Driving speed
                  Speed of the electric fan
                  Trailer detection

                  https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f...-drive/XYfXYdR
                  Toimintaa tuskin on selitetty sen takia sen paremmin kun ei sitä muutamalla säännöllä saa kuitenkin selitettyä koska vaikuttavia parametreja on niin monta.

                  Tässä jotain vanhoja mainintoja samasta systeemistä mutta vanhemmista autoista. Tästä kyllä pääsee kärryille missä mennään. Vielä kun nuo tekstit itsekin tankkaa uudestaan läpi niin eipä tarvitse ihmetellä miksi läpät pysyy kiinni hgin motarilla... :think


                  E46 320d

                  The radiator shutter is opened at:

                  - Coolant temperature > 111°C or
                  - Fan speed > 3000 rpm


                  Engine cooling DDE7 (E90 330d)
                  The radiator shutter opens at:

                  Coolant temperature > 100 °C (closes at < 95 °C)
                  Speed > 180 kph (closes at < 140 km/h)
                  Speed request for electric fan > 1600 rpm (closes at < 1380 rpm)
                  Speed request for electric fan by air conditioning system > 1600 rpm (closes at < 1050 rpm)
                  Winter safety function:
                  Window wipers ON and
                  Speed between 65 km/h and 125 km/hand
                  Ambient temperature between -8 °C and 2 °C
                  Electric fan after-run
                  With automatic transmission: transmission temperature > 115 °C (closes at < 110 °C)
                  During trailer towing, the radiator shutter is permanently opened if the trailer is connected to the trailer module.

                  The winter safety function prevents the radiator shutter from freezing shut while the vehicle is being driven in wet or snowy conditions.
                  Last edited by fraatti; 25-07-2019, 23:27.
                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • Clavurion
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 9138
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by fraatti View Post
                    Toimintaa tuskin on selitetty sen takia sen paremmin kun ei sitä muutamalla säännöllä saa kuitenkin selitettyä koska vaikuttavia parametreja on niin monta.
                    Sepä se, kun mitään tarkkoja rajoja ei ole missään mainittu. Saattaa olla melko monimutkainen hystereesi toiminnan ohjauksessa. Kiusallaan lämpimällä koneella kokeiltiin irrottaa flektin liitin ja erikseen kytkettiin adapteri koukun liittimelle (simuloi kytkettyä peräkärryä), eivätkä läpät siltikään auenneet.

                    Mainittakoon, että nämä munuaisten läpät retrofitattu, kun niitä ei M-sportissa lähtöjään ole. Toimivat suoraan ilman koodausta, eikä DDE:llä ole asiaan liittyvää koodattavaa parametria. Diagnostiikalla DDE tunnistaa juurikin servo-ohjatun yläläpän oikein, kun niitä aktivoi.
                    Last edited by Clavurion; 26-07-2019, 00:00.
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4595
                      • Tampere

                      #11
                      Originally posted by Clavurion View Post
                      Mainittakoon, että nämä munuaisten läpät retrofitattu, kun niitä ei M-sportissa lähtöjään ole. Toimivat suoraan ilman koodausta, eikä DDE:llä ole asiaan liittyvää koodattavaa parametria. Diagnostiikalla DDE tunnistaa juurikin servo-ohjatun yläläpän oikein, kun niitä aktivoi.
                      Kerkesikö lämpötila nousemaan lähelle 110 tms?

                      hmm.. jokaisessa m-sportissa minkä minkä olen nähnyt ja asiaan on tullut kiinnitettyä huomiota niin nuo läpät on ollut -12 530xd ja 2x -14 535xd. Vuosimalli vai neliveto, kumpi tuohon sitten oikein vaikuttaa?
                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      • Clavurion
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 9138
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by fraatti View Post
                        hmm.. jokaisessa m-sportissa minkä minkä olen nähnyt ja asiaan on tullut kiinnitettyä huomiota niin nuo läpät on ollut -12 530xd ja 2x -14 535xd. Vuosimalli vai neliveto, kumpi tuohon sitten oikein vaikuttaa?
                        Unohdit jo, että tämä oli hieman sivujuonne, kun kysessä E6x. Kuitenkin samanlainen sumea logiikka tuntuu olevan.
                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        • fraatti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 4595
                          • Tampere

                          #13
                          Originally posted by Clavurion View Post
                          Unohdit jo, että tämä oli hieman sivujuonne, kun kysessä E6x. Kuitenkin samanlainen sumea logiikka tuntuu olevan.
                          Katos katos sepä unohtui nopeasti.

                          Selasin tuossa huvikseen millaista juttua aiheesta löytyy.

