Auto on 535 xd F11 msport 2012. Alustassa on alumiininen pohjalevy. Vetoakseleiden vaihdon yhteydessä kiinnitys jäi aluksi ilmeisesti löysälle ja aiheutti melkoista täristystä auton käydessä. Kiristyksen jälkeen tärinä hävisi. Kiinnostaisi tietää mikä tämän pellin rooli on? Pelti on osin alustan "pehmeiden" suojien alla. Toiseksi onko tällä pellillä jokin virallinen nimi?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Pohjalevy
Collapse
X
-
Originally posted by Jopa View PostAuto on 535 xd F11 msport 2012. Alustassa on alumiininen pohjalevy. Vetoakseleiden vaihdon yhteydessä kiinnitys jäi aluksi ilmeisesti löysälle ja aiheutti melkoista täristystä auton käydessä. Kiristyksen jälkeen tärinä hävisi. Kiinnostaisi tietää mikä tämän pellin rooli on? Pelti on osin alustan "pehmeiden" suojien alla. Toiseksi onko tällä pellillä jokin virallinen nimi?
Oikea kiristysmomentti on 15Nm + 90 ° päälle.
Normaalisti tuollaisen pultin maksimi kiritysmomentti on silver (ZNS) M8 10.9 28 Nm jonka jälkeen pultti alkaa myötämään ja venymään. Epäilen että uudelleekäytettäessa kovin paljoa tuon 30Nm pultteja ei parane kiristää tai muuten riskinä on katkeaminen.
Jos joku josku kaivaa pultien varaosanumeroa niin se on 31106783907 (M8X33-10.9 ZNS3) ja noita menee 10kpl.
Katalogeissa pultille on kirjoitettu nimeksi "Screw self locking" tai "Screw self-tapping", mahtaako tuo sitten lukittua itsekseen... Vai onko reikä alunperin niin tiukka että tuo kairaa sinne itselleen kierteen? :think
Last edited by fraatti; 23-09-2019, 09:49.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
-
-
Originally posted by Atom View PostPrikassa on urat mitka ottaa kiinni. Siksi luulisin että on " self locking" nuo pultit.
Self locking luki shiedmanin katalogissa, en tiedä onko teksti väärä. ETK:ssa self tapping. Yleisesti ottaen self tappingilla tarkoitetaan itse porautuvaa ruuvia. Luulen että tässä taitaa olla kyse tuosta pultin kärjen mallista joka on tuollainen suipponeva. Pulteissa taitaa muuten olla mukana myös tippa liimaa mikäli tuota nyt oikein tuosta tihrustaa. Ellei sitten ole jotain muuta tököttiä. Kierre näyttää meinaan keltaiselle tuosta päästä....F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Originally posted by zakspeed View PostPulteissa on lukitemassa kierteessä.
wurth:
bmw:
Hiukan vastaavan kartionmallisen pään kyllä huomaa noissa jäykistelevyn pulteissakin kun niitä häpistelee käsissä.
Last edited by fraatti; 22-09-2019, 21:32.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Hmm... oletko varma että pultin päässä on liimaa eikä jotain muuta?
Self-tapping screws are one of the most commonly used industrial fasteners. As on of the earliest engineered fastener products, self-tapping screws were manufactured out of hardened steel, and their use powered the Industrial Revolution. Still incredibly common today, self-tapping
Itseasiassa olen entistä varmempi että kyseessä olevaan valualumiini kikkareseen väännetään näillä pulteilla kierteet samalla kuin osat kiristetään kiinni tehtaalla. Tuolla menetelmällä tehty kierre on lujempi kuin leikkaavalla tapilla tehty johtuen tuosta heikosta materiaalista.
Tässä esimerkkinä muutamia kierteyttäviä pultteja.
McMaster-Carr is the complete source for your plant with over 595,000 products. 98% of products ordered ship from stock and deliver same or next day.
