Announcement

Collapse
No announcement yet.

F11 530XD nykäisee voimakkaasti kiihdytetäessä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mane400
    Bimmer Rookie
    • Oct 2003
    • 76
    • Etelä-Pohjanmaa

    F11 530XD nykäisee voimakkaasti kiihdytetäessä

    Autona on siis 530XD -14, ajettu n. 160tkm, kaikki suodattimet ja litkut vaihdettu n. 15tkm sitten. Samoihin aikoihin laitettiin AJ-techin softa sisään ja vaihteistoöljyn vaihdon jälkeen adaptaatioarvot nollattu Carlylla, toiminut täysin moitteettomasti tähän asti.

    Nyt alkanut tekemään voimakkaan nykäisyn satunnaisesti kiihdyttäessä, yleensä vaihteisto samaan aikaan vaihtaa yhtäkkiä pienemmälle, niin en tiedä sanoa varmaksi mistä tuo nykäisy oikein johtuu. Nykäisy tapahtuu yleensä yhden kerran muutaman kilometrin ajon jälkeen ja sen jälkeen se ei toistu.

    Tänään luin Carlylla vikakoodit, joita on alla. NOx-sensoreiden koodit ilmaantuvat silloin tällöin (2-3 vikailmoitusta), mutta en usko että niillä on tähän mitään vaikutusta koska pysyvät poissa pitkään. Mistä aloitan vian etsinnän? Mikähän tuon kaasutuksen ja jarrutuksen yhtäaikaa aktivoi?

    - Fault: Charge air hose dropped: charge air hose monitoring idle
    - Code: 27F000
    - Fault: DDE control unit internally (Cyclic authentication): Record check is not okay
    - Code: OBD 02 P27AB00
    Last edited by Mane400; 02-09-2019, 18:40.
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4595
    • Tampere

    #2
    Ensimmäisestä koodista:
    Fault Code Description
    Monitoring detachment of charge air hose based on air mass in near idle range with exhaust gas recirculation deactivated. The fault code is detected when the air mass measured at the air mass meter drops below a limit value dependent on the operating point.

    Fault Code Conditions
    General Conditions Monitoring takes place under following conditions:
    - Fuel injection rate is between lower and upper limit.
    Lower limit fuel injection rate: 2,5 mg/stroke
    Upper limit fuel injection rate: between 25 mg/stroke and 40 mg/stroke (depending on the version)..
    - Engine speed is between lower and upper speed limit.
    Lower speed limit: between 600 rpm and 750 rpm (depending on the version).
    Upper speed limit: between 1400 rpm and 1600 rpm (depending on the version).
    ‐ No further relevant fault code is logged.
    Monitoring is running continuously in the following time grid:
    10 ms.
    Control unit voltage: 9.5 V to 16 V.
    Terminal Condition

    Service Plan
    Check the following possible fault causes:
    1. Leak in the air mass system after compressor (charge air hose, charge air cooler, charging pressure sensor, intake system).
    2. Hot film air mass meter measures too high values (recognized through fault 290900 or 4862 and/or 24CE00 or 3FF0).

    Fault Impact
    lack of power due to lack of air mass.
    The fault blocks regeneration of the diesel particulate filter.

    Eli ilmamassamittarin läpi ei kulje niin paljoa ilmaa kuin mitä kone olettaisi. Ahtoputket yms lienee tiviit ja ehjät?

    Onko EGR, DPF & adblue toiminnassa vai poistettu softan myötä?
    Last edited by fraatti; 02-09-2019, 20:01.
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • Mane400
      Bimmer Rookie
      • Oct 2003
      • 76
      • Etelä-Pohjanmaa

      #3
      Kyllä EGR on poistettu käytöstä, Adblue ja DPF toiminnassa normaalisti. Poistin vikakoodit ja kävin heittämässä lenkin, ainakaan koodit eivät tulleet takaisin. Jatkan tutkimista huomenissa tarkemmin kun töiltä ehdin.