                          Muutama poiminta:
                          "• Based on the above aerodynamic analysis, at low speeds of 55 Km/h or less, the aerodynamic benefits for the grille shutter do not justify having it closed. Therefore, test conditions were focused on vehicle speeds of 100 Km/h or higher" (tämä saattaa olla syynä siihen miksi tuntuu että lämmöt "pompsahtavat" tietyn nopeuden jälkeen)


                          The aerodynamic power benefits (which can then be translated into fuel economy benefits) can then be seen. In this case, the aerodynamics benefits were worth about 11 counts (−0.011 CD) of drag reduction. Figure 2 shows the aerodynamic power reduction (expressed as the delta power between the two curves) resulting from a prototype active grille shutter system:
                          In this case, the 3% aero drag reduction translates into 407 watts benefit (vehicle load reduction) at 105 km/h. This is considered significant, although the tradeoffs from the AC power consumption must then be taken into account. For some ranges of velocity and ambient temperatures, the increase in AC power consumption will become more than the aero benefits; and thus, the shutters should be opened. (tämänkin tekstin perusteella epäilen ettei tuo bemarin logiikkakaan mikään aivan pettämätön ole.... varsinkin jos joissain tapauksissa flekti huutaa hoosiannaa)






                          Koe autossa ilmastoinnin kompuran kulutus, heikentynyt ilmakierto syö saavutetun hyödyn.


                          Tässä lapussa on myös jotain muuta juttua kuten materiaalien vanhemenisesta lämmönvaikutuksesta yms...
                          F11 535dX LCI
                          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                          Comment

                          • fraatti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 4595
                            • Tampere

                            #14
                            Eräs gynther valitteli että auto (F10 diesel) puskee j.nesteitä pihalle. Varoitus tulee ilmeisesti 120 asteessa ja samaan aikaan nousee jo höyry korkin alta. Kaihtimet tuohon oli jo vaihettu. Jostain muistelisin että flekti alkaa heräilemaan hissukseen 97 asteesta eteenpäin ainakin N47:n tapauksessa... :think (itseasiassa M57:ssa taisi olla sama juttu)


                            Tämän mukaan kiehumispisteen yli ei vielä mennä mutta kaippa sitten siellä jo paikallisesti on niin kuumia pisteitä että kiehumista jo tapahtuu jossain... (ellei autossa ole muuta vikaa)


                            B-sarjan dieseleissa joissa on sähköiset termarit on vielä pykälän korkeampia läpötiloja...
                            System functions
                            The map thermostat opens and closes, regulated by a characteristic map. This regulating operation can be split into 3 operating ranges:
                            Engine cold, map thermostat closed:

                            The coolant only flows in the engine (short circuit). The coolant circuit is closed. The thermostat is not activated.

                            Engine hot, map thermostat open:

                            The entire volume of coolant flows via the radiator. This results in maximum use of the available cooling power. The characteristic map thermostat is not activated.

                            Control range of the map thermostat:

                            Part of the coolant flows through the radiator. The map thermostat opens as of 105 °C and maintains a constant coolant temperature. In this operating range, the map thermostat can now be used to influence the coolant temperature specifically.

                            Economy mode: 108 °C
                            Normal mode: 104 °C
                            High mode: 95 °C
                            High mode and control operation by map thermostat: 90°C.
                            This enables the setting of a higher coolant temperature in the partial load range of the engine. At higher operating temperatures in the part-load range, friction is reduced. This in turn leads to reduced consumption and pollutant emissions. During full load operation, certain disadvantages are associated with higher operating temperatures (ignition advance reduction due to knocking combustion). A lower coolant temperature is therefore specifically set during full load operation with the assistance of the characteristic map thermostat.

                            Notes for Service department
                            Guard
                            If the temperature of the coolant or of the engine oil becomes excessive during engine operation, certain functions in the vehicle are influenced in such a way that the engine cooling has more energy available.

                            The measures are divided into 2 operating modes:

                            Guard

                            Coolant temperature between 117 °C and 124 °C
                            Engine oil temperature between 150 °C and 157 °C.
                            Measure: power reduction of the climate control (up to 100 %) and of the engine.

                            Emergency

                            Coolant temperature between 125 °C and 129 °C
                            Engine oil temperature between 158 °C and 163 °C.
                            Measure: power reduction of the engine (up to approx. 90%).
                            Last edited by fraatti; 26-07-2019, 04:01.
                            F11 535dX LCI
                            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                            Comment

                            • röllykkä
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2008
                              • 131
                              • Mäntsälälä

                              #15
                              Originally posted by fraatti View Post
                              Jos omistat testerin niin katsopa missä asennossa kaihtimet ovat...
                              Täällähän on paljon hyvää infoa!!

                              Edit: Tuota, tyhmä kysymys: Pitäisikö niiden läppien näkyä ihan siitä keulalta, syylärin edestä?
                              Ei itselläni näy muuta kun syyläri siitä grillin läpi.

                              Mutta en vielä omista testeriä.
                              Edellisen bemarin myötä lähti perheestä testeriharrastus.
                              Nyt olisi kyllä hyvä olla, mutta mikä olisi järkevä tähän F sarjaan, ja mistä löytyisi kohtuuhinnalla?

                              Onkohan mäntsälän suunnalla ketään, joka ensihätään pystyisi koodaamaan kaihtimia toimimaan maalaisjärjellä?
                              Last edited by röllykkä; 26-07-2019, 12:43.
                              ̶E̶6̶0̶ ̶2̶0̶0̶5̶,̶ ̶5̶2̶5̶
                              F̶0̶7̶,̶ ̶2̶0̶0̶9̶,̶ ̶5̶3̶0̶

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