Tässä on myös puhuttu valuaalumiinista ja siitä miten siihen värkätään kierteet. Tuossa on myös mainittu liukaste mistä itselläkin tuli mieleen että jos pultti on kierteyttävä niin tällöin pultin varressa saattaisi olla lukitteen sijaan liukastetta. :think
F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Nyt muistikin tuon sanan missä tuossa voi olla kyse, manglaamisesta. Tapin sijaan jenga jyräytetään tuolla kovalla pultilla, sehän oli 10.9 kovuudeltaan.
"Manglaavat kierretapit, tekevät kierteen puristamalla "mankeloimalla""
F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Tuli vielä mieleen että bemarilla oli joku termi noille liimaruuveillekin... Kaikkien pulttien nimissä sitä ei kait oo ilmoitettu.
Esim tässä F1X laakerin pultti, Collar screw, micro-encapsulated 31206855906
Tuossa värejä. Kiinni mennessään ruuvin kiesteissä olevat pienet mikrokapselit rikkoutuvat, sekoavat toisiinsa ja vulkanoituvat. Olin aikaisemmin kuvitellut että kyse on lämmöstä, puristuksesta tms...
Buimurin jossain ohjeessa näytti olevan että jos tuo rassataan pois niin tilalla laitetaan Loctiten punasta eli 270:stä. Valtaosahan noista näyttää olevan "kovia" keltaista väriä lukuunottamatta...Last edited by fraatti; 23-09-2019, 01:28.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Jotakin möhnää niissä jokatapauksessa on uutena mielestäni, kuten konehuoneen jäykisteputkissa iskaritornien päässä.-M5- '00
-i3 94 rex '19
-Ascona B 4.0 '80
Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
-Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
-Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista
Comment
-
-
Originally posted by zakspeed View PostJotakin möhnää niissä jokatapauksessa on uutena mielestäni, kuten konehuoneen jäykisteputkissa iskaritornien päässä.
F1x:ssä tosiaan näköjään käytetään iskarin yläpään kiinnitykseen Screw self-tapping 31306795151 M8X30-10.9 ZNS3. Noille on ilmoitettu kiritysmomentiksi se normaali mitä tuollaiselle M8 10.9 pultille on eli 28Nm ja että pultit pitäisi vaihtaa. Töhnä näyttää värin perusteella samankaltaiselle kuin tuossa pohjan jäykistelevyn pulteissa on. Samoin pultin pää on kartio.
Uusissa iskarin yläpäissä ei ole kierteitä...
Ei edes tarvikkeessa...
Sen sijaan käytetyssä osassa kierteet luonnollisesti ovat.
Iskaritolpan poikkituen taaemmissa pulteissa näyttää olevan tuollainen keltainen terva. Liekkö tuossa kyse sitten keskitason "liimasta" värin perusteella? Pultti näyttää olevan myös kartio päästä. Tämä kartiokkuus tuntuu olevan usein pulteissa jotka kiristetään alumiiniin... :think
Etummainen: Hex bolt with washer 07119905147 M10X25-10.9ZNS3, kiristys 56 Nm
Taempi: Hex bolt 07147029829 M10X47, kiristys pultin vaihto ja 30 Nm + 90 ° (normaalisti samanlainen pultti, M10x1,5 10.9 56 Nm)
Kyllä se on melkein uskottava että uusissa osissa ei ole kierteitä vaan pultti tekee ne kiertyessään kiinni kun kyseessä on "self-tapping screw". Monimutkaiseksi ovat nuo viralliset korjausohjeeet menneet kun alumiinin käyttö on lisääntynyt. Iso osa pulteista pitäisi aukaistessa heittää koppaan virallisen ohjeen mukaan. Kai näitä on sitten oltava merkkarilla koppakaupalla? :think
Tuo keltainen töhnä lienee ainakin lukitetta mutta en tiedä mitä tuo läpikuultavempi on. Liimaa vai jotain tököttiä liittyen tuohon kierteen manglaamiseen?Last edited by fraatti; 23-09-2019, 09:52.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
Comment