      Originally posted by fraatti View Post
      Ensimmäisestä koodista:
      Fault Code Description
      Monitoring detachment of charge air hose based on air mass in near idle range with exhaust gas recirculation deactivated. The fault code is detected when the air mass measured at the air mass meter drops below a limit value dependent on the operating point.

      Fault Code Conditions
      General Conditions Monitoring takes place under following conditions:
      - Fuel injection rate is between lower and upper limit.
      Lower limit fuel injection rate: 2,5 mg/stroke
      Upper limit fuel injection rate: between 25 mg/stroke and 40 mg/stroke (depending on the version)..
      - Engine speed is between lower and upper speed limit.
      Lower speed limit: between 600 rpm and 750 rpm (depending on the version).
      Upper speed limit: between 1400 rpm and 1600 rpm (depending on the version).
      ‐ No further relevant fault code is logged.
      Monitoring is running continuously in the following time grid:
      10 ms.
      Control unit voltage: 9.5 V to 16 V.
      Terminal Condition

      Service Plan
      Check the following possible fault causes:
      1. Leak in the air mass system after compressor (charge air hose, charge air cooler, charging pressure sensor, intake system).
      2. Hot film air mass meter measures too high values (recognized through fault 290900 or 4862 and/or 24CE00 or 3FF0).

      Fault Impact
      lack of power due to lack of air mass.
      The fault blocks regeneration of the diesel particulate filter.

      Eli ilmamassamittarin läpi ei kulje niin paljoa ilmaa kuin mitä kone olettaisi. Ahtoputket yms lienee tiviit ja ehjät?

      Onko EGR, DPF & adblue toiminnassa vai poistettu softan myötä?

      Comment

      • fraatti
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 4595
        • Tampere

        #4
        Originally posted by Mane400 View Post
        Kyllä EGR on poistettu käytöstä, Adblue ja DPF toiminnassa normaalisti. Poistin vikakoodit ja kävin heittämässä lenkin, ainakaan koodit eivät tulleet takaisin. Jatkan tutkimista huomenissa tarkemmin kun töiltä ehdin.
        Tuo on sinällään jännä homma koska kuvittelin että jos EGR lähtee niin sitten lähtee myös adblue. EGR toimiessaan pudottaa moottorin NOx päästöjä ja jos anturit huomaavat että putkesta tulee enemmän NOxeja niin pitäisi tällöin adbluen syöttöä lisätä reilusti jotta päästöt pysyvät kurissa.

        Toimiko adblue ohjelmoinnin jälkeen kuten pitääkin ilman virheilmoituksia tai löytyikö siihen liittyviä vikakoodeja moottorinohjaimesta tai nox-atureihin liittyen? Jos niin mitä(koodin nro)? Näitä kyselen ihan mielenkiinnosta koska itselläkin on tuollainen auto missä on adblue.
        F11 535dX LCI
        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

        Comment

        • Mane400
          Bimmer Rookie
          • Oct 2003
          • 76
          • Etelä-Pohjanmaa

          #5
          Originally posted by fraatti View Post
          Tuo on sinällään jännä homma koska kuvittelin että jos EGR lähtee niin sitten lähtee myös adblue. EGR toimiessaan pudottaa moottorin NOx päästöjä ja jos anturit huomaavat että putkesta tulee enemmän NOxeja niin pitäisi tällöin adbluen syöttöä lisätä reilusti jotta päästöt pysyvät kurissa.

          Toimiko adblue ohjelmoinnin jälkeen kuten pitääkin ilman virheilmoituksia tai löytyikö siihen liittyviä vikakoodeja moottorinohjaimesta tai nox-atureihin liittyen? Jos niin mitä(koodin nro)? Näitä kyselen ihan mielenkiinnosta koska itselläkin on tuollainen auto missä on adblue.
          Kyllä adblue toimi n.15tkm ilman ongelmia, sitten ei enää jostain syystä range kasvanut tankin täyttämisen myötä ja sen takia kävin koodaamassa myös sen pois. Antaa Carlylla vikakoodin 280D00.

