Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pohjalevy

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jopa
    Newbiemmer
    • Apr 2011
    • 25
    • Vantaa

    Pohjalevy

    Auto on 535 xd F11 msport 2012. Alustassa on alumiininen pohjalevy. Vetoakseleiden vaihdon yhteydessä kiinnitys jäi aluksi ilmeisesti löysälle ja aiheutti melkoista täristystä auton käydessä. Kiristyksen jälkeen tärinä hävisi. Kiinnostaisi tietää mikä tämän pellin rooli on? Pelti on osin alustan "pehmeiden" suojien alla. Toiseksi onko tällä pellillä jokin virallinen nimi?
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4628
    • Tampere

    #2
    Originally posted by Jopa View Post
    Auto on 535 xd F11 msport 2012. Alustassa on alumiininen pohjalevy. Vetoakseleiden vaihdon yhteydessä kiinnitys jäi aluksi ilmeisesti löysälle ja aiheutti melkoista täristystä auton käydessä. Kiristyksen jälkeen tärinä hävisi. Kiinnostaisi tietää mikä tämän pellin rooli on? Pelti on osin alustan "pehmeiden" suojien alla. Toiseksi onko tällä pellillä jokin virallinen nimi?
    Sen tehtävä on jäykistää auton koria tai tarkemmin sen keulaa. Nimi on jäykistelevy. Virallinen ohje on vaihtaa pultit jokaisen avaamisen yhteydessä. Virallinen kiritysmomentti on sellainen että pultit alkavat myötäämään kiristettäessä ja pultit menevät varsin helposti poikki uudelleen käytettäessä. Kokemusta on....



    Oikea kiristysmomentti on 15Nm + 90 ° päälle.
    Normaalisti tuollaisen pultin maksimi kiritysmomentti on silver (ZNS) M8 10.9 28 Nm jonka jälkeen pultti alkaa myötämään ja venymään. Epäilen että uudelleekäytettäessa kovin paljoa tuon 30Nm pultteja ei parane kiristää tai muuten riskinä on katkeaminen.


    Jos joku josku kaivaa pultien varaosanumeroa niin se on 31106783907 (M8X33-10.9 ZNS3) ja noita menee 10kpl.


    Katalogeissa pultille on kirjoitettu nimeksi "Screw self locking" tai "Screw self-tapping", mahtaako tuo sitten lukittua itsekseen... Vai onko reikä alunperin niin tiukka että tuo kairaa sinne itselleen kierteen? :think
    Last edited by fraatti; 23-09-2019, 09:49.
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • Atom
      BTCF Member
      • Dec 2014
      • 102
      • Mäntsälä

      #3
      Prikassa on urat mitka ottaa kiinni. Siksi luulisin että on " self locking" nuo pultit.
      G21 330e xDrive M-sport


      Ex:F11 530d xDrive M-sport, E91 LCI 330d xDrive, e39 520d

      Uudenmaan Moottorioptimointi
      +358407496923

      Comment

      • fraatti
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 4628
        • Tampere

        #4
        Originally posted by Atom View Post
        Prikassa on urat mitka ottaa kiinni. Siksi luulisin että on " self locking" nuo pultit.
        Prikassa ei ole uria joten siitä ei ole kyse.


        Self locking luki shiedmanin katalogissa, en tiedä onko teksti väärä. ETK:ssa self tapping. Yleisesti ottaen self tappingilla tarkoitetaan itse porautuvaa ruuvia. Luulen että tässä taitaa olla kyse tuosta pultin kärjen mallista joka on tuollainen suipponeva. Pulteissa taitaa muuten olla mukana myös tippa liimaa mikäli tuota nyt oikein tuosta tihrustaa. Ellei sitten ole jotain muuta tököttiä. Kierre näyttää meinaan keltaiselle tuosta päästä....
        F11 535dX LCI
        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

        Comment

        • zakspeed
          BTCF Member
          • Nov 2003
          • 1996
          • Tampere/kainuu

          #5
          Pulteissa on lukitemassa kierteessä.
          -M5- '00
          -i3 94 rex '19
          -Ascona B 4.0 '80
          Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
          -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
          -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

          Comment

          • fraatti
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 4628
            • Tampere

            #6
            Originally posted by zakspeed View Post
            Pulteissa on lukitemassa kierteessä.
            Virallinen nimike (Screw self-tapping) ei taida ottaa kantaa pultin lukitteeseen vaan viittaa kierteen malliin. Näin minä sen ainakin ymmärrän. Millimetrisellä kierteellä self-tapping screw tuottaa seuraavankaltaisi hakutuloksia.

            wurth:


            bmw:


            Hiukan vastaavan kartionmallisen pään kyllä huomaa noissa jäykistelevyn pulteissakin kun niitä häpistelee käsissä.
            Last edited by fraatti; 22-09-2019, 21:32.
            F11 535dX LCI
            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

            Comment

            • fraatti
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 4628
              • Tampere

              #7
              Hmm... oletko varma että pultin päässä on liimaa eikä jotain muuta?



              Self-tapping screws are one of the most commonly used industrial fasteners. As on of the earliest engineered fastener products, self-tapping screws were manufactured out of hardened steel, and their use powered the Industrial Revolution. Still incredibly common today, self-tapping


              Itseasiassa olen entistä varmempi että kyseessä olevaan valualumiini kikkareseen väännetään näillä pulteilla kierteet samalla kuin osat kiristetään kiinni tehtaalla. Tuolla menetelmällä tehty kierre on lujempi kuin leikkaavalla tapilla tehty johtuen tuosta heikosta materiaalista.
              Tässä esimerkkinä muutamia kierteyttäviä pultteja.