          Edelleen ongelmana voimakas nykäisy pääosin 2-3 vaihteelle vaihdettaessa reippaammin kiihdytettäessä, rauhallisesti ajettaessa vaihtaa nätisti. Loppuviikosta ahtoputkien perusteellinen tarkistus ja IMM vaihtoon.

          Comment

          • Mane400
            Bimmer Rookie
            • Oct 2003
            • 76
            • Etelä-Pohjanmaa

            #6
            Originally posted by Mane400 View Post
            Kyllä adblue toimi n.15tkm ilman ongelmia, sitten ei enää jostain syystä range kasvanut tankin täyttämisen myötä ja sen takia kävin koodaamassa myös sen pois. Antaa Carlylla vikakoodin 280D00.

            Edelleen ongelmana voimakas nykäisy pääosin 2-3 vaihteelle vaihdettaessa reippaammin kiihdytettäessä, rauhallisesti ajettaessa vaihtaa nätisti. Loppuviikosta ahtoputkien perusteellinen tarkistus ja IMM vaihtoon.
            Juurisyy nykimiseen löytyi vetarin vaihdon yhteydessä, vaihteiston öljypohja oli ilmeisesti jäänyt löysälle ja vuotanut öljyä n. 1,5 litraa. Nyt pohja on kunnolla kiinni, tiivistepinnat tarkastettu ja öljyä lisätty normaali määrä niin nykimiset hävisivät täysin.

            Comment

            • makebm5
              Bimmer Enthusiast
              • May 2009
              • 1233
              • Kainuu

              #7
              Originally posted by fraatti View Post
              Ensimmäisestä koodista:
              Fault Code Description
              Monitoring detachment of charge air hose based on air mass in near idle range with exhaust gas recirculation deactivated. The fault code is detected when the air mass measured at the air mass meter drops below a limit value dependent on the operating point.

              Fault Code Conditions
              General Conditions Monitoring takes place under following conditions:
              - Fuel injection rate is between lower and upper limit.
              Lower limit fuel injection rate: 2,5 mg/stroke
              Upper limit fuel injection rate: between 25 mg/stroke and 40 mg/stroke (depending on the version)..
              - Engine speed is between lower and upper speed limit.
              Lower speed limit: between 600 rpm and 750 rpm (depending on the version).
              Upper speed limit: between 1400 rpm and 1600 rpm (depending on the version).
              ‐ No further relevant fault code is logged.
              Monitoring is running continuously in the following time grid:
              10 ms.
              Control unit voltage: 9.5 V to 16 V.
              Terminal Condition

              Service Plan
              Check the following possible fault causes:
              1. Leak in the air mass system after compressor (charge air hose, charge air cooler, charging pressure sensor, intake system).
              2. Hot film air mass meter measures too high values (recognized through fault 290900 or 4862 and/or 24CE00 or 3FF0).

              Fault Impact
              lack of power due to lack of air mass.
              The fault blocks regeneration of the diesel particulate filter.

              Eli ilmamassamittarin läpi ei kulje niin paljoa ilmaa kuin mitä kone olettaisi. Ahtoputket yms lienee tiviit ja ehjät?

              Onko EGR, DPF & adblue toiminnassa vai poistettu softan myötä?
              Voiko tuon koodin aiheuttaa jumitteleva EGR eli pääsee pakokaasua tulemaan imusarjaan ja ilmaa ei kuljekkaan sitten niin paljoa oletus?
              BMW i4 M50, BMW E89 35is
              Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

              Comment

              • tuikku
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2005
                • 1353

                #8
                .
                Juu
                Silloin pakokaasu ottaa liiallisesti tilaa puhtaalta ilmalta tilanteesen nähden.
                Se tulee "ohi" maffin, mutta ecu osaa päätellä sen ahtopaineesta.
                Syöttömäärä lasketaan vaan imm,n läpikulkevasta ilman määrästä. = happi, pakokaasu on hapetonta.
                CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