              McMaster-Carr is the complete source for your plant with over 595,000 products. 98% of products ordered ship from stock and deliver same or next day.


              Tässä on myös puhuttu valuaalumiinista ja siitä miten siihen värkätään kierteet. Tuossa on myös mainittu liukaste mistä itselläkin tuli mieleen että jos pultti on kierteyttävä niin tällöin pultin varressa saattaisi olla lukitteen sijaan liukastetta. :think


              The Engineering Exchange is a global educational networking community for engineers.
              F11 535dX LCI
              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

              Comment

              • fraatti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 4628
                • Tampere

                #8
                Nyt muistikin tuon sanan missä tuossa voi olla kyse, manglaamisesta. Tapin sijaan jenga jyräytetään tuolla kovalla pultilla, sehän oli 10.9 kovuudeltaan.
                "Manglaavat kierretapit, tekevät kierteen puristamalla "mankeloimalla""


                F11 535dX LCI
                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4628
                  • Tampere

                  #9
                  Tuli vielä mieleen että bemarilla oli joku termi noille liimaruuveillekin... Kaikkien pulttien nimissä sitä ei kait oo ilmoitettu.
                  Esim tässä F1X laakerin pultti, Collar screw, micro-encapsulated 31206855906


                  Tuossa värejä. Kiinni mennessään ruuvin kiesteissä olevat pienet mikrokapselit rikkoutuvat, sekoavat toisiinsa ja vulkanoituvat. Olin aikaisemmin kuvitellut että kyse on lämmöstä, puristuksesta tms...


                  Buimurin jossain ohjeessa näytti olevan että jos tuo rassataan pois niin tilalla laitetaan Loctiten punasta eli 270:stä. Valtaosahan noista näyttää olevan "kovia" keltaista väriä lukuunottamatta...
                  Last edited by fraatti; 23-09-2019, 01:28.
                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • zakspeed
                    BTCF Member
                    • Nov 2003
                    • 1996
                    • Tampere/kainuu

                    #10
                    Jotakin möhnää niissä jokatapauksessa on uutena mielestäni, kuten konehuoneen jäykisteputkissa iskaritornien päässä.
                    -M5- '00
                    -i3 94 rex '19
                    -Ascona B 4.0 '80
                    Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                    -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                    -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4628
                      • Tampere

                      #11
                      Originally posted by zakspeed View Post
                      Jotakin möhnää niissä jokatapauksessa on uutena mielestäni, kuten konehuoneen jäykisteputkissa iskaritornien päässä.
                      Joo... Itseasiassa katsoin mitä tissistä löytyy self-tapping screw hakusanalla ja sieltä löytyi mm maininta M43 koneesta että öljynimuputken pulttien reijistä ei löydy uudesta osasta kierrettä vaan nämä ruuvit vääntävät osaan kierteen.


                      F1x:ssä tosiaan näköjään käytetään iskarin yläpään kiinnitykseen Screw self-tapping 31306795151 M8X30-10.9 ZNS3. Noille on ilmoitettu kiritysmomentiksi se normaali mitä tuollaiselle M8 10.9 pultille on eli 28Nm ja että pultit pitäisi vaihtaa. Töhnä näyttää värin perusteella samankaltaiselle kuin tuossa pohjan jäykistelevyn pulteissa on. Samoin pultin pää on kartio.


                      Uusissa iskarin yläpäissä ei ole kierteitä...


                      Ei edes tarvikkeessa...


                      Sen sijaan käytetyssä osassa kierteet luonnollisesti ovat.


                      Iskaritolpan poikkituen taaemmissa pulteissa näyttää olevan tuollainen keltainen terva. Liekkö tuossa kyse sitten keskitason "liimasta" värin perusteella? Pultti näyttää olevan myös kartio päästä. Tämä kartiokkuus tuntuu olevan usein pulteissa jotka kiristetään alumiiniin... :think
                      Etummainen: Hex bolt with washer 07119905147 M10X25-10.9ZNS3, kiristys 56 Nm


                      Taempi: Hex bolt 07147029829 M10X47, kiristys pultin vaihto ja 30 Nm + 90 ° (normaalisti samanlainen pultti, M10x1,5 10.9 56 Nm)



                      Kyllä se on melkein uskottava että uusissa osissa ei ole kierteitä vaan pultti tekee ne kiertyessään kiinni kun kyseessä on "self-tapping screw". Monimutkaiseksi ovat nuo viralliset korjausohjeeet menneet kun alumiinin käyttö on lisääntynyt. Iso osa pulteista pitäisi aukaistessa heittää koppaan virallisen ohjeen mukaan. Kai näitä on sitten oltava merkkarilla koppakaupalla? :think

                      Tuo keltainen töhnä lienee ainakin lukitetta mutta en tiedä mitä tuo läpikuultavempi on. Liimaa vai jotain tököttiä liittyen tuohon kierteen manglaamiseen?
                      Last edited by fraatti; 23-09-2019, 09:52.
                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      • Jopa
                        Newbiemmer
                        • Apr 2011
                        • 25
                        • Vantaa

                        #12
                        Pohjalevy

                        Kiitokset kattavasta vastauksesta

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